چرا یلدا طولانی است با فرمول !

توصیه های ایمنی شب یلدا

طنز جام جم آنلاین : الیوم روز آخر پاییز است و اخبار می گفت که قرار است جوجه ها را بشمارند. فلذا امروز نمی خواستم از منزل بیرون بیایم، اما چه کنم که این ستون نمی تواند خالی بماند، همچنین جیب نویسنده آن که نخواستیم نامش فاش شود. آن هم در یک همچین روز حساسی که به شب تاریخی یلدا گره می خورد و شایع کرده اند که: «صبح صادق ندمد تا شب یلدا نرود». حالا چه با هندوانه، چی بی هندوانه!...

امشب، از روزگار ایران باستان به شب یلدا معروف است. طولانی ترین شب سال که البته ما هر چه پارسال آن را اندازه گرفتیم، نفهمیدیم که چقدر بلند است، اما طوری که از این و آن شنیده ایم؛ ظاهرا به اندازه یک دقیقه شاید. و این یعنی که عمر آدم آن قدر عزیز است که اگر به اندازه یک دقیقه هم طول بکشد، باید از آن برای با هم بودن و دور هم بودن و قدر همدیگر دانستن، استفاده کرد.

با عنایت به موارد فوق الذکر است که در شب یلدا، خانواده ها دور هم و بخصوص دور بزرگ ترهای خانواده جمع می شوند و پای صحبت های هم می نشینند.

تفألی به دیوان حافظ و خوردن قاچی هندوانه و آجیل شب چله ای و انار دانه شده و آماده رفتن توی گلو، از جمله اقدامات تامینی و جانبی در این شب سرد یلداست.

نکات ایمنی: از آنجا که امروز و امشب، عموم ملت باستانی ایران، سخت سرگرم تهیه و تدارک لوازم جانبی شب یلدا می باشند و خیلی فرصت ندارند به چیزهای دیگر فکر کنند؛ از این رو ما طبق معمول بزرگواری کردیم و به چیزهایی فکر کردیم که بعضا شاید به عقل جن هم نرسد. این موارد را که تماما در جهت ارتقای سطح کیفی مراسم شب یلدا و سالم برگزار شدن آن تنظیم شده است، تحت عنوان نکات ایمنی شب یلدا تقدیم حضور می کنیم:

1 ـ دزدگیر شب یلدا: از آنجا که شب یلدا فقط برای شما بلند نیست و برخی دزدها هم به اندازه یک دقیقه فرصت بیشتری برای سرقت دارند؛ لذا اگر قصد خروج از منزل و جمع شدن دور همدیگر را دارید؛ حتما و حکما در و پنجره خود را محکم قفل و بند کنید. در غیر این صورت ممکن است که شما مشغول خوردن هندوانه باشید و دزدها مشغول خوردن اموال شما!... نگذارید خوردن یک هندوانه، خیلی برای شما آب بخورد.

2 ـ تعطیلی موبایل حواس پرت کن: خارج از شعار و خیلی جدی، بیا تا قدر یکدیگر بدانیم. نکند که دور هم باشید، اما دور از هم. فلذا بیایید برای یکی دو ساعت هم که شده، بساط پیامک زدن و چت کردن و استفاده از نرم افزارهای وی چت و تانگو و وایبر و... امثالهم را برچینید و فقط با همدیگر صحبت کنید. چهره به چهره، روبه رو(همان فیس تو فیس اجانب!)

3 ـ حفظ سنگینی میزبان: یک شعر خوبی دارد بسحق اطعمه که در آن به جای خربزه، از هندوانه هم می شود استفاده کرد.

وی می گوید: «چون از درون خربزه واقف نشد کسی / هر یک حکایتی به تصور چرا کنند؟». به همین دلیل، هرکس که مسئولیت خرید هندوانه سربسته شب یلدا را برعهده داشته است، قبل از گشایش هندوانه مذکور، خیلی از قدرت و تبحر خود در امر خرید هندوانه های قرمز و شیرین، داد سخن سر ندهد. یک دفعه می بینید هندوانه بریده شد و آبروی شما پریده شد!

4 ـ تفال درست و حسابی: بعضی ها ـ سوای برخی مجریان رادیو و تلویزیون ـ قبل از تفال زدن به دیوان حافظ، یک شعر مناسبی را انتخاب می کنند و لای صفحه اش یک چیزی می گذارند که موقع تفال زدن، همان را بیاورند و بخوانند. این کار الان دیگر کهنه شده است و اگر اطرافیان شما متوجه این عمل بشوند، ممکن است فال حافظ خیلی به آنها نچسبد و آن را جدی نگیرند. پس بیایید شب یلدا به خواجه شیراز رحم کنید!.... به حافظ اعتماد کنید و هر چه گفت، همان را بخوانید. ممیزی در همه جا لازم نیست. حتی اگر بزرگ خانواده قصد ارشاد داشته باشد.

