تحریم انتخابات یا ؟

دکتر بهروز بهبودی


سران جمهوری اسلامی می کوشند تا مردم را هرچه بیشتر به پای صندوق های رای بکشانند. البته آمدن مردم به صحنه برای آنها حادثه ای خوشحال کننده خواهد بود زیرا می توانند مثل همیشه از آن استفاده یا بهتر بگویم سوءاستفاده تبلیغاتی بکنند و این کار را به پای وفاداری مردم به نظام بگذارند. دوربین های تلویزیون جمهوری اسلامی هم خبرنگاران بین المللی را به حوزه هایی می برند که در آنها مردم بیشتر رفت و آمد دارند تا به همه دنیا هم نشان دهند مردم تا چه اندازه به انتخابات اهمیت می دهند.
انتخابات نه در جمهوری اسلامی ایران بلکه در هر نظام دیکتاتوری دیگری جنبه تزئینی دارد و نمی خواهد دردی از دردهای مردم را دوا کند. وقتی قرار است مردم به کسی رای بدهند و اسم شخص دیگری از صنوق های رای بیرون بیاید، دیگر نباید و نمی توان به انتخابات در آن کشور امیدی داشت.


با این حال و علیرغم این موضوع، تحریم انتخابات هم آیا می تواند راه حل دموکراتیکی باشد؟ آیا این کارهمه چیز را مطابق میل اقتدارگرایان دیکتاتورمنش پیش نمی برد؟ مهندسان انتخابات در ایران عملا دو راه را در برابر ایرانیان باز کرده اند یا آنها در انتخابات شرکت می کنند یا نه. در صورت اول به کمک تبلیغات وسیع نشان خواهند داد که نظام جمهوری اسلامی هنوز مورد قبول مردم است و طرفداران فراوان دارد و در صورت دوم باز بدون دردسر شخص مورد نظر نظام به قدرت خواهد رسید و با آمارهای دست کاری شده، روز انتخابات را حماسه ای بی نظیر در تقویم جمهوری اسلامی خواهند خواند. بنابراین حربه انتخابات یک حربه هر دو سر برد برای سران رژیم به حساب می آید.
این نکته باعث دلسردی می شود اما با وجود همه این تحلیل ها و کسانی که تلاش می کنند تا با خیانت در امانت مردم از آنها تنها به عنوان ابزار استفاده کنند، حضور در انتخابات به چند دلیل بهتر از عدم حضور است. شرکت در انتخابات پیش از هر چیز عمل به یکی از مظاهر دموکراسی به شمار می آید. مردم باید از این فضای دموکراتیک که سردمداران نظام می خواهند آن را به یک نمایش تبدیل کنند و از ماهیت تهی اش کنند، استفاده لازم را ببرند. انتخابات تنها نشانه جمهوریت نظام می تواند باشد و حضور در آن دستاوردهایی برای مردم می تواند داشته باشد.
بی شک در انتخابات آینده هم تقلب صورت خواهد گرفت زیرا دست اندرکاران جمهوری اسلامی به این موضوع عادت کرده اند با این همه مردم می توانند به این حادثه به عنوان یک تمرین نگاه کنند، تمرین برای ارائه مطالبات خود. به نظر من یکی از مشکلات کشورهایی که در آنها بهار عربی اتفاق افتاد این بود که مرم آمادگی لازم را برای پذیرش دموکراسی نداشتند و نمی دانستند چه مطالباتی را باید داشته باشند و از چه کسانی، بنابراین تلاش هایشان به بیراهه رفت.
حضور مردم در انتخابات این حسن را دارد که آنها را در یک جا و یک زمان گرد هم می آورد، این همبستگی گفتگوهای اجتماعی را زمینه سازی خواهد کرد و این گفتگوها بسیاری از نظرات پراکنده و در خفای مردم را آشکار می کند و به گوش کسانی می رساند که با تمام قوا می کوشند مردم را نادیده بگیرند. مطالبات حاضران در انتخابات، اقتدارگرایان را هم در درون با چالش روبرو خواهد کرد و انشقاق هایی را در میان آنها به وجود می آورد.
در نگاه من یکی از دلایل انشقاق در صف اصول گرایان همین حضور مردم در صحنه بوده است. حضور مردم باعث انفعال اقتدارگرایان می شود و آنها را از یکه تازی باز می دارد. اقتدارگرایان حداقل در درون همواره با این اضطراب و نگرانی بسر خواهند برد که مردم به چیزی رای دادند و در لایه های زیرین و خاموش جامعه انتظار برآورده شدن آن خواسته ها وجود دارد بنابراین تهاجم آنها به مروربه تدافع تبدیل می شود.
رهبر ایران امسال را سال حماسه سیاسی و اقتصادی خوانده و خواهان حضور مردم در صحنه انتخابات شده است. این نکته نشان می دهد که بالاترین مقام کشور هم از بابت بی تفاوتی مردم در نگرانی بسر می برد. چنانکه آمد نگرانی های رهبر جمهوری اسلامی به دلیل اعتبار و آبروی رژیم است اما بخشی از این نگرانی هم برآمده از خیانتی است که او و اطرافیانش در برابر رای مردم در انتخابات ریاست جمهوری گذشته کردند. امروز رهبر ایران نگران عدم حضور مردم است زیرا می داند آنها از نظام تحت رهبری اش ناراحت هستند و این موضوع یک گام به جلو است یک گام ولو کوچک اما به جلو.
