همسر بازرگان ربوده شده ایرانی-بریتانیایی دولت بریتانیا را مقصر می‌داند

در اوت سال گذشته گزارش‌هایی منتشرشد مبنی بر این که جسد یک بازرگان ایرانی-بریتانیایی که بیش از یک ماه قبل از آن در امارات ناپدید شده بود در فجیره، از شیخ نشین های امارات پیدا شده است اما خبر درگذشت یا قتل او مورد تایید رسمی قرار نگرفته است.

نام آقای یزدان‌پناه یزدی ابتدا در چند پرونده مربوط به معاملات نفتی شرکت‌های خارجی با ایران به عنوان دلال و واسطه مقام‌های وقت و افراد صاحب نفوذ در ایران مطرح شد. قرارداد جنجالی کرسنت از جمله این پرونده‌هاست.

قرارداد کرسنت برای صادرات گاز به امارات در اوایل سال ۱۳۸۰ امضا شد. بر اساس این قرارداد ۲۵ ساله، ایران باید ابتدا روزانه ۱۹۵ میلیون فوت مکعب گاز به امارات صادر می‌کرد و بعد از هفت سال حجم صادرات روزانه را به ۷۰۰ میلیون فوت مکعب می‌رساند.

موضوع این قرارداد به میدان نفتی مشترک سلمان مربوط می‌شود که ۷۰ درصد ذخایر آن در ایران و ۳۰ درصد آن در آب‌های امارات واقع شده است.

پرونده قرارداد نفتی کرسنت از سوی برخی از گروه‌های سیاسی در ایران، "غیرقانونی و مغایر با منافع ملی" توصیف شده است.

آتنا یزدی هفت ماه است که از سرنوشت شوهرش عباس بی‌اطلاع است



آتنا یزدی، همسر یک بازرگان ایرانی-بریتانیایی که تیرماه امسال در دوبی ربوده شد، دولت بریتانیا را مسئول به خطر انداختن جان همسر خود می‌داند.

این نگرانی وجود دارد که ماموران اطلاعاتی ایران عباس یزدان پناه یزدی را ربوده باشند و احتمال می‌رود که او دیگر زنده نباشد.

خانم یزدی به برنامه پانورامای بی‌بی‌سی گفت که وزارت امور خارجه بریتانیا به او گفته شوهرش در جریان آدم ربایی جان باخته، اما نمی‌توان این موضوع را قطعی دانست.

"نمی توانم به بچه‌هایم بگویم که عباس زنده است و نمی توانم به آنها بگویم او مرده، چون این را باور نمی کنم."

عباس یزدان‌پناه یزدی بازرگان ۴۴ ساله پس از اینکه در ایران دستگیر و زندانی شد در دهه ۹۰ میلادی به بریتانیا آمد و در لندن اقامت داشت و در همین شهر صاحب دو فرزند شد.

در سال ۲۰۰۳، اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا (SFO) به درخواست مقامات نروژی اسناد شرکت خصوصی آقای یزدی را به اتهام ارتشا توقیف کرد.

آقای یزدی در آن پرونده رسما متهم نشد و یک سال بعد به همراه خانواده‌اش به دوبی مهاجرت کرد.

بازرگان ایرانی-بریتانیایی چند سال بعد متوجه شد که اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا ۲۰ هزار صفحه از مدارک تجاری او را در طول چند سال، در زمان ریاست جمهوری محمود احمدی نژاد، به دولت ایران تحویل داده است.

خانم یزدی می گوید: "واقعا باور کردنش سخت است چون عباس به آنها گفته بود که اگر این مدارک را در اختیار ایران قرار دهند جان او را به خطر می‌اندازند."

به گفته خانم یزدی، تحویل این مدارک به ایران در تمام این سالها، حتی بعد از حمله به سفارت بریتانیا در تهران در سال ۲۰۱۱ ادامه داشته است.

او می‌گوید که اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا، حتی نسخه‌ای از شماره تلفن ها و آدرس هایی را که در کامپیوتر شخصی آقای یزدی بوده به ایران تحویل داده است.

بعلاوه خانم یزدی معتقد است که مقامات بریتانیا نشانی دفتر شوهرش در دوبی را به ماموران ایران داده‌اند، همان محلی که آقای یزدی چهارم تیرماه از آنجا ربوده شد.

در آن روز آقای یزدی در ساعت پنج و نیم به وقت محلی به همسرش تلفن زد و گفت که در حال رفتن به پارکینگ زیر ساختمان است تا به خانه برود.

پانوراما مطلع شده که بعد از تلفن، سه مرد آقای یزدی را دست و پا بسته با ماشین خودش به شارجه برده‌اند و بعد هم ماشین را رها کرده‌اند.

یک شاهد عینی به پانوراما گفت که صبح روز بعد دیده که آقای یزدی را سوار قایقی کرده‌اند که به سمت ایران حرکت می کرده است.

این سه مرد چند ماه بود که در منطقه ایرانی نشین دوبی، دیرا، آپارتمانی را اجاره کرده بودند و رفت و آمد آقای یزدی را زیر نظر داشتند و برای ربودن او برنامه ریزی می‌کردند.

خانم یزدی می گوید: "شب خیلی خیلی وحشتناکی بود."

