پناهجویان در یونان؛ در تنگنا و اجحاف

بحران مالی یونان، گریبان پناهجویان حاضر در این کشور را هم گرفته است. متقاضیانی که در صدد آمدن به آلمان یا کشورهای اسکاندیناوی بودند، بلاتکلیف مانده‌ و در خانه‌ها یا اردوگاه‌هایی با شرایط اسفناک و ابتدایی به سر می‌برند.
 

مزارع توت‌فرنگی شبه‌جزیره یونان، اینک محل کار هزاران آفریقایی و آسیایی پناهجو است که در چنبره فشار، بلاتکلیفی و اجحاف گیر افتاده‌اند. آنها در کوخ‌ها و آلونک‌هایی زندگی می‌کنند که با شاخ و برگ درختان یا سطل‌های پلاستیکی ساخته شده‌اند.
 
دستمزد روزانه این کارگران ۲۲ یورو اعلام شده اما آن را همیشه کمترو با دیرکرد دریافت می‌کنند. بسیاری از آنان از بنگلادش یا افغانستان آمده‌اند اما اینجا هم بیم جان خود را دارند. سه هفته قبل یکی از کارگران توسط مباشر مزرعه کشته شد، تنها به این دلیل که که دستمزد عقب‌افتاده خود را طلب کرده بود.
 
رضا جولانی، یک پناهجوی افغان در گفتگو با مرکزی فرهنگی در آتن گفته است: «مقدم پناهجویان پیش از این در یونان گرامی بود و مردم این کشور با آنها مهربان بودند. اما الان هر کجا که می‌رویم، تنها خشونت یا رفتارهای نژادپرستانه می‌بینیم.»
 
پیش از بحران مالی در یونان، پناهجویان به سرعت کاری پیدا می‌کردند. اما با شرایط اقتصادی فعلی، آنها نه کاری دارند، نه سرپناهی. تنها شانس آنها، کار ارزان و سخت در مزارع در فصل کشت و برداشت است.
 
یونان برای بسیاری از پناهجویان، توقفگاهی بس نامطلوب است. این پناهجویان در اصل می‌خواسته‌اند به آلمان، سوئد یا انگلستان بروند اما ناخواسته در یونان ماندگار شده‌اند. یونان برای پناهجویان ایرانی، عراقی، افغان و کشورهای شمال آفریقا آخرین دروازه‌ ورود به اتحادیه اروپا بوده، اما طبق "توافقنامه دوم دابلین"، رسیدگی به درخواست پناهجویان باید در نخستین کشوری صورت گیرد که وارد آن شده است.
 
"اردوگاه‌های مخوف"
 
آن دسته از پناهجویانی که به صورت غیرقانونی وارد یونان شده‌اند، در اردوگاهی در "اوروس" در نزدیکی مرز ترکیه جای داده شده‌اند. دور تا دور این اردوگاه با دیوار و سیم خاردار محاصره شده است. گذرگاه مرزی "اوروس" جایی است که همه ساله هزاران پناهجو خود را از ترکیه به یونان می‌رسانند.
 


دولت یونان که اینک با بحران مالی شدیدی دست و پنجه نرم می‌کند، در همه جای این کشور، اردوگاه‌های اجباری برای پناهجویان غیرقانونی برپا کرده است. هزاران نفر در این اردوگاه‌ها در انتظار اخراج خود هستند.
 
فرانسوا کرپو، همکار نهاد کمک به آوارگان سازمان ملل که از اردوگاه ‌"ونا" بازدید کرده است، می‌گوید: «اتاقک‌هایی سلول‌مانند در این اردوگاه‌ها هستند که نور ندارند و ۲۸ نفر را در خود جای داده‌اند. پناهجویان روی بتن می‌خوابند و از توالت‌های بسیارآلوده استفاده می‌کنند.»
 
گروهی دیگر از پناهجویان نیز خارج از اردوگاه‌ها زندگی می‌کنند. فرانسوا کرپو مشاهده کرده که تعدادی از پناهجویان خردسال افغان در زیر پل بزرگراهی در نزدیکی بندر پاتراس زندگی می‌کنند و یک سازمان امدادی تنها کمی غذا به آنها می‌رساند: «آنها مدت‌هاست زیر پل و بدون هیچ امکاناتی می‌خوابند. آن هم در هوای سرد و مرطوب.»
 
