'پناهجویان ایرانی و افغان' از استرالیا به پاپوا گینه نو انتقال یافتند

نخستین گروه از پناهجویان اخراجی از استرالیا وارد جزیره مانوس شدند



گروهی از پناهجویان از جمله تعدادی شهروند ایرانی و افغان از استرالیا به کشور پاپوآ گینه نو انتقال یافته‌اند.

روز پنجشنبه، ١٠ مرداد (١ اوت)، وزارت مهاجرت استرالیا اعلام کرد که در اجرای توافقنامه اخیر با دولت پاپوآ گینه نو، نخستین گروه از پناهجویانی که با قایق و به طور غیرقانونی به این سواحل این کشور وارد شده بودند، شامگاه چهارشنبه با هواپیما به جزیره مانوس، متعلق به گینه، فرستاده شدند.

این گروه شامل حدود چهل نفر بود که اکثر آنان را پناهجویان ایرانی و افغان تشکیل می دادند. این افراد تا قبل از پرواز به جزیر مانوس، در بازداشتگاه پناهجویان در جزیره کریسمس، از سرزمین‌های تحت حاکمیت استرالیا در اقیانوس هند، نگهداری می‌شدند.

به گفته مقامات استرالیایی، ماموران پلیس مهاجرت و چند بهیار این گروه را در پرواز به مانوس همراهی می‌کردند.

ماه گذشته توافقنامه‌ای بین نخست وزیران استرالیا و کشور پاپوآ گینه نو به امضا رسید که بر اساس آن، قرار شد پناهجویانی که با قایق و به طور غیرقانونی وارد سواحل استرالیا می‌شوند، برای رسیدگی به درخواست پناهندگی آنان، به جزیره مانوس انتقال می‌یابند.

این قبیل پناهجویان در صورت دریافت حق پناهندگی، در پاپوآ گینه نو اسکان خواهند یافت.

تونی برک، وزیر مهاجرت استرالیا گفته است که انتقال این گروه نشان می‌دهد که دولت او در خودداری از پذیرش پناهجویانی که با قایق و به طور غیرقانونی وارد سواحل این کشور می شوند "جدی است."




ماموران پلیس مهاجرت و بهیاران پناهجویان را در پرواز به مانوس همراهی کردند



آقای برک افزوده است که "تا حالا، نخستین گروه متشکل از چهل پناهجو به پاپوآ گینه نو منتقل شده‌اند و این افراد در یافته‌اند که قاچاقچیان انسان دیگر کالایی برای عرضه ندارند."

اشاره وزیر مهاجرت استرالیا به کسانی است که با دریافت پول از پناهجویانی که به کشورهایی مانند اندونزی و سریلانکا سفر کرده‌اند، آنان را به طور قاچاق به سواحل استرالیا منتقل می‌کنند و تا ماه گذشته، این افراد می‌توانستند پس از ورود به خاک استرالیا، از آن کشور درخواست پناهندگی کنند.


تبلیغات برای منصرف کردن پناهجویان

هدف از سیاست جدید دولت استرالیا این است که انگیزه سفر غیرقانونی دریایی به استرالیا برای دریافت پناهندگی از میان برود اما به گزارش منایع خبری، از زمان اعلام توافقنامه جدید تا کنون، یکهزار و چهارصد پناهجو با هجده قایق به طور قاچاق وارد سواحل استرالیا شده‌اند.

تونی برک گفته است که دولت استرالیا به یک برنامه تبلیغاتی گسترده در دو کشور اندونزی و سریلانکا دست زده تا پناهجویان احتمالی را از بیهوده بودن سفر قاچاق به استرالیا آگاه کند.




دولت استرالیا انتظار دارد سیاست جدید انگیزه ورود قاچاق به آن کشور را از میان ببرد



در حال حاضر، امکانات موجود در جریره مانوس صرفا قادر به پذیرش پانصد نفر است اما دولت استرالیا در نظر دارد این تاسیسات را برای اقامت موقت دست کم سه هزار نفر گسترش دهد.

موضوع پناهندگی مساله‌ای حساس در صحنه سیاسی استرالیا محسوب می‌شود و سیاست جدید دولت کارگری آن کشور در آستانه برگزاری انتخابات پارلمانی در سال جاری به اجرا گذاشته شده است.

با اینهمه، این سیاست مورد انتقاد شدید نهادها و سازمان‌های حمایت از پناهجویان و آوارگان، از جمله کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل قرار گرفته است.

کمیساریای عالی پناهندگان گفته است که سیاست جدید دولت استرالیا با "معیارهای لازم برای حمایت از پناهجویان" انطباق ندارد و افزوده است که پاپوآ گینه نو از امکانات مادی و تخصص لازم برای رسیدگی به درخواست پناهندگی و اسکان پناهجویان برخوردار نیست.

کشور پاپوآ گینه نو شامل بخش شرقی جزیره گینه نو و چند جزیره کوچک واقع در اقیانوس هند است؛ بخش غربی این جزیره یکی از استان‌های اندونزی را تشکیل می‌دهد.

جمعیت پاپوآ گینه نو به بیش از هفت میلیون نفر می‌رسد که از اقوام و تیره‌های مختلف بومی و همچنین مهاجران غربی، به خصوص استرالیایی تشکیل یافته است.

حکومت پاپوآ گینه نو مشروطه سلطنتی است و ریاست تشریفاتی کشور را فرماندار کل به نمایندگی از سوی الیزابت دوم، ملکه بریتانیا، برعهده دارد.

با وجود رشد سریع اقتصادی در سال های اخیر، پاپوآ گینه نو همچنان از کشورهای بسیار فقیر جهان به شمار می‌رود و دلیل امضای توافقنامه با استرالیا برای قبول مهاجران غیرقانونی، کمک‌های اقتصادی است که قرار است از استرالیا دریافت کند.

