جمهوری اسلامی در عزای «تک نفره» برای مرگ چاوز

حسین علیزاده

در خصوص اعلام عزای عمومی از طرف هیات دولت به «پاس قدردانی از هوگو چاوز و ملت او» ملاحظات چندی وجود دارد که خود می تواند سرفصل مهمی را بازگشاید که آیا اعتدال روانی و توازن منطقی در اعلام چنین تصمیم هایی وجود دارد؟ اگر نه، چرا زمام امور یک کشور در دستان فرد یا افراد غیر متعادل سپرده شده است؟ این ملاحظات عبارتند از:
 
۱- مرگ هوگو چاوز، بی تردید هرگز موجبات تألم و تآثر ملی را در ایران دامن نزده است. چه بسا ازمیلیون ها مردم عادی (کشاورز و برزگر و کاسب و خانه دار و..) به رغم سفرهای عدیده چاوز به ایران بسیاری حتی نام کشور او و موقعیت جغرافیای آن را هم ندادند چه رسد به اندوهناک بودن برای درگذشت او.
 
۲- اعلام عزای عمومی در ایران برای مرگ چاوز در حالی است که تاکنون اعلام عزای عمومی در ایران برای درگذشت هیچ شخصیت خارجی سابقه نداشته است. مثلاً جمهوری اسلامی به مناسبت فوت حافظ اسد، شریک استراتژیک اش، هرگز در ایران اعلام عزای عمومی نکرد. ارسال پیام تسلیت، نهایت ابراز همدری است که گاه با حضور مقامات ارشد کشور در مراسم متوفی رنگ و بوی جدی تری می گیرد.
 
۳- از سوی دیگر مفهوم عزای عمومی در نهاد خود، اندوهناک بودن عموم مردم را دارد که بنا به سنن و آداب هر کشوری گاه به شکل پوشیدن جامه سیاه، گاه شیون و زاری و.. ظهور و بروز می یابد در حالی که هیچ یک از این واکنش های اجتماعی به عنوان نشانه اندوه حتی در اعضای هیات دولت برای مرگ چاوز دیده نشد چه رسد به عموم ایرانیان.
 
۴- شدت اندوهناک بودن مردم در عزای عمومی به گونه است که «سیل» پیام های تسلیت از سوی «گروه های مرجع» مثل هنرمندان، سیاستمداران و صاحبان قدرت و مکنت  روانه می شود تا هر یک همدری خود را به گونه ای ابراز کنند. با این حساب، جای این پرسش باقی است که اگر مرگ چاوز چنان تألم برانگیز است که دولت جمهوری اسلامی یک روز عزای عمومی اعلام کند، چرا رهبر جمهوری اسلامی پیام تسلیتی نفرستاده است؟ چرا سران دیگر قوا و مراجع تقلید «در غم عزیز  تازه گذشته ای که شهید نام گرفت» به قدر سطری پیام تسلیت نفرستاده اند؟ جالب این است که نه تنها پیام تسلیتی از این افراد دیده نشد، بلکه احمد خاتمی عضو خبرگان رهبری، چنان پیامی را با تلفیق مضامین اعتقادی شیعه (مثل اینکه چاوز با امام زمان ظهور خواهد کرد) زیاده روی دانست!
 
۵- جالب است که اگر در فقدان شخصیتی برجسته، نخستین واکنش جامعه بُهت و ناباوری نسبت به از دست دادن متوفی است، با مروری به رسانه های ایران دانسته می شود که بسیاری از رسانه ها در بُهت و ناباوری از اعلام عزای عمومی در ایران برای مرگ رهبر کشوری دیگر و همچنین صدور پیام تسلیتی چنان غلیظ در رثای او فرو رفته اند. این ناباوری از آن خاطر است که مردم می پرسند چگونه پرتو عقل و خرد تا این حد در مدیریت کشور فروکش کرده است؟
 
