انقلاب ۵۷ و وجهه گم‌شده پاسپورت ایرانی

تصویر پاسپورت ایرانی در زمان محمدرضا شاه پهلوی (سمت راست) و نصویر پاسپورت ایرانی در زمان کنونی (سمت چپ)

رادیو فردا , فرین عاصمی :

پاسپورت یا گذرنامه فعلی ایرانی دفترچه‌ای شرابی رنگ است که روی آن آرم جمهوری اسلامی ایران و نام کشور ایران درج شده است. پاسپورت ایرانی در زمان محمدرضا شاه پهلوی رنگی روشن‌تر داشت و روی آن آرم شیر و خورشید حک شده بود. روی آن هم با رنگ طلایی نوشته شده بود گذرنامه دولت شاهنشاهی ایران.
 
به نوشته روزنامه اطلاعات در شماره روز پنجشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۵۷ یعنی تنها ۹ ماه پیش از وقوع انقلاب اسلامی، مسافرت برای ایرانی‌ها به اروپا جز برای کشورهای اروپای شرقی و سوییس و اتریش، بدون ویزا امکانپذیر بود.

 مسافران ایرانی برای سفر به کشورهای ایالات متحده آمریکا، آرژانتین، برزیل، پرو، کانادا و همه کشورهای آمریکای لاتین حتما باید ویزا می‌گرفتند.
همچنین به نوشته روزنامه اطلاعات در سال ۱۳۵۷ مسافران ایرانی از میان کشورهای آفریقایی، برای سفر به اتیوپی، مراکش و تونس نیازی به ویزا نداشتند.
 
تایلند، سنگاپور، فیلیپین، هند، اندونزی، هنگ‌کنگ و ژاپن هم از مسافران ایرانی ویزا نمی‌خواستند. اما ایرانی‌ها برای سفر به کره جنوبی، چین، ویتنام و استرالیا باید ویزا می‌گرفتند.
 
اردشیر زاهدی، وزیر خارجه ایران در زمان محمدرضا شاه پهلوی و آخرین سفیر شاه در آمریکا به رادیو فردا می‌گوید از جمله کسانی است که در دورانی که وزیر خارجه ایران بوده، برای لغو ویزای ایرانیان برای سفر به کشورهای اروپایی مذاکره کرده است و می‌افزاید: «وقتی که من افتخار خدمت برای شاهنشاه و در وزارت‌خارجه ایران را داشتم معتقد بودم ما باید با دنیای آزاد رابطه داشته باشیم. اعلیحضرت شرافتمندانه از من پشتیبانی کرد و کار ما به اینجا کشید که تقریبا با تمام کشورها روابط سیاسی داشتیم و کشورهای اروپا تقریبا همه از ایرانی‌ها ویزا نمی‌خواستند. پاسپورت ایرانی یک ویزای همه‌جایی بود. رنگ و قیافه آن مورد احترام بود. حالا من نباید بگویم ولی هرجا می‌رفتی خوش‌آمد می‌گفتند. به نظر من این کار لازم بود . خودم تلاش کردم و برای مملکت ما لازم بود. ایرانی‌ها هم به من می‌گفتن هرجا که می‌روند خوشحالند و از این کار ممنون‌اند.»
 
اردشیر زاهدی در توضیح اینکه لغو ویزا برای سفر ایرانی‌ها به اروپا و بعضی دیگر از کشورها چگونه امکانپذیر شد، می‌گوید تنها راه این مساله توافق دوجانبه بود و می‌افزاید: «هر کجا که ما این آزادی را داشتیم، کشورهای دیگر هم داشتند.»
 
اکبر هاشمی رفسنجانی، رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام در خردادماه سال جاری در جمع اعضای ستاد انتخاباتی خود برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲ گفت که ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب افتخاراتی داشت که کتمان‌شدنی نیست و ایران کشوری عزیز بود.
آقای هاشمی همچنین گفت:«خودم با ماشین همه کشورهای اروپایی را گشته و رانندگی کرده ام. از این کشور به آن کشور که می‌خواستم بروم فقط پاسپورتم را نشان می‌دادم. اما حالا ایران به جایی رسیده که مردم می‌ترسند همسر خودشان را با خود به سفر خارجی ببرند چون به آنها بی‌احترامی می‌شود.»
 
در مقابل محمدرضا نقدی، رییس سازمان بسیج مستضعفین در آبان‌ماه ۱۳۸۹ گفته بود ایرانیان به هر جای دنیا که سفر می‌کنند، فقط کافی است پاسپورت خود را نشان دهند تا ببینند مردم دنیا چقدر به آنها عشق و علاقه دارند.

علی‌اکبر امیدمهر، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی و سرپرست سابق دفتر نمایندگی ایران در افغانستان، هند و پاکستان که در سال ۱۳۷۵ به اروپا پناهنده شد، در توضیح اینکه چه تفاوتی بین پاسپورت ایرانی قبل و بعد از انقلاب وجود داشته می‌گوید:« ما در زمان شاه با ۵۶ کشور قرارداد لغو روادید در مورد پاسپورت عادی داشتیم. با صد و سی کشور هم قرارداد لغو روادید سیاسی و خدمت داشتیم و دیپلمات‌های آن زمان بدون اخذ ویزا می‌توانستند به این کشورها سفر کنند.»
 
علی‌اکبر امید‌مهر، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی می‌گوید مجموعه‌ای از اتفاقات و اعمال جمهوری اسلامی موجب کاهش ارزش پاسپورت ایرانی شد:« انقلاب ۵۷ و برنامه صدور انقلاب و رخدادهایی مثل گروگان‌گیری سفارت آمریکا و انفجار در تاسیسات فرانسوی‌ها و آمریکایی‌ها در بیروت و کشف پاسپورت‌های ایرانی نزد عاملین انفجار از سال ۱۳۵۹ به بعد، ارزش پاسپورت ایرانی را به یک‌باره به حد صفر نزدیک کرد. فرق بین زمان شاه و زمان بعد از انقلاب این بود که در زمان شاه دولت مقتدری در منطقه بود. روابط خوبی با کشورهای غربی و شرق داشت و یک موازنه مثبتی هم بین اتحاد جماهیر شوروی و غرب داشت. ایران احترام بین‌المللی داشت و پول ایران ارزش داشت. ولی بعد از انقلاب، رفتار بین‌المللی رژیم جمهوری اسلامی هم در منطقه و هم در دنیا، عدم رعایت قوانین بین‌المللی باعث شد که رژیم جمهوری اسلامی ایران به صدور تروریسم متهم شود و همه این مسایل موجب شد ارزش پاسپورت ایران پایین بیاید.»
 
گروگان‌گیری سفارت آمریکا
 
روز سیزدهم آبان‌ماه سال ۱۳۵۸ تعدادی از دانشجویان پیرو خط امام به سفارت آمریکا در تهران حمله کرده، از دیوار سفارت بالا رفتند و ۶۶ دیپلمات آمریکایی را به گروگان‌ گرفتند.
گروگان‌گیری دیپلمات‌ها و کارمندان سفارت آمریکا ۴۴۴ روز طول کشید و با پذیرش قرارداد الجزایر از سوی دولت‌های ایران و آمریکا پایان یافت.

گرو‌گان‌گیری دیپلمات‌ها و کارمندان آمریکایی یکی از حوادثی است که از دید کارشناسان و تحلیلگران بر وجهه بین‌المللی ایران تاثیر مهمی گذاشته است.
 