دولت یونان خود را تنها حس می‌کند
 
مقامات یونانی می‌گویند که تقاضاها و نیازهای پناهجویان، فراتر از توان آنهاست و امکان تامین صدها هزار پناهجو را ندارند. دولت یونان تاکید می‌کند که در مواجهه با موضوع پناهندگان، از سوی سایر کشورهای اتحادیه اروپا تنها گذاشته شده است.
 
سیاستمداران یونانی می‌‌گویند: «همه انگشت‌ها در بررسی شرایط بد پناهجویان به سمت یونان نشانه می‌رود، اما هیچ کشور دیگر اروپایی نیز حاضر به پذیرش این متقاضیان نیست.»
 
شمار پناهجویان ایرانی منتظر در یونان نیز کم نیست. برخی از این پناهجویان چند سال است در انتظار رسیدگی به درخواست پناهندگی خود هستند. در سال ۲۰۱۰ چند پناهجوی ایرانی در برابر دفتر سازمان ملل در آتن تحصن کردند. یکی از آنها به نام حمید صادقی، لب‌های خود را در اعتراض به طولانی شدن رون درخواست پناهندگی و بلاتکلیفی، به هم دوخت.

+53
رأی دهید
-9

pooyan21 - رم - ایتالیا
بس که این افغانیا همه‌‌جا هستند
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 19:48
God666 - تهران - ایران
ادم تو مملکت خودش نون خشک بخوره شب تو جوب اب بخوابه ولى تو یونان نباشه اصولا کسانى که میان Europa بیشتر به خاطر شرایط اقتصادی بد مملکتشونه ولى ما ایرانیها خیلى بیشتر از کشورهاى europaye تو مملکت خودمون داریم و در واقع europayha باید بیان ایران کار کنن ما نباید خودمونو با کشورهاى. افریقایی و اسیایی مثل بنکلادش مقایسه کنیم اونها اکه این شرایط رو توًEuropa تحمل میکنن و حرفى نمیزنن بخاطر اینکه تو مملکت خودشون حتى اب اشامیدنى هم ندارن نه بهداشت دارن نه مدرسه و نه خانه أونا مجبورن جون تنها رآه دیکه ای ندارن ولى ما در مقابل اینها مثل ارباب زندکی میکنیم ما فقط براى بدست اوردن ازادى میایم Europa ولى غافل از اینکه اینها همه تبلیغات دروغ europast ازادى کجا بود براى من و تو کله سیاه بهتر جاى اینکه فریب Europa رو بخوریم تو مملکت خودمون براى بدست اوردن جیزى که دنبالش هستیم بجنکیم تا بدست بیاریم حتی اکه اخوندا هم بزنن سرمون بهتر از اینکه europayeha بزنن سرمون
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:06
بنیامینا - وین - اتریش
اخه شما نمیدونید مردم در اروپا به گشنگی افتادن چرا این همه سختی به خودتون میدید دیگه دوران طلایی اروپا به پایان رسید.....به زودی زود ایران بهترین کشور دنیا برای زندگی ..........
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:57
davood63 - تهران - ایران
اروپا از ۲۰ سال پیش مرد خدایی تو اروپا دیگه خبری نیست مگر اینکه عشق اروپا رو داشته باشی‌ با تمام سختی هاش
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 22:48
Farokhzad - کنت - انگلستان
امیدوارم مشکلاتشان زود حل شود خیلى سخته تو غربت بیکار و بى سر پناه هم باشى
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:02
perser68 - فلوریدا - امریکا
pooyan21-ر م -ایتالیا. خب که چی‌!؟تو چرا تو ایتالیایی!؟چرا افغانی نه!؟چه هیزم تری افغانی به تو فروخته!؟
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:14
mahdi_tala - لندن - انگليس
پویان۲۱ - رم - ایتالیا حرف مفت نزن من هزاران تا ایرانی‌ رو میبینم از افق جماعت وضعشون بدتره.. اما اینجا قانون برا همه یکی‌ هستش ، و عدالت رعایت میشه.. رفتی‌ تو روم ،معلم نیست چه کار مکنی ، برات خودت کسی‌ شودی ینی؟
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 00:58
سیف الله پیتزایی - بیرمنگام - انگلستان
کلا هیج کجا وطن ادم نمیشه حالا میخواد هر کجا باشه. there is no place like home
‌سه شنبه 24 ارديبهشت 1392 - 10:17
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.