یک گام به جلوی مردم به معنای یک گام به عقب دیکتاتورهاست و این هم خود نشانه خوبی است. به عبارت بهتر اگرچه سردمداران ایران برای اعتبار دادن به خود به انتخابات نیاز مبرم دارند اما همین انتخابات مطالباتی را برای مردم به وجود می آورد، مطالباتی که اگر نظام به آنها پاسخ ندهد به منزله آتش زیر خاکستر عمل می کنند.
مردم نباید نگران به میدان نیامدن برخی از مدعیان یا چهره ها هم باشند زیرا این انتخابات نمی خواهد در کوتاه مدت فایده ای برای آنها داشته باشد. با این همه بالاخره کسی پیدا می شود که انتظارات حداقلی مردم را برآورده کند و مردم به او رای بدهند. در یکی از انتخابات گذشته که مردم خارج نشین از انتخابات، نتیجه اش و فرد مورد نظر خود نگرانی هایی داشتند همواره این سخن در میان آنها وجود داشت که نباید نگران بود زیرا حداقل رفسنجانی در میان کاندیداها هست. رفسنجانی کاندید صد در صدی مردم به حساب نمی آمد اما نسبت به بقیه حداقل هایی را می توانست برآورده کند، یعنی آنطور که آن موقع می گفتند میان بد و بدتر بد بهتر بود. همانطور که در دوره بعد برآوردن همین حداقل ها را در خاتمی دیدند.
مردم ایران از بیش از صد سال گذشته دائم مشق دموکراسی می کرده اند. اگرچه روزگار این مجال را تا به امروز به آنها نداده است که دموکراسی را به تمامی در ایران تجربه کنند، اما با حضور خود در تعیین سرنوشت خویش، سرنوشتی که دغلکاران آن را با تقلب همراه می کنند، می توانند نشان دهند که اصول دموکراسی را می شناسند و در ایران آینده سهم بزرگی از سازندگی خواهند داشت. تحریم انتخابات راه را برای تقلب بیشتر هم در آمار تعداد شرکت کنندگان و هم نتیجه انتخابات بازتر خواهد کرد افزون بر این دیکتاتورها در دیکتاتوری شان مُصرّتر خواهد کرد زیرا می دانند مردم به چیزی و کسی کاری ندارند.
بهروز بهبودی
نیویورک – شنبه ۳۱ فروردین ۱۳۹۲
20- April- 2013

+137
رأی دهید
-266

maziyar1976 - اصفهان - ایران
حجت اسلام بهبودی با این همه ویدئو که بیرون دادی احتیاج به این همه روده درازی نبود در یک ویدئو برای رژیم دره فشانی میکردید از همان اول میگفتید بریم رای بدیم پس همه این زوزها برای فرار سگها نبود و برای ترس چوپان بود
یکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 16:19
آزاد10 - آلمان - المان
من هم معتقدم که باید رای بدهیم. اقتدارگرایان دائم تاکید میکنند که حضور مردم تائید ماست. با اینکار میخواهند مخالفینشان را از شرکت در انتخابات دور نگه دارند چون مخالفین نمیخواهند آنها را تائید کنند. اگر رای ندهیم کاندیدای مطلوب بی دردسر از صندوقها در می آید ولی اگر رای بدهیم یا مجبور به تمکین رای ملت میشوند یا مجبور به تقلب. پس اجازه ندهیم از عدم حضور ما سو استفاده شود. نگویید کاندیدای مناسب نیست. همیشه بد بهتر از بدتر است.
یکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 16:24
mohammad1234 - تهران - ایران
من فقط می رم تا شناسنامم مهر بخوره چون به دردم می خوره .
یکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 16:38
فامیله دور - تهران - ایران
... 2رو. اینهمه مقاله پشت پشت مقاله برضد رژیم، الان دستش رو شد که برای رژیم منحوس جمهوری اسلامی کار میکنه. میگه مردم برند رای بدند تا مشق دموکراسی کنند برای رژیم فاسد آخوندی. اینهمه سال مشق کردند که الان به وضع نکبت بار افتادند
یکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 16:29
winnie1987 - بيرمنگهام - يوكي
فامیله دور - تهران - ایران موافقم دوست عزیز.
یکشنبه 1 ارديبهشت 1392 - 16:48
shahramareia - تهران - ایران
من رای نخواهم داد هرکسی که میخاد کاندید بشه بشه من رای نخواهم داد
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:17
babak.ae - ابوظبی - امارات
شما حرفات با هم تناقض داره از یه طرف میگی از بین بد و بدتر یکی رو انتخاب کنیم .از یه طرف میگی بی شک در انتخابات آینده هم تقلب صورت خواهد گرفت. آقای بهبودی شما اگه مقالتون رو برای روزنامه کیهان بفرستید بهتره..............
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:19
mehrabooon - تهران - ایران
من هم موافق با رای دادنم،اما آخه به کی‌؟اون بده بهتری رو که می‌گید هم که تو زرد از آب درومد.خاتمی رو میگم که اعلام کرد اگه بیاد سگ درگاه آقا خواهد بود!!.یا اون مرد بحران‌ها رو هم بازیش ندادن،رفسنجانی‌ رو میگم که آخر عمری شاید توبه کرده و می‌خواد یکم کار خوب بکنه تا بلکه تو جهنم راهش بدن!!.پس به کی‌ رای بدیم،برادر بسیجی‌،بهبودی جان؟!اینجارو دیگه خراب کردی!هنوز به اونیکه رای دادیم تو زندانه! رای بی‌ رای..اونایی هم که مجبورن بنویسن مرگ بر جمهوری اسلامی..
