بختک چیست؟

مجله سیب سبز:  «توی خواب عمیقی بودم تا اینکه احساس کردم یک چیزی روی سینه‌ام سنگینی می‌کنه. به همین دلیل خواستم که بیدار شم اما نمی‌تونستم؛ ضربان قلبم تند شده بود و نفسم هم تنگ. تقلای زیادی می‌کردم اما اصلا نمی‌تونستم هیچ تکانی بخورم. جالب اینجاست که همسرم صبح آن روز به من گفت سعی می‌کردم با تقلای زیاد دمپایی پای تخت را بردارم و به طرف کسی پرتاب کنم.
 
ظاهرا بعد از اینکه حس حرکتی‌ام برگشته بود سعی داشتم اون چیز سنگینی که روی قفسه سینه‌ام بود را از خودم دور کنم. او که این صحنه را دیده‌بود من را  تکان داده بود و بیدارم کرده بود وقتی از خواب بیدار شدم به شدت ترسیده بودم و در عین حال احساس تشنگی بسیار زیادی می‌کردم.»
 
شاید برای شما هم تجربه‌هایی از این دست پیش آمده باشد؛ مشکلی که اصطلاح علمی‌اش«فلج خواب» است و ایرانی‌ها آن را «بختک» می‌نامند. تقریبا به تعداد فرهنگ‌هایی که در جهان وجود دارد، اسامی مختلفی برای این مشکل ایجاد شده و طی قرن‌ها، انواع اجنه، اهریمن‌ها و نفرین‌ها مقصر دانسته شده‌اند.
 
پزشکان می‌گویند اغلب آنچه به عنوان بختک در میان عموم مردم رایج است،  پدیده‌ای موسوم به «فلج خواب» است.
 
علائم بختک چیست؟
 
بختک یا فلج خواب چند علامت مشخص دارد که مهم‌ترین آن ناتوانی در حرکت دادن بدن و صحبت کردن است به طوری که فرد به دلیل ترس و دلهره می‌خواهد فریاد بزند اما انگار بی‌فایده است. از دیگر علائم این مشکل احساس خفگی است به گونه‌ای که فرد تصور می‌کند به زمان مرگ نزدیک شده و انگار موجودی روی قفسه سینه او قرار گرفته است. در این وضعیت ممکن است توهمات شنیداری،‌ دیداری یا حتی لمسی اما رؤیا مانند نیز اتفاق بیفتد؛ چیزهایی مثل احساس حضور فردی در اتاق، احساس فشردگی در قفسه سینه، دیدن منبع نور، شنیدن صدای افراد، دیدن شبح،‌ تجربه خروج از بدن و... طبیعی است که بارزترین علامت در این حالت احساس وحشت و اضطراب است.
 
آیا پای شیاطین در میان است؟
 
در مورد پدیده فلج خواب باورها و تفسیرهای مختلفی در فرهنگ‌ها و جوامع مختلف وجود دارد. همانطور که گفته شد ایرانی‌ها این پدیده را به نام «بختک» می‌شناسند. بعضی‌ها هم از آن تعبیر به جن‌زدگی می‌کنند و تمام اتفاقاتی که برای فرد می‌افتد به گردن دیوهای بدسرشت و اجنه می‌اندازند. 
 
ایرلندی‌ها هم بر این باورند که فلج خواب بر اثر دروغی که روز قبل گفته شده بروز می‌کند. اما آنچه بارز است این است که طی قرن‌ها باور عمومی بر این است که این مشکل با انواع اجنه و نفرین‌ها مرتبط است.
 
چطور می‌شود پیشگیری کرد؟
 
فلج خواب یک اختلال خواب بی‌خطر است بنابراین می‌توان با رعایت برخی موارد آن را از بین برد یا تکرارش را به حداقل رساند. نخوابیدن به پشت، کاهش استرس، به اندازه کافی خوابیدن،‌ انجام ورزش‌های منظم، زیاد غذا نخوردن و ننوشیدن کافئین همگی از عواملی است که می‌تواند از چنین وضعیتی پیشگیری کند.
 
برای به دست آوردن سریع هوشیاری بهتر است فرد سعی کند انگشتان دست و پا همچنین  چشمانش را به شدت تکان دهد و به دنبال آن سرش را حرکت دهد. در مواردی که فلج خواب به مدت 6 ماه، دست‌کم هفته‌ای یک بار در فرد رخ ‌دهد باید از دارودرمانی استفاده کرد.
 
