گرجستان، دوبی جدیدی برای مهاجران ایرانی

بابک می گوید به دلیل اعتقاد به مسیحیت مورد ضرب و شتم قرار گرفته و به زندان افتاده است

دمین مک گینس

خبرنگار بی بی سی- تفلیس

شمار زیادی از ایرانیان در گرجستان، از جمهوری‌های شوروی سابق زندگی می‌کنند.

بعضی از آنها می‌گویند که شرایط بد اقتصادی ناشی از تحریم های غرب آنها را مجبور کرده تا ایران را ترک کنند، این در حالی است که گروهی دیگر شکنجه و آزار مقامات ایرانی را عامل خروج از کشور عنوان کرده‌اند.
هفته نامه آریانا در گرجستان به زبان فارسی منتشر می شود. این هفته نامه به دلیل افزایش شمار ایرانیان در آن کشور منتشر می‌شود. از زمان انتشار این هفته نامه در ۴ ماه پیش، تیراژ آن چهار برابر شده است.

این هفته نامه در تلاش است با ارائه اطلاعاتی درباره فرهنگ و سنت‌های محلی گرجستان، به ایرانیانی که به قصد زندگی به آن کشور می‌روند، کمک کند.

سارا قاضی، صاحب امتیاز و سردبیر این هفته نامه می گوید که مردم در ایران با تورم بالایی روبرو هستند و گرجستان، به دلیل نزدیکی با ایران می تواند انتخاب مناسبی برای آنها باشد. نکته دیگر این که ایرانی ها برای ورود به گرجستان نیاز به ویزا ندارند.

خانم قاضی می‌گوید: "ایرانیانی هستند که دوست دارند در گرجستان سرمایه گذاری کنند. اقتصاد گرجستان در حال پیشرفت است. از نظر آنها گرجستان در شرایط فعلی یکی از قطب های تجاری محسوب می شود."


آریانا، هفته نامه ای که به زبان فارسی و برای ایرانیان ساکن گرجستان منتشر می شود

شمار ایرانیانی که به گرجستان سفر می‌کنند سال گذشته ۶۰ درصد افزایش یافت و به حدود ۱۰۰ هزار نفر در یک سال رسید.

در حال حاضر بیش از ۶۰۰۰ هزار ایرانی رسما شهروند گرجستان شده‌اند، که این رقم، برای کشوری که معمولا هدف مهاجرت نیست، زیاد بنظر می رسد.

نوسانات دلار

برای بابک امین که در زمینه تولید اسباب بازی فعالیت می‌کند، ترک ایران از نظر اقتصادی حائز اهمیت است.

با او در مرکز تجاری گرجستان- ایران در تفلیس ملاقات کردم. این مرکز به ایرانیان در مورد فعالیت های تجاری در گرجستان، کمک می کند.

مشاوران این مرکز روزانه به حدود ۱۵ ایرانی که قصد بازکردن شرکت و یا خرید ملک در گرجستان را دارند، مشاوره می دهند.

آقای امین گفت که به دلیل تحریم ها، فروش محصولاتش در ایران غیرممکن است.

به گفته آقای امین "نوسانات نرخ دلار باعث می شود که ما در ایران نتوانیم تجارت کنیم. هر چیزی که امروز می خریم و به ایران می‌فرستیم، روز بعد شاهد بالا رفتن ارزش دلار هستیم."

مزیت گرجستان این است که این کشور از حمایت غرب برخوردار است و از نظر تجارت از شرایط مناسبی در منطقه برخوردار است.

این کشور روابط تاریخی و فرهنگی قوی ای هم با ایران دارد.

گرجستان زمانی بخشی از امپراتوری ایران بود.

نفوذ گذشته ایران را هنوز می‌توان در معماری شهر تفلیس دید.