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:04
مهرتابان - تهران - ایران
از خوندن این مقاله تعجب کردم!!!!،به نظر من اگر در انتخابات شرکت کنیم به خون نداها و سهرابها خیانت کردیم به عزیزان در بندمون خیانت کردیم و به کسانی که مجبور به ترک وطن شدن خیانت کردیم در اصل به خودمون و آیندگان خیانت کردیم،ما در سال 88 و 76 و 80 بین بد و بدتر به بد قانع بودیم ولی الان دیگه بحث بدتر و بدترینه و ما بهترین رو میخواهیم.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:05
shahramareia - تهران - ایران
شما چه رای بدید چه ندید علی چلاق آدمشو میاره سرکار وقتی ادمی مثل رفسنجانی میره پیش این مردیکه بعد میاد میگه رهبری به من اعتماد ندارد من کاندید نمیشوم یعنی چی؟؟؟!!! اقای بهبود از شما بعیده این سطح دید پایین تر از پایین به چه و به که امید دارید به خامنه ای ؟؟!! توجه کنید رییس تشخیص مصلحت نظام دودوره رییس جمهور 2 دوره ریاست مجلس یکی از ستون نظام آخوندی دروغگو بی اجازه رهبرش جلو نمیاد برای اینکه میدونه تا اجازه ان نباشه کسی انتخاب نمیشه حالا شما رای بدی یا ندی فرقی میکنه؟؟؟!! تورخدا جواب بدید
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:23
shahramareia - تهران - ایران
mohammad1234 - تهران - ایران. اشتباه نکن انها به رای تو احتیاج ندارن به حضورت احتیاج دارن من قبلا رای میدادم شناسنامه ام سیاه بود رفتم یک المثنی گرفتم سفید دیگه هم سیاهش نمیکنم هر جا لازم شد یک المثنی میگیری میگی من همه جا رای دادم شناسنامه ام گمشده المثنی گرفتم به همین راحتی
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:25
shahramareia - تهران - ایران
فامیله دور - تهران - ایران. موافقم فکر کنم وعده وعیدی پولی چیزی گرفته خداوند انسانهای منافق را نابود کند انشالله
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:30
shahramareia - تهران - ایران
آزاد10 - آلمان - المان. چه رای بدی چه ندی ان کسی که تایید خامنهای باشد رای میاره چه شما بخواهید چه نخواهید ولی نشستن در خانه و خلوت بودن صندوقها یک اعتراض ساکت خواهد بود و حداقل مزیتش اینه که این دزدها خواهند فهمید مردم از این دزدها خسته شدند و پشت سرشون نیستند همین باعث میشه کممتر بدزدن و مجبور بشن کار برای ملت انجام دهند کاش سایت یک بخش انلاین درست میکرد بحث میکردیم
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 09:28
khonindel - نا کجا آباد - ابران
به اندازه کافی شناسنامم نجسش کردم با مهرهای انتصابات. از این نجسترش نخواهم کرد.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 10:23
khonindel - نا کجا آباد - ابران
شناسنامم دوبار با مهر انتصابات نجس شده. از این نجسترش نمی کنم. اون دوبار هم جوون بودم و نادون
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 10:27
maziyar1976 - اصفهان - ایران
رژیم مزدوران خود را به خارج فرستاده و به آنها اجازه هر نوع افشاگری را میدهد تا در دل‌ مردم معترض جا خوش کنند و در موقع لازم به کمک رژیم بیایند و مردم را نصیحت کنند که برای ابقای رژیم به پای صندوق رای بروند.مسیح علینژاد،اکبر گنجی،محسن سازگارا................بهبودی
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 10:55
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
به هیچ عنوان نباید رای داد مگه یادتون رفته چهار سال پیش رژیم چه بی احترامی ها و چه کشتارهایی بر مردم، برای بقاء خودش به راه انداخت؟!!! موندم اگه بجای موسوی یه امریکایی میخواست رئیس جمهور ایران بشه اونوقت ج اِ حتما بمب اتمش رو رو سر مردم مینداخت. همه میدونن این موسوی زمانی جزء افراد مهم و ریشه دار نظام بود که خرداد 88 میشه فرد منتخب خامنه ای و مشاورانش برای نامزدی ریاست جمهوری اما بعدش........!!!!!!!!!!! هیچی دیگه این وسط فقط و فقط مردم ضرر دیدن. تف به غیرت هر کسی که خرداد بره رای بده، دیگه بسه هرچی سیلی بهتون زدن بگین یکی دیگه اونور هم بزن. تازه یادتون باشه این گـــــرانــــیــهـای بــــی ســــابــــقه و جــــیـره بــــنـدی تــــمــام اقـــــلام رو همین رژیم از روی لجبازی با غرب درست کرده اونوقت اگه کسی با توجه به موارد گفته شده بخواد رای بده دیگه بـــــــی نــــــــهایت خر تشریف داره.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 10:57
shahramareia - تهران - ایران
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران. کاملا موافقم من رای نخواهم داد هرکسی تو فامیلش دور و بریاش اطلاع رسانی روشن سازی کنه شاید فرجی بشود انشالله
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 11:31