چرا ایجاد می‌شود؟
 
تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد، فلج خواب یک اختلال ژنتیک است و تمام افرادی که این موضوع را تجربه می‌کنند در سلول‌هایشان ماده‌ای به نام «HLA-DR2» دارند. از دیگر عواملی که می‌توان برای فلج خواب در نظر گرفت اضطراب و استرس،‌ اختلال ترس و همچنین اختلال در نظم خواب است. به گونه‌ای که در برخی موارد افراد اظهار می‌کنند زمانی که روز خسته‌‌کننده یا پراسترسی را گذرانده‌اند، بیشتر از همیشه این حالت سراغ‌شان آمده است.
 
از دیگر موارد ایجاد کننده این حالت می‌توان به تغییرات در سبک زندگی یا مصرف قرص‌های خواب‌آور و آنتی‌هیستامین‌ها اشاره کرد. گفته می‌شود افرادی که به صورت طاق باز یا به اصطلاح به پشت می‌خوابند، بیشتر به فلج خواب دچار می‌شوند.
 
آیا خطرناک است؟
 
تحقیقاتی که به‌تازگی انجام شده حاکی از آن است که بین 25 تا 30درصد از جمعیت کلی جهان، در طول عمر خود دست‌کم یک بار فلج خواب را تجربه کرده‌اند که در این میان 95درصد از آنها تجربه حوادث وحشتناک را در خواب داشته‌اند. مجموع این عوامل نشان می‌دهد این پدیده شیوع بالایی دارد.
 
نکته مهم دیگر آن است که با توجه به نقش ژنتیک در بروز این مشکل اگر یکی از اعضای خانواده دچار این مشکل باشد، احتمال اینکه دیگر اعضای خانواده هم به آن مبتلا شوند، وجود دارد. از نگاه جنسیتی به طور معمول احتمال بروز فلج خواب در زنان دو تا چهار برابر بیشتر از مردان است.
 
اگرچه بسیاری از افرادی که با این مشکل مواجهند، از اتفاقاتی که می‌افتد آگاه نبوده و دچار وحشت می‌شوند، ولی این فرایند اصلا خطرناک نیست و در عرض چند لحظه پایان می‌یابد و هیچ گونه عارضه‌ جسمی را در پی نخواهد داشت.
 
دماغ بختک را چنگ بزنید!
 
عوام روایت دیگری از بختک داشتند. آنها بر این باور بودند که بختک کنیز اسکندر بود! هنگامی که کلاغ به مشک محتوی آب حیات که اسکندر با خود از ظلمات آورده بود منقار زد و آب حیات بر زمین ریخت، این کنیز بی‌درنگ مشتی از آن آب را برداشته و نوشید و اسکندر که خشمگین شده بود به ضرب شمشیر بینی او را کند و بختک از گل بینی دیگری برای خود ساخت! بختک  اگر کسی را ببیند که طاقباز خوابیده به سینه او می‌جهد.
 
اگر در آن حال فرد بیدار شود، به بینی او چنگ بیندازد، بختک از بیم آنکه بینی‌اش کنده شود گنجی از گنجه‌ اسکندر را که می‌شناسد رشوه خواهد داد تا دست از بینی‌اش بردارد!
 
بختک چیست؟
 
این پدیده با نام «Sleep Paralysis» شناخته می‌شود. هنگام به خواب رفتن یا هنگام بیدار شدن صبحگاهی و در مرحله «REM» خواب(یعنی مرحله‌ای که در آن رویا می‌بینیم)، بدن به طور طبیعی برای چند ثانیه یا گاهی تا چند دقیقه دچار فلج موقت می‌شود. در این حالت فرد به هیچ عنوان قادر به حرکت نیست ولی در عین حال حس‌می‌کند نسبت به تمام وقایع اطراف خود آگاه است.
 
بختک زمانی رخ می‌دهد که مغز از وضعیت «REM» بیرون می‌آید اما فلج موقت بدن همچنان باقی می‌ماند. در واقع طی خواب و زمانی که فرد در حال رؤیا دیدن است، مغز انتقال سیگنال‌های عصبی به سوی عضلات اسکلتی بدن را متوقف می‌کند و علت آن هم این است که فرد رؤیاهایش را به مرحله عمل نرساند مثلا اگر خواب دویدن می‌بیند، ‌از تختخواب بلند نشود و شروع به دویدن نکند.
 
وقتی فرد می‌خواهد از خواب بیدار شود مغز دوباره کنترل عضلات را به دست می‌گیرد و آنها را از حالت فلج خارج می‌کند. در فلج خواب ناهنجاری‌های مغزی ایجاد می‌شود که در نتیجه آنها مکانیسم‌های عصبی در زمانی نامناسب فعال شده‌اند. در اصل این افراد به جای آنکه خواب خود را با امواج آهسته مغزی شروع کنند، مستقیم وارد مرحله عمیق می‌شوند.

