چگونه "آلمانی" شویم؛ نگاهی به کلاس‌های همپیوندی اجتماعی

آیا همزیستی قابل یاد گرفتن است؟ از سال ۲۰۰۵ تا کنون برای آشنایی مهاجران با زبان و فرهنگ آلمانی، کلاس‌های ویژه‌ای برگزار می‌شود. آیا چنین کلاس‌هایی موثر هستند؟ یک کارگردان در برلین، نگاه دقیق‌تری به این موضوع کرده‌است.


"انصاف اعظم" در سوریه به دنیا آمده‌است، در برلین زندگی می‌کند و روسری به سر‌دارد. اوبه همراه ۲۰ مهاجر دیگر دریک کلاس همزیستی شرکت می‌کند. هم‌کلاسی‌هایش از بنگلادش، آرژانتین و کشور‌های اروپای شرقی آمده‌اند.

جست‌وجوی کار دراینجا بخشی از برنامه درسی است. " انصاف اعظم" به کتاب تمرینش خیره می‌شود، به پیشانیش چینی می‌اندازد و به آلمانی دست و پا شکسته می‌گوید: « هنوز کمک برای کار خانه نیاز دارید؟»

یک نگاه نادر

"بریت بایر" کارگردان، طی ۱۰ ماه گذشته این کلاس‌همزیستی را زیر‌نظر گرفته‌است. نتیجه این کار یک مستند با نام "آلمانی بشوید" است. مستندی که در مورد سیاست عملی آلمان برای مهاجران، نگاه نادری ارائه می‌کند.

"بایر" می‌گوید: «فکر می‌کردم کار خیلی سخت‌تری باشد اما فضا بسیار باز بود.» فیلم او سرشار از صحنه‌های خنده‌دار است ورویکردی انتقادی دارد.

مهاجران شرکت‌کننده در این کلاس‌ ده‌ها سال است در آلمان زندگی می‌کنند. آن‌ها در این‌جا ریشه دوانده‌اند، بدون آن‌که واقعا احساس کنند در خانه هستند.
مانند "انصاف اعظم" و همسرش که ۲۰سال پیش به آلمان آمدند، اما هرگز احساس خوشایندی در آلمان نداشتند. او به عنوان یک زن خانه دار خیلی کم آلمانی یاد ‌گرفته‌است و کار‌های روزانه‌اش را به زبان عربی در محله‌اش در برلین انجام می‌دهد.

آلمانی یادگرفتن یا ترک آلمان

خانواده "انصاف" این‌بار برای ۲سال اقامت خود را تمدید کرد‌ه‌است. پیش‌تر اقامت آن‌ها فقط برای چند ماه تمدید می‌شد. یکی از شرط‌های تمدید اقامت، به پایان رساندن موفقیت‌آمیز کلاس‌هم‌زیستی بود.


کلاس زبان آلمانی برای مهاجران



"انصاف اعظم" کلاس هم‌زیستی را فرصت خوبی برای یادگیری زبان آلمانی می‌داند. این‌که بالاخره آلمانی یاد بگیرد برای او یک شانس است. "انصاف" دیگر نمی‌خواهد احساس یک خارجی را در جامعه داشته باشد. کلاس هم‌زیستی برای او اولین گام در این راه است.

اکثر شرکت‌کننده‌ها برای گذراندن کلاس هم‌زیستی فشار خیلی زیادی احساس می‌کنند. اگر در امتحان هم‌زیستی قبول نشوند، ممکن است کمک و مزایای اجتماعی آن‌ها قطع شود یا در بدترین حالت از کشور اخراج شوند.

کلاس‌های هموندی امتیازاتی دارد و خیلی هم ارزان است: جلسه‌ای ۱ یورو.
سیاستمداران آلمانی می‌خواهند با تشکیل این کلاس‌ها به مهاجران پیام بدهند که آن‌ها دیگر میهمان نیستند، بلکه اعضای جامعه آلمان محسوب می‌شوند.
اما همان‌طور که "بریت بایر" می‌گوید: «۵۰ سال طول کشید تا این امکانات را ارائه کنند.»

