گل‌گاو‌زبان خانواده‌ای را تا پای مرگ برد

اقبال و توجه مردم به داروهای گیاهی هر روز بیشتر می شود. اما این گیاهان، در کنار خواص شان ممکن است خطراتی هم داشته باشند. به خصوص اینکه بسیاری از داروها توسط عطاری های غیرمجاز و غیر متخصص تجویز می شوند و ممکن است فرد را تا پای مرگ هم ببرند. اتفاقی که برای یکی از شهروندان تهرانی افتاده است.

مجله مهر: خانواده نصراللهی هفته گذشته درگیر اتفاقی بودند که از خوردن داروی گیاهی شروع شد. آنها بعد از خوردن دم کرده گل گاو زبان و سنبل الطیب، در خیابان دچار مشکل شده و به بیمارستان منتقل شدند و یکی از آنها با مرگ هم دست و پنجه نرم کرد.

نصراللهی در تماس با مجله مهر گفت:«من و همسرم دم کرده گل گاو زبان و سنبل الطیب خوردیم و بعد از خانه مادر همسرم بیرون رفتیم. در خیابان حالمان به شدت بد شد. افت فشار شدید و سرگیجه داشتیم و بلافاصله خودمان را به بیمارستان رساندیم. چون خواهر همسرم هم از همین دم کرده خورده بود، با آنها هم تماس گرفتیم که گفتند او هم همین شرایط را پیدا کرده و توسط اورژانس به بیمارستان منتقل شده است.»

نصراللهی و همسرش سه روز با همین حالت ها در بیمارستان بستری بودند اما خواهر همسرش وضعیت بدتری داشته است. او به کما می رود و بعد از چند بار شوک به زندگی باز می گردد.

مسئولان بیمارستان در حال پیگری این مسئله هستند. او می گوید:«گل گاو زبان و سنبل الطیب را به بیمارستان بردیم و قرار است آنها آن را آزمایش کرده و این هفته نتیجه را به ما اطلاع دهند. پزشکان می گویند یا مواد سمی با این دارو مخلوط بوده یا میزان سنبل الطیب آن آنقدر زیاد بوده که ما را دچار مسمومیت کرده است.»

لزوم ساماندهی و نظارت بر عطاری ها و داروهایی که در آنها فروخته می شود، مدت هاست مطرح است اما اتفاقی نمی افتد. ضمن اینکه ناآگاهی مردم از خواص و خطرات این داروها هم به مشکلات و بیماری های ناشی از آنها دامن می زند.

به طور مثال مصرف زیاد سنبل الطیب، در کنار خاصیت آرام بخشی، می تواند باعث مسمومیت شود. مقدار زیاد این داروی گیاهی، علائمی مثل خستگی، احساس سبکی سر، گشاد شدن مردمک چشم و مسمومیت کبدی به دنبال دارد و مصرف آن همراه با داروهای سیستم عصبی مرکزی مثل ضد افسردگی‌ها، ضد اضطراب‌ها، آرام بخش‌ها، خواب آورها و آنتی هیستامین‌ها می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

اما بسیاری از مردم از این خطرات با خبر نیستند و بعضی عطاری ها هم بدون توجه به چنین مسائلی داروهای گیاهی را در اختیار مشتری هایشان قرار می دهند. باور غلط بی ضرر بودن گیاهان دارویی تا به حال بسیاری از مردم را دچار بیماری کرده است.