+170
رأی دهید
-7

شوشتری - کلن - آلمان
من سالی دو سه بار میشدم البته قدیما چند سالی هست که دیکه نیست و به نظر . من دو علت داره اول ترس از چیزهای ناشناخته ویا آینده و دوم در یک محل تنها . خوابیدن البته با ترس خوابیدن. جالب اینکه بارهای آخر من منتظرش بودم که باهاش دست و پنجه نرم کنم.
جمعه 13 بهمن 1391 - 13:06
Pezhman - وين - اتريش
بایدهمزمان چشمها وانگشتان را حرکت داد.هشت نه ساله بودم.بعد از بازی فراوان ازفرط خستگی گوشه اتاق خوابیدم.که بلافاصله متوجه ورود خانمی شدم.تمام حالتها وطرز راه رفتن ووووو صدرصد مرحوم خواهرم بود.بطرفم آمد وبا احتیاط روی سرم خم وسپس از اتاق بیرون رفت صدای راه رفتن وسایه روی دیوار واز زاویه کنار چشم .همگی را مثل بیداری مطلق حس میکردم۰از اینکه نمیتوانستم حرکت کنم کلافه شده بودم. بعد انگشتها وچشمانم را شدیدن حرکت میدادم.اما بی فایده بود وقتی دقت کردم حرکت انگشتانم بقدری آهسته وکم بود که داشت خوابم میبرد. دوباره سعی کردم.یک دفعه مثل فنر تا سقف بالا پریدم.از وحشت داشتم قبضه روح میشدم.شانس آوردید زنده ماندم تا این ماجرا را برایتان تعریف کنم.مرسی از وقتتان.
جمعه 13 بهمن 1391 - 14:25
ab shangooli - لندن - انگلند
مهمترین علت بختک دیر غذا خوردن است ، این تجربه من است ، سه‌ شب پیش این اتفاق برای من افتاد ، کلا وقتی‌ که غذا میخورید مقدار زیادی از خون بدن شما در اطراف معده و دستگاه گوارشی شما جمع میشود که جهت گوارش غذا می‌باشد و در نتیجه خون به اندازه کافی‌ به مغز و سایر اندام‌ها نمیرسد و همین علت باعث خواب و بیحالی شدید در این افراد میشود که همیشه توصیه میشود که برای جلوگیری از این عارضه فاصله زمانی‌ بین غذا خوردن و خوابیدن را رعایت کنید یعنی هیچوقت با شکم پر به رختخواب نروید چه بسا که احتمال سکته قلبی هم وجود دارد
جمعه 13 بهمن 1391 - 15:15
pupuli - بابلسر - ایران
دوستان عزیز اگر در مورد بختک تمایل به کسب اطلاعات بیشترو علمی جدید هستند می توانند کتابی را از لینک زیر دانلود نمایند. https://amoozeshemajazi.files.wordpress.com/2011/08/faradarmani-ebook.pdf.
جمعه 13 بهمن 1391 - 16:01
olagh3kaleh - منچستر - انگلیس
من همیشه اینجوری میشم از وقتی‌ یادمه. البته یه چیز مهمی‌ که اینجا گفت نشده اینه که آدم وقتی‌ به پشت یعنی‌ شکم به بالا می‌خوابه اینجوری می‌شه در حالت‌های دیگه خواب این فلج مغزی اتفاق نمیفته.
جمعه 13 بهمن 1391 - 17:16
fetneh. - نوشهر - ایران
متاسفانه کشور عزیز ما سی و اندی ساله که دچار بختک شده . اونم از نوع سیریشش. که ..دست از سرت بر نمیداره . البته اینجا بختک در انواع مختلف شناخته شده. اول از بختک کبیر که خودشو تلپی انداخت روی ملت و بعدش هم که تکثیر شد . ملاها و خیلی های دیگه نتیجه ی تکثیر این بختک کبیر هستند.
جمعه 13 بهمن 1391 - 17:26
عرق سگی - تهران - ایران
جالب بوددددد
جمعه 13 بهمن 1391 - 18:01
Jiddu_Krishnamurti - هامبورگ - آلمان
درست مثل بختک آخوند که 34 سال هست روی ایران افتاده .
جمعه 13 بهمن 1391 - 19:18
فراز_نروژ - تونسبرگ - نروژ
