پناهجویان بی‎سرنوشت ایرانی در افغانستان

حمید (چپ): آژانس پناهندگان سازمان ملل خودش را موظف بداند که در پرونده ما تجدید نظر کند، یا حکومت افغانستان در حق ما دادرسی کند

علی سلیمی

بی‌بی‌سی

قصه مهاجرت افغان‌ها به ایران قصه تازه‌ای نیست. اما مهاجرت شهروندان ایران به افغانستان تازگی دارد. دولت افغانستان می‌گوید در یک دهه گذشته بیش از صد پناهجوی ایرانی به این کشور آمده‌اند. مردان و زنانی که حس می‌کنند دیگر در کشور خودشان جایی ندارند.

حمید یکی از دهها پناهجوی ایرانی است که در جستجوی وطنی تازه به افغانستان آمده. می‌گوید از فعالان سیاسی کرد ایران است و بستگانی در آن سوی مرز غربی ایران، در کردستان عراق دارد.

هفده سال پیش برای دیدار با خویشاوندانش به آنجا رفته بود. اما می‌گوید به ایران که بازگشت توسط نیروهای اطلاعات سپاه پاسداران بازداشت و شکنجه شد.

حمید می‌گوید: "وقتی به ایران بازگشتم متهم شدم به این‌که تو سنی هستی، پدرت سنی بوده، عراق رفتی و با گروه‌های مخالف ایران احزاب کومله و دموکرات کردستان تماس گرفتی. این‌گونه تهمت‌ها به من زدند و مرا پنج سال در ایران زندانی کردند. اطلاعات سپاه رگ‌های دست و گردنم را زدند سپس مرا در بیابان انداختند."

بی‎سرنوشت، بی‎هویت

حمید می‌گوید که بارهایی از زندان سپاه همراه با پسرش به پاکستان فرار کرد. پس از چند سال پسرش توانست به کمک دیگر پناهجویان ایرانی از پاکستان به آمریکا برود، اما تقاضای پناهندگی خودش رد شد. دوسال پیش تصمیم گرفت به افغانستان بیاید و شانسش را برای دریافت پناهندگی از یکی از کشورهای مهاجرپذیر از اینجا امتحان کند.

اما می‌گوید تاکنون به هر دری که زده ناامید شده: "هرپناهنده‌ای که مثل من بی‌سرنوشت است، بی‌هویت است و اسناد پناهندگی ندارد، یا آژانس پناهندگان سازمان ملل خودش را موظف بداند که در پرونده ما تجدید نظر کند، یا حکومت افغانستان در حق ما دادرسی کند."

نبود قانون پناهندگی

 
اسلام الدین جرأت: هنوز ما قانونی نداریم که صراحت داشته باشد با کسانی که از کشورهای خود بنا بر عوامل مختلف خارج شده و خواستار پناهندگی در داخل افغانستان شده‌اند، چگونه باید برخورد کنیم

افغانستان یکی از بزرگ‌ترین جمعیت مهاجران را در جهان دارد. دولت افغانستان وزارتی دارد که کار اصلی‌اش رسیدگی به وضعیت مهاجران افغان در دیگر کشورها است. اما در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای رسیدگی به وضعیت پناهجویان خارجی ندارد.

اسلام‌الدین جرأت سخنگوی وزارت مهاجران افغانستان می‌گوید که دولت فعلا نمی‌داند با پناهجویان خارجی که به این کشور می‌آیند چگونه برخورد کند.

آقای جرأت گفت: "مشکل اساسی نبود قانون در افغانستان است. هنوز ما قانونی نداریم که صراحت داشته باشد با کسانی که از کشورهای خود بنا بر عوامل مختلف خارج شده و خواستار پناهندگی در داخل افغانستان شده‌اند، چگونه باید برخورد کنیم."

او افزود: "در حال حاضر کار برای تدوین قانون پناهندگی در افغانستان به شدت جریان دارد. وزارت عدلیه و وزارت امور مهاجرین در این زمینه کار می‌کنند."

ایستگاه؟

فضای باز سیاسی و حضور سازمان‌های بین‌المللی در افغانستان چندسالی است که این کشور را به مقصدی برای پناهجویان خارجی تبدیل کرده است. البته بیشترشان نمی‌خواهند در این کشور بمانند. بلکه از این‌ کشور به عنوان ایستگاهی برای رفتن به کشورهای پیشرفته مهاجر پذیر استفاده می‌کنند.

