آلمان نیازمند ۱۰ هزار پرستار خارجی است

آلمان به ۱۰ هزار پرستار نیاز دارد. تامین این‌نیاز در داخل ممکن نیست و توافق‌نامه‌هایی میان دولت آلمان با هند و فیلیپین به امضا رسیده‌است. ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا به متخصصین خارجی دیگر هم نیاز دارد.

بهترین نیرو‌های پرستار آلمان مدت‌ها است که از‌این کشور مهاجرت کرده ‌اند و در کشور‌های دیگری مثل کانادا، بریتانیا و ایالات متحده امریکا کار می‌کنند.

خلاء پرستاران کارآزموده فشار زیادی را به بیمارستان‌ها و مراقبت‌های پرستاری آلمان وارد کرده است. بر اساس تازه‌‌ترین آمار وزارت کار آلمان، این کشور با ۱۰ هزار نیاز شغلی در حوزه پرستاری رو‌به‌رو است که متقاضی برای آن‌ها وجود ندارد، دلیل این امراز طرفی سختی این مشاغل و از طرف دیگر دستمزد نا‌کافی است.

انتقاد‌ها از شرایط پذیرش آلمان

برای رفع این نیاز، آلمان اقدام به تربیت نیرو‌های متخصص در خارج از این کشور کرده است. بر‌اساس توافق‌نامه‌ای بین دولت آلمان و هند در ماه آوریل، در مدارس دولتی هند زبان آلمانی تدریس می‌شود. در همین ماه آلمان با فیلیپین نیز یک تفاهم‌نامه تبادل امضا کرد‌ه‌است که بر‌اساس آن اداره کل ‌کارآلمان پرستاران کارآزموده در فیلیپین جذب می‌کند. از آن‌جایی‌که یکی از شرایط دریافت ویزای آلمان توانایی زبان آلمانی است، در فیلپین هم کلاس‌های زبان آلمانی برگزار می‌شود.

" ماردومل سلو ملیکور" سر‌کنسول فیلیپین در آلمان ضمن انتقاد به این مسئله می‌گوید: « با این شرایط سختی که آلمان تعیین کرده‌ است، فقط پرستاران درجه دو دریافت خواهد کرد.»

آآجیت گوپته" قائم مقام سفارت هند در آلمان می‌گوید: « من با خیلی از هندی‌‌ها در آلمان صحبت کرده‌ام بعید است که آن‌ها بخواهند مدت زیادی در آلمان بمانند. آلمان برای آن‌ها جذابیت ندارد، احساس خوبی در آلمان ندارند و می‌خواهند به کشورشان باز‌گردند.»

بوروکراسی و قوانین دست و‌پا‌گیر مهاجرت

آقای گوپته برخی از این موانع را این‌گونه بر‌می‌شمرد: « سیاست‌های مهاجرتی آلمان محدود‌کننده هستند. مثلا زنان فقط وقتی اجازه دارند به آلمان بیایند که حتما دارای توانایی مقدماتی در زبان آلمانی باشند، بسیاری از توانایی‌های هندی‌ها هنوز‌هم در آلمان پذیرفته نمی‌شود، مالیات بالا هم به نوبه خود مسئله‌ای است که از جذابیت آلمان بیش از پیش می‌کاهد. مالیات در آلمان حدود ۴۰٪ است که این رقم ۱۰تا ۳۰٪ از مالیات در هند بالاتر است.»

علاوه بر‌این مسائل، موانع اداری هم وجود دارند. "لیندر هولوگ" از سازمان " تن‌من پروگنوزیز هامبورگ"، سازمانی که به‌ویژه در حوزه مراقبت‌های پرستاری به خارجیان دوره‌های کارآموزی ارائه می‌کند، می‌گوید: « یک سفر به آلمان از رمان‌های کافکا هم پیچیده‌تر است.»

ااو می‌گوید: « با‌وجود‌این‌که اداره کل کار و برخی ادارات دیگر ما را حمایت می‌کنند، بقیه کمک چندانی نمی‌کنند.»

"هولوگ" با ناراحتی یک نمونه از تجربیاتش را در این زمینه می‌گوید: « برای این‌که بتوانم با مدیر یک دوره کارآموزی تلفنی صحبت کنم و فقط از او بپرسم که آیا مدارک پرستاری یک هندی در آلمان قابل قبول است یا نه، هفته ها تلاش کردم. آن‌وقت می‌گویند دنبال نیرو هم می‌گردند!»

" سقفی شیشه‌ای" مانع پیشرفت

"الن بومشاین" از "مرکز کمک‌‌رسانی برای تاسیس شرکت در فرانکفورت" می‌گوید: «هنوز‌هم اگر مهاجری بخواهد در شغلش پیشرفت کند با موانعی در این راه روبه‌رو می‌شود که مثل یک سقف شیشه ای راه او را مسدود می‌کنند.»