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
باید به این نکته پی‌ برده باشید هر قانون و هر انتخابی زیر نظر سوسمار اصلی‌ خامنه یی است!!!بنابراین انتخاب خر و خر است!! خر خندان..خر اخمو!!! شرکت یعنی‌ تأیید جنایت!!!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 11:32
shahramareia - تهران - ایران
khonindel - نا کجا آباد - ابران. دمت گرم خدا یاورتان هرکسی که حمایت کنه تحریم رای دادن را کاری بسیار شایسته انجام داده است این اعتراض ساکت است به دزدان قدرت و ثروت ملت ایران
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 11:33
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
سی ساله تمام کارشناسان میگن این راهپیمایی ها و انتخاباتی رو که باعث کلفت شدن گردن رژیم ج اِ میشه رو تحریم کنید اما یه عده مردم همیشه خر هنوز به خریتشون ادامه میدن!!! پس شماها واقعا این بلاهایی که را به سرتون اومده و میاد از برکات نظام ج اِ ، حقتونه.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 11:04
mohsen_raja - تهران - ایران
. ملت خودش « همیشه در صحنه» هست، دیگه لازم نیست اونو براش تجویز کنید. فکرشو بکنید؛برای تمرین مطالبات خود و برای اینکه فقط نشون بدی که اصول دموکراسی رو میشناسی(طبق گفته‌های آقای دکتر) بری پای صندوقی که هیچوقت رای داخل اون خونده نمیشه، و بعد از میان چند تا شاخ شکسته مانند فلاحیان، مصطفی پورمحمدی، محسن رضایی، ولایتی و حداد عادل یکی رو انتخاب کنی! این دموکراسی که با این نوع تمرین بخواد بدست بیاد رو نخواییم چه خاکی باید تو سرمون بکنیم؟.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 11:08
mohsen_raja - تهران - ایران
به قول آقای دوووشواری شما شهردارو رو به ما نشان بده، تا ما بهش نشان بدم. حالا شما در جمهوری اسلامی چیزی که شبیه به انتخابات باشه رو به ما نشان بده تا ما از اون به عنوان یک فرصت استفاده کنیم و با حضورمون نشون بدیم هم اصول دموکراسی رو می‌شناسیم و هم در تعیین سرنوشتمون سهیم هستیم. والا این نمایشی که جمهوری نکبت اسلامی برپا کرده بیشتر شبیه یک سیرک می‌مونه که یه روباه و یک شامپانزه کم داره، که اولی نقش هشت سال پیش خاتمی رو بازی کنه و دومی جای محمود چاخان رو پر کنه. البته این سیرک یه سری دلقک هم لازم داره که به یمن وجود نظام ولایی از این نظر هیچ کمبودی نداریم. در کل اگر روزی در مملکت امام زمان دیدید یا شنیدید که قراره چیزی شبیه به انتخابات برگزار بشه یه اس ام اس به من هم بزنید با کله بیام
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 11:10
shahramareia - تهران - ایران
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران. مزدور تو هر کشوری هست معتاد شدن هم بد دردیه مخصوصا به ساندیس متاسفانه برخی دین و اخرتشون رو به ساندیس میفروشن و خداوند برای این دسته عذاب دردناکی اماده ساخته است وظیفه ما صبوری و درست حرکت کردن است
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:02
shahramareia - تهران - ایران
متاسفم برات آقای دکتر بهروز بهبودی چقدر گرفتی ملت شریف ایران رو بفروشی به این نظام اسلام طالبانی
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:05
shahramareia - تهران - ایران
آقای دکتر بهروز بهبودی خداوند عذاب بی پایان برای منافقان آماده ساخته است مواظب باش در این دسته قرار نگیری
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:06
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
مـــــــــــــن رای نمیدم ، تـــــــــــــــو رای نمیدی ، مـــــــــــــا رای نمیدیم ، برای آزادی برای سرویس کردن.............. :d
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:15
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
shahramareia - تهران - ایران. درسته. به خدا عده نسبتا زیادی از مردم متاسفانه باید راه و چاه رو بهشون مثل یک بچه یاد داد، اینها تا حد زیادی بی تجربه و از دنیا عقب اند و صبح تا شب عادت کردن به پرورش دادن مغز پوکشون و به قول معروف یه آب باریکه واسشون کافیه تازه همین آب باریکه رو هم دست کم، هفت ماهه تجربه نمیکنن هه هه(البته رژیم هم نقش بسیار تاثیر گذاری روی سطح فکر این مردم داشته و داره نمونه اش رسانه های وابسته و جیره خور که غول آنها رسانه سر تا پا سانسور و چاخان و عقب افتاده سدا و صیما میباشد). این رژیم واقعا خیلی خوش شانسه! الان که بحث بمب اتم ج اِ تو دنیا بسیار جدی شده، کسی مثل بوشِ جنگ طلب نیست که ج اِ مثل سگ ازش بترسه،‌ الان نان اوباما رو دارن میخورن و به واسطه اون، ج اِ(نه مردم) دارن به بقاء خودشون در کنار ابزاری به نام آرامش ادامه میدن، اما این رفاه همه اش 3.5 سالِ اوباماس،‌ بعد از او معلوم نیس کسی بدتر از بوش کله خراب بیاد.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:12
