نگرانی از اجرای یک حکم اعدام در ایران به 'اتهام اهانت به پیامبر'

دستگاه قضایی ایران هنوز از جزئیات حکم آقای توانا گزارشی منتشر نکرده است

کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران از قوه قضاییه این کشور درخواست کرده حکم اعدام روح الله توانا، جوان ۳۴ ساله مشهدی که گفته می‌شود به اتهام اهانت به پیامبر اسلام بازداشت و به اعدام محکوم شده است را متوقف کند.

روز پنجشنبه (۲۰فوریه - اول اسفند) کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران که یک نهاد غیردولتی مستقر در آمریکاست، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد "قوه قضاییه ایران باید حکم اعدام روح‌الله توانا را به جرم 'سب النبی' به دلیل برخوردار نبودن از روند دادرسی و محاکمه عادلانه لغو کند و به روند رو به افزایش صدور و اجرای حکم اعدام برای جرائم گوناگون پایان دهد."

در این بیانیه در مورد چگونگی بازداشت و صدور حکم آقای توانا آمده است: "روح‌الله توانا، ۳۴ ساله، در مهر ماه ۱۳۹۰ توسط نیروهای اداره اطلاعات شهر مشهد در منزلش دستگیر شد. بر اساس حکم دادگاه که مورد مطالعه کمپین قرار گرفته، ماموران وزارت اطلاعات یک نوار ویدیویی آقای توانا که روی کامپیوتر شخصی وی بوده است را ضبط کرده اند که در آن وی در حالی که تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده، ادعا می شود جمله‌ای گفته که قاضی آن را توهین به پیامبر اسلام (سب النبی) تفسیر کرده است."

اهانت به پیغمبر مسلمانان در قوانین ایران جرم محسوب می‌شود و می‌تواند مجازات اعدام برای فرد هتاک در پی داشته باشد.

هادی قائمی، مدیر این کمپین در همین رابطه گفته است: "شگفت‌انگیز است در قرن بیست و یکم، قوه قضاییه ایران می‌خواهد مردی را برای گفتن یک عبارت غیر عمدی در فیلمی که خودش ضبط کرده و به صورت خصوصی نگهداری کرده به دار بیاویزد."

دستگاه قضایی ایران هنوز از جزئیات حکم آقای توانا گزارشی منتشر نکرده است اما به گزارش پایگاه خبر رسانی کمپین بین المللی حقوق بشر در ایران، حکم اعدام برای روح الله توانا در دادگاه بدوی در شهر مشهد صادر شده و سپس در دادگاه تجدید نظر و دیوان عالی کشور هم تایید شده است.

اواخر ماه ژانویه گذشته هم سازمان های حقوق بشری از تدوام اعدام‌ها در ایران ابراز نگرانی کرده بودند. بنا بر ادعای این نهادها، تنها در دو هفته اول ماه ژانویه گذشته ۴۰ نفر درا یران اعدام شده اند.

در همان زمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور حقوق بشر در ایران هم "استفاده مداوم مقام‌های ایرانی از مجازات اعدام" را "هولناک" خوانده بود.