دولت افغانستان هم کسانی را که به عنوان پناهجو به این کشور می‌آیند، به کمیسیاریای عالی پناهندگان سازمان ملل معرفی می‌کند. این نهاد هم در سال‌های اخیر به دهها پناهجوی خارجی از جمله پناهجویان ایرانی کمک کرده از افغانستان به کشور سومی مهاجرت کنند.

 
نادر فرهاد: من نمی‌توانم در مورد پرونده‌ها و یا دسته مشخصی از پناهجویان صحبت کنم، معیارها واضح است

نادر فرهاد سخنگوی کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در کابل حاضر نشد به صورت مشخص در مورد پرونده‌های پناهجویان ایرانی که به این سازمان مراجعه کرده‌اند، صحبت کند.

آقای فرهاد گفت: "من نمی‌توانم در مورد پرونده‌ها و یا دسته مشخصی از پناهجویان صحبت کنم، معیارها واضح است. هر شخصی که به دلایل ملیت، مذهب، زبان، نژاد، عضویت در یک سازمان خاص اجتماعی و یا عقاید سیاسی که دولت متبوعش نتواند از او حمایت حقوقی کند و زندگی‌اش در معرض خطر باشد، اگر مرزهای بین‌المللی کشورش را ترک کند و به کشور دیگر برود، در واقع یک پناهجو است."

دولت افغانستان خودش را به پیمان‌های بین‌المللی در مورد حقوق پناهندگان متعهد می‌داند. اما تا زمانی که قانون پناهندگی این کشور تصویب نشده سرنوشت پناهجویان خارجی از جمله پناهجویان ایرانی همچنان در دست سازمان ملل خواهد بود.

دردسرهای پناهجویان ایرانی در افغانستان

بی بی سی : قصه مهاجرت افغانها به ایران قصه تازه یی نیست. اما مهاجرت شهروندان ایران به افغانستان تازگی دارد. دولت افغانستان می گوید در یک دهه گذشته بیش از صد پناهجوی ایرانی به این کشور آمده اند. مردان و زنانی که حس می کنند دیگر در کشور خودشان جایی ندارند.

علی سلیمی در گزارشی از مشکلات پناهجویان ایرانی در افغانستان می گوید.

