گوگل به‌زودی شما را حتی بهتر از شریک زندگی‌تان می‌شناسد

مدیر مهندسی کمپانی گوگل می‌گوید با تکامل و توسعه هوش مصنوعی٬ در آینده نزدیک گوگل درک عمیق‌تری از رفتارهای انسانی خواهد داشت و کاربران خود را حتی بهتر و دقیق‌تر از شریک زندگی‌شان خواهد شناخت.

ریموند کورزویل٬ مخترع٬ نویسنده و آینده‌شناس آمریکایی و از چهره‌های برجسته دنیای "هوش مصنوعی" که حالا مدیریت مهندسی پروژه‌ها در کمپانی گوگل را برعهده دارد٬ گفته است که این کمپانی به زودی به درکی "دقیق‌تر و صمیمی‌تر" از کاربران و رفتارهای آنان می‌رسد و کاربران را نه فقط بهتر از عزیزان‌شان در زندگی٬ که شاید حتی بهتر از خودشان خواهد شناخت.

ریموند کورزویل ۶۶ ساله که پیش‌تر بیل گیتس از او به عنوان "بهترین کسی که می‌تواند آینده هوش مصنوعی را پیش‌بینی کند" نام برده بود٬ در مصاحبه‌ای با "گاردین" گفت او و همکارانش در گوگل مشغول کار روی سیستمی کامپیوتری هستند که با اضافه کردن قابلیت "درک طبیعی زبان" به سرویس‌های گوگل٬ جست‌وجوها را بر اساس فهم دقیقی از زبان‌های گوناگون انجام خواهد داد.

او در توضیح این سیستم گفت: «وقتی شما مقاله‌ای می‌نویسید٬ فقط یک مجموعه جالب از کلمات را نمی‌سازید؛ شما چیزی برای گفتن دارید و وظیفه گوگل این است که اطلاعات موجود در جهان را هوشمندانه سازمان‌دهی و پردازش کند. پیامی که در مقاله شما نهفته شده اطلاعات است و اکنون کامپیوترها آن پیام را درک نمی‌کنند.»

ریموند کورزویل می‌گوید او و همکارانش در گوگل می‌خواهند امکانی ایجاد کنند که "سیستم‌های کامپیوتری همه آنچه در پهنه وب وجود دارد را بخوانند؛ همه صفحات همه کتاب‌ها را بخوانند و سپس بتوانند با کاربر وارد دیالوگی هوشمندانه شوند تا بتوانند به همه سوالاتش پیرامون یک موضوع خاص پاسخ دهند".




شرکت گوگل، بیش از پیش به "هوش مصنوعی" برای درک بهتر رفتارهای کاربران روی می‌آورد



پاسخ به پرسش‌ کاربر٬ پیش از آن‌که پرسش مطرح شود

آنچه کورزویل از آن سخن می‌گوید می‌تواند زمینه‌ساز یک انقلاب بزرگ دیگر در جهان آنلاین و به‌هم‌پیوسته امروز باشد. او می‌گوید گوگل به سادگی می‌تواند حتی پیش از آن‌که سوال‌هایتان را بپرسید٬ به آنها پاسخ دهد.

به این ترتیب که این سیستم تمام ایمیل‌هایی که شما ارسال کرده‌اید را٬ به هر زبانی که باشد، می‌خواند و هرچیزی که در طول عمر آنلاین‌تان جست‌وجو کرده‌اید را در حافظه‌اش ذخیره خواهد کرد٬ حتی وقتی چیزی تایپ و به سرعت پاک کرده‌اید را هم به خاطر خواهد سپرد٬ تا دقیق‌ترین درک ممکن از شما را داشته باشد.

به همین خاطر و از همین طریق است که کورزویل می‌گوید گوگل به زودی شما را از نزدیک‌ترین عزیزان‌تان هم بهتر خواهد شناخت: چون برای این سیستم هیچ چیز پنهانی درباره شما وجود ندارد و مگوترین اسرارتان هم پیش چنین سیستم هوشمندی فاش است.




ریموند کورزویل، آینده‌پژوه آمریکایی



ریموند کورزویل می‌گوید هرچقدر هم که چنین تحولی مرموز و مخوف به نظر برسد٬ نمی‌توان از وقوع آن جلوگیری کرد. او این تحول و توسعه این قابلیت‌های جدید را "مرحله‌ای دیگر در تکامل بشر" می‌داند.

پیش‌بینی کورزویل که پیش‌تر سیستم تشخیص گفتار و تبدیل گفتار به نوشتار را اختراع کرده و بزرگ‌ترین آرزویش "جاودانگی و گریز از مرگ ناگزیر" است٬ این است که در ۱۵ سال آینده٬ یعنی تا سال ۲۰۲۹ توسعه هوش مصنوعی به جایی خواهد رسید که کامپیوترها می‌توانند با رسیدن به نوعی "هوشیاری" هرآنچه انسان قادر به انجامش هست را انجام دهند؛ البته بهتر و دقیق‌تر.

این فقط محدود به محاسبات پیچیده و تعیین بهترین مسیر از نقطه A به مقصد B نیست؛ کامپیوترها به گفته او خواهند توانست آنچه می‌گوییم را دقیق بفهمند٬ از تجربه‌ها درس بگیرند٬ داستان‌ها را بشکافند و تعریف کنند٬ روابط انسانی را رمزگشایی کنند و هزاران کار دیگری که تصورش امروز برای بسیاری محال به نظر می‌رسد.

+11
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.