«هشدار در مورد بوتاکس چینی را باید جدی گرفت»

رادیو فردا : ابوالحسن امامی رییس انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی ایران، در گفت و گو با خبرگزاری دانشجویان ایران ایسنا، نسبت به عوارض تزریق بوتاکس‌های  چینی غیراستاندارد هشدار داده و گفته است که بوتاکس‌های چینی معمولا برچسب وزارت بهداشت را ندارند.

پیشتر نیز مدیر کل مرکز آزمایشگاه‌های مرجع کنترل غذا و داروی وزارت بهداشت در دوران ریاست جمهوری محمود‌ احمدی‌نژاد از وجود بوتاکس‌های تقلبی ساخت چین در بازار ایران خبر داده بود.
 
بوتاکس دارویی است که پزشکان زیبایی از آن برای رفع چین و چروک صورت استفاده می کنند.

رادیو فردا در این باره نظر فرزاد پناهی استاد دانشگاه و متخصص پوست و زیبایی در تهران را جویا شده است:

 فرزاد پناهی: اگر کسی هشداری راجع در مورد بوتاکس چینی می‌دهد، باید این هشدار را جدی گرفت. متاسفانه کشور‌هایی در دنیا هستند که اصلا اصول استانداردهای پزشکی را رعایت نمی‌کنند و از بد حادثه هم ما با این کشور‌ها رابطه تجاری زیادی داریم.
 
حالا تصور بفرمایید کسی بوتاکسی را که دز سم آن دایلوت [رقیق] نشده یا اینکه اصلا سم آن چیز دیگری است، بیاورد و بفروشد و کلی هم پول گیرش بیاید، اما مصرف آن بوتاکس در ‌‌نهایت کلی عارضه برای متقاضیان و بیماران ایجاد می‌‌کند.
 
بنابراین افراد باید بو تاکسی را کار کنند که می‌شناسند و اگر در داخل کشور است، در داخل کشور تایید شده باشد و اگر هم تولید خارج از کشور است باید استانداردهای دارویی آمریکا یا استاندارد اتحادیه اروپا را داشته باشد.
 
در حال حاضر بوتاکسی که در داخل ایران وجود دارد و تایید شده است که مورد استفاده پزشکان قرار می‌گیرد دقیقا چیست؟
 
الان بوتاکس‌هایی را که ما استفاده می‌کنیم معمولا مارک‌های اروپایی یا مار ک‌های تولید شده در آمریکای شمالی هستند.
 
از طرفی اطلاعاتی اصولا منتشر می‌شود در خصوص خطراتی که بوتاکس دارد و شما هم احتمالا به آن برخورد کرده‌اید. این اطلاعات تا چه اندازه صحت دارد؟

بوتاکس هم مصرف درمانی و هم مصرف زیبایی دارد. مثلا همین بوتاکسی که در عضلات پیشانی تزریق می‌کنند یا در کنار چشم‌هایی که کمی بسته هستند تا آن‌ها را باز کنند یا محل ابرو‌ها را کمی جابجا کنند و کمی بالا‌تر ببرند، مورد مصارف پزشکی و درمانی دیگر هم دارد؛ همین بوتاکس برای بیمارانی که به علت میگرن دچار اسپاسم عضلات سر می‌شوند، مورد مصرف قرار می‌گیرد و تزریق بوتاکس باعث می‌شود تا حملات میگرن اثرات کمتری داشته باشد و درد کمتری ایجاد شود. یا اینکه از بوتاکس حتی برای درمان شقاق مقعد هم استفاده می‌کنند و البته افرادی هم که برای زیبایی از بوتاکس استفاده می‌کنند، خیلی زیاد هستند.
 
پس آقای دکتر این مخالفت‌هایی که صورت می‌گیرد، برای چیست؟
 
این طور به شما بگویم، که کلا در کشور ما کسی مانع افرادی نمی‌شود که علیه کارهای زیبایی، حرف می‌زنند. یعنی اگر من فردا بیایم بگویم فلان عمل زیبایی، خیلی عمل بدی است، و بخشی از سلامتی افراد را از بین می‌برد، خیلی از افراد بدون آنکه تحقیق کنند و ببینند این حرف درست است یا خیر، آن را نقل می‌کنند، چون یک تابویی علیه برنامه‌های زیبایی اعم از موارد پوست و زیبایی و اعمال جراحی زیبایی وجود دارد.
 
متاسفانه این فرهنگ هست و به نظرم این یک عکس‌العمل تفریطی است در مقابل افراطی که بعضی از افراد در انجام اعمال زیبایی انجام داده و می‌دهند. مثلا مدتی جوی علیه ساکشن به راه افتاده بود، چرا؟ چون یکی دو نفر که تحت عمل جراحی لیپوساکشن قرار گرفته بودند، به واسطه اینکه چه به لحاظ سنی و چه به لحاظ حجم و چه به لحاظ اعمال جراحی همراه، انتخاب مناسبی صورت نگرفته بود، دچار مشکل شده بودند.
 
خیلی از افرادی که می‌خواهند عمل بوتاکس را انجام بدهند به دنیال آن هستند که این عمل برایشان با هزینه کمتری انجام گیرد و شاید بروند به پزشکان عمومی یا حتی آرایشگاه‌ها مراجعه کنند.
 
اصلا برای چنین کاری که نباید به آرایشگاه‌ها مراجعه شود چرا که قرار است دارویی تزریق شود و ممکن است نحوه تزریق یا محل تزریق درست و مناسب نباشد، یا در محل تزریق بشود که رگی یا عصبی را تحت فشار قرار دهد، یا شاید اصلا آن دارو، داروی مناسبی نباشد یا اینکه روش ضدعفونی کردن مناسب نباشد. تمام این خطرات هست.
 
الان تزریق بوتاکس تایید شده و استاندارد که توسط یک پزشک حاذق انجام بگیرد، در بازار ایران چقدر هزینه دارد؟
 
بوتاکسی داریم که به یک نفر می‌زنیم، بوتاکسی داریم که به چند نفر می‌زنیم که این‌ها قیمت‌ها و هزینه‌های متفاوت دارد. الان بوتاکسی داریم که به یک نفر، با هزینه پنجاه هزار تومان تزریق می‌شود یا اینکه بوتاکسی داریم که به نفر دیگر هشتاد هزار تومان زده می‌شود یا اینکه بوتاکسی هست که برای چند نفر است و قیمت بالاتری دارد، این‌ها وجود دارد. اما بحث اصلی این نیست، بحث این است که آن پزشک باید سلامت و کیفیت داروی مورد مصرف خود را با آن مجموعه دارو و تجهیزاتی که تامین می‌کند، چک کند.

بوتاکس‌ها، تائید شده وزارت بهداشت است یا اینکه آن‌ها را شرکت‌های دارویی وارد می‌کنند و شما بر اساس تخصص خودتان تشخیص می‌دهید که کدام مورد استفاده است؟
 
ببینید، وزارت بهداشت و درمان اصول خودش را برای تایید دارو دارد. مجوزی را وزارت بهداشت می‌دهد و یک مجوز‌های بین المللی هم مثل FDA آمریکا یا CE اروپا وجود دارد که این‌ها مجوز‌های خاصی هستند که بین‌المللی هستند، الان دارو‌های خارجی فراوانی در ایران وجود دارد که توزیع می‌شود و وزارت بهداشت هم منعی ایجاد نمی‌کند و نمونه‌اش هم اینجا وجود دارد.

+30
رأی دهید
-2

نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.