پناهجویان بی‎سرنوشت ایرانی در افغانستان 

+79
رأی دهید
-104

gherti - ها سلت - بلژیک
خدایا کمک کن به مردم ایران و افغانستان همیشه ما از حکومتهای خودمان در فرار هستیم. سلامت باشی‌ دوست
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 19:19
yas abi - ببرسل - لز
"حمید می‌گوید که بارهایی از زندان سپاه همراه با پسرش به پاکستان فرار کرد" می‌دانید چرا حرفهای پناهندگان را کسی‌ قبول نمیکند؟ حرفها الکی‌ است. این آقا بعد از زندان سپاه به پاکستان فرار کرده. چون سنی بوده و پدرش هم سنی بوده او را گرفتند! بعدش راگ دستش را زدند و در بیابان رهاش کردند! بالاخره چی‌ شد؟ زندان بودی یا تو بیابون؟ سنی بودی و عضو کومله گرفتنت بعدش آزادت کردند؟ بابا دروغی بگو که رات بدند آمریکا.
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 19:45
yas abi - ببرسل - لز
ضمنا تو تو غرب بودی، عراق، چرا از همون ور نرفتی؟ اومدی افغانستان؟!
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 19:46
jalal50 - بیرمینگهام - انگلستان
اکثر پناهندگان دروغگو هستند و وطن فروش . حاضرند برای اقامت هر کاری کنند. هدف برایشان وسیله را توجیه می کند. بعد از گرفتن اقامت فیلشان یاد هندوستان می کند و با امنیت به ایران مسافرت می کنند. واقعا ننگ دارد.
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 20:34
hamidiran1 - لندن - انگلستان
با با پناهجو کجا بود اینا دزد و قاچاقچی هستن که دیگه نمیتونن برگردن انقد ساده نباشد
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 20:49
zpirooz - آخن - آلمان
شروع شد. گهی پشت بر زین گهی زین به پشت. لعنت به جمهوری اسلامی
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 21:01
vahid.persian - شیراز - ایران
ای خدا دیگه کارمون به کجا رسیده که باید بریم افغانستان! درخواست پناهندگی کنیم! قربون بزرگیت برم خدا ولی این چه بلایی بود که بر سر ایران و ایرانی آوردی؟...
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 21:39
mina2013 - لندن - انگلیس
پناهنده یعنی: گرسنه٬ بیسواد٬ دروغگو و خلافکار. با عرض معذرت از اون ۵٪ که پناهنده واقعی هستند. با بیچارگی ویزای دانشجویی انگلیس بگیری٬ کلی پول دانشگاه بدی٬ چند سال درس بخونی٬ با یه بدبختی ویزای کار۳+۲ ساله بگیری٬ بعدش پی آر٬ بعدش سیتیزن شیپ٬ اون وقت ببینی کنارت یه خانواده پناهنده دارسیتیزن میشن که حتی ازگرسنگی٬ بیسوادی٬ دروغگویی و.. به درد...هم نمیخورن.
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 22:11
رزم جو - لوس انجلس - امریکا
بابا دیگه این کلاکا قدیمی شده ای ایران این بلا رو سره من اومد ای بسیجی سپاهی منو کتک زد . از بس این چرندیات رو واسه این خارجیها گفتیم واسه اقامت اینا هم دیگه فهمیدین بابا. حمید خان عزیز ممه رو لو لو خورد عزیز دله برادر لول
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 22:24
raha-hamburg - هامبورگ - آلمان
بابا دیگه این چرت بود،دیگه بهونه دست گدا گشنه‌ها ندید دیگه اونا هم بخوان توسرمون بزنن!هیچ اسکلی توهر شرایطی که باشه دیگه افغانستان نمیره!!!
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 22:24
واقع بین ایرانی - هامبورگ - المان
این مردک یک شارلاتان و حقه باز بمعنی واقعی میباشد . دروغ از تمام صحبت هایش بر مباید.اینها هستند که ابروی همه ایرانیها را میبرند.حوب بحرف های ضد ونقیض ان دقت کنید . این مردک ابله چون خودش دروغگو و شارلاتان است فکر میکند پلیس ان کشور ها احمقند. مردک بی ابرو و بی پرنسیب
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 22:36
alimoradi0098 - بیرمنگهام - انگلستان
قصه احمقانه مثل این نخوانده بودم. عجباااااااااااااا . بقول یاس ابى یه دروغ بگو راحت بدن امریکا. من هالو. اونم هالو. همه هالو؟
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 22:43
hamidiran1 - لندن - انگلستان
بابا این پناهنده ها آبروی ما ایرنیارو بردن تو خارج واسه یه پوله دولتی نمیدونید چه آبروی میبرن و دروغه میگن این پناهنده ها یا دزد و بیکار و بیسواد هستن که ریختن اینجا