محسن میلانی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی که در زمینه بحران گروگان‌گیری و شکل‌گیری انقلاب اسلامی تحقیق کرده، درباره اهمیت گروگان‌گیری در تاریخ جمهوری اسلامی می‌گوید:« بعد از اینکه آیت‌الله خمینی گروگان‌گیری و حمله به سفارت آمریکا را تایید کرد، در یک سخنرانی گفت این انقلاب دوم ایران است و شاید از انقلاب اول ایران مهم‌تر باشد. دلیلش هم خیلی روشن است. با گروگان‌گیری جهت انقلاب ایران تغییر کرد. نه فقط دولت موقت بازرگان مجبور شد استعفا کند، چون آقای بازرگان که مخالف گروگان‌گیری بود و به درستی می‌گفت که این کار از لحاظ قوانین بین‌المللی صحیح نیست، متوجه شد کوچکترین قدرتی در ایران ندارد. بعد از اینکه دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را گرفتند، مدارکی را که از سفارت بدست آوردند، استفاده کردند تا مخالفین را ضعیف کرده و بعضی از آنها را مجبور کنند که از ایران فرار کنند. در حقیقت گروگان‌گیری را طرفداران آیت‌الله خمینی استفاده کردند تا بتوانند یک حکومت جدید اسلامی در ایران بوجود بیاورند. درست در دوران گروگان‌گیری است که قانون اساسی جدید تصویب می‌شود و به رفراندوم گذاشته می‌شود و ولایت فقیه بعنوان پایه و اساس نظام جدید معرفی می‌شود. در همان دوران صدام به ایران حمله می‌کند و نه فقط سیاست خارجی ایران عوض می‌شود، بلکه این مساله سیاست داخلی ایران را هم عوض می‌کند.»
 
دانشجویان پیرو خط امام به رهبری یک روحانی به نام محمد موسوی خویینی‌ها به سفارت آمریکا در تهران حمله کردند. آقای موسوی خویینی‌ها، از نزدیکان آیت‌الله خمینی بود و در دوران او پست‌های مهمی چون نایب رییسی دوره اول مجلس شورای اسلامی، دادستانی کل کشور، نمایندگی دوره اول مجلس خبرگان و عضویت در شورای بازنگری قانون اساسی را برعهده داشت. او بعد از فوت آیت‌الله خمینی مدتی در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافت و بعدها نقش مهمی در پیروزی محمد خاتمی، در انتخابات سال ۱۳۷۶ ایفا کرد.
 
آقای موسوی خویینی‌ها در سال ۱۳۵۸ بر این باور بود که دولت موقت مهدی بازرگان به طرز به گفته او خطرناکی به ایالات متحده آمریکا نزدیک شده و در صورتی که به محمدرضا شاه پهلوی اجازه ورود به آمریکا را بدهند، توطئه‌ای سازمان‌یافته برای فروپاشی جمهوری اسلامی است. دانشجویان هوادار آیت‌الله خمینی به این نتیجه رسیده بودند که اشغال سفارت آمریکا بهترین راه برای مقابله با نزدیک شدن دولت موقت به آمریکا خواهد بود.
 
محسن میلانی، تحلیلگر مسایل ایران و استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی درباره تاثیر گرو‌گان‌گیری بر وجهه بین‌المللی ایران می‌گوید که این حادثه چهره جمهوری اسلامی را به شدت مخدوش کرد و می‌افزاید: «از لحاظ بین‌المللی تا قبل از اینکه گروگان‌گیری رخ دهد، وجهه بین‌المللی ایران چندان بد نبود. یک انقلابی شده بود و برای خیلی از کشورهای غربی جالب بود که انقلاب عظیمی در کشوری رخ داده. اما زمانی که تلویزیون‌های غربی نشان دادند که عده‌ای ایرانی از دیوار سفارت آمریکا بالا می‌روند و چشم‌های گروگان‌های آمریکایی را بستند و به آنها بی‌ادبی کردند، وجهه جمهوری اسلامی کاملا عوض شد و خیلی‌ها در غرب به این نتیجه رسیدند که تندروها انقلاب ایران را بدست گرفتند.»
جان لیمبرت، از دیپلمات‌های گروگان‌گرفته شده در سفارت آمریکا در تهران:« ما در دولت آمریکا حاضر بودیم با دستگاه جدید ایران به هر شکلی که باشد در صورتی که آنها بخواهند همکاری کنیم. مخصوصا مقداری قراردادهای نظامی داشتیم، فکر کردیم روابط طوری که قبلا بوده ادامه نخواهد داشت اما گروگان‌گیری تقریبا این فرصت‌ها را از بین برد و بعد از این اتفاق امکان همکاری وجود نداشت.»
جان لیمبرت، دیپلمات آمریکایی و از دیپلمات‌های حبس شده در واقعه گروگان‌گیری در سال  ۱۳۵۸درباره تجربه شخصی خود از واقعه گروگان‌گیری به رادیو فردا می‌گوید:« من هیچ نظر بدی نسبت به ایران و مردم ایران نداشتم. قبل از آن اتفاق ۷ سالی هم در ایران زندگی کردم. این مساله‌ای سیاسی بود اما از نظر شخصی برخورد منفی در ایران با کسی نداشتم.»

دانشجویان پیرو خط امام سفارت آمریکا را لانه جاسوسی نامیدند و نخستین تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران در همین زمان وضع شد. تصرف سفارت آمریکا و به گروگان‌گرفتن کارکنان آن به مدت ۴۴۴ روز باعث پیدایش سال‌ها دشمنی آمریکا علیه ایران، قطع تمام روابط و مصادره میلیونها دلار اموال ایران در خارج از کشور و طرد ایران از جوامع غربی شد.

بعضی از جامعه‌شناسان مهاجرت ایرانی‌ها پس از انقلاب اسلامی از ایران را مهاجرتی بی‌نظیر در تاریخ معاصر ایران دانسته‌اند.بعضی از جامعه‌شناسان مهاجرت ایرانی‌ها پس از انقلاب اسلامی از ایران را مهاجرتی بی‌نظیر در تاریخ معاصر ایران دانسته‌اند.
جان لیمبرت، از دیپلمات‌های به گروگان‌ گرفته شده درباره تاثیری که انقلاب ۵۷ بر وجهه بین‌المللی ایران گذاشت، می‌گوید:« ما در دولت آمریکا حاضر بودیم با دستگاه جدید ایران به هر شکلی که باشد در صورتی که آنها بخواهند همکاری کنیم. مخصوصا مقداری قراردادهای نظامی داشتیم، فکر کردیم روابط طوری که قبلا بوده ادامه نخواهد داشت اما گروگان‌گیری تقریبا این فرصت‌ها را از بین برد و بعد از این اتفاق امکان همکاری وجود نداشت.»
 
آقای لیمبرت در پاسخ به این سوال که در زمان محمدرضا شاه پهلوی که در سفارت ایران مشغول به‌کار بود، صدور ویزای آمریکا برای ایرانی‌ها به چه صورت بود، می‌گوید:« در آن زمان ما معمولا ویزای ۴ ساله و کثیرالمسافره به ایرانی‌ها می‌دادیم. پاسپورت ایرانی اعتبار زیادی داشت. ایرانی‌هایی که با ویزای تحصیلی به آمریکا می‌آمدند و توریست‌های ایرانی به اقتصاد ما کمک می‌کردند.»
 
مهاجرت ایرانی‌ها‌
 
وقوع انقلاب اسلامی و جنگ هشت ساله ایران و عراق موجب مهاجرت تعداد زیادی از ایرانی‌ها به خارج از کشور شد. در آن زمان تعداد زیادی به صورت قانونی یا غیرقانونی از طریق زمینی و یا هوایی ایران را ترک کردند.
نادر وهابی، جامعه‌شناس:« بزرگترین سرکوب سیاسی تاریخ معاصر ایران در سال‌های دهه ۶۰ تا مرگ آیت‌الله خمینی است. بالاترین موج مهاجرت را در این سال‌ها داریم.»


بعضی از جامعه‌شناسان مهاجرت ایرانی‌ها پس از انقلاب اسلامی از ایران را مهاجرتی بی‌نظیر در تاریخ معاصر ایران دانسته‌اند.