نفوذ گذشته ایران را هنوز می توان در معماری شهر تفلیس دید

تعداد زیادی از خانه های قدیمی در تفلیس پنجره هایی قوسی شکل با بالکن های چوبی کنده کاری شده دارند، که یادآور معماری سنتی ایران است.

بسیاری از ایرانی های ساکن گرجستان به من گفتند که آداب و خلق و خوی مردم گرجستان مثل بها دادن به ارزش های خانواده و یا تاکید بر مهمانوازی برای آنها یاد آور ایران است.

توازن قدرت

مقامات گرجستان امیدوارند که موج جدید ایرانیانی که به این کشور روان هستند، به شکوفایی اقتصاد گرجستان کمک کند.

اما چالش موجود این است که چگونه می توان بدون برانگیختن خصومت آمریکا، روابط خوبی با ایران داشت.

گرجستان یکی از مهم ترین متحدان آمریکا و اتحادیه اروپا در منطقه به شمار می رود.

این کشور در صدد پیوستن به اتحادیه اروپا است.

الکساندر روندلی، تحلیل گر امور سیاسی می گوید: "گرجستان در تلاش است تا به اتحادیه اروپا بپیوندد، اما در عین حال در صدد است تا روابط خوبی با کشورهای همسایه داشته باشد."

به گفته این تحلیل گر سیاسی، گرجستان مجبور است که در روابطش با کشورهای همسایه که دارای ایدئولوژی های سیاسی متفاوت هستند و متحدان کلیدی اش توازنی برقرار کند.

آقای روندلی از روسیه، ترکیه و ایران به عنوان سه قدرت بزرگ این منطقه یاد می کند.

این تحلیل گر امور سیاسی می افزاید: "ما نمی توانیم شرایط فعلی را نادیده بگیریم. به این دلیل که گرجستان باید با هر سه این کشورها روابطی داشته باشد. این کشورها به ثبات، و امنیت گرجستان کمک می کنند."

آقای روندلی معتقد است که داشتن روابط عادی و خوب با ایران، به خصوص در زمینه تجاری، نه تنها برای گرجستان بلکه برای امنیت بین الملل خطرناک نیست.

اما برای برخی از ایرانیان، گرجستان بهشت امنی بشمار می رود.

'دوبی جدید'با گروهی از ایرانیان مسیحی که اخیر به گرجستان آمده اند و درحال خواندن سرودهای مذهبی در خیابان بودند، ملاقات کردم. آنها با ایجاد بساطی در وسط شهر تفلیس انجیل را به زبان فارسی در میان ایرانیان رهگذر توزیع می کردند.

بابک به عنوان کشیش این گروه به من گفت زمانی که قصد داشته چنین کاری را درایران انجام دهد او را دستگیر کردند و به مدت ۴۰ روز در سلول انفرادی نگه داشتند. او همچنین گفت که پلیس او را به شدت کتک زده بود به طوری که پاهایش می شکند.

او به من گفت: "اگر در ایران مسلمان باشی و به مسیحیت بگروی، دولت برای تو مشکلات زیادی ایجاد می کند. تو را به زندان می اندازند و کارت را از دست می دهی."

گروهی دیگر از ایرانیان می گویند که زندگی در گرجستان به معنای این است که شما از آزار و اذیت به دلیل داشتن عقاید سیاسی خاص و یا نحوه زندگی و یا نوشیدن الکل در امان هستید.

بعضی از زنان ایرانی هم می گویند که دیگر مجبور نیستند حجاب داشته باشند.

سارا قاضی، صاحب امتیاز و سردبیر هفته نامه آریانا می گوید که فرصت های تجاری ایجاد شده در گرجستان، او را به یاد دوبی در ۱۰ سال پیش می اندازد.

خانم قاضی می افزاید: "در گرجستان اگر شما ایده، خلاقیت و سرمایه داشته باشید، به آسانی می توانید سرمایه گذاری کنید و به اقتصاد کشور کمک کنید."

