استقبال آلمان از افزایش شمار مهاجران متخصص

سال گذشته بیش از یک میلیون نفر به آلمان مهاجرت کردند. ۷۶۵ هزار نفر از کشورهای اروپایی، بویژه از جنوب و شرق اروپا به آلمان آمدند. از نظر وزیر کار آلمان، افزایش آمار مهاجران هم برای آلمان و هم برای مهاجران سودبخش است.
 

آلمان از سال ۱۹۹۵ تا سال گذشته (۲۰۱۲) با این تعداد جمعیت مهاجر روبرو نشده بود. حدود یک میلیون و هشتاد هزار نفر در سال ۲۰۱۲ به آلمان آمدند. طبق گزارش اداره آمار آلمان در ویسبادن، این آمار در مقایسه با سال پیش از آن (۲۰۱۱) حدود ۱۳ درصد افزایش را نشان می‌دهد.
 
وزیر کار آلمان، اورزولا فن در لاین، در مصاحبه با روزنامه "فرانکفورتر آلگماینه" (۷ مه / ۱۷ اردیبهشت) در این باره گفت: «شمار بالای مهاجران از هر جنبه که بنگریم پرمنفعت است، چون مهاجران تازه‌ای که می‌آیند نسبت به میانگین جمعیت جوانتر و تحصیلکرده‌تر هستند.»


 
دختران جوان از خانواده‌های مهاجر در حال آموختن خیاطی در برلین

وزیر کار آلمان افزود که ده‌ها هزار محل اشتغال برای پرستاران، تکنسین‌های برق و بسیاری نیروهای دوره‌دیده دیگر وجود دارد و برای همین "خوب" است که دستور اداری جدیدی از اول ماه ژوییه (۱۰ تیر) اجرا می‌شود که شرایط مهاجرت را برای نیروهای کار متخصص تسهیل می‌کند. خانم فن در لاین تاکید کرد که "اولویت برای دولت آلمان تامین نیروی کار است".
 
افزایش شمار مهاجران از اروپای جنوبی
 
طبق گزارش اداره آمار آلمان، حدود ۹۶۶ هزار تن از مهاجران به آلمان در سال ۲۰۱۲ "خارجی" بودند، یعنی دارای تبار آلمانی نبودند. شمار مهاجران با تبار آلمانی که پس از مدتی یا مدتها زندگی در کشوری دیگر به آلمان بازگشتند، حدود ۱۱۵ هزار نفر بود و در نتیجه تغییری را در مقایسه با سال پیش از آن نشان نمی‌داد.
 
بیشتر مهاجران از لهستان (۱۷۶ هزار نفر) بودند؛ مهاجران از رومانی (۱۱۶ هزار نفر) و از بلغارستان (۵۹ هزار نفر) در مقام‌های دوم و سوم جدول مهاجران به آلمان قرار داشتند. بخصوص شمار مهاجران کشورهای اروپای جنوبی که در سال ۲۰۱۲ دچار بحران اقتصادی بودند به آلمان افزایش یافت. آمار حاکی از افزایش ۴۵ درصدی مهاجران اسپانیایی، ۴۳ درصدی مهاجران یونانی و پرتغالی و ۴۰ درصدی مهاجران ایتالیایی است.


  
متخصصان کامپیوتر هندی در آلمان

به گزارش خبرگزاری رویترز به نقل از هربرت بروکر، کارشناس امور مهاجرت در انستیتوی تحقیقاتی بازار کار در نورنبرگ، در حال حاضر کشورهایی که پیش از این برای مهاجرت جذاب بودند دچار بحران اقتصادی هستند و این باعث شده است که مهاجران، کشورهایی دیگر را برای مهاجرت برگزینند.
 
از چند کشور اروپای شرقی نیز که در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ به اتحادیه اروپا پیوسته‌اند، تعداد بیشتری در مقایسه با سال ۲۰۱۱ به عنوان مهاجر به آلمان آمدند. شمار مهاجران از کشور اسلوونی در مقایسه با سال ۲۰۱۱ حدود ۶۲ درصد افزایش یافته است.
 
همچنین تعداد مهاجران از آن دسته از کشورهای اروپایی‌ که عضو اتحادیه اروپا نیستند، افزایشی ۱۴ درصدی را نشان می‌دهد. در سال ۲۰۱۲ شمار مهاجران آفریقایی نیز ۱۴ درصد و شمار مهاجران آسیایی ۱۰ درصد افزایش یافت.
 
یک چهارم خارجیانی که به آلمان مهاجرت کردند در ۵ ایالت این کشور سکنی گزیده‌اند: ۱۹۲ هزار نفر در بایرن، ۱۸۶ هزار نفر در نوردراین-وستفالن، ۱۷۱ هزار نفر در بادن-وورتمبرگ، ۹۰ هزار نفر در هسن و ۸۹ هزار نفر در نیدرزاکسن. ۶۸ هزار و چهارصد نفر نیز در برلین، پایتخت آلمان، مشغول زندگی شدند.
 
البته این آمار چیزی درباره مدت اقامت این مهاجران در آلمان نمی‌گوید.


