تیراندازی مرزبانان ایران به‌سوی افغان‌ها چند کشته به‌جا گذاشت

خاما پرس، روزنامه آنلاین افغانستان، گزارش داده که در تیراندازی مرزبانان ایرانی به‌سوی گروهی از افغان‌ها داخل خاک ایران، در صبح روز جمعه ۲۰ اردیبهشت چندین شهروند افغان کشته و زخمی شدند.

این خبرگزاری به نقل از مقام‌های محلی ولایت فراه در غرب افغانستان نوشته است که این حادثه پس از آن روی داد که گروهی از افغان‌ها به‌طور غیرقانونی از منطقه مرزی «پشمکی» وارد خاک ایران شدند.
 
طبق این گزارش یک مقام امنیتی ولایت فراه گفته است که «براثر تیراندازی مرزبانان ایرانی به‌سوی این افغان‌ها، دست‌کم ۱۰ افغان کشته و ۹ نفر زخمی شدند».
 
این خبرگزاری به نقل از یک شاهد گزارش داده که مرزبانان ایران به روی یک گروه ۳۰۰ نفره از افغان‌ها آتش گشودند که براثر آن دست‌کم ۵۰ افغان کشته و ده‌ها نفر زخمی شدند.
 
یک مقام امنیتی ولایت فراه گفته است که کشته‌شدگان ساکنان ولایت هرات در غرب افغانستان بودند و اجسادشان به جای دیگری منتقل شده است.
 
هم‌زمان سخنگوی فرمانداری ولایت فراه با تائید این خبر، گفته است که ۹ نفر از مجروحان این تیراندازی به بیمارستان منتقل شده‌اند.
 
رسانه‌های ایران خبر این درگیری را منتشر نکرده‌اند و مقام‌های جمهوری اسلامی تاکنون واکنشی به آن نشان نداده‌اند.
 
آذرماه سال گذشته نیز شماری از شهروندان هرات در اعتراض به کشته شدن عده‌ای از مردم این شهر به کنسولگری ایران در هرات حمله کرده و از ایران خواسته بودند که «پیکر ۱۳ جوان افغان را که براثر تیراندازی نیروهای مرزی ایران کشته شده بودند، تحویل آنها دهد.»
 
مقام‌های کنسولگری ایران در هرات خبر حمله به کنسولگری را رده کرده و گفتند که «هیچ سند و مدرکی ازسوی معترضان ارائه نشده که کشته شدن این ۱۳ افغان را ثابت کند.»

ایران و افغانستان در مرزهای شرقی با یکدیگر همسایه هستند و کنترل این مرزها به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان ایران دشوار است.
 
علی عبداللهی، معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور ایران، دی ماه سال گذشته اعلام کرد که تنها ۸۵۰ هزار پناهنده افغان در این کشور دارای کارت اقامت هستند.
 
در همان زمان «کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل» تعداد پناهجویان قانونی افغان در ایران را ۸۴۰ هزار و ۲۰۰ نفر اعلام کرد.
 
ولایت فراه هم‌مرز استان سیستان و بلوچستان است و شماری از شهروندان افغان به صورت غیرقانونی از این مسیر وارد ایران می‌شوند.

