آیا بدون گذرنامه می‌توان سفر کرد؟

تام گیگن

بی بی سی

ادوارد اسنودن امیدوار است با اینکه گذرنامه معتبر ندارد، بتواند خود را به اکوادور برساند. اما در چه مواقعی می‌توان بدون گذرنامه بطور قانونی سفر کرد؟

وزارت امور خارجه آمریکا گذرنامه ادوارد اسنودن را باطل کرده، و از کشورهای دیگر خواسته است که جلوی سفر او را بگیرند.


آقای اسنودن که به جاسوسی متهم شده، به گفته یکی از وکلایش روز ۲۳ ژوئن (دوم تیر ۱۳۹۲) با استفاده از گذرنامه آمریکایی‌اش از هنگ‌کنگ به مسکو پرواز کرده، و از اکوادور درخواست پناهندگی کرده است. یکی از صندلی‌های پروازی که از مسکو به کوبا می‌رفت به نام او رزرو شده بود، اما او در داخل هواپیما دیده نشد.

داشتن گذرنامه معمولا یکی از ملزومات سفرهای بین‌المللی است، اما در برخی شرایط خاص می‌توان بدون گذرنامه هم مسافرت کرد.



ملکه بریتانیا گذرنامه ندارد



به گفته جولین آسانژ، بنیان‌گذار وب‌سایت ویکی‌لیکس، اکوادور برای اسنودن "مدرک مسافرت ویژه پناهندگان" صادر کرده بود.

میلیون‌ها پناهجو برای فرار از ظلم و آزار، و یا جنگ، بدون داشتن گذرنامه از مرزها می‌گذرند. طبق آمارهای سازمان ملل متحد، در سال ۲۰۱۲ بیش از هفت میلیون نفر آواره شدند. لری یونگک، مسوول اسکان مجدد کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل، می‌گوید از افرادی که گذرنامه ندارند خواسته می‌شود که به نحوی هویت خود را نشان دهند. در بعضی موارد هم پناهجویان بدون داشتن هرگونه مدرک شناسایی در مرز ثبت نام می‌شوند.

لاوینیا لایمون، رئیس کمیته پناهجویان و مهاجران آمریکا، می‌گوید: "اینکه کشوری بخواهد به فردی که گذرنامه ندارد اجازه ورود بدهد، واقعا به خود آن کشور بستگی دارد."

خانم لایمون می‌گوید که آمریکا هر ساله پذیرای حدود ۶۰ هزار پناهجو از سراسر جهان است، و شمار کمی از این پناهجویان گذرنامه دارند. مسوولان وزارت امنیت داخلی آمریکا با تک‌تک این افراد در خارج از خاک آمریکا مصاحبه حضوری می‌کنند تا مطمئن شوند که آنها واقعا پناهجو هستند و معیارهای لازم برای پذیرفته شدن را دارند. برای این افراد بجای گذرنامه مدرکی بنام I-۹۴ صادر می‌شود، و امکان سفر به آمریکا برایشان فراهم می‌شود.


سفر بدون گذرنامه

 

  •     پناهجویان با مدارک شناسایی دیگر، یا بدون هرگونه مدرکی، از مرز عبور می‌کنند
     
  •     آمریکا هر ساله برای پناهجویان بدون گذرنامه ۶۰ هزار مدرک موسوم به I-۹۴ صادر می‌کند
     
  •     کنسول‌گری‌ها برای افرادی که در خارج از کشور گذرنامه‌شان را گم کرده اند، مدارک شناسایی صادر می‌کنند
     
  •     برای مسافرت میان برخی کشورها همراه داشتن کارت شناسایی ملی کفایت می‌کند
     
  •     ملکه بریتانیا گذرنامه ندارد



خانم لایمون می‌گوید: "فرض کنید ما بخواهیم به فرد یا افرادی که ساکن مالزی هستند، پناهندگی بدهیم، و آنها مجبور باشند برای رسیدن به لس‌آنجلس سر راه در هنگ‌کنگ توقف کنند. هنگ‌کنگ مدارک مسافرتی آنها را به‌رسمیت می‌شناسد و به آنها اجازه عبور می‌دهد." کشورهای دیگری نظیر بریتانیا و کانادا، و همچنین سازمان صلیب سرخ بین‌المللی، هم مدارک مشابهی صادر می‌کنند.