هموندی فقط روی کاغذ

تشکیل کلاس‌های هموندی برای مهاجران خیلی دیر انجام شد‌ه و روند اجرای آن نیز پرسش‌‌برانگیز است. در کتاب‌هایی که در کلاس‌های هم‌زیستی تدریس می‌شود، تلاش، نظم و وقت‌شناسی به عنوان ویژگی‌های مطلوب آلمانی توصیف می‌شود. این ویژگی‌ها یک تصویر کلیشه‌ای از آلمان می‌سازد.

"بایر" می‌گوید:« دیگر زمان آن رسیده که از دست این تصورات از‌پیش تعیین شده خلاص شویم، ایده‌ای که بر محتوای کتاب‌ها حاکم است، غیر‌واقعی است و تاریخ مصرف آن‌ گذشته است. گاهی به نظر می‌رسد ازاین‌که فرهنگ آلمانی از بین برود ترس وجود دارد، هرچند این کلاس‌ها فرصت خوبی برای شناخت تنوع فرهنگی آلمان نیز ‌هست.»

در آخر فیلم، "انصاف اعظم" جواب امتحان‌ش را می‌گیرد: قبول! اما آیا فقط یک مدرک صرف او را به بخشی از جامعه آلمان تبدیل می‌کند؟ آیا او پس از سال‌ها زندگی در یک جامعه متوازن، احساس می‌کند در جامعه جذب شده است؟