+33
رأی دهید
-21

jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
برندگان واقعی قاچاقچیانی هستند که شما را خر گیر آوردن و پول به جیب میزنند.
‌پنجشنبه 10 مرداد 1392 - 17:30
pars_iran - دوسلدرف - آلمان
عزیز بومی ای هم قبیله... رو اسب غربت چه خوش نشستی... تو این ولایت ای با اصالت... تو مونده بودی تو هم شکستی.. تشنه و مومن به تشنه موندن... غرور اسم دیار ما بود... اون که سپردی به باد حسرت... تمام دار و ندار ما بود... کدوم خزون خوش آواز... تو رو صدا کرد ای عاشق... که پر کشیدی بی پروا ... به جستجوی شقایق... کنار ما باش که محزون... به انتظار بهاریم... کنار ما باش که با هم.. خورشید و بیرون بیاریم... هزار پرنده مثل تو عاشق... گذشتن از شب به نیت روز... رفتن و رفتن صادق و ساده... نیامدن باز اما تا امروز... خدا به همراه ای خسته از شب... اما سفر نیست علاج این درد... راهی که رفتی رو به غروبه... رو به سحر نیست شب زده برگرد...
‌پنجشنبه 10 مرداد 1392 - 18:42
بی غم - تهران - ایران
به جهنم خوش آمدید!!! یک آدم نرمال اگه از 15 سالگی بره وردست یه جوشکار،تعمیرکار،نجار یا هر استادکار دیگه ای بشه تا سن 25 سالگی میتونه با مهارتی که یاد گرفته و سرمایه ای که اندوخته یه مغازه کرایه کن و بزینس خودش رو شروع کنه. با این حساب تا سن 30 سالگی یعنی 15 سال بعد تبدیل به یک استاد کار ماهر شده ویک زندگی خیلی خوب رو توی کشور خودش داشته باشه. مشکل ما این است که فکر می کنیم فقط باید دولت برای ما شغل ایجاد کنه وهمه توی مملکت دنبال کار راحت با درآمد بالا هستیم. همین مهاجرها وقتی می رن توی خارج چون هیچ مهارتی ندارن دست به هر کاری می زن از ظرف شستن توی رستورانها گرفته تا نظافت توالت وغیره اما توی ایران عمرا به این کارها تن نمی دن. باز هم می گم که هر چی می کشیم از دست رویکرد غلط خودمون به زندگی است. حالا چند سالی که توی گینه نو آب خنک خوردن می فهمن چه اشتباهی مرتکب شدن.
‌پنجشنبه 10 مرداد 1392 - 23:24
Danilprimmer - لندن - انگلستان
زنده باد ننه کوبین که هیچ کشوری رو مثل انگلیس ندیدم. بفرماییداین هم از این استرالیا
جمعه 11 مرداد 1392 - 00:31
perser68 - فلوریدا - امریکا
jalal50 -انگلستان. شرم کن از چرندیاتی که می‌نویسی!!!
جمعه 11 مرداد 1392 - 00:09
بی غم - تهران - ایران
احتمالا زمانی که ظرفیت گینه نو پر شد بقیه مهاجرین رو می فرستن به گینه بی صاحب(گینه بیسائو) وجزیره آدم خوارها توی آفریقا!!! خدایا خودت ما رو هدایت کن.
جمعه 11 مرداد 1392 - 02:13
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
بی غم - تهران - ایران. با شما موافقم .. به نظر من خانوادهای ایرانی ,, پدران و مادران باید این در فهرست لیست بزرگ کردن بچه هاشون قرار بدن ,, که همراه با فرستادن بچه به مدرسه در یک سن مشخص بچه هاشون به یک کار فنی حرفه ای هم بفرستند . واقعا خیلی ضروری هست که بچه همزمان که دیپلم میگیره یا دانشگاه تموم میکنه حرفه ای هم بلد باشه که اگر نتونست کار در زمینه رشته تحصیلی پیدا کنه بتونه با همون حرفه ای که یاد گرفته زندگیش بچرخونه و دچار بدبختیهای دربدری نشه .
جمعه 11 مرداد 1392 - 10:59
بی غم - تهران - ایران
vahid_گلاسکو. متاسفانه آموزش هایی که توی دانشگاه به دانشجوها یاد می دن به درد لای جرز هم نمی خوره. زمانی که بچه ها با لیسانس یا فوق لیسانس توی سن 24 سالگی فارغ التحصیل می شن از یک طرف بخاطر گرفتن مدرک دیگه به هر کاری تن نمی دن و از طرف دیگه هیچ مهارتی هم ندارن که وارد بازار کار بشن اینه که هوای فرنگ به سرشون می زنه و فکر می کنن اونجا خبری هست!!! من اگه یه زمانی بچه داشته باشم حتما بعد از 15 سالگی توی تابستون ها بجای کلاس تقویتی می فرستمش وردست یه مکانیک.
جمعه 11 مرداد 1392 - 14:03
مهم - بروكسل - بلزيك
برید تو اون جزیره حالشو‌ ببرید با سیاه‌های کثیف اونجا دیگه هوس مهاجرت نکنید اینطوری قانونی بیاید
جمعه 11 مرداد 1392 - 20:34
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
بی غم - تهران - ایران. دقیقا ..با شما کاملا موافقم , متاسفانه فرهنگ و آموزش درست حسابی در ایران وجود نداره ,, کسی که مایه دار و لیسانس فوق لیسانس نباشه , لباساش روغنی و گچی باشه آدم حساب نمیکنن ..بدبختی ایرانیا نبود آموزش و پرورش و فرهنگ درست حسابی هست .
شنبه 12 مرداد 1392 - 00:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.