روزنامه شرق : چرا «شب یلدا» درازترین شب سال است؟ (با ذکر فرمول)

سه کیلو انار از قرار هر کیلو 3000تومان = 9000تومان

پنج کیلو هندوانه از قرار هر کیلو 3000تومان = 15000تومان

سه کیلو پرتقال کیلویی 3500تومان و دوکیلو سیب کیلویی 2500تومان و یک کیلو کیوی 2600تومان و یک کیلو انگور 3000تومان و دوکیلو موز 6000تومان و نیم کیلو انجیر 8500تومان و دوکیلو آجیل صدهزارتومان و نیم کیلو میوه خشک 10هزارتومان و دوکیلو شیرینی 26هزارتومان را هم می گذاریم سر سفره. این از تجملات. اما شام چی داریم؟ شام را هم اگر با مرغ و برنج و روغن و یه ذره زعفران و سالاد و نوشابه و ماست و اینا (به هرحال یک شب ولخرجی عیبی ندارد دیگر) برای پنج نفر در نظر می گیریم 40هزارتومان. با یک دودوتا چهارتا متوجه می شویم برگزاری سوروسات جشن «شب یلدا» برای یک خانواده پنج نفره می شود 244هزارو600تومان.

حالا پایه حقوق ماهانه چقدر است؟ آفرین. 487هزارو125تومان. پس یک شبه نصف حقوق ماهانه خورده می شود.

از طرفی حداقل دستمزد طبق فرموده وزارت کار هر یک ساعت کار 2768تومان است. پس در «شب یلدا» هرکدام از اعضای خانواده چیزی که می خورند برابر است با 20ساعت کارکردن پدر خانواده و اگر پدر بنده خدا، بخواهد یک شب یلدا را آبرومند برگزار کند باید نزدیک 90 ساعت یعنی چهار شبانه روز یا دوهفته (13روز کار عادی روزی هفت ساعت) مثل پدر کار کند و دقیقا در همین لحظه است که پدر خانواده درازبه دراز می افتد و دقیقا به همین خاطر است که می گویند «شب یلدا» درازترین شب سال است چون پدران زیادی در این شب، دراز می شوند. حالا هم تا خودمان دراز نشده ایم بهتر است مطلب را کوتاه کنیم.

+38
رأی دهید
-2

*Fanoos* - ایران - ایران
درودی به زیبایی نام اهورا مزدا . به بزرگی فلات آریایی به زرینی. برگهایی اوستا. به بزرگی تاریخ پارس. و به گرمی آتش مقدس سرخ. هدیه به شما که از نسل کوروش و داریوشید. جشن آریایی یلدا بر شما هموطن های عزیز آریایی مبارک
شنبه 30 آذر 1392 - 13:54
*Fanoos* - ایران - ایران
آریایی های عزیز درود. امیدوارم امشب، دور هم، هر جا که هستیم، هرچی بدی هست مثل برگی که از درخت می افته، از دلمون پاک کنیم و سپیدی آرزوهای قشنگ زندگی مون رو به سپیدی همون برف های زمستونی که آروم آروم می باره پیوند بزنیم... شب یلدای همه تون شاد باش
شنبه 30 آذر 1392 - 14:00
$ISRAEL$ - اورشلیم - اسرائیل
محفل آریاییتان طلایی ، دلهایتان دریایی ، شادیهایتان یلدایی ، پیشاپیش مبارک باد این شب اهورایی . روی گل شما به سرخی انار
شنبه 30 آذر 1392 - 14:20
payamak - منچستر - انگلستان
کریسمس مبارک انشا‌الله
شنبه 30 آذر 1392 - 15:24
کبالت3 - کرج - ایران
اکثر پدرهای خانواده در طول سال درازن و هر سال درازتر هم میشن این یه شب هم روش چون همین یه شب ارزش هزاران شب مثل شبهای کتاب سر گرفتن و تو کله زدن ها رو داره پس بیخیال این حرفا میشیم و این رسم ایروونی رو شده با یه سیر تخمه سیاه و یه پر پرتقال و یه قاچ هندوونه و یه حبه انگور با یه دمپختک حفظ میکنیم. و گرامی میداریم طولانی ترین شب سال رو به امید صبح سپید و روشن بعدش که فعلا به امید زنده ایم هر کی هم نمیتونه ببینه بره تا پس فردا که مراسم اشک و مشک و کشک براس کبلائی.
شنبه 30 آذر 1392 - 17:31
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.