۶- یکی از ناباوری هایی که رسانه ها به بازتاب آن همت گماشتند طرح این پرسش بود که چگونه هیات دولت به اعلام عزای عمومی نسبت به زلزله ورزقان، آتش گرفتن نونهالان در دبستان «انقلاب اسلامی» در شین آباد، سقوط هواپیمای مسافربری در ارومیه و غرق شدن مسافران اتوبوس دریایی در خلیج فارس مبادرت نکرد؟
 
برای مثال در حادثه زلزله تابستان ۹۱ در ورزقان تنها یک روز عزا در سطح استان آذربایجان شرقی اعلام شد و احمدی نژاد بدون صدور پیام تسلیت عازم مکه شد تا ضمن ادای حج عمره، در اجلاس سران اسلامی شرکت کند. این در حالی است که سران دیگر کشورها معمولا سفر خود را ناتمام رها می کنند و به کشور باز می گردند تا در کنار مردم داغ دیده خود باشند.
 
عزای «تک نفره» احمدی نژاد برای چاوز
 
تردیدی نیست که آنچه عزای عمومی نام گرفت، فقط احساسات غلیان گرفته احمدی نژاد بود به مرگ دوست خود چرا که در انزوای بین المللی او (که طی هشت سال حتی یک سفر دوجانبه به اروپا نداشته)، فقط چاوز بود که در ازای رقم های درشت سرمایه گذاری ایران در کشورش (از قبیل صنایع خودروسازی، خانه سازی و..) پذیرای قدوم چنین و چند باره احمدی نژاد در کشورش بود.
 
حقایقی بسیاری درباره سودهای بسیاری که دولتمردان جمهوری اسلامی از این همکاری تجاری با ونزوئلا به جیب زده اند، هنوز سر به مُهر باقی مانده است ولی تردیدی نیست که احمدی نژاد به عنوان کسی که همواره خود را «ملت ایران» می نامد، این حق را بر خود روا می دارد که اگر او عزادار است باور داشته باشد که ملت ایران نیز عزادار است.
 
پیام تسلیتی مشابه فوت آیت الله خمینی
 
پیام تسلیتی احمدی نژاد متجاوز از ۵۴۰ کلمه است. این در حالی است که پیام او سرتاسر مشحون از فرازهای عاطفی و تعابیر حماسی و عجیب تر از همه مضامین اسلامی است. گزاف نیست اگر بگوییم مضمون این پیام، مشابه پیام درگذشت احمد خمینی به مناسبت فوت بنیانگذار جمهوری اسلامی است که هیچ سنخیتی با هوگو چاوز ندارد. او تا آنجا پیش می رود که باور دارد چاوز دوباره زنده خواهد شد و در کنار مسیح موعود و انسان کامل (تعبیر احمدی نژاد برای امام زمان) باز خواهد گشت. (احمدی نژاد: تردید ندارم که او بازخواهد گشت و به همراه همه صالحان و حضرت مسیح (ع) و تنها باقیمانده از نسل پاکان، انسان کامل، خواهد آمد و جامعه بشری را در استقرار صلح و عدالت کامل و مهربانی و کمال یاری خواهد کرد)
 
اعتدال روانی
 
پییام تسلیتی با چنان مضامینی و اعلام عزای عمومی با چنان شرحی، یکی از هزاران رفتارهای نامتعادل احمدی نژاد است که حتی حلقه های نزدیک بیت رهبری را به فغان آورده است. با این حساب پرسش این است که زمام امور کشوری هشتاد میلیونی آیا در دست کسی است که از اعتدال روانی و رفتار منطقی لازم برخوردار است؟ اگر نه، چرا؟
 