 
نادر وهابی، جامعه شناس، استاد دانشگاه و پژوهشگر مسائل مهاجرت در پاریس درباره آنچه آهنگ مهاجرت ایرانی‌ها بعد از انقلاب اسلامی به خارج از کشور می‌خواند، می‌گوید: «خود انقلاب نمی‌توانست این فضای منفی را ایجاد کند. اولین آهنگی که دافعه نسبت به انقلاب و جمهوری اسلامی با آن شروع می‌شود، گروگان‌گیری در سفارت آمریکا در تهران و به دنبال آن سقوط دولت بازرگان است. تا اینجا آهنگ مهاجرت خیلی محدود بود. از شهریورماه سال ۵۷ بخشی از مقام‌های رژیم قبلی ایران را ترک کردند. گزارشی را که از سازمان‌های پناهندگان گرفتم این موضوع را تایید می‌کرد. از وقتی که دولت بازرگان سقوط می‌کند، بخشی از مقام‌های جبهه ملی ایران را ترک می‌کنند. بزرگترین سرکوب سیاسی تاریخ معاصر ایران در سال‌های دهه ۶۰ تا مرگ آیت‌الله خمینی است. بالاترین موج مهاجرت را در این سال‌ها داریم.»
 
از تعداد مهاجران ایرانی به خارج از کشور آمار دقیقی در دست نیست.
 
نادر وهابی، جامعه‌شناس و پژوهشگر مسایل مهاجرت درباره ویژگی‌های جامعه‌ای که تعداد زیادی از نخبگان و مردمش مهاجرت می‌کنند، می‌گوید:« اگر در جامعه‌ای آهنگ چرخش نخبگان از پایین به بالا و برابری شانس در این جامعه برای تحصیلکرده‌ها و نخبگان وجود نداشته باشد، این جامعه یا در معرض انقلاب سیاسی است یا انقلاب اجتماعی یا بخشی از این جامعه مهاجرت می‌کنند. چیزی که در ایران می‌بینیم.»
 
مقایسه دوران محمد خاتمی و محمود احمدی‌نژاد
 

به اعتقاد بعضی از تحلیلگران محمد خاتمی، با سیاست تنش‌زدایی و بکارگیری لحن ملایم و سازگار با ادبیات بین‌المللی چهره بهتری از ایران نزد افکار عمومی جهان نشان داد. با این‌حال سیاست خارجی دولت محمود احمدی‌نژاد نقطه مقابل سیاست خارجی دولت خاتمی بود.
 
حسین علیزاده‌، دیپلمات مستعفی ساکن نروژ در مقایسه وضعیت پاسپورت ایرانی و صدور ویزا برای ایرانیان در دوران محمد خاتمی و محمود  احمدی‌نژاد می‌گوید که در دوران خاتمی وجهه بین‌المللی ایران تاحدودی ترمیم شد و می‌افزاید:« در دوران آقای احمدی‌نژاد سیاست خارجی ایران بسیار وضعیت وخیمی پیدا کرد. کشورهایی مثل قرقیزستان و ترکمنستان و کشورهای آسیای میانه که با ایران قانون لغو روادید امضا کرده بودند، الزام گرفتن ویزا را دوباره برقرار کردند. ولی در دوران آقای خاتمی به‌دلیل اینکه وجهه بین‌المللی ایران تا حدی ترمیم شده بود، یکی از ابتکارهای خوبی که می‌کردند این بود که به هر تبعه ایرانی گذرنامه می‌دادند، به این ترتیب هم ورود آنها به ایران تسهیل می‌شد و هم سرمایه و علم و دانش خود را وارد می‌کردند.»
 
علی‌اکبر امیدمهر، دیپلمات سابق جمهوری اسلامی می‌گوید هم می‌گوید در دوران ریاست‌جمهوری محمد خاتمی ایران با ۵۳ کشور قرارداد لغو ویزا امضا کرد و می‌افزاید:« در زمان آقای احمدی‌نژاد بخاطر نوع خطاب ایشان، انکار هولوکاست، برخورد با همسایه‌ها، شرکت در محادلات عراق و افغانستان و سوریه و دخالت در کشورهای همسایه و دور زدن تحریم‌ها، ارزش پاسپورت ایرانی پایین آمده بود.»
 
وضعیت کنونی
 
بر اساس طبقه‌بندی شرکت هنلی و شرکا، در سال ۲۰۱۳، سال گذشته میلادی، پاسپورت ایران از میان پاسپورت ۹۳ کشور جهان از نظر اعتبار در رتبه ۸۶ قرار دارد.
 
پاکستان، سومالی، عراق و افغانستان در انتهای این جدول هستند.
 
هنلی و شرکا یک شرکت بین‌المللی است که در زمینه اقامت و شهروندی فعالیت می‌کند.

این شرکت سالانه گزارش‌هایی درباره اعتبار پاسپورت کشورهای مختلف جهان تهیه و منتشر می‌کند که به عنوان معیاری برای میزان اعتبار این کشورها در دنیا شناخته می‌شود.

عمار ملکی، دانشجوی دکترا و پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه تیلبرگ هلند که از ۵ سال پیش با ویزای تحصیلی ایران را ترک کرده، درباره مشکلات گرفتن ویزای تحصیلی به رادیو فردا می‌گوید:« گاهی که مشکلات سیاسی پیش می‌آید مثلا بحث تحریم‌ها شدیدتر می‌شد و روی بعضی رشته‌ها حساس می‌شدند گاهی حتی ویزای دانشجویی داده نمی‌شد. من این مشکل را نداشتم. ۵ سال پیش از ایران آمدم بیرون اما نکته‌ای که دیدم ویزای تحصیلی برای آمریکا بود. دانشجویانی که به آمریکا می‌روند بخاطر روابط خصمانه سیاسی ایران و آمریکا، به دانشجویان ایرانی ویزای یک‌بار ورود می‌دهند. آنها تا پایان تحصیل نمی‌توانند از آمریکا خارج شوند و مثلا به دیدن خانواده‌هایشان در ایران بروند و ممکن است گاه این روند تا ده سال هم طول بکشد.»
 
عمار ملکی می‌گوید بخاطر بی‌اعتباری پاسپورت ایرانی، با مشکل گرفتن ویزا از کشور مصر مواجه شده و می‌گوید:« من خودم برای شرکت در یک کارگاه علمی که نهاد معتبری در حوزه دانشگاهی خودم برگزار می‌کند اقدام کردم و در رقابت سختی  که بود، پذیرفته شدم. قرار است این کارگاه در ماه آینده در مصر برگزار شود و من از ۶ ماه پیش هر تلاشی برای گرفتن ویزای مصر کردم، موفق نشدم.»
 
اما مشکلات دانشجویان ایرانی در خارج از کشور به همین‌جا ختم نمی‌شود. به گفته عمار ملکی، دانشجوی دکترا و پژوهشگر علوم سیاسی در دانشگاه تیلبرگ هلند، دانشجویان زیادی در اروپا در حال تحصیل هستند که بعد از اتمام تحصیلاتشان ممکن است ویزای آنها تمدید نشود و مجبور به بازگشت به ایران شوند.
 
وعده حسن روحانی
 
حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران اوایل خردادماه سال جاری درشبکه بین‌المللی جام‌جم در گفت‌وگو با ایرانیان خارج از کشور قول داد افتخارات ایران، میراث فرهنگی ایران و فرهنگ ایرانی را برمی‌گرداند و گفت:« من قول می‌دهم احترام و ریسپکت را به پاسپورت ایرانی برگردانم.»
 
 او همچنین گفت باید حد تخاصم با آمریکا را پایین آورد و دست‌کم آن را از تخاصم به تنش رساند.

