سیداحمد خاتمی خطاب به کاندیداها: اگر نمی‌توانی زیر نظر ولایت مطلقه کار کنی، انصراف بده

امام جمعه موقت تهران التزام عملی به ولایت را از جمله ویژگی‌های لازم برای انتخاب رییس‌جمهور اصلح عنوان کرد و گفت که اگر کسی نمی‌تواند زیر نظر ولایت مطلقه امر کار کند، اصلا کاندیدا نشود.


به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)، آیت‌الله سیداحمد خاتمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه تهران اظهار کرد: عنصر ولایتمداری، التزام عملی است، نه شعاری. آقای کاندیدای محترم! اگر می‌توانی زیر نظر ولایت مطلقه امر عمل کنی، بسم‌الله؛ کاندیدا شدی و اگر نمی‌توانی، اصلا اسم ننویس. اگر هم اسم نوشتی، انصراف بده زیرا کسانی باید وارد این عرصه شوند که عملا التزام داشته باشند.


وی همچنین در تشریح ویژگی‌های کاندیدای اصلح خاطرنشان کرد: کاندیدای اصلح باید توان اداره کشور بیش از 70 میلیونی با این همه دشمن را داشته باشد، مدیر و مدبر باشد و افق آینده را ببیند. روزمرگی سم رییس‌جمهور است و بویژه در عرصه مسائل اقتصادی، روزمرگی و تصمیم آنی گرفتن و تغییر دائم در سیاست‌ها، فلج کردن کشور است.


برخی در طول این چند سال خود را عقل کل می‌دیدند
 

این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، پایبندی به عقل جمعی را ویژگی لازم برای کاندیدای اصلح دانست و افزود: پیغمبر اکرم (ص) که عقل کل بود، مشورت می‌گرفت ولی برخی در طول این چند سال خود را عقل کل می‌دیدند. فکر می‌کردند تا رییس جمهور شدند، هم تخصص سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و هم تخصص دینی پیدا می‌کنند.


وی با بیان اینکه "انتخاب اصلح مبنای عقلی و شرعی دارد"، تاکید کرد: شورای نگهبان حداقل و کف صلاحیت‌ها را می‌بیند و انتخاب حداکثر با شماست. یکی از ویژگی‌های اصلح این است که فرد از بُن جان خداباور باشد و در این شعاع، نظام اسلامی و انقلاب اسلامی را قبول داشته باشد.


کاندیداها قانون را مطالعه کنند
 

سیداحمد خاتمی قانون‌مداری را دیگر ویژگی لازم را برای انتخاب اصلح عنوان کرد و گفت: کاندیداها قانون را مطالعه کنند و وقتی کسی رییس‌جمهور شد، نگوید اختیارات نداریم. کسی نباشد که خود را فراتر از قانون ببیند و اجازه ندهد قانون به او نزدیک شود. چنان برخورد نکند که من خط قرمز دارم و خط قرمزم این است که وارد اینجا شوید، برخورد می‌کنم. ما در قانون خط قرمزی نداریم بلکه خط قرمز ما خود قانون اساسی است. اگر کسی چنین بینش، منش و رفتاری دارد، نمی‌خواهد پایبند به قانون باشد.


امام جمعه موقت تهران با تاکید بر لزوم تمکین در برابر قانون از سوی کاندیداهایی که رای نیاورده‌اند، اظهار کرد: اگر موارد خلافی هم صورت گرفته، باید به شکل قانون اقدام شود و فضای رقابت به فضای رفاقت تبدیل شود.
 


کاندیداها در تبلیغات، اصول نظام را زیرسوال نبرند

 

وی در ادامه از کاندیداها خواست تا تبلیغاتشان از جنس جمهوری اسلامی باشد و در ادامه گفت: اینکه در تبلیغات اصول نظام را زیرسوال ببرند، در هیچ جای دنیا مرسوم نیست. در آمریکا هم وقتی کاندیداها مناظره می‌کنند، محدوده‌ای دارند و چارچوب و اصلی که بر همان اساس کاندیدا شده‌اند را زیر سوال نمی‌برند؛ بنابراین کاندیداهای ما نیز قانون اساسی و ولایت را زیر سوال نبرند.

خاتمی درباره هزینه‌های تبلیغات انتخابات نیز تاکید کرد: با پیروزی انقلاب، مردم ما هوشیار شدند. وقتی پول میلیاردی در انتخابات خرج می‌شود، مردم حق دارند بپرسند از کجا آمده و در این مشکلات اقتصادی این 4، 5 و 6 میلیون از کجاست. وقتی که هر کاندیدا پنج ساعت تلویزیونی و پنج ساعت رادیویی فرصت معرفی خود را دارد، چه نیازی به بنر، عکس و اسراف و تبذیر است؟ البته خودشان می‌دانند چطور تبلیغ کنند، اما اسراف و تبذیر در شأن کاندیداهای ریاست جمهوری نیست.


عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر لزوم پرهیز کاندیداها از سیاه‌نمایی گفت: اینکه بگویند در 35 سال کشور ویرانه شده و حالا می‌خواهند آن را آباد کنند، هم دروغ و بی‌انصافی است، زیرا در این 35 سال کار و تلاش زیادی انجام شده است.


خیلی بدبختند کسانی که می‌خواهند با اعتماد به بیگانگان رای بیاورند
 

وی ادامه داد: کاندیداها در نطق تبلیغاتی‌شان به بیگانگان گِرا ندهند که هوای ما را داشته باشید. خیلی بدبختند کسانی که می‌خواهند با اعتماد به بیگانگان رای بیاورند. آنها بدانند هر کاندیدایی که بیگانگان از او حمایت کند، از چشم ملت خواهد افتاد؛ البته این مساله راه حل هم دارد. کاندیدایی که بیگانگان از او حمایت کرده‌اند، بیانیه بدهد و بگوید من ربطی به شما ندارم و نیازی هم ندارم بلکه من هستم و مردم. آن وقت آنها می‌فهمند این فرد ضد بیگانگان است.


امام جمعه موقت تهران با بیان اینکه "هر رای‌ در انتخابات رای به نظام است"، خاطرنشان کرد: چیزی که برای نظام مطرح است، حضور باشکوه در انتخابات است. هم در دوره‌های قبل و هم در این دوره، تلاش دشمن این بوده که انتخابات برگزار نشود و اگر برگزار می‌شود، شور انتخاباتی وجود نداشته باشد. آنها با القای تحریم، بی‌فایده‌بودن یا آزاد نبودن انتخابات می‌خواهند فضای پرشور وجود نداشته باشد اما مردم بصیر و حماسه‌سازند و به یاری خدا در روز 24 خرداد حماسه بزرگ دیگری که دشمن را مبهوت می‌کند، خواهند آفرید.


امام جمعه موقت تهران در ادامه با ابراز خرسندی از کلید خوردن کار ثبت‌نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: الحمدالله این مرحله با آرامش و نشاط در حال انجام است و طبق گزارش دقیقی که چند دقیقه قبل مسئولان محترم دادند، تاکنون 322 نفر برای ریاست جمهوری خودشان را کاندیدا کرده‌اند.


رد صلاحیت در انتخابات ریاست جمهوری به معنی رد صلاحیت مطلق نیست

 

وی با بیان اینکه "احراز صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان باید براساس قانون باشد"، افزود: آنهایی که در انتخابات اسم‌نویسی می‌کنند باید ملتزم به قانون باشند. قانون هم شورای نگهبان را در این عرصه فصل‌الخطاب قرار داده است. ممکن است کسانی تایید صلاحیت و کسانی رد صلاحیت شوند. به هرحال قرار است یک نفر منتخب باشد. در همه جای دنیا هم هرکسی را که از راه رسید، برای مسئولیت‌های کلیدی کاندیدا نمی‌کند بلکه فیلتری وجود دارد.


سیداحمد خاتمی یادآور شد: در مورد بررسی صلاحیت‌ها سه حالت وجود دارد؛ یکی اینکه شورای نگهبان صلاحیت کسی را احراز می‌کند، دیگر اینکه صلاحیت فرد نفیاً و اثباتاً احراز نمی‌شود و دیگر اینکه احراز می‌کنند که این فرد طبق قانون برای ریاست جمهوری صلاحیت ندارد که در این حالت قهراً صلاحیت فرد را رد می‌کند.

وی تاکید کرد: این رد صلاحیت‌ها مربوط به انتخابات ریاست‌جمهوری است و چه بسا این آقا (فرد رد صلاحیت شده) برای وزارت، وکالت و مسئولیت‌های دیگر صلاحیت داشته باشد؛ پس رد صلاحیت در عرصه انتخابات ریاست جمهوری به معنی رد صلاحیت مطلق نیست.


عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری درباره زمان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری نیز گفت: عزیزان مجلس باید فکری برای این موضوع بکنند. آقایان می‌گویند تبلیغات بعد از تایید صلاحیت‌هاست در حالی که عملا دو - سه ماه است سفرهای تبلیغاتی شروع شده است؛ پس جوری قانون بنویسند که قابل عمل باشد.


علمای سنی نشان دادند حسابشان از وهابیت خبیث تکفیری جداست

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه تهران، به هتک حرمت صحابه پیامبر(ص) اشاره و خاطرنشان کرد: در مساله اهانت به ساحت حجر شهید صحابه باوفای نبی اکرم (ص) و یار وفادار امیرالمومنین (ع) هم علمای شیعه و علمای اهل سنت یکصدا این واقعه را محکوم کردند. علمای بلاد اسلام و علمای سنی کشورمان و سایر بلاد نشان دادند که حسابشان از حساب وهابیت خبیث تکفیری جداست.