+47
رأی دهید
-58

Arash_Barcelona - بارسلونا - اسپانيا
لعنت به هر چی‌ دیکتاتور..ونزوئلا بعد از مکزیک و ال‌ سالوادور سومین کشوری هست در خشونت و کشت و کشتار..این مملکتی هست که هوگو چاوز برای ملتش درست کرد..دقیقا مثل جمهوری زوری اسلامی. دیکتاتورها فکر میکنند که عمر جاودانه دارند.
جمعه 18 اسفند 1391 - 10:35
کیانانا - تهران - ایران
خدا به ما صبر دهد از دست این زمام داران روانی
جمعه 18 اسفند 1391 - 10:49
bavar88 - آمستردام - هلند
آقای. علیزاده از اینکه که این پیام تسلیت نبوده معشوقه نامه از احمدی بود که شکی‌ نیست که خیلی‌ زیادروی بود و کسی‌ اونو جدی هم نگرفت! ولی‌ نمیذاریم که موزیانی مثل شما خون تو دل‌ رهبری عزیز کنند ما این احمدی را تا پایان دوره‌اش نگاه می‌داریم ولی‌ نمیذاریم که شما به مقاصد خودتون برسید، جای شما تو همون قطب است همون جا بمانید.
جمعه 18 اسفند 1391 - 10:56
bahram$hiroshima - هیروشیما - ژاپن
مقاله به این خوبی‌ چرا منفی‌ میدید آخه???????
جمعه 18 اسفند 1391 - 10:40
sefead - لندن - انگلستان
جوابِ سوالِ اخرِ مقاله..........نه، نه، نه نیست، چرا هم نداره، نیست دیگه، نیست! خسته نشدین ۸ سالِ این سوال‌های تکراری رو میپرسین؟
جمعه 18 اسفند 1391 - 11:40
misha4780 - کی یف - اکراین
من فقط می‌تونم بگم که واقعا از ته دل‌ واسه خودم و هموطنانم متاسفم ، انگار سران مملکته ما به تنها چیزی که فکر نمیکنن و اهمیت نمیدن مردم ایران است و بس .
جمعه 18 اسفند 1391 - 11:27
ali baranpooryan - سانتوز - برزیل
تمام آمریکای جنوبی عزای عمومی علم شده چون تمام مردم اینجا دوستش داشتن چرا حرف بی‌خود میزنین چون دوست احمدی نژاد بوده دلیل نمی‌شه که دیکتاتور باشه ..مردم ونزوئلا آرژانتین بولیوی برزیل اکودور واقعا براش گریه کردند
جمعه 18 اسفند 1391 - 14:16
garmsari - یورک - بریتانیا
مگر خامنه اى نگفت که این مرتیکه پفیوز از همه به من نزدیکتر هست ،پس چرا حالا دارد انکار مى کنداین معتاد بدبخت که جوانهاى ایرانى را به خاطر این دلقک در کهریزک مورد تجاوز و شکنجه قرار دادند،حالا دیگه احمدى نژاد بده شد،احمدى نژاد ترتیب شما را خواهد داد،
جمعه 18 اسفند 1391 - 15:31
KARKAS - اصفهان - ایران
هر که دارد هوس رفتن سر قبر چاوز بسملا.......................همین اسکولا تا یه سنگ دوتا اسخن پیدا میکنند میگند امام زده پیدا شد
جمعه 18 اسفند 1391 - 21:32
geteven - انگلستان - انگلستان
حالا کدامتوون دقیقا هوگو چاوز را میشناسید؟
شنبه 19 اسفند 1391 - 04:29
peiman742 - تهران - ایران
معلوم نیست ولی فقیه معصوم ما که نظرشون به این رییس جمهور نزدیکتر بود چرا خفه شده و نمیگه بابا من اشتباه کردم......خوردم....چون معصومیت ایشون بعنوان ولی فقیه زیر سوال میره....احمق فکر میکته دوره این تموم شه همه یادشون میره و نفر بعدی غلامشه....حالا متوجه میشین که چرا هیچ روزنامه آزادی نیست...چرا قانون مطبوعاتو وتو کرد؟و چه خیانتی خاتمی و کروبی کردن؟
شنبه 19 اسفند 1391 - 18:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.