حسین علیزاده، دیپلمات مستعفی می‌گوید اعتبار پاسپورت ایرانی با ارزش پول در ارتباط مستقیم است و باید دید حسن روحانی تا چه حد می‌تواند ارزش ریال را در سطح بین‌المللی بالا ببرد. و می‌افزاید:«‌ اگر این اتفاق بیفتد که مسلتزم بسیاری مقدمات مانند رفع تحریم‌ها و راه افتادن اقتصاد کشور است شاید بتوان امید داشت گذرنامه ایرانی اعتباری پیدا کند. اگر بخواهم برای آن ظرف زمانی در نظر بگیرم، با فرض اینکه اقتصاد به جریان بیفتد، بعد از هشت سال و با اتمام دوره آقای روحانی شاید اندکی ارزش گذرنامه ایرانی بازگشته باشد.»
 
حسن روحانی در خردادماه در برنامه‌ای در شبکه بین‌المللی جام‌جم گفت برنامه دولتش این است که انزوا را از بین برده و به عبارت دیگر برنامه‌اش تعامل سازنده با جهان است و نه تقابل.
 
ایران و گروه ۵ بعلاوه یک سوم آذرماه سال جاری در ژنو به توافقی موقت در زمینه هسته‌ای رسیدند. مدت زمان اجرای این توافق‌نامه موقت که از سی دی‌ماه اجرایی شده، شش ماه تعیین شده است.
 
محسن میلانی، استاد علوم سیاسی در دانشگاه فلوریدای جنوبی با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه پنج بعلاوه یک می‌گوید با این توافق وجهه بین‌المللی ایران هنوز به دوران پیش از انقلاب برنمی‌گردد اما حسن روحانی می‌تواند آن را تاحدی بهبود ببخشد.
 
آقای میلانی می‌افزاید:« ضرر بزرگی که بعد از گروگان‌گیری به وجهه جمهوری اسلامی آمد، در دوران ریاست‌جمهوری آقای احمدی‌نژاد بود. صحبت‌هایی که او در رابطه با هولوکاست و اسراییل کرد، ضربه‌ای به وجهه جمهوری اسلامی بود. در این هشت سالی که ایشان حکومت کرد، وجهه جمهوری اسلامی بسیار پایین آمد. در این چهار ماه که حسن روحانی روی کار آمده با موافقت قرارداد هسته‌ای بین ۶ کشور جهان و ایران تا حدی وجهه ایران بهتر شده. هنوز  به دوران قبل از انقلاب برنمی‌گردد ولی کمکی که حکومت روحانی به ایران کرده، بیشتر از کاری است که احمدی‌نژاد در هشت سال کرد.»
 
روز پنجم مهرماه سال جاری درحالیکه حسن روحانی و هیات همراهش در شصت و هشتمین مجمع عمومی سازمان ملل قصد بازگشت به ایران را داشتند، حسن روحانی و باراک اوباما برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی به عنوان روسای جمهوری ایران و آمریکا به صورت تلفنی با هم گفت‌وگو کردند. این مکالمه تلفنی که بعد از ۳۵ سال انجام شد، از سوی ناظران بین‌المللی گامی مثبت برای تغییر وجهه بین‌المللی ایران و خروج این کشور از انزوا تعبیر شده است.