خاتمی، واکنش خانواده بزرگ شیعه نسبت به این هتک حرمت را هوشمندانه توصیف و خاطرنشان کرد: طراحی این جنایت با صهیونیست‌ها بوده است و همزمان حمله‌ای به روستای سنی‌نشین شد و تعداد زیادی را در آنجا کشتند. آنجا احساسات شیعه را جریحه‌دار کردند و اینجا سنی‌ها را می‌کشند. قصدشان تعمیق فتنه مذهبی بوده است ولی جریان تشیع، هوشیاری خوبی نشان داد.

امام جمعه موقت تهران تاکید کرد: این کارها معلول و زاییده طرز تفکری است که انگلیسی‌ها به نام دین درست کردند. آنها صدسال پیش جریان وهابیت را سختند از جریان علمای اهل سنت. انتظار می‌رود حالا که معلول را محکوم کردند، عامل را هم محکوم کنند و به صراحت بگویند وهابیت هیچ ربطی به اسلام ندارند، آنچنان که علمای شیعه از بهائیان ابراز برائت کردند و گفتند آنها ربطی به ما ندارند.


40 هزار تروریست به جان دولت سوریه انداخته‌اند
 

وی با اشاره به پیامدهای مثبت حمله اسرائیل به سوریه اضافه کرد: عالَم و آدم فهمیدند که جریان مخالف دولت بشار اسد جریانی صهیونیستی است. آنها بیش از 2 سال است که 40 هزار تروریست به جان دولت انداخته‌اند و کاری از پیش نبرده‌اند.


این عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری، حمله اسرائیل به سوریه را موجب تقویت جبهه مقاومت دانست و گفت: عربستانی که به سوریه تروریست صادر می‌کند، آنچنان عرصه بر او تنگ شد که مجبور شد این حمله را محکوم کند.


خاتمی ادامه داد: آمریکایی‌ها به خصوص وزیر خارجه این کشور هم مدام در این دروغ می‌دمیدند که دولت بشار اسد علیه مخالفان از سلاح شیمیایی استفاده کرده است اما مقامات بین‌المللی به صراحت گفتند که نشانه‌ای از استفاده دولت سوریه از سلاح شیمیایی علیه مخالفان نداریم و نشانه‌هایی داریم که مخالفان با سلاح‌های اهدایی دنیای استکبار از سلاح شیمیایی استفاده کردند.


به گزارش ایسنا، سیداحمد خاتمی در خطبه‌های اول نماز جمعه این هفته تهران نیز در تشریح سبک زندگی دینی در عرصه انتخاب گفت: در زندگی انتخاب‌های فراوانی داریم که در عرصه سیاسی، این انتخاب‌ها رییس‌جمهور، نمایندگان مجلس، نمایندگان خبرگان و نمایندگان شوراها در برمی‌گیرد؛ بنابراین باید نگاهی جامع به عرصه انتخاب و گزینش داشته باشیم.


امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: بر اساس معارف اهل بیت، انتخاب ما باید با دقت باشد و نه فله‌ای و سرسری. باید در سوابق، تحقیق شود که آیا فرد صالح است یا خیر.


وی در ادامه، ایمان، تدین و باور را از محورهای اصلی انتخاب عنوان کرد و افزود: رییس‌جمهور باید از بن جان دین باور باشد و اگر چنین باشد، روحیه‌اش مقاومت است و در برابر کمترین تهدیدها جای خالی نمی‌دهد و محکم می‌ایستد.

خاتمی، عنصر اخلاق را پس از دینداری از دیگر معیارهای انتخاب رییس‌جمهور عنوان و خاطرنشان کرد: اخلاق تجلی رفتاری باور است. هرکه خداباورتر است، رفتارش هم اخلاقی‌تر است. مساله انتخاب رییس‌جمهور دقیقاً در سبک زندگی مردم تاثیر دارد. اگر کسی انتخاب شد که دین‌مدار و قانونمدار بود، در گزینش‌ها به دنبال خویش و قوم‌ها و هم‌حزب و هم‌گروهی‌هایش نمی‌رفت، زیرمجموعه‌اش هم همینطور عمل می‌کند. اما اگر کسی انتخاب شد که از همان ابتدا اتوبوسی خویش و قوم و هم‌حزبی‌هایش را آورد، زیرمجموعه‌اش همچنین خواهد کرد. اگر رییسی در گزارش‌هایش دقت نکند و گزارش و آمار غلط بدهد، زیرمجموعه‌اش هم از او رنگ می‌گیرند، لذا عنصر اخلاق در همه گزینش‌ها اصلی کلیدی است.