داگلاس مک‌نب، وکیل متخصص در زمینه استرداد، می‌گوید که اگر کشوری بخواهد، این حق را دارد که به فردی اجازه دهد بدون داشتن مدارک لازم با شرکت هوایی دولتی آن کشور مسافرت کند، البته برای این کار، کشور مقصد هم باید با مسافرت فرد مزبور موافق باشد. همچنین اگر گذرنامه کسی در خارج از کشورش دزدیده یا گم شود، می‌تواند بدون داشتن گذرنامه سفر کند.

سایمون کالدر، دبیر بخش سفر روزنامه ایندیپندنت، می‌گوید: "می‌توانید چندین روز منتظر صدور گذرنامه جدیدتان بمانید، و یا برگه‌ای از کنسولگری کشورتان در خارج از کشور بگیرید و سوار هواپیما شوید. در برگه صادره از سوی کنسولگری باید قید شده باشد که مسافر مشکلی برای سفر ندارد و می‌تواند با پروازی یک‌طرفه به مقصدش برود. البته معمولا چنین برگه‌هایی برای کسانی صادر می‌شود که قرار است از کشوری اخراج شوند، و معنایشان این است که فرد مذکور از زندان خارج شده، مستقیما به مقصدش برود و در این فاصله هم خرابکاری نکند."



داشتن گذرنامه معمولا یکی از ملزومات سفرهای بین‌المللی است 



روابط ویژه برخی کشورها با هم به شهروندانشان این امکان را می‌دهد که بدون همراه داشتن گذرنامه میان این کشورها مسافرت کنند. برای مثال، شهروندان آمریکایی می‌توانند با داشتن کارت‌های شناسایی معتبر و عکس‌دار به پورتو ریکو و گوام (که سرزمین‌های تحت حاکمیت آمریکا هستند) سفر کنند.

به غیر از این دو سرزمین، آمریکایی‌ها برای مسافرت‌های هوایی همیشه به گذرنامه نیاز دارند، هرچند که شهروندان آمریکا و کانادا می‌توانند با داشتن کارت‌های مخصوص سفر نکسوس (Nexus Card) میان دو کشور تردد کنند.

طبق آنچه در وب‌سایت وزارت خارجه آمریکا آمده، شهروندان آمریکایی در برخی می‌توانند بدون همراه داشتن گذرنامه از راه زمین یا دریا از برخی کشورهای آمریکای شمالی دیدن کنند. مثلا اگر یک آمریکایی بخواهد به جزایر دریای کارائیب یا جزیره برمودا برود، می‌تواند بجای گذرنامه از کارت عبور (Passport Card) استفاده کند. در چنین مواردی همراه داشتن گواهینامه رانندگی یا کارت شناسایی نظامی هم می‌تواند کفایت کند.

بریتانیا و جمهوری ایرلند هم یک منطقه مسافرتی مشترک ایجاد کرده‌اند که در آن شهروندان دو کشور می‌توانند با نشان دادن کارت شناسایی عکس‌دار به کشور دیگر سفر کنند. البته مأموران اداره مهاجرت می‌توانند از مسافران مدرکی برای احراز ملیتشان بخواهند، و دولت بریتانیا شهروندان را به همراه داشتن چنین مدرکی توصیه می‌کند.

در سال ۱۹۹۵، ۲۶ کشور اروپایی منطقه شنگن را ایجاد کردند که در آن هیچگونه کنترل مرزی انجام نمی‌شود. اما شرکت‌های مسافرتی نظیر شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند مقررات احراز هویت خاص خودشان را داشته باشند، و از جمله از مسافران گذرنامه بخواهند.