+194
رأی دهید
-7

Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
نور به قبرتون ببره ،،شاه و آقای زاهدی..راستی‌ دیدین بین نوشته ۲ پاسپورت هم تفاوت است ؟؟؟؟چرا ؟؟؟؟ آیا کسی‌ اطلاع داره؟؟؟؟؟
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 11:08
کبالت3 - کرج - ایران
نه ظلم و نه زنجیری در اوج خدا هستیم ...والله بخدا کبلائی.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 11:11
nassau - مالاگا - اسپانیا
چی‌ بودیمو چی‌ شدیم !!!!!
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 11:23
آذری باهوش - میانه - ایران
بعضی وقتها به خودم می اندیشم که واقعا خاک بر سر هرچی ایرانی با این همه مشکل که برای خودش درست مرده است.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 11:54
raha1984 - هامبورگ - المان
انقلاب ۵۷و وجهه نابود شده ایران و ایرانی !!
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 11:56
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
الان چند وقتی هست که تقاضای ویزا از یک کشوری کردم ، تمام مدارک مربوطه رو همراه با وکیل مجرب از همون کشور فرستادم با گذشت چند ماه هنوز در مرحله رسیدگی هست . چون ملیت ایرانی‌ رو یدک میکشم . نه پولمون ارزش داره نه ملیتمون . چندی پیش برای شخصی‌ دعوت نامه دادم رفته سفارت آلمان برای ویزا ازش انگشت نگاری کردند . از یک خانوم سالمند برای صدور ویزا انگشت نگری کردند . این هست ارزش یک ایرانی‌ زیر سایه حکومت اسلامی . روح شاهنشاه همیشه شاد و یادش گرامی‌ باد .
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 12:00
eddy59 - مونیخ - آلمان
امپراطوری ایران چه عزمتی......الان خجالت میکشم پاسپورتم و تو فرودگاههای خارج از کشور دستمون بگیریم
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 12:05
eddy59 - مونیخ - آلمان
ببخشید عظمتی یادم رفته بود
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 12:09
mlowes - واشنگتن - آمریکا
مردم سر مست از خوشی‌ در سال ننگین ۱۳۵۷ به خیابانها ریختند تا تمام حقوقی رو که قانون اساسی‌ مشروطه (اگر چه که هرگز به درستی‌ اجرا نشد و هم شاه و هم پدرش قصور داشتند بدون شک) بهشون داده بود رو از دست بدهند به یک جا، و حالا هر ۱۰ سال یک بر که کسری از هر حقوقی رو ممکنه نیم بند به دست بیارند خوشحالی‌ میکنند. لیاقت هر ملتی‌ همان دولت اوست. بیخود هم نگیم که زمان شاه این اشکالات وجود داشت وگر نه چه و چه و چه نمی‌شد. همه جای دنیا اشکال وجود داره. توی همین آمریکا فکر می‌کنید که هیچ مشکل اساسی‌ وجود نداره، از سیاسی گرفته تا اجتماعی؟ یا در تک تک کشورهای اروپایی؟ ولی‌ راهش انقلاب نبود، و البته الان هم دیگه نباید به دنبال یک انقلاب دیگر بود. ولی‌ افسوس که بهترین فرصت تاریخی‌ ایران برای همیشه از دست رفت!!! افسوس!!!
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 12:32
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - استکهلم‌-سوئد
ولاه به خدا راست میگین عدم حتا خجالت میکشه بگه ایرانیم eddy59 - مونیخ - آلمان
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:07
علی چپ دس - رشت - ایران
خلایق هر چه لایق
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:28
iranian1982 - ملبورن - استرالیا
چند سال پیش که تازه اومده بودم استرالیا برای شرکت در یک کنفرانس باید می رفتم آمریکا. خلاصه بعد از انجام مصاحبه و پشت سر گذاشتن هفت خوان رستم بالاخره بهم سفارت آمریکا بهم ویزا داد. روزی که می خواستم از سیدنی سوار هواپیما بشم، چون پرواز قبلیم از ملبورن تاخیر داشت، کمی دیر به سیدنی رسیدم و تا خودم را به هواپیمای لوس آنجلس رسوندم دیگه گیت داشت یسته می شد و همه سوار هواپیما شده بودند. خلاصه تا رسیدم مسؤول پرواز گفت که آقا کجایی اسمتو چندین بار پیج کردیم. منم توضیح دادم که پرواز قبلیم تاخیر داشته و من تا خودم رو به پرواز آمریکا برسونم طول کشیده. مسؤول پرواز گفت خوب بدو پاسپورت و کارت پروازتو نشون بده تا سوار هواپیما بشی که خیلی دیر شده. منم کارت پرواز و پاسمو درآوردم و دادم بهش. طرف تا پاسمو باز کرد به همکارش گفت: واییییییی ایرانیه!!! باید بازرسی بشه.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:30
metti - تهران - ایران
اورین اورین لاکن ما یک ملت انقلابی هستیم اونها باید ویزای مارا بگیرند .. نطق خ ر بعد از خواندن این مقاله
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:33
iranian1982 - ملبورن - استرالیا
حالا فکر کنین همه سوار شدن هواپیما آماده بلند شدن اینا منو بردن اونطرف و همه لباسامو در آوردن و تمام وسایلمو دوباره بازرسی کردن. یه چند دقیفه ای طول کشید بعد که همه چیز اوکی بود تونستم سوار هواپیما بشم. وقتی سوار شدم دیدم همه مسافرا منو چپ چپ نگاه می کنند!!! تا حالا هیچوقت اینقدر تحقیر نشده بودم. اون موقع بود که به ارزش و اعتبار پاسپورت ایرانی پی بردم!!!
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:32
تورج - لندن - انگلیس
به فول قدیمی ها این حرفا واسه فاطی کماندو حجاب نمیشه....... بابا این مردم تو صف سبد کالا هستند................. اونم نباشه صف مرغ گوشت ووووو اونا هم نباشه صف قیمه عاشورا.............. اونم نباشه صف رأی... روحانی متشکریــــــــــــــم................ دیگه اونم نباشه و خدای نکرده همه مشکلات حل بشه و مردم مثل قبل از 57 احساس راحتی کنند انوقت دیگه آخوند ها رو آتیش میزنند.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:36
iranian1982 - ملبورن - استرالیا
این فقط یک پاسپورت ایرانیه که این قدرتو داره که هواپیمایی که آماده حرکت هست رو نگه داره تا دارنده گذرنامه رو بازرسی مفصل تری بکنند. کم چیزی نیست، قدرتیه واسه خودش.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:38
samuk66 - لندن - انگلستان
حقّ ما ایرانی‌‌های ترسو و ناا سپاس همین هست.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 13:57
faranak-montreal - مونترال - کانادا
با پاسپورتش فقط تا عتبات عالیات میشه بدون دردسر رفت تازه اونجا هم بمبگذاری میکنند و فقط میشه رفت اون دنیا
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 14:37
farokhzad - کنت - انگلستان
یادمان باشد هنوز هم با پاس‌های کشورهای گوناگون تا محل اقامت را نگاه میکنند تحقیرمان میکنند !! شرم بر این حکومت که همه مردم ایران را بی‌ اعتبار کرد البته یادمان باشد اگر بچه آی‌ در محله آی‌ به پدرش بی‌ احترامی کند همه محل از او به بد ی یاد میکنند حال اینها هم ما را مثله اون بچه بی‌ ادب که با پدرش آن رفتار زشت را کرده برخورد میکنند و تا جای هم حق دارند !۱ بزرگ تر‌های ما چه کردن با این پدر و پسر خدمتگزار نا‌ن آور ایرانمان ؟؟ شرم بر آنها
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 14:52
perser68 - فلوریدا - امریکا
iranian1982 - ملبورن - استرالیا. باز شانس آوردی سوار شدی و رفتی‌!من با پاسپورت آلمانی‌ تو فرودگاه آمستردم برای پرواز به سیاتل گیر گردم!حتی پاسپورت آلمانی‌ هم نتونست کمکم بکنه!!!۱۰سال بود که تو آلمان بودم و پرسید کجا به دنیا اومدی!؟ایران!؟یکهو بلند به همکاراش گفت ایرانی‌ ایرانی‌!خلاصه،مجبور شدم با یه پرواز دیگه برم،همش با تاخیر و تاخیر و تاخیر،پرواز بعدی و بعدی و جسدم رسید سندیگو!
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 15:27