+42
رأی دهید
-16

sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
آلمانی هیچگاه خارجی ها رو به رسمیت نمی شناسه ولی تحمل میکنه چون به خارجی و نیروی جوان احتیاج داره. در حقیقت به نیروی کار ارزان و مالیاتی که پرداخت میکنه محتاجه. در اینجا خارجی ها همیشه خارجی هستند و در درجه دوم و سوم و .. قرار دارند. آلمان نمیتونه ادای آمریکا و کانادا و . در بیاره چون تفکرش با آنها نمیخوره. آلمانی خودش رو برتر میدونه و اجازه رشد به خارجی رو نمیده. این واقعیت این کشور است و این کلاس ها هم دردی رو دوا نمیکنه. من هم اگر راهی داشتم از این کشور میرفتم ولی حیف که در این کشور جا افتاده ام و مهاجرت با خانواده راحت نیست و مجبورم تحمل کنم. به امید روزی که حکومت ایران سرنگون بشه و حد اقل بتونم دوران بازنشستگی رو در ایران زندگی کنم. پاینده ایران
یکشنبه 2 تير 1392 - 12:20
Lovemania - کلن - آلمان
ﻣﻴﺨﻮاﻡ ﺻﺪ ﺳﺎﻝ ﺳﻴﺎﻩ ﺁﻟﻤﺎﻧﻲ ﻧﺸﻢ!! ﺧﻴﻠﻲ اﻳﻦ ﻓﺮﻫﻨﮓ ﺧﻮﻥ ﺧﻮاﺭ ﺧﻮﺑﻪ, ﺗﺒﻠﻴﻎ ﻫﻢ ﺑﺮاﺵ ﻣﻴﻜﻨﻦ! اﻭﻝ ﻫﺎ ﭘﻴﺶ ﺧﻮﺩﻡ ﻓﻜﺮ ﻣﻴﻜﺮﺩﻡ ﺧﺪاﻳﻴﺶ ﺧﻴﻠﻲ ﺗﺮﻙ ﺗﺒﺎﺭ ﺗﻮ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻫﺴﺖ, اﻣﺎ ﺣﺎﻻ اﺯ اﻳﻦ ﺑﺎﺑﺖ ﺧﻮﺷﺤﺎﻟﻢ: ﻫﻴﭻ ﻣﻠﺘﻲ ﻣﺜﻞ ﺗﺮﻙ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﻛﻴﻪ ﻧﻤﻴﺘﻮﻧﺴﺖ اﻳﻨﺠﻮﺭﻱ اﻳﻦ ﺁﺩﻣﺨﻮﺭ ﻫﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ ﻫﻢ ﺑﻤﺎﻟﻮﻧﻪ و ﻟﻪ ﺷﻮﻥ ﻛﻨﻪ و ﺑﻪ ﻓﻼﻧﺶ ﻫﻢ ﺣﺴﺐ ﻧﻜﻨﻪ! ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﻪ ﻭﺟﻮﺩ ﺗﺮﻙ ﻫﺎﻱ ﺗﺮﻛﻴﻪ ﺩﺭ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺟﻮ ﺭﻭ ﺑﺮاﻱ ﻫﻤﻪ ﺧﺎﺭﺟﻲ ﻫﺎ ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺤﻤﻞ ﺗﺮ ﻣﻴﻜﻨﻪ!
یکشنبه 2 تير 1392 - 12:20
hawak2014 - ویسبادن - المان
عزیزانی که در المان هستید چرا مزخرف می گویید..شما درایران به افغانی ها چقدرامتیازوبها می دهید!!
یکشنبه 2 تير 1392 - 16:22
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
میگم آقایان از اشتوتگارت و کلن، چطوره یه بمب اتم بندازیم تو آلمان، آلمان و آلمانی‌ رو با خاک یکسان کنیم خوبه ؟ بابا شما چرا انقدر عقده دارین؟ اگر شما احساس درجه ۲ یا ۳ بودن رو می‌کنید، این مشکل شماست. من هم یک خارجی‌ تبار هستم ولی‌ یک لحظه هم در این مملکت احساس درجه ۲ بودن رو نداشتم و ندارم. این بستگی به رفتار خودتون با جامعه داره. من نمیدونم شما شغلتون چیه، تا چه میزانی‌ در آلمان تحصیلات داشتین، چقدر زبان آلمانی‌ رو مسلط هستین، ولی‌ به نظر من هر کسی‌ که کشور دیگه‌ای رو برای زندگی‌ انتخاب میکنه، باید به نکات مهمی‌ که اون جامعه روش ارزش قائله، دقت کنه. ولی‌ اگه علی‌ سبزی فروش باشی‌ صبح تا شب با ترک‌ها بگردی و تو دنیای ترکی‌ خودت زندگی‌ کنی‌، این اجازه رو به یه آلمانی‌ نمیدی که اصلا بتونه باهات آشنا بشه.. یعنی‌ دنیایی موازی با جامعه.
یکشنبه 2 تير 1392 - 16:57
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
متاسفانه مهاجرانی که تا به امروز به آلمان مهاجرت کردن، حالا غیر از خیلی‌ از ایرانی‌‌ها که بخاطر خفقان رژیم به اینجا آمدن، % بالای آنها مهاجرنی بودند که بخاطر مشکلات اقتصادی به آلمان پناه آوردند، بخاطر سیستم سوسیال خوبی‌ که آلمان داره. خیلی‌‌ها تا آخر عمرشان بیکار ماندند، خیلی‌‌ها کار‌های معمولی‌ و پیش پاا افتاده انجام دادند و بعضی‌‌ها هم به انجام کار‌های مستقل از قبیل مغازه زدن و غیره روی آوردند. ولی‌ در همه این موارد، % بالای خارجی‌‌ها بخصوص مسلمانان در دنیای بسته خود زندگی‌ میکنند، یعنی‌ دوستانی که دارند، برخورد‌های اجتماعی آنها، خرید مایحتاج روزانه، همه این موارد با هموطن‌های خود صورت می‌گیرد.
یکشنبه 2 تير 1392 - 17:07
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
به نظر من این کلاس‌ها از بدو ورود اولین موج خارجی‌‌ها در دهه ۶۰ میلادی باید صورت می‌گرفت و این کلمه کارگر مهمان که قرار هم بر این بود که به عنوان کارگر مهمان وارد آلمان شوند، باید از گنجینه لغت زبان آلمانی‌ ورداشته میشد. آن کارگران مهمان که در دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی وارد آلمان شدند با اینکه نزدیک به ۳۰ الی ۴۰ سال است که در اینجا زندگی‌ میکنند، کماکان خود را مهمان می‌دانند. هیچ وقت زبان این کشور که مهمترین وسیله ارتباطی‌ در جامعه هست را یاد نگرفتند. با این حساب چه انتظاری از آلمانی‌ دارید؟ یه سوزن به خودتون بزنین یه جوالدوز به مردم. به نظر من و خیلی‌‌ها که مثل من فکر میکنند، بهترین راه مجبور کردن بعضیا به فراگیری حداقل زبان آن کشور است، تا از دنیای خارج از خانه خود هم باخبر باشند و نه اینکه مثل کار و لال‌ها زندگی‌ کنند.
یکشنبه 2 تير 1392 - 17:14
maluch - اشتوتگارت - آلمان
خیلی متاسفم برای دوستان که در آلمان زندگی‌ میکنن و حرف به‌خود هم میزنن . من خودم ۶ سال هست که در آلمان زندگی‌ می‌کنم و جز احترام و آرامش چیزی ندیدم . در این کلاس هم شرکت کردم خیلی‌ هم خوب بود . همی‌ جا خوب و بس هست .