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 23:12
hamidiran1 - لندن - انگلستان
یارو از پشت معلومه چه اماله سنگینه تریاکی داره رفته تو مدنه تریاک حالی میکنه ها هاهاهاه ماهم همه اسکول
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 23:43
estifen - گیلدفورد - بریتانیا
یه سفر داشتم به افغانستان، اصلا انتظارشو نداشتم، ولی خیلی مهمان نوازند، فراموش نمی کنم. اول یه ذهنیت دیگه داشتم، می گفتم حتما خیلی مردم جاهلی اند. اما وقتی رفتم دیدم و متوجه شدم چقدر مردمش مهربون و مهمون نوازند. نگاه می کنم به برخوردشون با خودم و برخورد مردم مثلا قزوین و اهواز با افغانی ها. چقدر اذیت شون می کنند
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 23:41
estifen - گیلدفورد - بریتانیا
یه سفر داشتم به افغانستان، اصلا انتظارشو نداشتم، ولی خیلی مهمان نوازند، فراموش نمی کنم. اول یه ذهنیت دیگه داشتم، می گفتم حتما خیلی مردم جاهلی اند. اما وقتی رفتم دیدم و متوجه شدم چقدر مردمش مهربون و مهمون نوازند. نگاه می کنم به برخوردشون با خودم و برخورد مردم مثلا قزوین و اهواز با افغانی ها. چقدر اذیت شون می کنند
دوشنبه 30 بهمن 1391 - 23:41
lookme - بیرمینگهام - - انگلستان
این تازه اول راهه، صبر کن بعد از ۲ ساله دیگه ایران رو ببین . دوما دولت ایران خودش پول نداره صرف مردم کنه اون وقت به یمن و سومالی و نیجریه ، افغانستان،پاکستان،سوریه و...... اسلحه مفرست
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 00:16
majid406 - انگلستان - کاردیف
با بی حوصلگی مجبورم جواب چند نفری که معلوم نیست خودشون،کی هستند و چکاره اند و همه پیام هاشون هم از انگلستان هستش که سرزمین موعود جمهوری اسلامی و اقازاده شون شده و شاید خودشون هم از اقازاده و خانم زاده های و دزدان بی وطن نباشن که عصبانی شدن از پناهنده ها چون می ترسن و این جور حرف می زنند . اولا همه پناهنده ها بی سواد و دزد و قاچاقچی نیستن و دوما کافر همه را به کیش خود می داند.
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 01:03
manuel1 - لاس وگاس - آمریکا
raha-hamburg - هامبورگ - آلمان این خاهاره بسیجی ما چی میگن اینجا چندجای دگه هم دیده بودم ایشون در مرده افغانها بد گفتن همچین میگی افغانستان انگار ایران هستش ون روز نزدیک هاست که اقوامه شما که تو ایران دارن از گشنگی سره مادر پدرشو برادرشون خاهرشونو کلاه میزارن افغانستان بدتر نیست دیگه لطفآ واقع بین باشین اگه با یک آمریکای یا اروپای دوست باشی بگی بریم ایران با هم از ترس سکته میکنه برو به ی آلمانی بگی بیا بریم ایران اگه بهت نگفت مگه از جونم سیر شدم یاکه میگه مگه من مغزه خار خوردم
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 00:29
perser68 - فلوریدا - امریکا
_Majid406انگلستان_کاردیف. درود بر تو
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 01:34
afshinmiauuu - هلسینکی - فنلاند
دیگ به دیگ میگه روت سیاه....
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 02:02
شیرسلطان - دابلین - ایرلند
اون اشخاصی که به پناهنده ها توهین میکنند بدانند که شخص با شعور در مورد دیگران قضاوت نمیکند و دیگران را متهم و محکوم نمیکند. بنابر این میتوان با توجه به بینش شما و گفتار شما میشود نتیجه گرفت که شما آدم بیشعوری هستید و اصلا حق قضاوت در مورد دیگران ندارید. وانگهی بنابر گفتار شما: آیا میتوانید بفرمایید این مردم چرا از گرسنگی و بیکاری پناهنده شدند؟ برای اینکه حقشان را پدران زالو صفت شما بالا کشیده اند و حتی با داشتن سواد دانشگاهی نتوانستند شغلی داشته باشند چون در ایران باید متعهد باشی به ولایت و جنایت کنی نه متخصص. آنوقت با همان پولهای مردم شما را میفرستند خارج درس بخوانید. آشغالها
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 05:51
naderan - یوتوبوری - سوید
همیشه انسان هر مشگلی خودش داره به دیگران تهمت میزنه این ذات انسانه هر چه بیشتر به اون مسله اهمیت میده خودش دیده و تجربه کرده ناراحته و خودش را به دیگران نشان خوب بودن میده در صورتیکه
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 07:06