در برخی اتحادیه‌های منطقه‌ای دیگر هم همراه داشتن کارت‌های شناسایی ملی کفایت می‌کند. از جمله این اتحادیه‌ها می‌توان جامعه اقتصادی کشورهای غرب آفریقا (اکوواس)، اتحادیه اروپا و برخی کشورهای همسایه آن، شورای همکاری کشورهای عربی خلیج فارس، و اتحادیه مرکوسور (بازار مشترک جنوب) در آمریکای جنوبی اشاره کرد.

در این بین ملکه الیزابت هیچوقت نگران همراه نداشتن گذرنامه‌اش نیست. او به‌عنوان کسی که رسما گذرنامه‌ها را صادر می‌کند، تنها فرد بریتانیایی است که از داشتن گذرنامه معاف است.

+56
رأی دهید
-6

Sara.B - بوستون - امریکا
من متوجه نمی شم که معنی واقعی بت پرستی ، دیکتاتوری ، چی می تونه باشه وقتی در عصر تکنولوژی یک نفر مثل ملکه انگلیس به خودش اجازه میده ٦٠ سال با مالیات مردم خوشگذرونی کنه و در قبالش برای زندگی اونها هم تصمیم بگیره . نمی دونم چقدر این موضوع صحت داره اما شنیدم در استرالیا زمان صدور پاس باید به این خانم سوگند بخورند . واقعا تاسف آوره.
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 18:58
PERSIANSPIDER - سیدنی - استرالیا
دنیا دوتا فسیل داره یکی‌ جنتی نمیرلله خودمون یکی‌ هم این کفتار، الیزابت بیگ بنگ الله .این دو از طایفه لاکپشتیان رده سخت جانان زیر گروه نامیران هستند که از زمان انفجار بزرگ (بیگ‌بنگ) شروع به آغاز حیات کردند و همانا خداوند در قرآن میفرماید :انا ال‌ ا حمد و ولآلیزابت ماقبل التاریخ وجودنا, ولهستند تا یوملقیامه .احمد ما هم به پاسپورت نیازی نداره و ایشون با دی ان ‌ای خودشون که همانا دی ان‌ای دایناسور هست شناسایی می‌شه ،عامل شناسایی دوم پاهای ایشون هست که بوی باقالی میده.
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 19:10
God666 - تهران - ایران
اینهمً از أزادى ودموکراسى امریکا . بدبختی ما اینکه ازادى رو فقط تو روابطه جنسى خلاصه میکنیم و از ازادى از این بیشتر هیج جیز دیکه نمیدونیم .وقتى رزه همجنسکران رو تو امریکا و Europa میبینیم میکیم ازادى یعنى این ولى وقتى که یه نفر افشاکرى میکنه و حقایق رو میکه جونش توسط همین حکومت هاى به ظاهر ازادیخواه به خطر میوفته و همه ازادى رو فراموش میکنن و سکوت میکنن
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 19:22
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
خوب الانه که دوباره سیل درود و دوست دارم براى ملکه انگلیس سراً زیر بشه. ما هر چى مى کشیم از دست أمریکا و انگلیس است که مملکتمونو به لجن کشیدن اونوقت ما به باعث و بانى کسانى که این وضع براى ما درست کردن درود مى فرستیم!! بخدا همین ملکه اگه براى ما ایرانیها به اندازه سگهاى کاخش ازش قائل باشه؟؟؟اون از بدبختى ما کاملا لذت مى بره و تا هر مقدار که بتونه براى نگهداشتن ملأها کمک مى کنه تا ایران هیچوقت روز خوش نبینه!!
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 21:57
ali1111 - تهران - ایران
سارا.ب - بوستون - امریکا. سارا جان من هم موافق حکومت سلطنتی به هیچ وجه نیستم ولی‌ همانطور که در آمریکا جهت سیتیزنی باید سوگند یاد کنید در هر کشوری جز کامن ولت باید به ملکه وفادار بود!(حالا بگذریم ایرانی‌‌ها قسم میخورند و بعد فحش نثار طرف میکنند)! برای دریافت پاسپورت احتیاجی به سوگند نیست، فقط پذیرش شهروندی است که سوگند به وفاداری به ملکه میخورند.
‌چهارشنبه 12 تير 1392 - 23:37
Irani2500 - لندن - انگلیس
Sara.B - بوستون - امریکا : در کانادا و نیوزلند هم همینطور باید به ملکه سوگند بخورند .
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 01:01