یکشنبه 2 تير 1392 - 17:37
agnostic - هانوفر - آلمان
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان - من هم با شما کاملا موافقم و با توجه به اینکه تجربهٔ کار و زندگی‌ در سه کشورِ اروپا رو دارم با جرأت می‌تونم اینو بگم که آلمانی‌ها بسیار مردمِ خوبی‌ هستند و من هم جز احترام چیزی ازشون ندیدم و هیچوقت این احساس رو نداشتم که بین من با خودشون فرقی‌ قائل میشند. ولی‌ یک موضوع رو هم نباید فراموش کرد و اون اینکه شما در کجای آلمان زندگی‌ می‌کنید! شاید اون دو دوستِ دیگمون در جایی که هستند تجربهٔ دیگری داشته باشند.
یکشنبه 2 تير 1392 - 20:55
Lovemania - کلن - آلمان
ﺁﻗﺎ ﻳﺎ ﺧﺎﻧﻮﻣﻲ ﻛﻪ اﺯ ﺁﺧﻦ ﻣﻦ ﺭﻭ ﺯﻳﺮ ﺳﻮاﻝ ﺑﺮﺩﻳﻦ: ﻣﻦ ﺗﺤﺼﻴﻞ ﻛﺮﺩﻩ ﺗﻮﻱ اﺭﻭﭘﺎ( ﻳﻚ ﻛﺸﻮﺭ ﻫﻤﺴﺎﻳﻪ ﺁﻟﻤﺎﻥ) ﻫﺴﺘﻢ. ﺗﻘﺮﻳﺒﺎ ﺩﻭ ﺩﻫﻪ اﺯ ﻋﻤﺮﻡ ﺗﻮﻱ اﺭﻭﭘﺎ ﺑﻮﺩﻡ( ﻳﻚ ﺩﻫﻪ ﺁﻟﻤﺎﻥ) , ﺑﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺁﻟﻤﺎﻧﻲ ﺗﺴﻠﻄ ﻧﺴﺒﺘﺎ ﺧﻮﺑﻲ ﺩاﺭﻡ و ﺳﻪ ﺯﺑﺎﻥ ﺩﻳﮕﻪ ﺭﻭ ﺩﺭ ﺣﺪ ﺯﺑﺎﻥ ﻣﺎﺩﺭﻱ ﺣﺮﻑ ﻣﻴﺰﻧﻢ. ﺩﺭ ﻣﺤﻠﻪ ﺗﺮﻙ ﻧﺸﻴﻦ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻧﻤﻴﻜﻨﻢ.ﺧﻴﻠﻲ ﻫﻢ ﺳﻔﺮ ﺭﻓﺘﻢ, ﺩﻧﻴﺎ ﺭﻭ ﺑﻪ اﻧﺪاﺯﻩ ﺳﻧﻢ ﺧﻮﺏ ﺩﻳﺪﻡ.ﭘﻮﻝ ﺩﻭﻟﺖ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﺭﻭ ﻫﻨﻮﺯ اﺳﺘﻔﺎﺩﻩ ﻧﻜﺮﺩﻡ, ﭼﻮﻥ ﺣﻘﻮﻕ ﺧﻮﺩﻡ ﺑﻴﺸﺘﺮﻩ. ﻫﻨﻮﺯ ﻫﻴﭻ ﺁﻟﻤﺎﻧﻲ ﻧﻪ ﺑﻪ ﻣﻦ ﺗﻒ ﻛﺮﺩﻩ, ﻧﻪ ﺗﻮ ﮔﻮﺷﻢ ﺯﺩﻩ.ﺗﻮﻱ ﺁﺷﻨﺎﻳﺎﻧﻢ ﭼﻨﺪ ﺗﺎ ﺁﻟﻤﺎﻧﻲ ﻫﻢ ﻫﺴﺘﻨﺪ. ﺷﻬﺮﻱ ﻫﻢ ﺗﻮﺵ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﻣﻴﻜﻨﻢ, ﻳﻜﻲ اﺯ ﺷﻬﺮﻫﺎﻱ ﻣﻬﻢ ﺁﻟﻤﺎﻥ ﻫﺴﺖ. اﺯ ﻧﻆﺮ ﻇﺎﻫﺮﻱ ﻫﻢ ﻓﻜﺮمﻣﻴﻜﻨﻢ اﺯ ﺣﺪ ﻣﻌﻤﻮﻝ ﻛﻤﻲ ﺟﺬاﺏ ﺗﺮ ﻫﺴﺘﻢ. ﻫﻤﻪ اﻳﻦ اﻃﻼﻋﺎﺕ ﺭﻭ ﺑﺪﻭﻥ ﺑﺰﺭﮒ ﻧﻤﺎﻳﻲ ﮔﻔﺘﻢ, ﻗﺼﺪ ﻫﻴﭻ ﻓﺨﺮ ﻓﺮﻭﺷﻲ ﺗﻮﺵ ﻧﺒﻮﺩ. ﻗﺼﺪﻡ اﻳﻦ ﺑﻮﺩ ﻛﻪ : ﺗﻤﺎﻡ ﻣﻂﻠﺒﻲ ﺭﻭ ﻛﻪ اﻳﻨﺠﺎ اﻭﻝ ﻧﻮﺷﺘﻢ ﺭﻭ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺗﺎﻳﻴﺪ ﻣﻴﻜﻨﻢ و اﮔﺮ ﺟﺎﻳﻲ ﻻﺯﻡ ﺑﺎﺷﻪ ﺩﻭﺑﺎﺭﻩ ﺧﻮاﻫﻢ ﮔﻔﺖ!
یکشنبه 2 تير 1392 - 21:58
محمد 0045 - فرانکفورت - آلمان
من هم از آلمانی ها جز احترام و مهمون نوازی چیز دیگه ای ندیدم . چون اینجا همه چی بر طبق قانونه و آلمانی ها هم خیلی مقرراتی هستن بعضی مهاجرا چون نمیتونن Integration(همرنگ شدن با جامعه) کنن بیخود می نالن .
یکشنبه 2 تير 1392 - 22:59
MACFIT - اسن - آلمان