shirzan - برلین - آلمان
هموطنان هرکس چه به دروغ و چه راست پناهنده کشوری میشه حتما مشکلی سیاسی اقتصادی یا اجتماعی داره و همه این مشکلات رو یه دولت میتونه برا شهروندانش ایجاد کنه پس باز هم به این نتیجه می رسیم سرمنشا همه این مشکلات به رژیم ناتوان خودمون بر می گرده
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 08:11
همایون خدای صبر - اسلو - نروژ
نه اینکه خودتون پسر راک فللر بودین .یه چند نفری احساس کردم گنده تر از دهنشون حرف میزنن . اگه اونایی که میان تو اروپا پناهنده میشن همشون دزد و گدا هستن پس باعث بدبختیشون صد درصد پدرای شما بچه پولدارها و اقا زاده ها هستن که خون این مردمو تو شیشه کردین و همه رو به فلاکت و آوراگی انداختین . پس نتیجه میگیریم که دزد و کلاهبردار و شیاد واقعی شماها هستین نه اونا.
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 08:30
tak30i - رسلار - بلژیک
جدیداً باید قیافه دانشجو‌ها رو ببینین..انگار مستقیم از بیت رهبری تشریف آوردن..اگه نه با پوند ۶۰۰۰ تومن کی‌ می‌تونه بید لندن بعدش دست از پا درازتر برگرده.
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 11:29
mashady - منچستر - انگليس
شیرسلطان - دابلین - ایرلند ، shirzan - برلین - آلمان ، درود میفرستم به شما و برای سطح فکر اکثر کاربران این سایت متأسفم ،اینجا یه زمانی‌ پر از افراد تحصیل کرده و اندیشمند بود ، شهریاران بود خاک مهربانان این دیار مهربانی کی سرآمد شهریاران را چه شد
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 12:49
monjiiran - وین - اتریش
حالا دیگه افغانستان شد ایستگاه پرتاب به سرزمینهای خوشبختی‌ (اروپا و آمریکا)
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 13:10
zagros_finland - هلسینکی - فنلاند
اونای که قضاوت بی جا میکنند و میگن این مشکل نداره و پناهند ها بی سواد و فقیر و...... خودتون رو هم بگید که به انگلیس و... رفتیید و کیس طایی و...... غیره دادید و دروغ سر هم کردید نکنه شما سیاسی اوین بودید . خودتون شارلاتان و دروغگو هستید و عوامل جمهوری اسلامی که در لندن به عزاداری و طرفداری از جمهوری ملا ها میروید . امروزه همه مردم ایران از دست این اخوند ک ها مشکل دارند . شما ها جاسوسان رژیم هستید که برای جاسوسی میاید نه این بدبخت .
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 13:14
سعد حلي - سیدنی - استرالیا
کهی بشت به زین و کهی زین به بشت.......... عجب رسمی است رسم زندکانی .. جه رفتاری با افغانیها و عراقیهایی که به ایران بناه اورده بودند داشتیم . همه یادشون هست؟؟؟ دعا کنید با ما خوب باشند
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 13:35
hamidiran1 - لندن - انگلستان
بابا این پناهاندها بی شخصیت ترین و وطن فروش ترین آدما هستن یعنی آبروی ما ایرانیها رو بردن ، چون تو ایران ارازل و اوباش بودن هیچ نشدن حالا اومدن اینجا واسه پوله دولتی هر غلطی میکنن اشغالا همون بهتر از ایران رفتین بیرون ایران جای شما نیست
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 16:35
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
از این فرصت استفاده می‌کنم و اعتراف می‌کنم که به عنوان یک ترک ایرانی‌ از برخورد بسیار زشت هم وطنانم با برادران افغانی شرم سار هستم
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 18:12
شاهنشاه روحت شاد - تهران - ایران
خاک بر سر جمهوری اسلامی
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 19:47
danial nabi - استكهلم - سوئد
میگه رگهای گردنم و دستمو بریدند، اونوقت زنده مونده و از کوه فرار کرده افغانستان، اصلا باور کردنی نیست ..
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 19:49
dinzade - لندن - انگلستان
با آرزوی موفقیت همه پناهنده ها هر جا که هستند و به هر دلیلی که از سلطه نظام کثیف جمهوری اسلامی فرار کردند. و نفرین به اون خائنین و وطن فروشانی که با پولهای دزدی ملت و به بهانه تحصیل اینجا عیاشی میکنند که البته همه شما رو میشناسیم و به موقع تعیین تکلیف میشد.(البته به غیره مینا۲۰۱۳ که گویا خیلی بهش بد رفته تو این مدت که حتی چشم دیدن هموطن خودش را هم نداره)