وی با تبریک به مناسبت آغاز ماه رجب، میلاد امام محمدباقر (ع) در روز اول رجب را نیز تبریک گفت و افزود: فقه شیعه و سنت مدیون مکتب ایشان و فرزند بزرگوارشان امام صادق (ع) هستند. باید در جشن میلادشان سنگ تمام بگذاریم.

خاتمی با اشاره به مناسبت شهادت امام هادی (ع) در روز سوم رجب نیز گفت: امام هادی (ع) با زیارت جامعه، جامع‌ترین و متقن‌ترین متن را در عرصه امام‌شناسی خالص شیعه و با زیارت حضرت علی(ع) در روز غدیر بهترین متن علی‌شناسی را به بشریت هدیه داد.


امام جمعه موقت تهران در پایان ابراز امیدواری کرد که مومنان در جشن و سرور و عزای اهل بیت سنگ تمام بگذارند.

+12
رأی دهید
-59

marcopollo - امستردام - هلند
یکی از ویژگی‌های اصلح این است که فرد از بُن جان خامنه ای باور باش
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 00:49
pezhman - وين - اتريش
هموطنان رای دادن به خامنه‌ای جنایتکار خیانت به خودتان و خیانت به ایران است، این سطل زباله انتصابات را تحریم کنیم.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 01:12
Omidjaber - سایتاماکن - ژاپن
دروغ که شاخ و دم ندارد فعلاً بلند گو یا فرمان در دست شماهاست وهر چه که برای موقعیت خودتان إیجاب میکند مى گویید با إسلام الکی که شما ها ساختید هیچ کس زندگی خوشی ندارد شماها وان رهبرتان اگر انسان واقعی بودیدو با وجدان واقعی الاان مردم در سختی وفشار سنگین گرانی و بی کاری واعتیاد ودزدی وووو. قرارنمی گرفتن تمام اینها به خاطره این است که اقای رهبر با خانواده أش راحت زندگی کنند شماها ٣٥ سال سر مردم را کلاه گذاشتید مگر نمیگی که در امریکا هم دو نفر با هم منازعه تبلیغی میکنند و بعد با هم مثل دو تا دوست هستند پس چرا کسی از شماها إیراد می گیرد زود ناراحت میشوید و می خواهید او را بسوزانید. همه اتان را به خدای بزرگ واگذار میکنیم جوابتان را از او بگیرید. رأی نمی دهیم.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 02:05
VICKIE - هیوستون - آمریکا
سیر داغ !!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 03:23
nima21jpn - اوتسو نمیا - ژاپن
این مردیکه روانی است زیاد جدی نگیریند
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 06:05
ارسلان نامداری - لوس آنجلس - کالیفرنیا - آمریکا
خفه شو ،همین شما بی‌‌شرفا بودید که میگفتید ما شاه نمی‌خواهیم چون دوست نداریم یک نفر واسه یه مملکت تصمیم بگیره ،حالا چی‌ شد که همه باید تحت امر آقا باشند، چون این مرتیکه عمامه داره؟خدایا ریشه خریت رو از این مملکت بکن.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 06:36
Razmandeh - استکهلم - سوئد
اگر کسی نمی‌تواند زیر ولایت مطلقه امر کار کند، اصلا کاندیدا نشود.!!!!!!!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 14:42
dara20 - تهران - ايران
کرگدن طویله ولایت فقیه وقیح باز هم افاضه فضل فرمودند و مراتب نوکری و بادمجان دور قاب چینی‌ و پاچه خواری را از تریبون سیرک جمعه اعلام فرمودند. این حیوانات همگی گوش بفرمان جانور بزرگ دست ساخته خویش که در آخور خیابان پاستور بسته شده و بسیار هار است و دست راستش هم افلیج است میباشند.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 16:12
azadi2013 - اهواز - ایران
.....زیادی برمنبرنخور ای مردک زشت سیرت حقه باز! ابله ده درصدملت هم درانتصابات شرکت نخواهندکرد.ای مفتخور بیخاصیت!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 16:17
datis - سن دیگو - امریکا
این قبل از عنقلاب آدمخوار بوده، از قیافش معلومه.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 19:53
farahnoush - ساری - ایران
از احمد خاتمی و حسین شریعتمداری و مصباح یزدی متنفرم متنفرم .. متنفرم ! (شکلک سر بر دیوار کوفتن )
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 20:47
akhoond shepeshoo - ورونا - ایتالیا
قیافه این مردک باعث وحشت دراکولا میشه
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 22:02
فضول میرزا - استكهلم - سوئد
حکومت بر یک مشت ملت نادان شاهکار نیست!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:31
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.