دوست عزیز از کلن.من با نظرتون کاملا موافق هستم.آلمانی‌ هیچ وقت نمیخواد که خارجی‌ به جائی برسه و همیشه سنگ جلو پاسه میندازه.آلمانی‌ها هیچ کسو جز خودشون عدم حساب نمیکنن.شاید به روت نیارن ،ولی‌ بدون که عزت بدشون میاد.من اینجا متولد شدم و با آلمانی‌ها بزرگ شدم زنم هم آلمانی،ولی‌ وقتی‌ که با هم دعوامون می‌شه به خارجیها بدو بیرا میگه
دوشنبه 3 تير 1392 - 04:06
کبالت - کرج - ایران
اخوی اینجانب چند سال پیش برای خرید تجهیزات صنعتی به آلمان مشرف شده بود تعریف میکرد که در مقابل اصرارش برای بازدید از خط تولید آلمانیه میزبان با صراحت وبی تعارف بهش گفته بود نمیشه چون شما دزدید داداش ماهم گفته بود آخه هر کبلائی من چی میتونم بدزدم طرف گفته بود دستات نه چشمات دزده حالا اون کافر خبیث از کجا نیت واقعی داش ما رو حدس زده بود الله اعلم.این داستان واقعی بود و سندش هم موجوده که همون دستای دراز و سبیل آویزون اخو یه با اون همه مخارج که میتونست غیر حضوری انجام بشه نگید بی ربط بود که محض تنفس و تفحص بعرض رسید.
دوشنبه 3 تير 1392 - 11:51
mina minavand - هانور - آلمان
من الان ۳۰ ساله که در آلمان زندگی‌ می‌کنم.همه دوستهام آلمانی‌ هستن و اینقدر که از اینها دوستی و محبت دیدم فکر نمیکنم توی کشور خودم هم وطنان عزیزم اینقدر با من مهربون بودن.کمی‌ هم بستگی به خودمون داره.اونایی که سعی‌ کردن با کامنت‌هاشون بگن آلمان بده برگردان کشور خودشون.چرا اینجا موندن؟
دوشنبه 3 تير 1392 - 16:48
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
hawak2014 - ویسبادن - المان آقای محترم که رگ گردنت برای آلمانی باد کرده من آلمان رو با ایران مقایسه نکردم و نظرم رو در مورد آلمان و آلمانی نوشتم. شما هم از زندگی در آلمان لذت ببرید و به دیگران توهین نکنید.
دوشنبه 3 تير 1392 - 18:49
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان آقای تحصیل کرده ای که دچار عقده حقارت نیستی!!! من هم همین انتقادها رو به خارجی هایی که در اینجا زندگی میکنند دارم ولی این ربطی به طرز تفکر آلمانها نسبت خارجی ها نداره. من سالهاست که در این کشور زندگی میکنم ، زن آلمانی دارم، تحصیلات دانشگاهی دارم، در یک شرکت معروف آلمانی هم کار تخصصی میکنم و تا به حال هم زیر بار کمکهای اجتماعی نرفته ام. حدود 90 درصد دوستانم هم آلمانی و تحصیلکرده هستند و هیچ مشکلی هم با آلمانی ندارم و نخواهم داشت. من هم مثل شما احساس شهروند درجه دو و سه بودن نمیکنم چون احساس کمبود نسبت به آلمانها ندارم. ولی آلمان و تمام کشورهای اروپایی نمیتونند مثل کشورهای مهاجر پذیری مثل آمریکا و کانادا بشوند چون فرهنگش رو ندارند و با دو تا کلاس آموزشی نمیشه کسی رو آلمانی کرد.