+94
رأی دهید
-97

faranak-montreal - مونترال - کانادا
حال شاکی کی بوده? سیدا ?فک فامیلا? بریم طلب بخشش !!!!!!!!!!!! یک زمانی کلیسا هم همن بود فقط ما از کلیسا زده شدیم من اصلان کلیسا نمیرم واسه اینکه بائث کشته شدن خیلی از انسانها شد هچوقت عکسی از کلیسا نمیگیرم با جلال شکوهش.هرگز پسرم را به کلیسا نمیبرم دینی که توش قتل باشه یعنی جاهطلبی
جمعه 2 اسفند 1392 - 04:20
senator x - تهران - ایران
توهین بمقدسات , حالا هر مذهبی , درست نیست.ولی اون قاضی بی وجدان باید دقیقا تحقیق میکرد , چطور شده که این شخص بمحمد توهین کرده؟چه چیز باعث شده.زمانی کسی جرات نمیکرد بیک سید حرف درشت بزند ولی الان عملکرد امام ها هم زیر سئوال رفته.از ملا ها بپرسید با ما و مذهب ببنید چکار کردید که روز شهادت امام حسین,بعضی ها بساط عرق خوری راه میاندازند.بی شک گناهش گردن شما ملا های شیطان صفت است.
جمعه 2 اسفند 1392 - 04:27
faranak-montreal - مونترال - کانادا
فاطمه یک بچه تو شکمش بود عمر زد کشتش رفته بود سونوگرافی پسر بود تازه اسمشم محسن بود .من موندم جنسیت از کجا فهمیدن زود شناسنامه گرفتن ?من موندم جنسیت از کجا فهمیدن زود شناسنامه گرفتن? حالا همه زنا باصدای بلند داد بزنید شیون کنید , واقعن که (هرکس هم فحش به من بده به جد خودش داده چون اصلان نمیام تو پج تا بخونمش ) خودتون را از همین الان چاک بزنید
جمعه 2 اسفند 1392 - 04:28
perser68 - فلوریدا - امریکا
مذهب شد بلای جان مردم!هر کسی‌ رو که میخوان اعدام کنن میدونن چی‌ به خورد مردم بدن!!!
جمعه 2 اسفند 1392 - 04:38
smart292 - ونکوور - کانادا
این جوان صادق بوده و حقیقت را گفته است ولی دزد و آدم کش نیست . ولی‌ خامنهٔ ای‌ و رفسنجانی که با نیرنگ حکومت میکنند و به اسم اسلام میدزدند و میکشند و میبرند آیا شما هم کامپیوتر‌های آنها یا خانه‌های آنها و یا حساب‌های شخصی‌ آنها که میلیارد‌ها دلار پول دزدیده شده مردم ایران است را تا حالا چک کرده اید آیا این جوان دروغ میگوید ، آیا زنان پیغمبر دروغ میباشد ، آیا ازدواج پیغمبر با دختر ۹ ساله دروغ است، آیا جنگ‌های پیغمبر و خون ریزیهأی که او کرده است دروغ است.و هزاران نکته دیگر که این اسلام لعنتی بوجود آورده است و باید اکنون شاهد اعدام این جوان باشیم .به امید از بین رفتن اسلام عربی‌ از ایران و همچنین آخوند دزد و دروغگوی آن
جمعه 2 اسفند 1392 - 05:28
smart292 - ونکوور - کانادا
با دادن رای منفی به این عمل اعتراض کنید
جمعه 2 اسفند 1392 - 05:32
united-iran - آکلند - نیوزیلند
روحانی مچکریم!!!
جمعه 2 اسفند 1392 - 07:24
farnia - تهران - ایران
بنظرم حالا که دستمون به سلمان رشدی نمیرسه فعلا همین روح اله رو اعدام کنیم یا به کمپین حقوق بشر بگیم روح اله رو میدیم سلمان رو می گیریم !!!! چرا عربستان صعودی نمیاد سر این روح اله رو ببره ؟ !!!
جمعه 2 اسفند 1392 - 06:00
راهجو - فریدونکنار - ایران
چقدر خودخواهیه که تو به کسانی که به دینت ایمان ندارن نسبت خر و کر وکور بزنی و همینکه خودت را ناسزا بگن حکم مرگ صادر کنی! مگر بقول خودت از لخته ای خون زاده نشدی ؟پس اینهمه کبر چرا؟
جمعه 2 اسفند 1392 - 08:21
biparva-jan - تهران - ایران
گفته شده در زمان خود پیغمبر کسی هر روز به به ایشان فحش میداد و هر وقت از کوچه عبور میکرد بر سرش زباله میریخت. ولی روزی که در بستر بیماری افتاده بود اولین شخصی که به عیادتش رفت خود محمد بود. حالا اینها اهانت کنندگان رو به اعدام محکوم میکنند؟ سب النبی؟ دیگه چه بدبختیی است اینها از خودشون در اوردن!