 
چند مهاجر لهستانی که مغازه‌ای در شهر بن دارند

در سال ۲۰۱۲ حدود ۷۱۲ هزار نفر آلمان را ترک کردند. این آمار افزایشی ۵ درصدی را در مقایسه با سال ۲۰۱۱ نشان می‌دهد. ۵۷۹ هزار از این عده دارای تابعیت آلمانی نبودند. با توجه به آمار ورود و خروج مهاجران می‌توان گفت که در سال ۲۰۱۲ حدود ۳۶۹ هزار نفر به جمعیت آلمان افزوده شده است. این تعداد از سال ۱۹۹۵ تا کنون سابقه نداشته است.
 
از سال ۲۰۱۰ جمعیت آلمان رو به رشد گذاشته است. در سال ۲۰۰۹ شمار کسانی که آلمان را ترک کردند حدود ۱۳ هزار نفر بیشتر از کسانی بود که به آلمان آمدند.
 
گزارش اداره آمار دولت آلمان بیانگر آن نیست که آیا همه مهاجران به آلمان توانسته‌اند در این کشور مشغول به کار شوند یا نه. اما طبق اطلاعات نهادهای دولتی وابسته به وزارت کار آلمان، در فاصله سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۰۷ بر شمار مهاجرانی که از کشورهای اتحادیه اروپا به آلمان آمدند و مشغول کار شدند افزوده شده است.
 
یک سیاستمدار حزب لیبرال آلمان (FDP) خبر افزایش شمار مهاجران به آلمان را به عنوان "خبر عالی" ارزیابی کرد و گفت: «آلمان نیاز به پرورش فرهنگ خوشامدگویی دارد تا بتواند استعدادهای همه دنیا را فعالانه جذب کند.» به نظر این سیاستمدار، در قوانین مهاجرت آلمان باید اصلاحاتی صورت گیرد.

+32
رأی دهید
-12

klopatra7 - دوسلدورف - آلمان
مهاجرهای بلغارستان و رومانی که اصلا حرفشون رو نمیشه زد. ولی مهاجرهای اسپانیایی که به خاطر وضعیت اقتصادی میان تحصیلکرده هستند و آمدنشان مفیده.
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 00:33
Esfahan Nesfe Jahan - کالیفرنیا - آمریکا
خدا را سپاس میگم که بعد از پانزده سال زندگی در برلین از این کشور برای همیشه مهاجرت کردم .درسته که از لحاظ خدمات درمانی و دیسیپلین از رتبه بالایی برخوداره ولی آب و هواش و قیافه های عبوس و گرفته شهرونداش و قوانین سخت برای پیشرفت و داشتن یک زندگی بی دغدغه آدم را یکجوری داغون میکنه . این جمله را ما خارجیها در آلمان نباید فراموش کنیم که هر آلمانی تو قلب خودش یک هیتلر کوچولو داره!
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 01:12
rasan - لندن - انگلیس
دوست عزیز منم برنامه دارم بیام آمریکا دوست دارم نظرتونو در مورد تفاوت آمریکا و اروپا بدونم
شنبه 21 ارديبهشت 1392 - 19:01
perser68 - فلوریدا - امریکا
rasan -لندن -انگلیس. برای شما که زبان مشکلی‌ نیست خیلی‌ راحتره!آمریکا واقعا به کسی‌ که زحمت بکشه مزد میده بر خلاف آلمان که فرقی‌ نمیکنه شمای خارجی‌ از خودت مایه بیشتر بگذاری یا نه‌ یه حقوق ثابت ۴۰سال و بازنشسته شدن همانا .در آمریکا شما به هیچ وجه احساس خارجی‌ بودن نمی‌کنید.کسی‌ به شما دستور نمیده و از زحمتی که می‌کشید بسیار تشکر میکنه بر خلاف آلمان و آلمانی‌.به شما امکان رشد و ترقی‌ میده،اما در آلمان به خاطر زبان وحشتناک آلمانی‌ شما نمیتونی پیشرفت کنی‌ و به خاطر مردم حسود آلمانی‌.
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 21:08
perser68 - فلوریدا - امریکا
rasan -لندن- انگلیس. هموطن،تفاوت هاش از نظر من۱ -حتمن باید ماشین داشته باشی‌۲ -بیمه درمانی در امریکا بسیار بد۳-نظم و انضباطی که در آلمان هست در آمریکا نیست۴-تنوع در چیز‌هایی‌ مثل بانک،موبایل تلفن،شرکت برق،آب، و خیلی‌ چیز‌های دیگه اونجور که در آلمان و یا انگلیس هست نیست۵ -موضوع اسلحه هم داره کمی‌ نگران کننده میشه۶ -کسایی که تو جاهای مختلف کار می‌کنن اونطور که تو اروپا من دیدم ورزیده و کار کشته نیستن.البته همه مطالبی که نوشتم نسبی‌ هست و مقایسه ای!اگه من از روز اول به آمریکا میومدم و در آلمان زندگی‌ نمیکردم می‌گفتم که امریکا سرای من هست!میدونم که الان فحش‌ها هست که نثار من میشه!!!اما چیزی که دوستمون گفت درسته مردم آلمان
یکشنبه 22 ارديبهشت 1392 - 20:49
davood63 - تهران - ایران
در کلّ اروپایی ‌ها نژاد پرست هستند این از همه مهمتر هست
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 07:35
davood63 - تهران - ایران
در کلّ اروپایی ‌ها نژاد پرست هستند این از همه مهمتر هست
دوشنبه 23 ارديبهشت 1392 - 07:35
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.