a.ahooraei - کلن - آلمان
من توی این مسایل یه ذره محتاطانه و با تعمق قضاوت میکنم که: آیا این جناب بهبودی بنا به عقیده خاصی و یا دیدگاه روشنتری این جملات را کفته و واقعآ خواهان این است و یا نکنه ایشون از اول روی حساب و آرام آرام جوسازی کرد و افکار را به طرف خودش متوجه کرد و حالا خدای ناکرده رو بشه که ایشون هم دست پرورده رژیم و از قبل حساب شده پیش اومده؟ امیدوارم این نباشه و از احساسات و اعتماد مردم بیش از این سوءاستفاده نشه.آخه مگه میشه توی صف انتخابات رفت و وایستاد و بعد هم گفت که: من ضدیت با کل جریان دارم و من میخوام نماینده خودم را انتخاب کنم وقتی نمایندگان از فیلتر رد میشن و همگی انتصابی هستند؟
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:22
sorosh azadi - استکهلم - سوید
درود،. دوستان گرامی‌ هر رژیم دیکتاتوری نقطه ضعفی‌ داره. حکومت کنونی‌ ایران هم یکی‌ از نقطه ضعفهاش اینه که آگاهی‌ سیاسی مردم بالا بره و رفتار منطقی‌ نسبت به وقایع نشون بدن. چند نمونه از نا آگهی ما مردم:. ۱. در مورد انتخابات، نه رأی من و شما مهمه نه اینکه حالا چه کسی‌ (کاندیدا) برندهٔ این خیمه شب بازی می‌شه، تنها چیزی که برای حکومت مهم هست حضور ما پای صندوقهای رأی و دلیلی‌ بر مشروعیت نظام هست. هر کسی‌ که از فیلتر تایید صلاحیت بیاد بیرون مهره نظام هست. فرقی‌ نمی‌کنه که کی‌ باشه. اینها همه چه نسبی چه سببی به هم وصل هستند. پیشتر گرفتار هزار فامیل فئودال و سلطنتی بودیم، و حالا گرفتار هزارو یک فامیل روحانیت و دارودسته. اگر در این مورد شکی هست لطفا در گوگل نسبتهای فامیلی در جمهوری اسلامی را جستجو کنید.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:25
sorosh azadi - استکهلم - سوید
۲. این نظام نه اسلامی هست، نه شیعه، نه جمهوری، نه تئوکراتیک.‌ای فقط یک حکومت فاشیستی هست. به این معنی‌ که اگر فردا برای حفظش لازم باشه حجاب برداشت بشه، اولین افرادی که با بیکینی میان خیابون نوامیس حکومت هستند. رنگ عوض کردن در این حکومت یکی‌ از ارکان حفظ نظام هست. نمونهٔ آن جین پوشیدن فائزه خانوم، آرایش غلیظ بانو زهرا رهنورد و هم تغییر لباس سبز لجنی سران سپه به کت شلوارهای چند میلیونی و پیشوند دکتر و کاپیتان و... مثل: محمد نجار، قالیباف، رفیق دوست و...
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:25
sorosh azadi - استکهلم - سوید
۳. این حکومت نه با جنگ عوض می‌شه، نه با انقلاب دوباره، اصلا بهتره که هیچ کدوم از این راه‌ها نباشه، که مطمئنا نیست. تنها چارهٔ ما ایرانیها در قبال این حکومت اصلاحات هست (نه از نوع خاتمی، کروبی، میر حسین و...). ما در دوران گذار هستیم، هر فرآیندی که این دوران گذار را کوتاهتر کنه (مثال کاتالیزور در شیمی ) زودتر به دموکراسی‌ میرسیم. و این دورهٔ گذار تنها با ایجاد آگاهی‌ عمومی‌ توسط روشنفکران( نه از نوع یزدی، سنجابی، شریعتی، بازرگان و...) و هدایته فکری مردم در جهت بالا بردن فهم عمومی‌ جامعه نسبت به وقایع سیاسی، اجتماعی، فرهنگی‌ و... هر چه زودتر این دوران گذار طی‌ بشه، زودتر به آزادی میرسیم. بجای نسخه پیچی‌ کوتاه مدت از طرف روشنفکرنما‌ها مانند انتخاب بین بد و بدتر، اعتراض خاموش،.. بهتره درک کنیم که این تحول خونه نشستن هم داره، درد کشیدن هم داره، کشته دادن هم داره، توسری خوردن هم داره اما به قیمت اینکه دیگه حکومت فکر نمی‌کنه ما دراز گوش هستیم. هر پیشرفتی یک هزینه ای داره. هر دوران گذاری درد کشیدن داره. تا کی‌ لیاقتمون اینه بین بد و بدتر انتخاب کنیم؟!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:27
sorosh azadi - استکهلم - سوید
تا حالا کسی‌ از خودش پرسیده چرا ما نباید بین بِه و بهتر انتخاب کنیم؟ چون هنوز لیاقتشو نداریم، چون هنوز به اون آگاهی‌ نرسیدیم. این حکومت نه از آسمون اومده، نه حکومتیان فضای هستند، اینها قشری از جامعه هستند که در هکومت سابق هم، قدرت داشتند اما حکومت نمی‌کردن (روحانیت و دارودسته- بخوانید سپاهیان، نیروهای فشار، شعبون بی‌ مخ و...). حالا اینها در کنار قدرت، حکومت (ابزار) را هم دارند، تنها چارهٔ کار هم اینه که اینا بفهمن که ما دیگه بازی‌ نمی‌خوریم، این بازی‌های سیاسی نخ نما شده برای ما. ما رأی نمیدیم. هیچی‌ هم نمیگیم. نه اعتراض می‌کنیم نه چیز دیگه‌ای، ببینیم تا کجا میرید. ما هم میشیم آتش زیر خاکستر، چیزی که هر حکومتی بیشترین هراسو ازش داره. ۴. نکتهٔ آخر و از همه مهمتر اینه که ما مردم ایران تاریخ که نمیخونیم هیچ، متاسفانه حافظه تاریخی‌ هم نداریم! نمونش تبدیل شدن هادی غفاری به اپوزوسیون! هاشمی‌ رفسنجانی‌)) به نیروی اصلاح تالاب. والا بخدا هر حکومت دیگه‌ای هم هم بود همین بلا و چه بسا بدترشو سرمون میاورد. دوستان سالیانه سال هست که داریم به یک روش بازی‌ می‌خوریم، گیر کردیم.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:27