از‌این‌رو بعضی مهاجران جوان تصمیم می‌گیرند به کشور‌های خود بر‌‌گردند و درآ‌ن‌جا مؤسسات اجتماعی تأسیس کنند.

این مرکز در این راستا به مهاجران کمک می‌کند. وقتی مهاجران به کشور‌های خود بر‌گردند، آلمان توانایی‌های زیادی را از دست می‌دهد اما کشور‌های این مهاجران از این مسئله سود ‌می‌برند زیرا تأسیس این مؤسسات اجتماعی باعث انتقال ایده‌های آزادی‌خواهانه به آن‌ها می‌شود.

"ملیکور" سرکنسول سفارت فیلیپین این انتقاد‌ را قبول ندارد به نظر او جذب شدن در جامعه آلمان کار آسانی است.

او که تجربه زندگی و کار در سفارت فیلیپین در کشور عربستان را دارد می‌گوید:« وقتی برای کار در سفارت فیلیپین به عربستان سعودی رفته‌ بودم هرگز فکر نمی‌کردم در محیط کار مسائلی مثل خودسوزی زنان، مورد تجاوز و آزار‌و‌اذیت قرار ‌گرفتن آن‌ها توسط رؤسا اتفاق بیفتد.

دردهه ۷۰ به علت بحران اقتصادی تعداد زیادی فیلیپینی برای کار در خانه ها و کارگری ساختمانی به کشور‌های حوزه خلیج ‌فارس رفتند، متاسفانه و با‌وجود تلاش‌های دولت عربستان و فیلیپین هنوز مسائلی چون بهره‌کشی و بدرفتاری در محیط کار از‌بین نرفته ‌است. خوشحالم که با خانواده‌ام عربستان را ترک کردم.»

این مقام فلیپینی می‌گوید: «البته شاید دو‌باره به عربستان بروم اما این‌بار به‌خاطر تبلیغ برای آلمان. اما اگر زنان به آلمان بیایند و ببینند شرایط کار این‌جا هم خوب نیست ممکن است به کشور‌های دیگری در اروپا، امریکا و چین بروند. زیرا آن‌ها هم به نیروی متخصص احتیاج دارند.»

+26
رأی دهید
-11

hamidla - هامبورگ - المان
باز گنده گو.. آلمانی‌ها شروع شد! آخه به همون ۷-۸ درصد بیکارهای خودتون کار بدید. !
‌پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 15:04
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
لطفا عقب مونده مذهبی‌ نباشند وترجیهن بدون روسری، وارد کنید
‌پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 15:13
Dorssa - دورن - المان
المان فقط زر میزنه مثل سگ دروغ میگن انقدر بین خبر وادارات دولتی تناقض وجود داره که حدی نمیشه براش قائل شد یک المانی چشم نداره که یک مهاجر پیشرفت کنه همش سنگ اندازی میکنن و نظام بروک راسی شون فاجعه است فقط به خود شونی ها کار میدن مهاجران را برای کارگری لازم دارن حتی اگر مدرک مهندسی داشته باشی نمونه اش خودم واسه کار باهاشون جنگیدم هزار تا نمونه این خبرهارو براشون بردم بازهم دبه در میارن همین روزها ما هم میریم از این کشور ...
‌پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 15:41
Lovemania - کلن - آلمان
آلمان جهنمی ‌ست سرد. مردمی بیروح و حسود در حد مرگ!هیچ فرقی‌ هم نمی‌کنه که زبانشون رو بهتر از خودشون حرف بزنی‌ یا تاریخشون رو از حفظ باشی‌ یا نه. این خاک بوی مرگ میده. افرادی هم که از آلمانی‌‌ها خوب میگن (اگر در آلمان زندگی‌ می‌کنن) یا دارن دروغ میگن، یا هنوز جا دارن تا واقعیت رو هضم کنن. فقط باید از اینجا رفت..من هم بزودی زود.
‌پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 20:44
مهم - بروكسل - بلزيك
کلا تو اروپا نمی‌شه زیاد پیشرفت کرد نسبت به آمریکا زحمات زیادی باید بکشی که بتونی به یه جای رسید خیلی‌ از مردم اروپا هم خودشون می‌رن از اینجا تا برسه به مهاجران اینجا بلژیک سالانه کلی‌ تحصیلکردهاش می‌رن در کّل نسبت به آمریکا و کانادا اروپا زیاد موفق نیست برای سیستم مهاجر پذیری
‌پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 20:13
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
آدم نمیدونه دم خروس را باور بکند یا قسم حضرت عباس را , دوست من 14 سال در آلمان در بیمارستان بعنوان پرستار کار کرده بنده خدا 2 سال پیش ازدواج کرد مجبور شد که از شهرش نقل مکان بکند و بره به منزل شوهرش در شهر دیگه , الان بیکار است خیلی لطف که در حقش کردنند در کادر اداری بصورت نیمه وقت با ساعتهای خیلی کم به یک بیمارستان دیگر انتقالش دادند.
‌پنجشنبه 23 خرداد 1392 - 23:00
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.