sayeh tars - لندن - بریتانیا
یکی‌ نیست بگه آقای روحانی فرهنگ ایرانی‌ رو برگردوندی با سبد کالا و سفرهای استانیت تو که داری احمدی‌ نژاد رو کپی میکنی‌ فقط اعتبار ایران و ایرانی‌ وقتی‌ بر میگردد که شما آخوندها شرتون از این کشور کنده بشه
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 16:24
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
Hojati 47 - استکهلم‌-سوئد - به نکته خوبی‌ اشاره کردید، به جای of هم از de استفاده شده و کاما بعد آن که زیاد در حد اطلاع من در انگلیسی‌ مرسوم نیست وبیشتر به فرانسوی می‌خورد, نکته دیگر اینکه معمولأ برای پر کردن فرم یا مدارک دولتی از حروف بزرگ استفاده میشود که در پاس زمان شاه فقید رعایت شده اما در جمهوری ... فقط حروف اول این جمله پر از فریبکاری با حروف بزرگ است که باید نوشته میشد پاسپورت زندان بزرگ نوکر انگلیس و روس در ایران. شاد باشید.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 16:43
mlowes - واشنگتن - آمریکا
نکته دیگر اینکه، اگر شاه یا پسرش روزی ۱۰ میلیارد دلار دستی به هر ایرانی‌ می‌دادند هرگز چنین به نیکی‌ ازشون یاد نمی‌شد و چنین در حافظه تاریخی‌ مردم جاودانه نمیشدند که امروز هستند. از این لحاظ هم شاید جالب باشه که بهش نگاه کرد. من حتّی آدم‌های زبون نفهم (مسلمان) دیدم که از شاه به نیکی‌ یاد میکنند، چه برسه به ما آتئیست ها.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 16:48
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
18- ...بدین منظور فورا از طریق همایون جاه که معاون وزارت خارجه بود به سفیر کبیر انگلیس اطلاع تا صبحِ روز بعد نخست وزیر را در کاخ وزارت خارجه ملاقات کند، در این ملاقات به سفیر کبیر انگلیس تذکر میدهد که عزیمتِ قوای انگلیس به بصره که جز خاک عراق است ، ارتباطی‌ به دولت ایران ندارد ولی‌ اگر قوای انگلیس به سر حدات ایران تجاوز کند ، علاوه بر این که دولت ایران موضوع را بلا درنگ به سازمان ملل متحد و شورای امنیت ، همچنان که در مورد روس‌ها عمل شده است احاله خواهد کرد ، به قوای نظامی خود نیز دستور خواهد داد در مقام دفاع بر آماده و با افراد ارتش انگلیس به عنوان دشمنِ متجاوز رفتار نماید، سرّ جان لورژتل هرگز انتظار نداشت که نخست وزیر چنین تند و بی‌ پرده با او مذاکره کند، و لذا اظهار میدارد : اعزام قوای انگلیس به بصره فقط من باب احتیاط و به خاطر حفظ جان و مال اتباع انگلیس در مناطق نفت خیز ایران صورت گرفته و به هیچ وجه قصدِ تجاوز و تعرض به خاک ایران در بین نیست و سؤظن دولت ایران در این خصوص بی‌مورد است ....
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 16:52
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
19-... در پاسخ وی نخست وزیر می‌گوید : همین اظهارِ نظرِ شما دلیل بر آن است که دولت ایران قادر به حفظ انتظامات در قلمرو کشور خود نمیباشد والا نیازی نیست که دولت انگلیس قوای خود را در نواحی مجاور سر حداتِ ایران متمرکز کند و بنابر این دولت ایران حق دارد که از دولتِ انگلیس برای این تعارضِ فکر نامناسب گله مند باشد و تقاضا کند که دولت انگلیس تغییر رویه دهد و اطمینان داشته باشد که دولتِ ایران میتواند در هر حال و در هر مکان انتظامات و امنیت داخلی‌ را به نحو احسن حفظ کند و جان و مال اتباع بیگانه مقیم کشورِ خود را مورد پشتیبانی قرار دهد و زندگی‌ ایشان را در هر موقعیتی از هر گونه تجاوز و آسیب مصون دارد...
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 16:53
sarbaz007 - المان - المان
فقط فرق این ۲ تا آرمو نگاه کن ،ببین چی‌ به سر این شیرو خورشید ما آوردن ای‌ توی روح که این لجن ۵۷ درست کرد
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 17:25
hassan5 - تهران - ایران
مردمی که انقلاب کردنند حکومتی بهتر از حکومت شاه را میخواستندولی با دسیسه انگلیس امریکا از ایران رانده شد و جایش انگلیس دوباره قدرت گرفت .البته نوع حکومتی که روی کار هست مورد پسند هیچ کشور مترقی ای نیست.البته دوران انقلابات از خیلی وقتها قبلتر گذشته بود.اشکال اساسی خود شاه بود که با هر رفورمی مخالف بود.وروشنفکر ها را بعلت خواندن یک کتاب حتی توضیحالمسائل بی ارزش بزندان میانداخت.بروشنفکر میگفت ان تلکتوئل
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 17:46
آذری باهوش - میانه - ایران
mlowes - واشنگتن - آمریکا. shirzan e irani - استکهلم - سوئد. دوستان عزیز. اگر حکومت فعلی خوب نیست ولی این دلیل نمیشود که بگوییم شاه خوب بوده است. شاه خیلی خیانت کرده است از جمله از بین بردن دکتر مصدق با کمک خارجیها و از دست دادن بحرین بروید یوتیوب را ببینید که نمایندگان مجلس در آن زمان چقدر فریاد میزنند به همین زاهدی که بحرین را نباید از دست بدهیم ولی زاهدی عین خیالش نیست و بفکر خودش میباشد. شکنجه های ساواک. خدمت به امریکا که شاه ایران از یک گروهبان امریکایی پایین تر بود! الان هم رضا پهلوی یک پسر لوس میباشد که بچه ننه است و خودش و خانواده اش دیگر امریکایی شده اند.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 18:31
constantino - میلان - ایتالیا
De lحرف اضافه در زبان فرانسه و ایتالیایی هست....همچنین کلمه passeport هم به فرانسه هست
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 20:50
Freedomforiran - لندن - انگلستان
درود به روان پادشاه عزیزم شاهنشاه آریامهر روحشان شاد و یادشان گرامى باد. ملت نمکنشناس لیاقت شما را نداشتند . لیاقت این ملت همین آخوندهاى دزد و عرب صفت هستند.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 20:59
Parsi6 - نیویورک - آمریکا
perser68 - فلوریدا - امریکا. -- این مساله برای من هم تو فرودگاه آمستردام اتفاق افتاد. نه به گرین کارت‌ام توجه کردند و نه به ای‌دی نیو یورک. به محض اینکه دید پاس ایرانی‌ دارم، از من کلی‌ سوال پرسید.. با کی‌ زندگی‌ می‌کنم.. حساب بانکی ا‌م.. چرا اومدم اروپا.. چه کسانی رو ملاقات کردم. آیا بسته یا کادو دریافت کردم.. تازه قانع نشد و سوپر وایزر ااش رو صدا کرد. خلاصه آخرین نفر من بودم که سوار هواپیما شدم.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 21:01
ghazgholang - لندن - انگلستان
یه سری از این ساندیس خورا که تو این وب سایت کامنت میذارن الان کدوم گورین؟؟؟ دم مسئولین این وب سایت گرم که بعضی‌ وقتا یه مطالبی میذاره و این افراد دستمال بدستو آچمز می‌کنه
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 21:23
Freedomforiran - لندن - انگلستان
درود به روان پادشاه عزیزم شاهنشاه آریامهر روحشان شاد و یادشان گرامى باد. ملت نمکنشناس لیاقت شما را نداشتند . لیاقت این ملت همین آخوندهاى دزد و عرب صفت هستند.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 20:59
raheme - کویت - کویت
گشنه افتادم به دشت جهل مثل گوسفند .... سیر در آنجا چریدم بهمن پنجاه وهفت. در خیابان ها دویدم بهمن پنجاه وهفت. حنجره-ی خود را دریدم بهمن پنجاه وهفت. جام زهر ارتجاع و مذهب وامانده را. مثل شربت سرکشیدم بهمن پنجاه وهفت. شد امام امت از بهرم شهید کربلا. شاه شد شمر و یزیدم بهمن پنجاه وهفت. گر دمی غافل شدم از زنده باد و مرده باد. فحش «ساواکی» شنیدم بهمن پنجاه وهفت. ور کسی بد گفت از آخوند و شیخ و روضه خوان. من خودم بر او پریدم بهمن پنجاه وهفت. گشنه افتادم به دشت جهل مثل گوسفند. سیر در آنجا چریدم بهمن پنجاه وهفت. چه گوارا کرد از میدان فوزیه ظهور!. بهر خود نقش آفریدم بهمن پنجاه وهفت!. دیو را کردم برون، آمد فرشته از درم. روی بال-اش آرمیدم بهمن پنجاه وهفت!. در سرم سودای آزادی و استقلال بود. داد بی.بی.سی امیدم بهمن پنجاه وهفت. هیپنوتیزم کرده بود آیا خمینی؟ من چرا؛. هر دروغی باوریدم بهمن پنجاه وهفت. شاه فرمود «این صدای انقلاب ملت است». با دوتا گوشم شنیدم بهمن پنجاه وهفت. عاقبت پاکش کنم از دامن مام وطن. انقلابی را که بهمن پنجاه وهفت!