Irani2500 - لندن - انگلیس
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا / دوست عزیز ما هر چه میکشم از دست روشنفکران بی سوادمان است.... از دست کوته بینی خودمان است.. صحبت صد سال پیش و 35 سال قبل نیست همین الان: دنیا میداند که در عراق جنگ و امنیتی نیست, اما اتوبوسهای زیارتی کاروان کربلا همچنان با کشته و زخمی در رفت و آمد است..... اینکه دیگه به امریکا و انگلیس ربطی ندارد!!!! در ضمن در خاورمیانه باید همیشه اتش جنگ گرم باشه تا امریکا و انگلیس به منافع شان برسند.
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 01:35
Irani2500 - لندن - انگلیس
God666 - تهران - ایران / بدبختی ما اینکه از هر جمله و کلمه جدید و کلیشه ای زود خوشمان میاد بدون تفکر و اندیشه.... بـــــــله 70% مردم ما آزادی را در وصف سکس , مشروب و خوش گذرانی می بینند که از این بابت در اروپا و امریکا خوب 100% آزادیست. ولی در بقیه مسائل مثل مطبوعات ووووو همه چیز بطور مرتب و منظم طبقه بندی شده که کسی نمی تواند به ان مرزی برسد که بخواهد در جهت خلاف شنا کند. نظیر این ادوارد اسنودن هم تک و توک پیدا میشن که بی سر و صدا هم محو میشوند حالا این یکی کمی زرنگتر بوده ......
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 01:19
Ali Mardan khan - تورنتو - کانادا
Iran2500/لندن. دوست گرامى حرف شما کاملا صحیح هست. خیلى چیزها در بوجود اوردن وضع موجود دخیل هستند از جمله مواردى که شما فرمودید ولى این پیر استعمار که کشورهاًى زیادى رو تحت سلطه داره از قبال همین وضع أسفبار خاورمیانه سود کلانى مى بره و هیچوقت خواستار ثبات و امنیت در این منطقه نیست!! در شگفتم از انهایى که وضع موجود رو مىبینند و باز درود مى فرستند!!!
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 03:20
Amir.WI - رایس لیک - امریکا
بدون پاسپورت یا با پاسپورت ما ایرانی‌‌ها رو با اکراه میذارند ورود بزنیم!
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 04:29
salar67 - تبریز - ایران
lما منتظرم شیرین عبادی هستیم تا از ادوارد اسنودن حمایت کنه این شخص چه فرقی با زندانیای سیاسی دا خل ایران داره؟
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 07:04
فرشاد1020 - لندن - انگلستان
بفرما وقتی اونایی که عقل دارن میگن دنیا دست این افریته پیر ملکه انگلیسه. هی بگید نه!!!!!
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 11:05
persianshadow1 - برایتون - انگلستان
یادمه اون موقع که ما اومدیم اروپا بدون پاسپورت و قاچاقی کشورهای بیشتری رو میشد دید تا با پاسپورت ایرانی‌! خلاصه اگه میخواید دنیا رو ببینید از ایران که آمدید بیرون پاسپورتتون رو پاره کنید و دنیا رو قاچاقی ببینید ولی‌ با پاسپورت ایرانی‌ هیجا راهتون نمیدان! میگین نه امتحان کنید!
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 13:18
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
Sara.B - بوستون - امریکا. کی به تو گفته ملکه درباره زندگی مردم تصمیم میگیره؟ بهتره بدونی ملکه انگلیس جنبه تشریفاتی داره و هر کاری که میکنه کاملا حالت تشریفاتی داره و هیچ قدرتی نداره.حتی نمیتونه جلوی یک سیاست یا قانون دولت رو بگیره.چه برسه به تصمیم گیری برای مردم.حتی حق نداره نظر بده که موافق یک سیاست هست یا مخالف اون.کمی تحقیق بهتره تا همینجوری از رو هوا و تخیل حرف زدن.
‌پنجشنبه 13 تير 1392 - 18:38
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.