مجموعه عکس؛ زنان متولد 1321 - بخش دوم

یک روز پاییزی سال ۱۳۸۶ نجف شکری در مسیر کار خود بود که در سطل زباله نزدیک خانه اش در جنوب شهر تهران چیز جالبی پیدا می کند.

در سطل زباله سازمان ثبت احوال، شناسنامه هایی از دختران متولد ۱۳۲۱ پیدا می کند که مدت ها بود از رده خارج شده بودند

این گونه تصمیم می گیرد به آفرینش پروژه ای هنری دست بزند، با مجموعه ای از عکس های شناسنامه های یک نسل. نام پروژه را ایراندخت می گذارد. ایراندخت، نامی رایج در ایران است که می تواند نام هر دختر ایرانی باشد.

پروژه شکری بر روی عکس ها تمرکز می کند، و از ذکر نام ها و اطلاعات شخصی چشم می پوشد چرا که این عکس ها دیگر معرف افراد مشخصی نیستند، بلکه بیانگر دوره ای خاص است، با ژست های مد آن روز، مدل موها، لباس ها، آرایش ها و تمام سبک هایی که گویی به گذشته های دور تعلق دارد.

 

+212
رأی دهید
-10

دنیای وحشی - تهران - ایران
به عقیده من کارقشنگی نیست که شما عکس افرادی را بدون اطلاع و رضایت خودشان درسایت می گذارید چون باتوجه به تاریخ تولدشان سن این افراد شصت و پنج یاشش سال بیشتر نیست و احتمالش خیلی زیاده که درقید حیات باشند و اقوام و آشنایانشان برحسب تصادف تصاویرشان را اینجا ببینند و به هرحال موجب نارحتیشان به نوعی فراهم شود. حالا اگر تصاویر مربوط به بالای صد سال پیش بود کمتراشکال داشت و جالب تر هم میتوانست باشد.
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 10:56
دريا دل - اهواز - ایران
دنیای وحشی زیاد سخت نگیر جنبه مثبتش را در نظر بیار شاید عکس از جوانی نداشته باشه حالا به دستش میرسه بعدش تو فامیلش زیاد سخت نمیگیرن ما هم که غریبه هستیم و نمی شناسیم عزیز با غیرت
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 13:08
PARVANE1 - برنموث - انگلستان
ایراد از ادارهٔ ثبت احوال هست که اینگونه بی‌ اهمیت این اسناد را وارد سطل زباله کرده. حالا شاید با کار این شخص صاحبان عکسها بتونن با ثابت کردن هویت اگر دوست داشته باشن دوباره به آنها دسترسی‌ پیدا کنند. در ضمن، چطور میشد که بتوان آدرس‌های این اشخاص را پیدا کرد؟! لا اقل از اینراه امکان بازیابی این اسناد وجود دارد.
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 13:26
bardia707 - اترخت - هلند
دنیای وحشی - تهران - ایران. منم کاملا باهات موافقم!
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 14:48
Behdin - آمستردام - هلند
این عزیزان متولدین سال‌های جنگ هستند، شاهنشاه آریامهر یک سال است که بر تخت نشسته. اگر این عکسها را هم در حدود ۲۰، ۲۱ سالگی انداخته باشند، سالهایی است که حقوق زنان در چهار چوب انقلاب سفید شکل می‌گرفت.
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 15:18
nima21jpn - اوتسو نمیا - ژاپن
به نظر من هیچ اشکالی‌ نداره خوب قبل از انقلاب حجاب اصلا اجباری نبود مردم هر جوری که دوست داشتند عکس میگرفتند تازه اینها فقد عکس پرسنلی است خانوادگی که نیست تازه همهٔ این خانمها الان مادر بزرگ شدند امیدوارم که همشون در کاملا سلامت باشند من به نوبه خودم حتا اگه عکس مادرم هم بین اینها بود نه اینکه ناراحت نمیشدم بلکه خوشحالم میشودم امیدوارم خانوادهٔ این عزیزانم از این بابت ناراحت نباشند
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 17:29
pezhman - وين - اتريش
خیلی‌ جالب بود. آدم باورش نمیشود که این خانمها بیشتر از هفتاد سال سنّ دارند،و برخی‌ از آنها فوت نموده‌ اند.
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 18:00
sandalikhali110 - تهران - ایران
زیبایی خانمهای قدیمی بسیار چشمگیر و دلنوازه صورت طبیعی چهره های بدون آرایشهای زننده واقعا لذت بخش بود
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 20:15
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
واقعا چقدر پهلوی ایرانیان را تغییر داد یک کم با زنان قاجار با اون سیبلهاشون مقایسه کنید , حداقل کشف حجاب بدنبالش کشف سیبل را هم داشت .
یکشنبه 20 مرداد 1392 - 21:41
ukang - لندن - انگلستان
کمی با فکر نظر بدیم! چطور ممکنه که این خانم ها الان تو دهه شست باشن وقتی سال 21 همه شون حداقل حداقل بیست سال رو داشتن! مگر اینکه این عکس های زمان نوزادیشون باشه!!!!!!
دوشنبه 21 مرداد 1392 - 08:27
کبالت3 - کرج - ایران
انیشتین باید بیاد این معضل 21-92 رو برا ملت باهوش ما حل کنه نوشته شناسنامه متولدین 1321 یعنی انشا الله که زنده و71 ساله هستن اینم مربوط به طرح تعویض شناسنامه های شاهنشاهی در اواخر دهه شصته که به ترتیب تاریخ تولد انجام میشد تو شناسنامه هم عکس نوزاد نمیچسبونن کبلائی.
دوشنبه 21 مرداد 1392 - 17:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.