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 21:22
pink panther - ابیجان - ساحل عاج
لعنت به هر چی‌ مجاهد و باقی‌ گروهک‌ها که زندگی‌ مارو به لجن کشیدند
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:11
سرسره - اهواز - ایران
لعنت بر اون ده روز شوم وسیاه که منجر به این فاجعه شد
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:53
kasra persia - لندن - انگلیس
کبالت۳ - کرج - ایران خدا حفظت کنه هر موقع که کامنتها‌ای تو رو می‌خونم کلی‌ میخندم
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 23:00
samad agha75 - ایران - ایران
آذری باهوش - میانه - ایران کتاب هایی را که میگویم از کتابخانه ملی یا هر جایی تهیه کنید و اگر میخواهید شهر را شلوغ کنید بر سر این کتابها فریاد کنید که گوینده تاریخند و اکثر نویسنده های آنان از مخالفان شاهنشاه آریامهر. کتابها: دایرت المعارف اسلامی، جلد یازدهم، صفحه ۴۱۰. تاریخ مختصر احزاب سیاسی ایران؛ انقراض قاجاریه، نوشته ملک الشعرا بهار، جلد اول از چاپ اول صفحه ۳۵۱. خاطرات محمد مصدق. سیر تحول صنعت نفت در ایران و خاور میانه؛ نوشته دکتر منصورکشفی، چاپ دوم، صفحه ۱۳۶. ایران در عصر پهلوی؛ نوشته دکتر مصطفی الموتی، جلد هفتم، صفحه ۱۵۲. و با تشکر فراوان از کدبان مهدی شمشیری که گرد آورنده اصلی مطالب تاریخی هستند و من فقط قسمت هایی به آنان افزوده، یا قسمت هایی از آن کاسته ام تا در حوصله خوانندگان دراید..
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:32
samad agha75 - ایران - ایران
شیخ محمد بن خلیفه حاکم بحرین پس از غلبه بر مخالفان داخلی به انگلستان متوسل شده قرار دادی با این کشور به امضا میرساند مبنی بر اینکه کشتی های انگلیسی اجازه یافتند کشتی هایی را که به بحرین رفته یا از بحرین بار گیری و خارج میشوند را تفتیش کنند و این اولین جای پای انگلیس در بحرین بود. این در زمانی است که انگلستان هنوز پای های استعماری قدرت خود را همانگونه که بعد ها در اواسط و اواخر دوره قاجاریه محکم کرده بود و ایران را عملا تبدیل به یک مستعمره اعلام نشده کرده بود،، بر زمین نزده است. در ان زمان انگلیس هنگامیکه در صدد تصرف مملکتی بر می آماده، اول شورشی احمقانه را در آنجا توسط مردم و ساکنین منطقه ترتیب میداده به گونه ای که به منافع و متعلقات انگلیس حمله کنند و در راه پیش برد عظمت دولت، از دست دادن عده ای خدمتکار خویش نیز امر مهمی به شمار نمی آمده ( قابل توجه خوانندگان محترم در مورد حمله به سفارت انگلیس..همان گونه که میبینیم طبق شواهد تاریخی این سیاست انگلیس سیاستی کهنه و ریشه دار است و در جریان سیاست های استعماری این کشور بارها انجام شده است .
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:33
samad agha75 - ایران - ایران
جالب است که اکنون بعد از یک قرن و نیم هنوز بعد از افتضاح اشغال سفارت، برخی از این اتفاق تعجب میکنند!). ملک الشعرای بهار ( لازم به ذکر است که وی از مخالفان رضا شاه بوده است)این بلوا را چنین توصیف میکند:. بیستم اردی بهشت ۱۳۰۲، تقریبا دار ساعت ۹ صبح، هنگام خرید و فروش یک قاب ساعت، میان یک عرب نجدی و یک ایرانی نزاع در میگیرد و پس از ان به خیال ایرانیان نزاع پایان یافته است...ولی اعراب نجدی مسلح شده، بر ایرانیان حمله میکنند . ایرانیان مسلح نبوده فقط چوب داشتند. ۳ نفر از آنان مقتول و ۳۵ نفر زخم دار میشوند و ۵ نفر مفقود. پس از یک ساعت و نیم درگیری، ایرانیان مجبور میشوند به خانه های خود گریخته و مدت ۲۵ روز در خانه ها از ترس جان پنهان شوند. در این هنگام اعراب وهابی به اعراب شیعه حمله کرده ۸ مرد و ۲ زن مقتول و ۲ زن دیگر زخم دار میشوند.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:33
samad agha75 - ایران - ایران
در این هنگام وزیر خارجه وقت ایران، محمد مصدق نامه ای به دولت انگلیس نوشته و برای حفظ جان و مال مردم کمک دولت انگلستان !را خواستار میشود، این نامه سندی قابل قبول برای مداخله بریتانیا شناخته شده، بدین گونه انگلستان یک کشتی با ۲ ارابه توپ و ۴۰ سرباز هندی! در بحرین پیاده میکند و از این زمان به بعد نفوذ دولت ایران در بحرین از بین رفته، انگلستان به طور نا گفته، بحرین را متعلق به خود میداند. این موضوع در جلسه سری مجلس در دوران سردار سپاه رضا خان وزیر جنگ وقت (رضا شاه آینده) مورد بررسی قرار میگیرد و سردار سپاه اصرار میورزد که ما با کشتیهای جنگی پرسپولیس و مظفری که از انگلستان خریدیم میتوانیم خودمان به بحرین برویم و ۲ ارابه توپ ببریم و ۴۰ سرباز هم که داریم من هم که وزیر جنگ هستم ولی با و مخالفت کردند و حتی سردار سپاه از فرط ناراحتی گریست..(عرض کردم که ملک الشعرا از مخالفین سر شناس رضا شاه است.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:33
samad agha75 - ایران - ایران
اینکه چگونه نخست وزیر وقت مستوفی الممالک را با حیله مدرس خائن بزرگ که در قرارداد ۱۹۱۹ نیز رشوه کلانی از دولت فخیمه دریافت کرد، استیضاح کردند تا مشیر الدوله خائن به نخست وزیری برسد و مصدق وزیر خارجه و چه خیانتها مرتکب شدند در حوصله این متن نمیباشد..مصدق خود در خاطراتش میگوید، هر وقت دولت انگلستان جویای منفعتی بود مشیر الدوله را سر کار میاورد. آخر سر هم که پای بر زمین کوفت و گریه کرد که که من جان ایرانیان را نجات دادم و اگر از انگلیس کمک نمیخواستم، اعراب نجدی ایرانیان را قتل عام میکردند. ملاحضه فرمودید؟ پس به چه دلیل در هیچ کجا نمیگویند که بحرین از همان سال ۱۳۰۲ به اشغال انگلیس در آمد؟ پس چرا با غرض ورزی تمام حرفی از مخالفت سردار سپاه با فرستادن نیروی دریایی انگلیس سخن نمیگویند؟چرا از نامه مصدق به دولت بریتانیا که عامل اصلی اشغال بحرین بوده حرفی به میان نمییاد؟ در همان سال، انگلستان امتیاز تاسیس نمایندگی دائمی در بحرین را گرفت و سر چالرز بلگرین را به آنجا فرسستاد .
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:34
samad agha75 - ایران - ایران
که به قدری در مدت ۳۴ سال اقامت خویش در بحرین، به تحریک اعراب برای تغییر نام خلیج فارس به خلیج عرب پرداخت و خشم مردم منطقه را بر انگیخت که در نهایت دولت فخیمه مجبور به استرداد و جایگزینی این شخص گردید. بحرین فقط ۲۵ کیلومتر با عربستان سعودی فاصله دارد..در کتاب دکتر منصور کشفی میخوانیم، جزیره بحرین از نظر جغرافیایی ای برای بار گیری و صدور نفت خام و ساختن پالایش گاه بسیار مناسب به نظر می آمد. در واقع نزدیکی آن به عربستان سودی و قطر بود که به اهمیت آن می افزود. بنا بر این بلافاصله بعد از کشف نفت در بحرین در تیر ماه ۱۳۱۴، شرکت نفت بحرین پالایشگاهی احداث کرد که در سالهای جنگ جهانی دوم گسترش فراوان یافت. البته اکثر نفت خام این پالایشگاه از نفت خام عربستان تغذیه میشد .زیرا تولید نفت بحرین روزانه فقط معادل ۳۰،۰۰۰ بشکه بود .نفت ابتدا از عربستان سودی به وسیله نفتکش حمل میشد. ولی بعداز مدتی خط لوله ای به قطر ۱۲ اینچ و به طول ۵۶ کیلومتر از عربستان به بحرین کشیده شد که دو سوم آن زیر آب قرار دشت.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:34