+162
رأی دهید
-4

آزاد10 - آلمان - المان
ما هم یکبار با آلبالوی تازه چای آلبالو درست کردیم و مسموم شدیم. بعد فهمیدیم که اشتباهمان در استفاده از قوری فلزی بوده نه آلبالو. اسید میوه بدنه ظرف فلزی رو حل میکنه و رنگش رو به طور دائمی تغییر میده که اگر این فلز خورده بشه باعث مسمومیت میشه. جالبتر اینکه ما چندتا تحصیلکرده به این مسئله فکر نکرده بودیم ولی بعدش مادربزرگ بی سوادمون گفت که اشتباهمون چی بوده.
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 06:21
كمال كميلي - تهران - ایران
درایران به این دلیل که هیچ مدیریتی درهیچ سازمان ودستگاه اجرایی و اداری وجود نداردوهمه به فکرحفظ منافع وموقعیت خود هستند هیچ نظم وقانونی وجود ندارد نه درعطاریها بلکه در داروخانه هافروشگاههارستورانها وضع از این هم بدتر است .. تنها چیزی که دراین مملکت مورد تفاهم و نقطه اشتراک حاکمان ومدیران ارشدنظام است اختلاس و رانت خواری میباشد!عطاریها هم مانند سایر فروشگاههابه فکر فروش اجناس خود هستندلیکن این اجناس میتواند عسل یا شهد زندگی باشدیا زهر مار؟ بنابراین مدیریت بایدنظام مندودرست باشد تا سایرین درست شود/
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 08:19
مانفرد - ایران - ایران
احتمالا این خانواده از عطاری دکتر روانزاده خرید کردند که به این روز افتادند.
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 10:08
new idea - لندن - انگلستان
واسه همینه که روحانی گفت بجای پزشک به حکیم نیاز داره کشور...این حرف،حرف بزرگی‌ بود.
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 11:16
karaji - گتنبرگ - سوئد
رواج رمالی و سحر و جادو ، دخیل افتادن مردم به قبر و امامزاده ، پیشرفت پزشکیش هم نتیجه‌ای جز این انتظار نیست !
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 11:34
shahramareia - تهران - ایران
من هزار بار دم کردم اندازه مصرف کردن شرط عقله دارو شیمیایی را هم زیاد بخوری میمیری حالا یکی بره 100 قرص قلب بخوره گناه قرص چیه طرف یا خالی میبنده یا قصد و غرضی داره یا میخاد معروف شه یا عقل نداشته که میزان مواد را رعایت نکرده
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 12:23
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
گٔلِ گاو زبان به تنهایی مسمومیت نمیاورد، افراط در استفاده آن موجبِ گرمی‌ کبد و احتمالا بالا بردن فشارِ خون میشود که رویِ ضربانِ قلب یا فشارِ مغز اثر می گذارد , خوردن خنکی مانندِ مغزِ خیار یا هندوانه اثرِ گرمِ آن را خنثی می‌کند ، همچنین پرهیز از استفاده بیش از حد آن ، اما استفاده از سنبل الطیب محدودیت هائی دارد، خصوصاً مخلوط این دو، / گربه عاشق سنبل الطیب است در فروشگاه‌ها به همراه بعضی‌ از اسبابِ بازی های گربه آن را میفروشند، وقتی‌ گربه آن را می بوید واقعا مست میشود، سرش را رویِ کیسه آن گذاشته روی زمین اسکی میرود، یا کیسه آن را در بغل گرفته از شدتِ لذتِ استشمامِ آن از حال رفته , بی‌ اندازه سر کیف میشود.
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 17:04
asal30 - بندرعباس - ایران
آخه مگه نمیدونید که سنبل الطیب دارای ترکیبات سیانور است ؟؟؟؟؟؟؟. درسته از سنبل الطیب داروهای قلبی هم ساخته شده ولی این دلیل نمیشه که هر گیاهی که گفتند جز داورهای گیاهی است مفیده و ضرری نداره. اتفاقآ برعکس تو بیشتر داروهای گیاهی ترکیبات سمی زیادی وجود داره . که خوردنش بهتر از نخوردنش هست. گل گاو زبان به تنهایی خیلی هم مفیده ولی سنبل الطیب ترکیبات سیانوری داره. حتی خیلی از گیاهان دارویی دیگه هم ترکیبات سمی دارند.
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 23:52
yashainiran - ایران - ایران
احتمال دارد محل نگهداری این گیاهان در کنار گیاهان دارویی سمی مانند شوکران و یا مانند آن بوده که باعث مسمومیت آنها شده است. نگهداری دراز مدت گیاهان دارویی در کنار یکدیگر باعث می شود که همدیگر را تحت تأثیر قراردهند. علت دیگر هم می تواند ناشی از سمپاشی بی رویه این قبیل گیاهان در هنگام رشدشان باشد که به تدریج سموم در بافتهای آنها ذخیر شده و پس از خشک شدن نیز غلظت آنها چندبرابر شده است و پس از مصرف اثرش را اینگونه نشان داده است. آزمایش نمونه ها می تواند نتیجه را مشخص کند اینگونه پیش داوریها زودتر هستند چون تاکنون چنین موردی گزارش نشده است
‌چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 07:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.