جمعه 2 اسفند 1392 - 08:37
anty mola - اربیل - عراق
جمهوری اعدام اسلامی ایران بدونه بهانه اعدام میکند ، هدف از این اعمال وحشیانه تنها ترساندن ملت از هر گونه اقدامی ضد اخوند و اسلام میباشد تا پایه های استبداد این وحشیان مستحکم برجای بماند ....نفرین ابدی بر دین وحوش و ددان .
جمعه 2 اسفند 1392 - 07:42
nimaaa - نیویورک - امریکا
حتی در زمان محمد بن عبدالله هم خاندان قریش هزاران ناسزا و دشنام به پیامبر میدادند اما پیامبر کوچکترین واکنشی از خود نشان نمیداد
جمعه 2 اسفند 1392 - 09:57
njn6261 - تهران - ایران
آقای ادمین سایت دمتون گرم هنوز مسئاله هسته ای حل نشده حقوق بشر و بحث موشکی ایران رو الم کنید تا یه آب خوش از گلوی ایران و ایرانی پایین نره شما دیگه چرا!!!؟
جمعه 2 اسفند 1392 - 09:59
zavareh - رودسر - ایران
فاجعه پشت فاجعه، یک کمدی تراژدی واقعی‌، اعدام یک جوان ایرانی به خاطر اهانت به ‌یک تازی فرصت طلب که خود و پیروانش هزار و چهارصد سال است که با زور و جهل، بیرحمانه به تمامی بشریت اهانت میکنند و برایشان کوچکترین ارزشی قائل نیستند.
جمعه 2 اسفند 1392 - 10:14
Moama123 - بوداپست - مجارستان
اگه تحت تاثیر مشروبات الکلی بوده که دیگه جرم نیست ، باید به خاطره شرب مسکرات شلاق یا جریمش کنن نه اعدام به خاطره فحش به نبی
جمعه 2 اسفند 1392 - 11:51
دنياي بي ارزش - مریوان - ایران
ای خدا لعنتتتون کنه فقط بلدین اعدام کنیین بابا جلو خود پیامبر(ص) بهشون توهین میکردن هیچی نمیگفتن و سکوت میکردن شما چرا شدین کاسه داغتر از اشو و دایه مهربانتر از مادر
جمعه 2 اسفند 1392 - 12:08
caroline - تهران - ایران
چه جورى این امت همیشه در صحنه ساندیسى! فهمیدن که ایشون نوار ضبط شده تو خونه داره .. اینه مسئله آدم و حوا و شیطان میمونه که خدا شیطان رو به دلیل سجده کردن بر آدم و حوا از بهشت بیرون کرد ولى چه جطور شد که شیطان تو بهشت آدم رو فریب میده که سیب رو بچینه!!! هه هه هه
جمعه 2 اسفند 1392 - 12:26
caroline - تهران - ایران
چه جورى این امت همیشه در صحنه ساندیسى! فهمیدن که ایشون نوار ضبط شده تو خونه داره . اینه مسئله آدم و حوا و شیطان میمونه که خدا شیطان رو به دلیل سجده نکردن بر آدم و حوا از بهشت بیرون کرد ولى چه جطور شد که شیطان تو بهشت آدم رو فریب میده که سیب رو بچینه!!! هه هه هه.
جمعه 2 اسفند 1392 - 14:48
irani iran - آمریکا - آمریکا
اون کسانی‌ که اینجا دارن سر و صدا می‌کنن که خود محمد رو هر چی‌ بهش ناسزا میدادن چیزی نمی‌گفت، اون مال زمانی‌ بود که محمد قدرتی‌ نداشت، زمانی‌ که به قدرت رسید پوست از سر همه کند. شماها که از آخوند جماعت اسلام رو بهتر نمیشناسید. پس حرف مفت و ماله کشی‌ اکیدأ ممنوع!!!!!!!
جمعه 2 اسفند 1392 - 16:36
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