samad agha75 - ایران - ایران
در سال ۱۳۲۶، خط لوله دیگری با همین ضخامت کشیده شد که ظرفیت خط لوله را به ۱۲۶،۰۰۰ بشکه رساند. در سالهای قبل از ملی شدن صنعت نفت حدود ۸۵ در صد این ظرفیت از عربستان تغذیه میشد..بطور کلی شرکت نفت بحرین اولین شرکت نفتی در خاور میانه بود که صد در صد به شرکت های نفتی تگزاس و استاندارد کالیفرنیا تعلق داشت. در تمام مدت هم دولت ایران اعتراض کرده بود هم برای پالایشگاه شرکت های خارجی هم برای خط لوله عربستان. توجه داشتید که این شرکتها در سال ۱۳۱۴ تاسیس شدند و بحرین در سال ۱۳۰۲و با نامه کمک مصدق توسط انگلستان اشغال شده. در حالیکه محمد رضا شاه پهلوی در شهریور ۱۳۲۰ به سلطنت رسید؟ و سالهای اولیه سلطنت وی همانطور که همه میدانند مصادف بود با سالهایی که سال آشوب و هرج و مرج خوانده میشود که وقایع و ترور های بسیار اتفاق افتاد ...آیا برای محمد رضا شاه در آن سالها امکان داشته که با ۲ ابر قدرت در آن جزیره با نیروی دریایی آن زمان بجنگد؟ مستحضر هستید که انگلستان همیشه حضور داشته و برای دادن امتیاز پالایشگاه به امریکا از امتیازات کلانی بر خوردار شده...در سیاست بین الملل وقتی کار با ملاطفت پیش نرود،
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:35
samad agha75 - ایران - ایران
چاره جنگ است...آیا محمد رضا شاه پهلوی در آن سال با آن نیروی دریایی میتوانست با ۲ ابر قدرت و عربستان بجنگد؟. در سوم شهریور ۱۳۲۰ کشور ایران بوسیله قوای سه کشور انگلستان، شوروی و آمریکا اشغال گردید و رضا شاه از سلطنت خلع گردید و دولت انگلیس خواستار سلطنت پسر محمدحسن میرزا نوه محمدعلی شاه قاجاربود ولی ولیعهد وقت یعنی محمد رضا شاه به سلطنت نشست...از آن سال تا سال ۱۳۲۹ که سال ملی شدن نفت بود، سالهای هرج و مرج و شورش نامیده شدند..دربهمن ماه ۱۳۲۷ ماجرای ترورشاه در دانشگاه تهران اتفاق افتاد بدین معنی که ایران تا آن سالها کاملا درگیر مسائل داخلی خود بوده، تقصیری که همه میدانند نه متوجه محمد رضا شاه بلکه خود قربانی و درگیر ان بوده این همه در حالیست که جزیرهٔ بحرین از سال میلادی ۱۷۸۳، به دست خاندان آل خلیفه (که از اعراب شبه‌جزیرهٔ عربستان بودند) افتاد که از قرن نوزدهم تا سال ۱۹۷۱ تحت‌الحمایهٔ انگلیس بودند و در دوران قاجار و پهلوی، ایران هنوز دورادور مدعی مالکیت بر بحرین بود.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:35
samad agha75 - ایران - ایران
تا آنکه حکومت بحرین که تحت نفوذ انگلیس بود برای تأثیرگذاری بر نتیجه نظرخواهی مصمم شد تا ساختار جمعیتی این سرزمین را با اکثریت دادن به عربها دگرگون سازد. در این راستا هزاران فلسطینی و نیروی کار عرب از کشورهای منطقه به بحرین هجوم آوردند و پس از ان اقدام به سر شماری کردند ؛ ۶۰ در صد عرب ،۲۰ درصد هند و پاکستانی، ده در صد ایرانی و ده در صد از ملل دیگر بودند. بدینسان ایران با توطئه ای که توسط بریتانیا صورت پذیرفت به ناچار ادعای حاکمیت بر بحرین را کنار گذاشت.
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:35
samad agha75 - ایران - ایران
کسانیکه میگویند شاه چرا شاه چرا اگر راه حل ندهند ایراد مغرضانه است..اگر شاه در ان زمان با بحرین که عملا از دسترس ما دور بود و دست اجانب از قبل از پادشاهی خانواده پهلوی در آن جزیره دراز بود و مدیریت و نظارت میکرد، به جنگ بر میخاست، نمی توانست در سال ۱۳۵۰ که ۳ جزیره تنب کوچک و بزرگ و ابو موسی را گرفت، آنها را به نفع خود مصادره کند...در آن زمان صدام بلوایی به پا کرد و از کشور های عرب منطقه کمک خواست که موضوع را به سازمان ملل ارجاع دهند ولی هیچکدام از دول اعراب جرات نکردند..دقت کنید، جرات نکردند در مقابل قدرت شاه که در آن زمان قدرت نظامی بسیارقوی تبدیل شده بود (سال ۱۳۵۰) ، دم بر آورند و ۳ جزیره توسط ایران مصادره شد
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 22:36
دستان سام نریمان - بیرمینگهام - انگلستان
خمینی گفت به سربازها یک شاخه گل بدید تا بزارن تو لولهٔ تفنگشون، آی که سوختن داره این حرفها
دوشنبه 14 بهمن 1392 - 23:40
halk_35 - لیوواردن - هلند
من که همیشه پاسپورتم توی کاور بوده از خجالت آرم جمهوری که روش بود . وقتی توی صف می موندم تا لازم نمیشد اصلا پاسو توی دستم نمیگرفتم .
‌سه شنبه 15 بهمن 1392 - 00:40
garmsari - یورک - بریتانیا
الان اگر پاسپورت ایرانى را در بیارى در فرودگاه مثل این که هفت تیر دستت هست،
‌سه شنبه 15 بهمن 1392 - 02:16
nassau - مالاگا - اسپانیا
ایرانیان۱۹۸۲ - ملبورن - استرالیا. دقیقا میفهمم که چی‌ میگی‌، داشتن پاسپورت ایرانی‌ با آرم مزخرف جمهوری اسلامی مثل داشتن تفنگ است هر جا نشون بعدی یهو جای میخورند، یعنی‌ از عربها بدتر شدیم. خدا لعنت کنه هر چی‌ آخوند و آخوند دوست را.
‌سه شنبه 15 بهمن 1392 - 10:36
تورج - لندن - انگلیس
samad agha75 - ایران - ایران. ممنون و تشکر از این اطلاع رسانی تاریخی شما
‌سه شنبه 15 بهمن 1392 - 15:14
Iran e Azad - هورتن - نروژ
ایران ما تنها کشور‌ای هست که در پرچم خود از زبانِ دیگری استفاده کرده است. خیلی‌ جالب هست که رسانه‌‌ها در ایران پیشرفت در برخی‌ مورد را با دوران رژیم شاهنشاهی مقایسه می‌‌کنند. اما از موضوعات اینگونه هرگز حرفی‌ به میان نمی‌‌آورند .
‌سه شنبه 15 بهمن 1392 - 16:04
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
آذری باهوش - میانه - ایران -درد اینجاست ما عادت داریم یک گوشه از تاریخ را بگیریم و بدون توجه به علل یا سلسله مراتب که چرا به اینجا رسید آن را مدام تکرار می کنیم، اولا زحمتها را کسِ دیگری کشید بهره و نام آن به مصدق رسید، علاوه بر آن می‌دانید توطئه سال ۵۷ که دستِ آخر به ثمر رسید چند بار از سوئ انگلیس و شوروی برای ایران طراحی‌ شده بود ، می‌دانید چند نفر از همان مجلسیان مامورِ انگلیس و شوروی بودند در زمان مصدق و قبلِ آن، می‌دانید زمانی‌ که امریکا طبق شکایت ایران به شورای امنیت اجازه مداخله در امور ایران از سوئ انگلیس و شوروی را نداد و حتی زمانیکه امریکا می‌خواست به ایران مبلغ دویست و پنجاه میلیون دلار وام پرداخت کند با توطئه چینی‌ انگلیس، مجلس نخست وزیر وقت را برای دور جدید بر نگزید و تمام مشکلات بعد پیامدش همان بود, ...
‌پنجشنبه 17 بهمن 1392 - 02:04
shirzan e irani - استکهلم - سوئد
...تمام مشکلات مالی‌ و سیاسی انگلیس به برکت انقلابِ دست پرورده‌شان حل ، حال ببینید چه بر سرِ ایران و ایرانی‌ آمد. / از سوی فرانسه و انگلیس بر سر اینکه زبان انگلیسی‌ یا فرانسوی کدامیک بین المللی شوند اختلاف بود، یقیناً شاهِ فقید به خاطر شیطنت‌های انگلیس جلد پاسپورت را به زبان فرانسه تعریف کرده ، این پازل به مرور سر هم میشود و ابعاد تازه آن مشخص / ، ضمنا احتمالا نمک از نوعِ احمدی نژاد جلوی چشمتان را گرفته که شاهزاده رضا را لوس میدانید، بله او دلقک بازی بلد نیست فرقِ یک شاهزاده واقعی‌ با کسی‌ که از کفش جفت کنی‌ به دکترای قلابی و بعد به ریاست جمهوری با کشتار و تقلب منسوب میشود همین است .و در آخر این شاهزاده پارس ذره ائی از اصالت ایرانی خود را دست نداده سرشار از عشق و شناختِ ایران و ایرانی‌ است.
‌پنجشنبه 17 بهمن 1392 - 02:04
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.