دوشنبه 3 تير 1392 - 19:23
MACFIT - اسن - آلمان
اگر اینجا متولد بشی‌، زن آلمانی‌ بگیری ،بچه‌ا‌ت بلوند باشن۱۰۰ سال هم اینجا بتونی‌ زندگی‌ کنی‌.باز هم آلمانی‌ نمیشی‌.تازه بچتم بزرگ بشن وسط طاقچه بالا میزرنت.هانور از ترکا یاد بگیر .حرص هم وطن خودتو بخور.اگر واقعا اینجا ۳۰ سال زندگی‌ کرده بودی این حرفارو نمی‌زدی.عزیزم من اینجا متولد شدمو اینرو میگم.شما که مهاجر هستین اینو نگین لطفا که هر کی‌ نمیخواد برگرده.کجا برگرده؟؟؟!!!
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 02:25
mina minavand - هانور - آلمان
اسن،آلمان،هر کسی‌ از تجربه‌های خودش حرف میزنه.من چیزی رو که تجربه کردم میگم.من تا حالا مشکلی نداشتم و اگر شما داشتید به خودتون مربوطه.من اینجا دارم زندگی‌ می‌کنم نه اینکه خودمو کنار بکشم و بگم آلمانی‌ها بد هستم و اگر راستشو بخواهید بیشتر از ایرانیها فراری هستم.خدا نکنه که کاری داشته باشن،فکر می‌کنن خدا هستن.
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 12:33
Lovemania - کلن - آلمان
ﺧﺎﻧﻮﻣﻲ ﻛﻪ اﺯ ﻫﺎﻧﻮﻓﺮ اﺯ ﭘﺎﭖ ﻫﻢ ﻛﺎﺗﻮﻟﻴﻚ ﺗﺮ ﺷﺪﻱ: ﺑﺎ اﻳﻦ ﺩﻭﺗﺎ ﻛﻤﻨﺘﺎﺭ ﻛﻪ ﮔﺬاﺷﺘﻲ, ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻧﺸﻮﻥ ﺩاﺩﻱ ﻛﻪ اﺯ ﻫﻤﻮﻥ ﺩﺳﺘﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻘﻮﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﻫﻤﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻥ اﺯﺷﻮﻥ ﻓﺮاﺭ ﻛﻨﻦ!. ﻭاﻱ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﻧﻮﻓﺮ اﺯ ﻫﺮ ﻟﺤﺎﻅ ﮔﻮﻳﺎ ﻧﻮﺑﺮﻩ..
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 17:09
Lovemania - کلن - آلمان
ﺧﺎﻧﻮﻣﻲ ﻛﻪ اﺯ ﻫﺎﻧﻮﻓﺮ اﺯ ﭘﺎﭖ ﻫﻢ ﻛﺎﺗﻮﻟﻴﻚ ﺗﺮ ﺷﺪﻱ: ﺑﺎ اﻳﻦ ﺩﻭﺗﺎ ﻛﻤﻨﺘﺎﺭ ﻛﻪ ﮔﺬاﺷﺘﻲ, ﺩﻗﻴﻘﺎ ﻧﺸﻮﻥ ﺩاﺩﻱ ﻛﻪ اﺯ ﻫﻤﻮﻥ ﺩﺳﺘﻪ اﻳﺮاﻧﻲ ﻫﺎﻳﻲ ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ﺑﻘﻮﻝ ﺧﻮﺩﺕ ﻫﻤﻪ ﻣﻴﺨﻮاﻥ اﺯﺷﻮﻥ ﻓﺮاﺭ ﻛﻨﻦ!. ﻭاﻱ ﻛﻪ اﻳﻦ ﺷﻬﺮ ﻫﺎﻧﻮﻓﺮ اﺯ ﻫﺮ ﻟﺤﺎﻅ ﮔﻮﻳﺎ ﻧﻮﺑﺮﻩ..
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 17:54
MACFIT - اسن - آلمان
به هر حال نظرتون محترم واسم. به امید روزی که هر ایرانی‌ توی ایران آزادانه نظرشو بگه.
‌سه شنبه 4 تير 1392 - 19:30
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.