فردِ موردِ توهین فوت کرده، همین طور وراثِ او، او هم بشری بود از جنسِ دیگرِ انسانها با این تفاوت که فرستاده خداوند بود و در ازأ شصت و اندی زندگی‌ و انجامِ مأموریتِ خدایی , تا ابد در جایگاه رفیع قرار دارد، بر طبق گفته خود ایشان از دنیای ما سه چیز را دوست داشت، نماز ، زن و بویِ خوش. نماز که به این صورت در آنجا تعطیل , چون در حضور است، از حور و پری هم که حتما در آن دنیا در آن غرقند، از باده و شرابِ طهورا مدام مست و پاتیل , علاوه بر اینکه جمعشان با هر چه گٔلِ سر سبد در دنیا, از نیکان و بزرگان، دانشمندان، خردمندان ، عارفان ، عاشقان جمع , به لذت و خوش و بش مشغول، هر روز در این دنیا از سوئِ یک و نیم میلیارد مسلمان چه در نماز چه اذان ، اسما و رسما نام برده و یاد میشود، حال به خاطرِ توهین این جوانِ برازنده در مستی ، حکمِ اعدام برایش صادر می‌کنید! کسی‌ که از مظالمِ شما حکومتِ فاسد به اسمِ خدا و پیامبر ، در مستی یا غیرِ مستی ناسزا گفته ، کسی‌ که در هفت آسمان یک ستاره مانند دیگر ایرانیان ندارد، آنهم بریزید در خانه او و از کامپیوترش در آورید،...
جمعه 2 اسفند 1392 - 23:30
tehrannn21 - تهران - ایران
مگه اینجا عربستان و پاکستان وهابی هست!؟یا اینکه طالبان اومده ایران؟! حتی اگر در حالت نرمال به پیامبر مسلمانان توهین کرده باشه میتونه توبه کنه و تبرئه بشه در ایران! چه برسه به اینکه غیر عمدی بوده باشه!!!
شنبه 3 اسفند 1392 - 00:29
ناچار - شیراز - ایران
من نمیدونم خبر به این مهمی رو چرا منفی دادین خود خبر ناراحت کنندس ولی باید منتشر بشه که همه بدونن اسلام تروریست و جنایتکاره . خود محمد هم بخاطر توهین به خودش دستور داد زن حامله رو ترور کنن.
شنبه 3 اسفند 1392 - 01:04
ناچار - شیراز - ایران
من نمیدونم خبر به این مهمی رو چرا منفی دادین خود خبر ناراحت کنندس ولی باید منتشر بشه که همه بدونن اسلام تروریست و جنایتکاره . خود محمد هم بخاطر توهین به خودش دستور داد زن حامله رو ترور کنن.
شنبه 3 اسفند 1392 - 01:04
smart292 - ونکوور - کانادا
تقصیر این سایت است که مشخص نمیکند که این رای منفی و مثبت برای چیست برای همین همه سر در گم شده اند
شنبه 3 اسفند 1392 - 04:15
جنگنده - تهران - ایران
aranak-montreal - مونترال - کانادا .................... دوباره اومدی مزخرف گفتی. عقده گشایی میکنی ؟؟؟؟؟؟ انسان خودکم بین تر و عقده ای تر از تو در اینجا ندیده ام.شوهر سوئیسیه تقلبی !!!!!!!!!!!!!! هنوز بلد نیست فارسی تایپ کنه اومده از محتویات مغزه نداشتش برا ما داستان میگه. بی ادب، بی فرهنگ، بی تمدن. طرز حرف زدنت هم نشون میده چه کاره ای (( هر کی به من فحش بده به جدش فحش داده )) بچه دو ساله هم از این حرفها نمیزنه.
شنبه 3 اسفند 1392 - 05:54
new idea - لندن - انگلستان
معمّا ۱۲۳-خوشم اومد خیلی‌ منطقی‌ گفتی‌.
شنبه 3 اسفند 1392 - 14:17
tehrannn21 - تهران - ایران
smart292 - ونکوور - کانادا,اتفاقا من هم تو همین فکرم! چرا این به اصطلاح روشن فکران پشت مانیتوری حالیشون نمی‌شه این معنی‌ درج رای مثبت و منفی‌ را!!؟؟ با اینکه زیر هر مطلب توضیح داده شده! فقط استاد عقده خالی‌ کردن و چرند تایپ کردن هستند،همشون هم خودشون را باکلاس و فرهیخته و از دیگری سر تر میدونند lol ایران هم تا حالا کسی به این جرم اعدام نشده که این دومیش باشه !
شنبه 3 اسفند 1392 - 14:47
راهجو - فریدونکنار - ایران
بعضیا چرا اینقدر اینجورین،گیر وگور ترافیک تهران و آلودگی هوا وگرونی دلار رو اینجا سر بقیه خالی میکنن! آخه اگه مخالف یکی هستی خوب یک کلام بگو تو متوجه نیستی ویا همچین چیزی،دیگه اینهمه بی بی بی چرا؟برادر یکم خونسرد باش، بجای اینهمه ناسزا خوب حرف خودت رو ثابت کن تا به پیروانتون اضافه بشه وگرنه این مدلی که بیشتر ازتون میفرارن!!
یکشنبه 4 اسفند 1392 - 06:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.