sorosh azadi - استکهلم - سوید
به نظر من راهکار اینه که پای صندوقهای رأی نریم، حتا اگه رضا پهلوی بشه کاندیدا. عدم حضور ما اگر برای حکومت فرقی‌ هم نکنه، لااقل ما مردم تکلیفمون با خودمون معلوم. دیگه چنددستگی چپو، راست، اصلاح طلب، سبزو، قرمزو،.. اینا نداریم. ما میخوایم وضعت کشورمون بهتر بشه، به همونی که لیاقتشو داریم برسیم. این حکومتو با این سیاستی که داره نمیپذیریم، یا سیستشو باید عوض کنه یا بره و خیلی‌ دمکراتیک(عمراً) قدرتو به افراد با صلاحیت واگذار کنه.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:28
a.ahooraei - کلن - آلمان
آقای دکتر بهبودی اگه میخوای وجهه ات از دست ندی و مث گنجی تمام نوشته هایتان ورق نخوره بدون اینکه توجهی بشه, سریعآ به اشتباهتون اقرار کنید و از قشر روشن و دارای درک و شعور عذرخواهی کنید که دچار اشتباه نوشتاری و یا تحلیل و حساب اشتباه شدید. این ملت نباید تا دم در حوضه های انتخابی هم برن تا چه رسد به رآی دادن. بگذار رژیم بفهمه که در بین مردم ,بجز عده ای خودفروخته و شیاد و شارلاتان, جایی ندارد و محکوم به رفتن است تا شاید برای نجات کشور خودخواسته یا بروند یا یک رفراندوم برگذار کنند. که فکر نمیکنم کسی که دستش به خون آلوده است به این راحتی تسلیم بشود.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:30
sorosh azadi - استکهلم - سوید
درود،. دوستان گرامی‌ هر رژیم دیکتاتوری نقطه ضعفی‌ داره. حکومت کنونی‌ ایران هم یکی‌ از نقطه ضعفهاش اینه که آگاهی‌ سیاسی مردم بالا بره و رفتار منطقی‌ نسبت به وقایع نشون بدن. چند نمونه از نا آگهی ما مردم:. ۱. در مورد انتخابات، نه رأی من و شما مهمه نه اینکه حالا چه کسی‌ (کاندیدا) برندهٔ این خیمه شب بازی می‌شه، تنها چیزی که برای حکومت مهم هست حضور ما پای صندوقهای رأی و دلیلی‌ بر مشروعیت نظام هست. هر کسی‌ که از فیلتر تایید صلاحیت بیاد بیرون مهره نظام هست. فرقی‌ نمی‌کنه که کی‌ باشه. اینها همه چه نسبی چه سببی به هم وصل هستند. پیشتر گرفتار هزار فامیل فئودال و سلطنتی بودیم، و حالا گرفتار هزارو یک فامیل روحانیت و دارودسته. اگر در این مورد شکی هست لطفا در گوگل نسبتهای فامیلی در جمهوری اسلامی را جستجو کنید.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 12:33
maziyar1976 - اصفهان - ایران
این حکومت ۱۰۰ درصد اسلامی نیست اگه اسلامی بود دیگه نه کسی‌ دست داشت نه گردن و اصلاح این حکومت مشت بر سندان کوفتن است.رای دادن در این رژیم تائید این رژیم نیمه اسلامی است
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 13:11
Allan888888 - ونکور - کانادا
تجربه تاریخ دیکتاتور ها ، خصوصن تاریخ ۳۴ ساله دیکتاتوری اسلامی راهی غیر از راه مبارزه مردم با دیکتاتوری را برای رهائی از دیکتاتوری و رسیدن به دموکراسی را نشان نمیدهد . تنها و بهترین راه ممکن در این موقعیت تحریم انتصابات است و بس ! تحریم بینالمللی و تحریم مردم داخل مکمل همدیگر هستند تا دیکتاتوری را به زانو در بیاورند . دیکتاتور زبانی بجز زور نمی شناسد!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 13:15
Allan888888 - ونکور - کانادا
آقای دکطر ، جعل، تحریف و سفسطه تا کی برای فریب مردم ؟؟! این دو جمله خود شما، نتیجه گیری شما را مردود میکند :. امروز رهبر ایران نگران عدم حضور مردم است زیرا می داند آنها از نظام تحت رهبری اش ناراحت هستند و این موضوع یک گام به جلو است یک گام ولو کوچک اما به جلو و. تحریم انتخابات .. افزون بر این دیکتاتورها در دیکتاتوری شان مُصرّتر خواهد کرد زیرا می دانند مردم به چیزی و کسی کاری ندارند. . و شما میخواهید این گام به جلومردم را به عقب برانید !!! تا نگرا نی رهبر را برطرف نمایید !!! . و همچنین با تحریم انتخابات مردم نشان میدهند که به همه چیز و همه کس کار دارند نه آنطور که جنابالی سفسطه میفرمایید ! تا کی مردم ایران باید بین بد و بدتر انتخاب کنند . چرا نباید بین خوب و خوبتر انتخاب کنند ؟!! هر نتیجه ای ثمره کار ,تلاش و فداکاری فراوان است . مرگ یکبار و شیون یک بار. سرطان اسلامی را از این مملکت باید ریشه کن کرد وگر نه این سرطان ایران را نابود میکند .
