یوزپلنگ پیراهن ملی‌پوشان ایران «آفریقایی» از آب درآمد

در پی درج طرح «یوزپلنگ ایرانی» روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران برای جام جهانی ۲۰۱۴ که انتقادات گسترده‌ای را در پی داشت، حتی هویت این یوزپلنگ نیز نه ایرانی، بلکه «آفریقایی» عنوان شد.

از برنامه فوتبالی ۹۰ تا خبرگزاری‌ها و رسانه‌های ورزشی و حتی برخی فعالان محیط زیست جنبه‌های مختلف از جمله گرافیگ اثر، ابعاد و حجم کار و رنگ و وضوح آن را زیر سوال برده‌اند.

دعوایی رسانه‌ای هم در گرفته است بر سر این که چه کسی نخستین پیشنهاددهنده این موضوع بوده است.

اما مهم‌ترین نقد وارده به یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی فوتبال ایران تاکنون هویت آن بوده است.

طراح اصلی این نماد می‌گوید که این تصویر اصلا به یوز ایرانی تعلق ندارد. در همین زمینه ایسنا به نقل از علیرضا اینانلو نوشته است: «طرح روی پیراهن تیم ملی متعلق به یوزپلنگ آفریقایی است، نه ایرانی! یوز ایرانی وجه تمایزهایی با سایر همنوعانش دارد که یکی از آنها وجود یال است. در طرحی که روی پیراهن تیم ملی نقش بسته، یال یوزپلنگ گم شده.»

آقای اینانلو از مجریان و برنامه‌سازان صداوسیما درباره یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی می‌گوید: «قرار بود ۱۰ سانتی‌متر مربع سمت راست پیراهن برای این کار استفاده کنیم، اما طرح فعلی آن چیزی نیست که ما تایید کرده بودیم.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، در گزارش انتقادی خود در این باره نوشته است: «خیلی‌ها مشتاقانه چشم انتظار دیدن طرح لباس تیم ملی بودند، اما درست از لحظه‌ای که این پیراهن رونمایی شد، همه‌ شادی‌ها رنگ باخت و ذوق علاقه‌مندان به فوتبال و محیط‌ زیست کور شد. این نقش آن قدر عیب و ایراد داشت که تمام ماهیت کار را زیر سوال برد.»

عادل فردوسی‌پور نیز در برنامه ۹۰ استفاده از چنین پیراهنی را در بازی‌های جام جهانی تعجب‌برانگیز دانست و گفت هیچ کشوری چنین کاری نمی‌کند.

او تصویر ده‌ها نمونه آرم باشگاهی و تیم‌های ملی را از سراسر جهان پخش کرد که نماد حیوانات در ابعادی کوچک و داخل آرم بودند و زیر یقه یا گوشه پیراهن قرار گرفته‌اند.

کفاشیان هم در پاسخ گفت: «اصلا این موضوع به فکرمان نرسیده بود. می‌توانیم تغییراتی انجام دهیم. ما این پیراهن را با عجله طراحی کردیم و اصلا فکر نمی‌کردیم فیفا آن را تایید کند.»

در تیم‌های ملی، سه قلاده شیر روی آرم پیراهن تیم ملی انگلستان نقش بسته و این تیم به «سه شیرها» معروف است. خروس در آرم فرانسه و نماد شیر هم در اسکاتلند، کنگو، جمهوری چک و هلند دیده می‌شود. پرندگان مختلفی هم نماد روی پیراهن تیم‌های ملی ژاپن، بولیوی، قبرس، قزاقستان و نیجریه هستند. در باشگاه‌ها نیز نمونه‌های فراوانی وجود دارد؛ مانند شیر در تیم برشیا، قوچ در داربی کانتی و گوزن در باشگاه واتفورد.

اما غیر از باشگاه رایو والکانو که قبلاً زنبور درشتی وسط پیراهنش داشت، نمونه دیگری وجود ندارد که مانند تیم ملی ایران، تصویر یک جانور روی پیراهنش نقش بسته باشد.

در همین حال علیرضا اینانلو در برنامه ۹۰ خود را به عنوان نخستین پیشنهاددهنده این موضوع معرفی کرد، اما برخی رسانه‌ها و فعالان محیط زیست ضمن تکذیب اظهارات او، ایده یوزپلنگ روی پیراهن را متعلق به آرش نورآقایی می‌دانند. سایت تابناک هم با معرفی اینانلو به عنوان «شکارچی کهنه‌کار»، او را به دروغگویی و بهره‌برداری از نفوذش در سازمان صداوسیما متهم کرده است.

+33
رأی دهید
-20

taghebostan - فرانکفورت - آلمان
خاک بر سر همتون که عرضه هیچ کاری را ندارید همش من من می‌کنید آخرش هم زیر خودتو پهن می‌کنید
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 14:50
amonbede - تهران - ایران
آرم یوزپلنگ که موجودی سرعتیه رو پیراهن تیم ایران ، اما سرعت بازیکنان ایران مثل لاک پشته
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 16:22
dannni - سوئد - استكهلم
طرحش جالب نیست
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 16:36
تهران شهر من - هامبورگ - آلمان
هه هه هه هه !!!!!!هر دم از این باغ بری می رسد!!!!!
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 16:53
bob3910 - لوس آنجلس - آمریکا
کفاشیان باید آویزون بشه ..
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 17:21
تیتو تیتو - تهران - ایران
واقعا کار که بدست نا اهل بیفته از این بهتر نمیشه !
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 19:24
Zolf Ali - دبی - امارات
شرم آوره....!!!
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 19:47
آتیلا قشقایی - کپنهاک - دانمارک
آقای انلو یعنی‌ حامی‌ محیط زیست و هیات وحش هست، اما خودش و برادرش ۵ راس بوز کوهی را شکار کرده بودند این خبر در خیلی‌ از نشریات پخش شد اما نفوذ این شخص در صدا سیما من افتضاح بیشتر این به ظاهر حامی‌ محیط زیست و هیات وحش شد
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 22:28
قهوه تلخ - منجستر - انکلستان
الاغ میزاشتند یه عمامه سرش بهتر بود ،،،،
‌چهارشنبه 16 بهمن 1392 - 23:18
mir1976 - واشنگتن - آمریکا
آقای اینانلو، تا جوان بود شکار میکرد و نسل حیوانات را منقرض ولی وقتی پیر شد بعلت بعضی از مضررات گوشت، دستش از گوشت دور، گفت پیف پیف بود میده و شد حامی محیط زیست. یک قصه ای است با این مضمون که روزی یک پیرمرد میره پیش پیامبر اسلام و میگه ای پیامبر من سالهای سال نی میزدم حالا توبه کردم. پیامبر بهش میگه خوب حالا یکمی نی بزن ببینم چطوری نی میزنی؟ پیرمرد میگه ای پیامبر دندونام ریخته، نمی تونم!!!
‌پنجشنبه 17 بهمن 1392 - 04:38
spelesh kon - شفیلد - انگیس
والا از روزی که ما هم این پیراهن رو دیدیم به همه گفتیم که این یوز پلنگ ایرانی نیست ولی مگه کسی قبول کرد .
‌پنجشنبه 17 بهمن 1392 - 12:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.