+71
رأی دهید
-48

آزاده هبوط - ملبورن - استرالیا
وقیح وسنگدل
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 01:24
farahnoush - ساری - ایران
ورود غیر قانونی به هر کشوری خلاف قوانین است اما .. !!! . تیراندازی به یک گروه بدون اخطار قبلی ؟!!! . در دنیای متمدن افرادی که به صورت غیر قانونی وارد خاک یک کشور شده اند .. دستگیر و دیپورت می کنند .. نه اینکه اونها بصورت وحشیانه تیرباران بکنند !!! . قرن 21 جمهوری اسلامی هنوز انسانیت نیاموخته است !!! .
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 01:44
sepherdad - سیدنی - استرالیا
گله وار راه میافتن میاین سمت ایران!! اون موقع که گول انگلیس رو خوردین و از ایران جدا شدین باید فکر این روزا رو میکیردین!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 01:47
estifen - گیلدفورد - بریتانیا
کجاست انسانیت؟ و کجاست آن اسلامی که هی حرف از آن می زنند؟ در ایران نه انسانیت مهم هست و نه اسلام. فقط خامنه ای مهمه !. اگه شب باشه، ولی خامنه ای بگه روز هست! همه میگن روز هست!. اگه روز باشه و خامنه ای بگه شب هست، همه میگن شب هست. نه حرف از انسانیت در این کشور هست، نه اسلام و نه منطق. مثالی می زنم، مقایسه کنید!. افغان ها در کشورهای اروپایی از خود اروپایی ها هم بهتر زندگی می کنند!. اما در ایران. افغان های غریب و بیچاره به امید کار و درآمد روزانه فقط چند هزار تومان، راه ایران رو می گیرند. به امید اینکه در این کشور انسانیت هست، امام رضا هست، تاریخ مشترک هست، زبان مشترک هست، مذهب مشترک هست! مسلمان اند!. ولی به افغان ها مثل یک حیوان نگاه می کنند!. در مرزها به راحتی به گلوله می گیرند، و در شهرهای ایران به راحتی لت و کوب میشن. در حالی که وقتی این افغان ها راه اروپا را می گیرند، در صورت رویایی با پلیس فقط بازداشت و بعد بازجویی می شوند. بعد از بازجویی در صورت امکان، پناهندگی می دهند. ببینید که این کافرهای اروپا چه رفتاری دارند و مسلمان های ایران چه رفتاری!. شما قضاوت کنید
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 02:36
مهدیار - تهران - ایران
میخواستن نیان . خودمون توش موندیم تحمل اینا رو نداریم برگردین خونتون
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 04:26
ernakola - کرمان - ایران
ای مرزبان سنگدل افغانی ها هم زبان ، هم نژاد و برادر ما هستند و خاک افغانستان مدت کوتاهی است از ایران جدا شده .........
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 04:55
hossein-87 - تهران - ایران
نگو افغان. بگو قاچاقچی. نگو ورود به مرز. بگو عبور غیر قانونی. اینگونه افغان ها حکایت همون ایرانیانی رو دارن که میرن اینور و اونور و مواد قاچاق میکنن و غیر قانونی مهاجرت میکنن و آخر گندش به اسم همه ایرانیا تموم میشه. اینا رو گفتم که اون دسته از افغانیانی که این متن رو میخونن بدونن که بینشون و این قاچاقچی ها تفاوت هست و بیخود دل نسوزونید.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 06:06
faghat zartosht - شیراز - ایران
من حاضرم به عنوان یک پان ایرانیسم مرز شرقی رو بدن دست من،روزی جنازه 200 افغانی و پاکستانی رو تحویل بدم.اینا نباید داخل ایران بیان
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 16:39
ukguy4u - لندن - بریتانیا
بابا این بیچاره ها میخوان از راه ایران خودشون رو به اروپا برسونن. گناه دارن طالبان که نیستن!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 17:12
hamed-irooni - سیستان - ایران
300 نفر پیاده داشتند می اومدند؟ اینا با ماشین های آف رود میان و غالبا کاروان هاشون مسلح هستند
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 19:28
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
faghat zartosht - شیراز - ایران. واقعا شرم آوره و پان هر زهر ماری هستی نشون میده از نظر عقل و انسانیت در همون دوران مغولها موندی بدبخت.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 22:28
farahnoush - ساری - ایران
faghat zartosht - شیراز - ایران. چه پان ایرانیست که نمی داند .. افغانستان و پاکستان جز از خاک ایران بودند و ما ها با هم فارغ از اشتراکات تاریخی , فرهنگی , دینی , زبانی و .. همه ما انسان هستیم !!! . تروریست , قاچاقچی , طالبان , متجاوز و هرچه که بودند باید دستگیر و در یک دادگاه عادلانه با یک وکیل مجازات می شدند نه اینکه مانند یک بره سر بریده شوند !!! .
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 23:20
saeid-banglor - کالمار - سوئد
آزاده هبوط - ملبورن - استرالیا-خوب مگه چیه به یک مشت قاچاقچی مواد مخدر که مسلح هم بودنند تیر اندازی کردنند نکنه انتظار دارید اقایون تریاک فروش بدون دردسر رفت آمد کنند. معتادی؟
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 10:05
bamiyan - استکهلم - سوئد
شما‌ها هم یه روزی این چیز‌هایی‌ رو کاشتید رو برداشت می‌کنید اونوقت هست که معادله فرق میکنه و شما‌ها رو هم به انگ تروریست میکشند ! تروریست یا قاچاقچی چه فرقی‌ میکنه ؟همین آخوند‌ها میشه بالای جانتان که فعلا هنوز زوده اینا مثل سرطان شما رو نابود میکنه .
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 16:31
farokhzad - کنت - انگلستان
اگر متجاوز بودن بله حق تیر داشتند ولی‌ آنها می‌داند اینها مهاجر هستند واقعاً که
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 17:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.