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 13:16
sorosh azadi - استکهلم - سوید
درود، دوستان عزیز من واقعا از خوندن کامنت‌ها لذت بردم. واقعا خوشحالم که خیلی‌ از ما مسیر را اگرچه دیر اما پیدا کردیم. خوشحالم که دوباره قرار نیست ۸ ساله دیگه هم از یک سوراخ گزیده بشیم و دوباره همون بازی قدیمی‌ تکرار بشه.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 13:49
maziyar1976 - اصفهان - ایران
سروش آزادی منظورت اینه که بدنبال مسعود رجوی تو توالت‌های تازیان بگردیم و به اون رای بدیم که هم بشه اسلامی و هم بشه شیعه
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 14:17
ari jojeh - تهران - ایران
دک طور، دیر وقتی‌ بود که من به اراجیف ا‌ت منفی‌ میدادم و هفتصد هشتصد تا مثبت بهت میدادند، اما خوشحالم که بلاخره نیت امثال شما خارج نشینان هم باید به این ملت ثابت بشود تا در آینده بسیار نزدیک از چاله مولا به چاه شما‌ها نیفتند.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 14:39
sorosh azadi - استکهلم - سوید
maziyar1976 - اصفهان - ایران، دوست گرامی پرونده مجاهدین که ننگین تر از جمهوری اسلامی هست. منظور من از بیان اینکه این نظام نه شیعه و نه اسلامی هست این بود که این نظام حتا اون چیزی که میگه هم نیست و اصلا به هیچ چیزی جز ارزشهای فاشیستی پایبند نیست. هم شما و هم همه ی ما ترکیب منحوس قدرت سیاسی و کاریزمای دینی را تجربه کردیم و قرار هم نیست دوباره تن به این ذلت بدهیم. رجوی هم یکی مثل همینها. افکار یکسان در کالبد متفاوت. مانند شریعتی چیزی شبیه آخوند کراواتی!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 15:05
shahramareia - تهران - ایران
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران. کاملا موافقم باید از فامیلها همکارها دوستها شروع کنیم با اسناد و مدارک بهشون ثابت کنیم که دین اینها اسلام واقعی نیست اسلام طالبانی باید بگیم که قرار نیست جنگ کنیم قرار نیست انقلاب کنیم فقط میخواهیم اعتراض کنیم تا انشالله اصلاح بشن و درست کار کنند ما باید به همه بفهمونیم که باید مدیرانی سر کار بیان که دلسوز ملت باشن نه اینکه ثروت مملکت را جپاول کنند و به عربها و .. بدن اول خانه بعد مسجد
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 16:17
leona - لندن - انگلیس
آقای دکتر خوب ذات و ماهیتت را نمایان کردی.شرم بر تو.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 17:58
کبالت - کرج - ایران
یه دلیل هم که مردمی میرن و رای میدن اینه که هیچ چشم انداز جایگزینی نیست اپوزیسیون داخل که به همین چند تا زندونیه نامه پران و مشکوک خلاصه شده که اگه واقعی هم باشه پایگاهی به جز قشر دانشگاهی و تعدادی اندک از مردم ندارن اپوزیسیون خارج هم که امثال عقاب و هخا و سکویی و.. بیشتر شبیه کاریکاتورن و اسباب خنده اون یکی هم مشغول فروش سکه و پرچم و خنزر پنزره تا پول آزادیه ایران رو فراهم کنه اون مریم مجاهد هم که دنبال جایگزین صدامه تا رمه خودشو به یه جایی و یه کس دیگه آویزون کنه بقیه هم که یا ذکر مصیبت میگن و تو هپروت خودشونن یا تو سر خودشون و مردم میزنن که ای داد و ای بیداد چی بودیم و چی شدیم تو این سیاهی و نا امیدی و احساس خطر جنگ و قحطی مردم به هر تخته پاره ای که امید اندک نجاتی هم بهش داشته باشن یا حس کنن که وضع رو حداقل از این بد تر نمیکنه چنگ میزنن میرن و رای میدن شاید فرجی بشه به هر حال بیشتر مردم گرفتارن و دنبال گذرون زندگی نه وقت مطالعه و تفکری نه طاقت مبارزه و درگیری فعلا که اینطوره
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 18:52
YASHAR9 - بوخوم - آلمان
اگر بمیرم هم رای نمی دم
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 19:38
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
چرا باید فریب خورد؟؟؟؟ یکی‌ میگوید حکومت اسلامی نیست!!! یعنی‌ احکام سنگسا ر-اعدام قطع دست پا پدوفیلیا تعدد زوجات و هزار کوفت و زهر مار -----قانون نیوتن است نه اسلام!!!!! خودتانید!!!! از آن سؤ اگر صلاح رژیم باشد مشایی-یا موسوی کروبی---سوسک مورچه الاغ را حاکم می‌کند هیچ کاری هم نمی‌توان کرد قمپز در نکنید---یک یا دو میلیون یا بیشتر در خیابان بودند با کشتن ۱۰۰ جوان سکوت مرگ!!!! حال تنها راه عدم شرکت است!!! شهامت ندارید؟؟؟ مثل حکومت ۱۴۳۵ ساله ی این دین بپذیرید شکایت هم نکنید!!!!