در گذشته گاهی که بختک به سراغم میومد ضایعش میکردم. بهش میخندیدم و میگفتم اینقدر بیحرکت میمونم تا از رو بری! و می رفت!! اما آخرین بار که شش سال پیش بود «REM» مغزم هنگ کرد و عظلات اسکلتی ام از فرمان مغز سرپیچی کردند. لامصّب یکی به سمتم تیراندازی میکرد. چنانکه بلافاصله از جا جهیدم که بپرم توی سنگر که با خود مغز رفتم توی دیفال!
جمعه 13 بهمن 1391 - 19:45
kobalt - کرج - ایران
بختک بعد سیاسی و اجتماعی هم داره که مردم یه کشو ر یا یه منطقه دچارش میشن و قدرت تکان خوردن وفکر کردن رو از شون میگیره مثل بختک کمونیسم بختک فاشیسم بختک از نوع اسلامی وسایر بختکها برای رهائی فقط کافیه از خواب پاشیم
جمعه 13 بهمن 1391 - 22:07
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
درود بر دانشمندان و سلام بر علم که ریشه این دروغهای آسمانی را با کالبد شکافی علمی در مورد پدیده های طبیعی خشک میکنند.
جمعه 13 بهمن 1391 - 20:30
Wikiileaks - لندن - انگلستان
من ۲ بار برام پیش اومده ، واقعا ترسیده بودم، یک بارهٔ خودم رو دیدم که پشت سرم نشسته و با دستش داره گردنم رو فشار میده، اینقدر تقلّا کردم که گردنمو بچرخنم ، وقتی‌ برگشتم ، یه شبح با قیافه خودم رو دیدم، اما الان کلا نظرم عوض شده با خوندن این مطلب. هنوز هم هر دو صحنه رو کاملاً یادم هست.
شنبه 14 بهمن 1391 - 00:18
Saman sepehr - لوییزیانا - آمریکا
من هم تا چند سال پیش دچار بختک میشدم ولى گوش شیطان کر، انگار این کنیز اسکندر دیگه از من خوشش نمیاد. منهم با دوستان موافقم. غالب موارد هنگام طاق باز خوابیدن این اتفاق میافته.سعى میکنى یکى رو صدا بزنى تا بیاد بیدارت کنه ولى چون حتى نمیتونى لبها رو حرکت بدهی فقط قادر به صدا درآوردن شبیه زوزه سگ وگرگ هستى. حتى کسى رو که داره میاد بیدارت کنه رو میبینى. همین که اون شخص بدنت رو لمس میکنه همه چیز تموم میشه.
جمعه 13 بهمن 1391 - 23:57
perser68 - فلوریدا - امریکا
بختک خمینی هم همراه با جذام اسلامی مثل خوره افتاد به جان ایران و ایرانی‌!
شنبه 14 بهمن 1391 - 02:32
Mahdi Harimi - نیو یورک - امریکا
خطاب به زبلخان - لوس آنجلس - آمریکا: آخه بختک چه ربطی به دروغهای آسمانی داره. اینجا درج شده که در زمان قدیم ایرانیها یه عقایدی در این مورد داشتن. من که مامان و بابام با این که سوادی هم نداشتن در بچگی‌ به من میگفتن اگه زیاد شا م بخوری یا با شکم بخوابی بختک میاد سراغت. آخه این قدیمی‌ها هم از تجربیاتشون استفاده میکردن.
شنبه 14 بهمن 1391 - 06:27
mina00 - استکهلم - سوئد
کدوم احمقی گفته اسیب جسمی نداره ها!. درسته که استرس و نگرانی و روبه بالا خوابید و ترس از خوا و تنهایی عامل مهمی هستش ولی اسیب جسمی هم میزنه،من دو بار خون دماغ شدم و چند بار هم بعد از بیداری سر درد شدیدی گرفتم،این یارو رو باید چندباری بختک بگیره تا بفهمه چی هستش،خیلی ها تو خواب سکته کردند ،از کجا معلومه در اثر فشار همین بختک به قلب نبوده
شنبه 14 بهمن 1391 - 06:29
saman sepehr - لوییزیانا - آمریکا
mina00 - استکهلم - سوئد.خون دماغ و سردرد نشون میده بدنت زیر فشار قرار داره.مورد شما خیلى خاص هست.جدى اش بگیر.
یکشنبه 15 بهمن 1391 - 03:17
aisa jijar - سمنان - ایران
من که خداروشکرتاحالا تجربه نکردم...
یکشنبه 15 بهمن 1391 - 09:20
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.