با توجه به بالا بودن نرخ بیکاری در گرجستان، پیدا کردن کار برای ایرانیانی که سرمایه‌ای برای شروع تجارت ندارند، امری دشوار است.

اما دست کم بسیاری از آنها معتقدند که کشوری پیدا کرده اند که در آن می توانند احساس آزادی کنند.

+74
رأی دهید
-15

azadi-iran - وین - لااتریش
من بعنوان یک ایرانی میگویم که تازه با این همه بدبختی و اختناق و اعدام بی حرمتی و فحش و تاراج ثروت ایران برای کمک به بی ثباتی دنیا و و نابودی فرهنگ و آثار فرهنگی ایران زمین روزهای خوب این ملت 33 سال عقب افتاده از جامعه دنیا است . در آینده نه چندان دور باید افسوس دیروز را خورد. ایــن اسـت سرنوشت مــلتی که با مشت گره زده و مرگ بر این و آن ایران رو به پیشرفت سریع به اینده مدرن و آزاد را به پرتگاه و سقوط آزاد به سوی تباه را ورق زد.
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 22:05
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
بعد از دبی و ترکیه حالا نوبت آبادانی گرجستان شده آفرین به ملت ایران که شورش 57 باعث خوشبختی همه همسایگان ایران و بدبختی خودشون شدند!!! حالا اسم این باید بذاریم فداکاری یا حماقت معلوم نیست
دوشنبه 26 فروردين 1392 - 22:49
God666 - تهران - ایران
انجه خود داشت ز بیکانه طلب میکرد.اینجاست که باید به حال خود کریست
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 00:05
Irani2500 - لندن - انگلیس
خود گرجی ها به هر دری میزنند که به مسکو یا یکی از کشورهای اروپائی برن / بیکاری و فقر هم که جای خود دارد / کشور زیبائی هست ولی نه برای مهاجرت و زندگی! اگر این اخوند ها حداقل شهر های جنوبی یا قشم را ازاد میکردن این همه ثروت و سرمایه از مملکت خارج نمی شد.
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 01:09
amooojoghdeshakhdar - ونیز - ایتالیا
سرزمین دماغ درازای کله پخ ...این از آدم هاشون /زبون در حد ۲تا سور به میخ و کلنگ /اقتصاد هویج/حالا با این تفاسیر من موندم این ملت ایرانی اونجا چی کار میکنن .
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 06:58
Rezanl - امستردام - هلند
God666 - تهران - ایران. چیزایی که ما براش از مملکت زدیم بیرون سالهاست تو خوده ایران پیدا نمیشن
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 10:39
سیف الله پیتزایی - بیرمنگام - انگلستان
ترکیه و دبی رو اباد کردیم حا لا رفتیم سراغ گرجستان. چند ساله دیگه این گرجیها وقتی به نونو نوا رسیدن ببین چطور با ایرانی جماعت رفتار میکنه. اروپاش دهات هست دیگه وای به حال گرجستانش
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 12:37
sepehrs - اصفهان - ایران
amooojoghdeshakhdar - ونیز - ایتالیا . آنقدر به ملتهای دیگه توهین کردید تا بلایی که نباید سرتون بیاد اومد اتفاقا گرجیها بسیار انسانهای متمدن و خونگرمی هستند حداقل از شمای ونیز نشین بی فرهنگ که توهین به ملیت دیگری میکنی متمدن تر هستند . در ضمن گرجستان نامه فدایت شوم برای هیچکس نفرستاده بلکه این خود ما ایرانیها هستیم که با هزار بدبختی و التماس دست به دامان آنها شده ایم .
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 14:25
مراد درشوری - ویله - دانمارک
sepehrs - اصفهان - ایران: سلام دوست من، چه خوب نوشتید، بله دوست من بعضی‌‌ها فقط توهین بلد هستند. شما از گورجیهای فریدن هستید؟
‌سه شنبه 27 فروردين 1392 - 22:33
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.