"من به مقامات دوبی اطلاع دادم که عباس را دزدیده‌اند و او را به ایران خواهند برد."

ماه گذشته نیروهای امنیتی دوبی سه ایرانی را که قصد فروش کیف پول، کارت‌های اعتباری و گذرنامه آقای یزدی را داشتند دستگیر کردند. یکی از آنها که تصور می شود رئیس باند بود در بازداشت درگذشت.

این موضوع در پارلمان بریتانیا مطرح شده است.

امیلی تورن‌بری، نماینده پارلمان می‌گوید :"هر سوالی می‌پرسم بدون جواب می‌ماند. ما درباره امنیت یک شهروند بریتانیا صحبت می‌کنیم بنابراین باید پاسخگو باشند."

اداره مبارزه با جرایم بزرگ بریتانیا در پاسخ به درخواست برنامه پانورامای بی‌بی‌سی از اظهار نظر در این مورد خودداری کرد و پانوراما را به وزارت کشور ارجاع داد، اما وزارت کشور هم به پانوراما گفت که نمی‌تواند در باره این موضوع نظر بدهد.

کنت مک دونالد، نماینده مجلس اعیان بریتانیا می‌گوید که او پیش از ربوده شدن آقای یزدی به ترزا می، وزیر کشور هشدار داده بوده که جان او در خطر است.

"آنها باید واقعا توضیح بدهند که چه می کرده‌اند و چرا. من فکر می‌کنم موضوع به اندازه کافی جدی هست که وزیر کشور شخصا به آن توجه نشان دهد."



خانم یزدی کار مقامات بریتانیا را 'وحشتناک' توصیف کرد



خانم یزدی هم اداره مبارزه با جرایم بزرگ و هم دولت بریتانیا را مقصر می داند: "آنها جان او و بسیاری دیگر را به خطر انداختند و من از آنها می خواهم کاری بکنند و بفهمند چه اتفاقی افتاده و او را نجات دهند."

همسر این بازرگان احتمال می دهد که ربوده شدن او به جنگ قدرت تندروها و میانه‌روها در ایران ربط داشته باشد، چون همسرش با مهدی هاشمی، پسر اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام دوستی داشته است.

دولت حسن روحانی در باره سرنوشت آقای یزدی اظهار نگرانی کرده، اما حاضر نشده است که با پانوراما در این باره گفتگو کند.

اما آتنا یزدی می‌گوید: "من پیگیری را رها نمی‌کنم تا دقیقا بفهمم عباس کجاست، هر چقدر که می‌خواهد طول بکشد."

+53
رأی دهید
-22

agha-javad - تهران - ایران
انسانهایی که قدرت مادی را فدای هر نوع انسانیتی میکنند، آینده‌ای جز این نخواهند داشت.
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 11:14
derbanco - تورنتو - کانادا
اصلا با این افرادی که با دزدهای وطنی دستشون توی کاسه بوده ابراز همدردی نمی کنم .
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 12:10
love-iran - چابهار - ایران
خب این اقا کی بوده یکی که کلی قرار داد بزرگ به نفع کشورهای ایرانی با دوستان به حساب ایرانی در داخل امضا کرد به نفع اونها ی دلال اخرشم بخاطر پول خودشو خانوادشو داغ دار کرد البته شک دارم این خانم از ته دل ناراحت باشه
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 14:17
amonbede - تهران - ایران
این خانم پاسدار ماشاله چه زیبا هستند
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 15:09
بهرام2012 - تهران - ایران
شهوت و تمنا و زیبائی را میتوانید در همه زنان آخوندها و بخصوص خانواده شخص خمینی ضدایران بهتر و واضح تر ببینید....... کاش یه روزی این ها نصیب جوانان ایرانزمین هم بشن.
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 16:06
perser68 - فلوریدا - امریکا
شوهرت با چه کسی‌ دوست بوده!!!پول زیاد دردسر میاره و دلالی برای یه کثافتی مثل رفسنجانی‌ و پسر لجن تر از خودش عاقبت خوبی‌ نداره!!!اون روزها که پول شر شر از در و دیوار برات می‌ریخت باید فکر اینجاشو هم می‌کردی((:
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 20:28
faranak-montreal - مونترال - کانادا
perser68 - فلوریدا - امریک-به قول افاغنه خیلی مقبول گفتی. حتمن پول مانیکور پدیکورش جور نیست واسه این هفته
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 20:42
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
همون جور که میخوردید حالا پس بدید . نوش جونتون
دوشنبه 5 اسفند 1392 - 20:54
perser68 - فلوریدا - امریکا
faranak-montreal - مونترال - کانادا. فرانک جان،افاغنه رو خوب اومدی((:
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 01:23
Ramin2004uk - منچستر - انگلستان
عجب خر تو خرى این مملکت
‌سه شنبه 6 اسفند 1392 - 08:43
farokhzad - کنت - انگلستان
خائن‌های که با این رژیم خونخوار داد و ستد دارن آخر سر بدست همین مافیا نبود میشوند شرم بر شما که آب تو آسیاب این رژیم می‌ریزید با این بیزنس‌هاتون کثافت ها
‌چهارشنبه 7 اسفند 1392 - 22:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.