بازجویی یک کمدین تلویزیون مصر به خاطر طنزهایش

باسم یوسف، کمدین مصری به خاطر طنزهایش علیه رئیس جمهور و روحانیون این کشور به دادستانی فراخوانده و بازجویی شد. دادستانی وی را با قید وثیقه آزاد کرد، ولی در مصر انتقاد به حکومت روزبه‌روز سخت‌تر می‌شود.
 

باسم یوسف با کسی شوخی ندارد و همه را به طنز می‌کشد. حتی محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر از طنزهایش در امان نیست. یوسف با برنامه‌های طنز تلویزیونی خود طی کمتر از دو سال به بزرگ‌ترین ستاره تلویزیون مصر تبدیل شده است.
 
میلیون‌ها بیننده به انتظار برنامه‌های روز جمعه او هستند. او در برنامه‌هایش که از شبکه ماهواره‌ای "سی‌بی‌سی" این کشور پخش می‌شود سازمان اخوان ‌المسلمین، ارتش‌، تلویزیون دولتی و روحانیون این کشور را به طنز می‌کشد.
 
او در یکی از برنامه‌ها متکایی با عکس قلبی سرخ‌رنگ و تصویری از محمد مرسی بر آن را نوازش می‌کند و در برنامه‌ای دیگر از رئیس جمهوری مصر فرعونی می‌سازد که فکر می‌کند دارای قدرتی مافوق طبیعی است.
 
باسم یوسف جراح قلب است و هنوز به‌عنوان طبیب فعالیت‌های پزشکی خود را ادامه می‌دهد.
 
یوسف پس از سرنگونی حسنی مبارک، رئیس جمهوری پیشین مصر، فیلم‌های کوتاه طنزآمیز خود را در شبکه یوتیوب قرار می‌داد. او در این فیلم‌ها نیز سیاست‌مداران و ستاره‌های تلویزیون مصر را به سخره می‌کشید.
 

 


به تدریج شمار مراجعه‌کنندگان به این فیلم‌ها افزایش یافتند. شش ماه بعد او اولین برنامه تلویزیونی خود را اجرا کرد. برنامه‌ی طنز تلویزیونی او به سبک شوهای روزانه طنزپرداز مشهور آمریکایی جان استوارت است.
 
باسم یوسف نمی‌خواهد تنها به لودگی بسنده کند و فقط به ریش شخصیت‌های سیاسی و مذهبی بخندد. او خود در باره برنامه‌های تلویزیونی‌اش می‌گوید: «من می‌خواهم آینه‌ای جلوی مردم جامعه مصر قرار دهم و بگویم چه فرهنگی پشت سر این شخصیت‌های سرشناس کشور هستند.»
 
دشمنان باسم یوسف
 
باسم یوسف با برنامه‌های طنز تلویزیونی‌اش بسیاری دشمن خود ساخته است. روز شنبه (۱۰ فروردین/۳۰ مارس) دادستانی کل مصر فرمان جلب این کمدین را صادر کرد. اتهام او توهین به محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر و توهین به موازین اسلام است.
 
باسم یوسف در بیانیه دادستانی مصر همچنین به اشاعه ادعاهای نادرست متهم شده که هدف‌شان برهم زدن نظم عمومی در مصر است .
 
یوسف عصر شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی در این باره گفت: «ما به اسلام توهینی نکرده‌ایم. ما فقط شرایط کسانی را نشان می‌دهیم که از اعتقادات مردم سوءاستفاده می‌کنند و به این ترتیب به این اعتقادات ضربه می‌زنند.»
 
شوی بازجویی از باسم یوسف
 
باسم یوسف روز یکشنبه (۱۱ فروردین/۳۱ مارس) خود را تحویل مقامات دولتی داد و این اقدام را به برنامه‌ای پرطرفدار تبدیل کرد.

او با کلاهی بزرگ‌تر از حد معمول به همراه ده‌ها تن از هوادارانش به دادستانی مصر رفت. کلاه او شبیه کلاه محمد مرسی بود به هنگام دیدارش از پاکستان.
 
یوسف به هنگام بازپرسی سخنان طنزش را ادامه می‌داد: «اونها تاکنون با جدیت تمام بارها در باره رنگ چشمان من سوال کرده‌اند.» یا «همه‌ی پلیس‌ها و حقوق‌دان‌ها در این دفتر می‌خواهند با من عکس بگیرند. شاید به همین دلیل مرا خواسته‌اند.»
 
باسم یوسف پس از چندین ساعت بازجویی با قرار وثیقه آزاد شد.
 
اگرچه این کمدین مشهور مصر بازداشت خود را با طنز بیان می‌کند، اما مخالفان دولت مصر به‌شدت به این اقدام اعتراض کرده‌اند.
 
محمد البرادعی، برنده جایزه نوبل صلح، عصر شنبه اعلام کرد که چنین اقداماتی را تنها در رژیم‌های فاشیستی می‌توان انتظار داشت.

+27
رأی دهید
-18

azadi-iran - وین - لااتریش
محمد البرادعی. پس برو ایران ببین چه خبره؛ بعد می‌فهمی که مصر بهشت می‌باشد.
دوشنبه 12 فروردين 1392 - 17:08
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
باز درود به رژیم قبل از آن ...قلاب اسلامی مصر!! که اخوان المسلمین اشغال را در حصر نگاه داشت و با اینکه ارتباط با ملایان ایران منافع مادی زیادی برای مصر داشت از این ارتباط ننگ چشم پوشید!! و اعتراضش به ملایان ۱۰۰ پدر اینهم بود گذاشتن نام یک تروریست کثافت گور بگور شده-خالد اسلامبولی بر خیابانی در تهران!!!!ولی‌ هنوز نیروهای مخالف اسلامیون وحشی در مصر هستند بر خلاف آن قلابیون ایران سکوت مرگ در برابر تمام اعدامها در ۱۳۵۷---تغییر نام خیابان کورش کبیر به شریعتی‌ پفیوز!!! و همه خفه خون مرگ!!!!
دوشنبه 12 فروردين 1392 - 17:27
shahab46 - هانوفر - المان
تونل سیاهی را که ایران نزدیک ۴۰ ساله وارد آن شده، کشور مصر در ابتدا آن است
دوشنبه 12 فروردين 1392 - 18:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.