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 21:00
garmsari - یورک - بریتانیا
واقعا خنده اور هست که یک مشت ادمهاى بى خانواده دارند به هموطنان خود که از بدبختى امدند اینجا و پناهنده شدند توهین مى کنند.حالا جالب این هست که خودشان هم یا پناهنده هستند یا پناهنده بوده اند و حالا که خرشون از پل گذشته دارند به دیگران خرده مى گیرند.
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 21:37
man migam - ارجپلوگ - سوید
ببخشید با اونا هستم که تو اروپا یا آمریکا. یادتون رفته که خودتون هم مهاچر هستید. شرط میبندم که ۹۹ درصدتون دروغ گو بودن و حالا به بقیه توهین میکنید. نکنه همتون دانشکاهی هستید و با بورسیه امدن اروپا یا امریکا. چه گریهایی نکردن واسه پول تو اروپا. hamidran 1 با شما هستم، شما که وطن فروش نیستی چرا بر نمیگردی ایران. عزیز، گربونت برم شما برگرد ایران ی بنده خدا که محتاج باشه بیاد جای شما. آدمه محتاج کم نیست تو ایران، خیلی ثواب داره بخدا. انجا نشستی نونه مفت میخوری توهین، میکنی که چی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
‌سه شنبه 1 اسفند 1391 - 22:44
Rezanl - امستردام - هلند
خاک بر سر جمهوری اسلامی. ‌
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 00:17
derafshe kavyani - بیرمنگام - انگلستان
چی‌ بودیم و چی‌ شدیم زیر سایهٔ این حکومت نالایق پلید آخوندی، در زمان حکومت شاه فقید کجا ایرانی‌‌ها می‌رفتند خارج زندگی‌ کنند، ایران بهشتی‌ بود که حتا خارجیها برای کار میومدند،مرگ بر جمهوری ننگین آخوندی
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 02:22
arash 11 - تهران - ایران
دروغ کلک فریب شده کار ایرانی جماعت معتاد کارتون خوابه پا شده رفته اونجا دستش یه چیزی بگیره آبرو سیاسی ها رو هم بردن همه که دیگه سیاسی نیستن اونم با این قیافه و اندک سواد
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 08:24
salman daviran - زنگان - ایران
ماها که بقول معروف اونور آبید نمیدونید اینجا چه خبره ی بلایی سر آدما آوردن که مردم به هر دری میزنن تا از هر جا که بشه پناهندگی بگیرن. خواهشا بدون اطلاع نظر ندین.
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 08:25
daykenedi - استکهلم - سوئد
گویند گهی زین به پشت گهی پشت به زین! این چوب خداست که میگن صدا نداره، اصلا به عمرتون فکر همچین روزایی رو میکردید شما ایرانیها؟
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 11:11
persiangulf2535 - لند‌ن - انگلیس
mina2013 - لندن - انگلیس- مگه خرج پناهنده ها روازجیب شما میدن که اینقدرناراحتی؟دراین مسئله که بعضی پناهنده ها بیسواد وخلافکارن شکی نیست ولی ازیه ادم تحصیل کرده همچین اظهارنظری که بیشترازرویه حسادت هستش بعیده.انگلیس که ماله بابایه من یاشمانیست.من پناهنده نشدم ونیستم که ازشون دفاع کنم بلکه بعنوان یه هموطنن به اونها نگاه میکنم.
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 10:56
raha1984 - هامبورگ - المان
ایرانی باهوشتر از این حرفهاست که به اونجا پناهنده بشه !!! اینها همون افغانهای هستند که در ایران بوده اند !!
‌چهارشنبه 2 اسفند 1391 - 14:40
farshid sweden - بوروس - سوئد
آقای حمید ایران ۱ ، واقعا متأسفم که درکت به اندازهٔ یه گلابی هم نیست ! مرد حسابی‌ اگه خیلی‌ غیرت داری چرا در مورد هموطنانمان پنهندت این چرندیاتو میگی‌ ! خجالت داره والا . هیچوقت سعی‌ نکن به جای بقیه که حضور ندران نظر بدیو حکم صادر کنی‌ . من نمی‌دونم کجا زندگی‌ میکنی‌ جنابعالی ، اما اگه همون انگلستان که نوشتی‌ هستی‌ سعی‌ کن دستگیر‌ هموطنت باشی‌ ، نه اینکه براشون انگ درست کنی‌و همرو با یه چوب بریونی.
‌پنجشنبه 3 اسفند 1391 - 00:02
gol andam - ژنو - سویس
دروغ میگه صداش داد می‌زنه تا خرخره زده و نشئه است حتما یه زن افغانی هم داره که اگه کارش درست بشه یون بیچاره‌رو ول کنه و بره ،،، خجالت هم خوب چیزیه ،،،مرگ بر آخوند ،،مرگ بر این رژیم کثیف خونخوار
جمعه 4 اسفند 1391 - 18:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.