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 21:37
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
shahramareia - تهران - ایران. هموطن گرامی وقتی ریشه آدمی از بیخ بد باشه ، وقتی ریشه کار درست نباشه ، وقتی هر چیزی رو به همدیگه الکی پیوند میدن به نظرم باید چیز بد را از ریشه کند تا اینکه بخواهیم با زبان خوش و تلاشی که آخر بیهوده از آب درمیاد بهشون فهماند که راه و روش به چه صورته یا ما مردم چه چیزهایی رو میخواهیم و چه چیزهایی رو نمیخواهیم(تو عرصه سیاست زبان خوش از طرف مردم بر مسئولین، کاری بس اشتباه است چون براحتی میتوانند با همان نرمی زبان مردم را خام کنن و به اهداف خودشون برسن. خودم بارها این موضوع بهم ثابت شده). سران ج اِ آدم یا اصلاح نمیشن هیچ وقت.....ادامه
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 23:05
AЯMAN 2000 - آستارا - ایران
...... تجربه ای که بنده دیدم و بهم تو این چند سال ثابت شده اینه که با زور باید با اینها برخورد شه نه با زبان البته زور نه از طرف مردم بی سلاح که جان و مال و ناموس و کل زندگیشون به خطر بیفته و ضرر بزرگ ببینن. در ضمن اگر منظورتان از مدیر، رئیس جمهور است، شاید ندانید پای ورقه تـــــــــمـــــــام امورات مملکت رو آخر کار کسه دیگری امضاء میکنه و به قول معروف رئیس جمهور تو ایران یعنی مترسک، کسیکه یک روز میاد و فردا هم میره. اخیرا مد شده رئیس جمهوری که روزی میاد روی کار تا چند ماه مونده به آخر دوره اش، مانند مترسک میکننش اما پنج ماه مونده به آخر میشه ضعیفترین شخص نظام و همه کاسه کوزه ها رو(البته از روی سیاست) تو سرش میشکنن و هدفشان پاک بودن اصل نظامه جون عمه شون.
دوشنبه 2 ارديبهشت 1392 - 23:05
alllah - تهران - ایران
درود بر کسانی‌ که رای نمی‌‌دن
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 01:30
potatis - مالمو - سوئد
آقای دکتر! این دیگه چه مدل تحلیلی بود؟ توی سیرک انتصابات سید علی گدا شرکت کنیم تا تمرین دموکراسی کنیم!؟یا شاید یه امام زاده ای از صندوق بیرون بیاد و همه مشکلات رو دوا کنه؟ اتفاقا در شرایط بین المللی کنونی رژیم بیش از هر موقع ای به کشیدن مردم پای صندوق رای نیاز داره وگر نه سقوطش ناگریز خواهد بود.
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 02:48
vahid_ - گلاسگو - انگلستان
طرف خودش دمش گذشته رو کولش رفته پیش موسیو از شهامت مردم صحبت میکنه ،، بشین انجا شرابت بخور و گلدوزیت بکن ،، چیکار داری به سیاست شهامت مردم .
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 09:07
arya47 - کرمان - ایران
دموکراسی فقط با صندوق رأی و آگاهی مردم میسر استراه دیگری نیست
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 10:24
امیر- دبی - دبی - امارات متحده عربی
دوستان درجواب دکتر بهروز بهبودی باید گفت میشه با نرفتن پای صندوق رای جوری دیگری شعور دمکراسی خواهی مان را نشان دنیا بدهیم ( شعور گفتن کلمه \ نه \ ) مگر با مبازه منفی نمی توان به حق خود رسید چرا در عین حال که میدانیم تمام دوربین های رزیم برای ضبط مثلآ حضور میلیونی مردم روشن است برویم و عین آدمهای عقب افتاده عمل کنیم آیا وقتی آب به این آسیاب بریزیم این اختیار را داریم با نیروی ایجاد شده به هدفمان برسیم یعنی گندم را به آرد تبدیل کنیم یا اینکه آسیا بان فقط و فقط از نیرو ی ایجاد شده به فکر نان و آرد خودش است ؟ و بلافاصله فردای روز انتخابات صدا و سیمای مضحک رژیم در بوق تلیغاتی خود می دمد که با دیگر مردم غیور و همیشه ...... فلان ...فلان حماسه آفریدند و به حرف رهبر عظیم .............. گوش دادند !!!!!! نه دوستان این یک تله است اصلآ به آن فکر نکنید در خانه بنشینید و این خیمه شب بازی را تماشا کنید تا همه دنیا بفهمد ملت ایران جاهل و نادان نیست بلکه دارای شعور سیاسی بالایی است .من از این دید گاه دکتر تعجب کردم !!!!!
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 11:36
maziyar1976 - اصفهان - ایران
به‌‌ به‌‌ دوباره وحید حضرت چاوز پیداش شد حالا تو هم خودت رفتی‌ پیش مستر و سنگ چاوز رو به سینه میزنی‌ و نسخه کره شمالی رو میپیچی اتفاقا کامنتی که برا چاوز گریه میکردی رو دارم خواستی‌ میزارم تا یه کم ملت بخندند.شنیدم حال مامان چاوز خوب نیست یه سفره براش پهن کن
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 15:57
potatis - مالمو - سوئد
امیر- دبی - دبی - امارات متحده عربی.عزیز کامنتت زیبا و منطقی بود مرسی.
‌سه شنبه 3 ارديبهشت 1392 - 19:40
karkas - اصفهان - ایران
این بهبودی چیکارس..........................هفته‌ها قبل به شاه متلک میگفت فکر کردم چپی هست اما با این مقاله .............از مزدوران آخوند و عمامس
‌چهارشنبه 4 ارديبهشت 1392 - 01:07
damad - منچستر - انگلستان
درست گوش نکردین،میگه به بهونه انتخابات انقلاب کنین بابا،باید شلوغی از یه جا شلوغ بشه یا نه؟!؟!؟ ما همیشه زود قضاوت می‌کنیم.ملت ‌های هوی،تا ۱۰۰ سال دیگه هم درست نمیشیم
یکشنبه 8 ارديبهشت 1392 - 05:13
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.