افتتاح جشنواره سینمایی روتردام با نگاه ویژه به ایران؛ معتمدآریا یکی از داوران

نمایی از فیلم 'از تهران تا لندن' ساخته مانیا اکبری

چهل و دومین دوره جشنواره بین المللی فیلم روتردام، شامگاه چهارشنبه ۲۳ ژانویه افتتاح می شود و به این شهر سرمازده هلند، گرمای خاصی خواهد بخشید، در حالی که نمایش فیلم های متعددی از ایران یا درباره ایران، بخش ویژه و بزرگی از جشنواره را به خود اختصاص داده است.

بخش مسابقه

جشنواره روتردام طی سال های متمادی به سبک جشنواره لندن به صورت غیر مسابقه ای برگزار می شد، اما از سال ۱۹۹۵، به شکل مسابقه ای در آمد و جایزه ای به نام جایزه ببر به برگزیدگان خود اهدا می کند.

امسال فاطمه معتمد آریا به عنوان یکی از داوران این بخش انتخاب شده است. در کنار او سرگئی لوزنیتزا (فیلمساز اوکراینی و سازنده فیلم تحسین شده "در مه" در جشنواره کن)، آی وی وی (هنرمند و فیلمساز چینی)، خوزه لوئیس سین فوگوس (مدیر هنری جشنواره سویل) و کیس هین (فیلمساز) شانزده فیلم این بخش را داوری خواهند کرد.

فیلم ایرانی لرزاننده چربی ساخته محمد شیروانی که به تازگی در جشنواره ساندنس به نمایش درآمد، یکی از فیلم های برگزیده شده برای بخش مسابقه جشنواره روتردام است که اولین نمایش خود در اروپا را در روز یکشنبه تجربه خواهد کرد. محمد شیروانی در جشنواره حضور دارد و یک چیدمان هم در غرفه مخصوص ایران خواهد داشت.

بخش ویژه سینمای ایران

 

جشنواره روتردام امسال پذیرای بخش ویژه ای با عنوان «درون ایران» است که توسط دو تن از برنامه ریزان این جشنواره، بیانکا تال و گرتان زویلوف، تدارک دیده شده است.

این دو درباره این بخش و تدارک آن می نویسند: «طی سال ها ما پذیرای فیلمسازان ایرانی زیادی در جشنواره روتردام بوده ایم، چه آنها که فیلم هایشان را خارج از ایران ساخته اند و چه آنهایی که در داخل ایران دوربین شان را در خفا به کار گرفته اند. مکالمات ما با آنها، بیشتر کنجکاومان کرد و از داستان های آنها درباره زندگی هنری فیلمسازان و هنرمندان فهمیدیم که با وجود اینکه در سینمای رسمی پرداختن به وجوه پنهان زندگی ها مشکل است ولی هنوز از پشت درهای بسته امکان پذیر به نظر می رسد."

برنامه ریزان این بخش، شرح سفر خود به ایران را به شکل مبسوط در کاتالوگ جشنواره آورده اند و در نهایت حاصل ارتباط آنها با هنرمندان داخل و خارج از ایران، انتخاب ۹ فیلم بلند، ۳فیلم کوتاه و نیمه بلند و ۵ چیدمان است.

فیلم های بلند برگزیده شده عبارتند از: فصل کرگدن ( بهمن قبادی)، باغبان ( محسن مخملباف)، پرویز (مجید برزگر)، ۱۱۱ دختر (ناهید قبادی و بیژن زمان پیرا)، پذیرایی ساده (مانی حقیقی)، من نگهدار جمالی وسترن می سازم (کامران حیدری)، داروگ (ابوالفضل جلیلی)، انقلاب دزدیده شده من (ناهید پرسون سروستانی) و تابور (وحید وکیلی فر) که در داخل و خارج از ایران ساخته شده اند و برخی از آنها پیشتر در جشنواره های دیگر از جمله در برلین، سن سباستین و پوسان به نمایش در آمده اند.

  
از سال ۱۹۹۵، جشنواره روتردام به شکل مسابقه ای در آمد و جایزه ای به نام جایزه ببر را به برگزیدگان خود اهدا می کند 

فیلم نیمه بلند مانیا اکبری با نام از "تهران تا لندن" اولین نمایش خود را در این جشنواره خواهد داشت. فیلم در یک محیط بسته می گذرد و روابط یک زوج را دنبال می کند که درون این خانه به تنش کشیده می شود.

دو فیلم دیگر این بخش به نام «دور دست» که مفهوم رابطه در آنها جست و جو شده است، "مه" ساخته پریسا یوسف دوست (محصول مشترک ایران و هلند) و چند کیلومتر دورتر ساخته ابراهیم ایرج زاد از ایران هستند.

در برنامه ای تحت عنوان تنش نامرئی زمان حال، مجموعه ای از ویدئوهای کوتاه زیرزمینی ایران گرد آمده است که روز جمعه در یک سئانس برای اولین بار به نمایش درخواهند آمد. این آثار که ویدئوهای یک دقیقه ای تا در نهایت شانزده دقیقه ای را شامل می شوند، توسط امیرعلی قاسمی انتخاب شده اند که در کاتالوگ جشنواره از او به عنوان برنامه ریز و هنرمند یاد شده است.

در بخش «زوج های غریب» سه فیلم درباره روابط غیر معمول به نمایش گذاشته می شوند. موری زن می خواد ساخته عباس صباغی فیلم نیمه مستندی است درباره یک مرد مذهبی که قصد ازدواج دارد. امان امان ساخته احسان امانی فیلمی است که در یک نما از روی داشبورد یک اتوموبیل گرفته شده و رابطه یک زوج و دوست نزدیک شان را تصویر می کند. جری و من عنوان فیلمی است از مهرناز سعیدوفا استاد دانشگاه شیکاگو که شرح شیفتگی او به جری لوئیس در دوران کودکی اش را تصویر می کند.

به همراه این سه فیلم، سه فیلم کوتاه دیگر هم درهمین سانس به نمایش در خواهد آمد: تونل (مریم کشکولی نیا)، زمانی که پرده ها می افتند (علیرضا خاتمی)، زندگی شکوهمند شاهزاده (مهسا شجاع عراقی).

علاوه بر نمایش این فیلم ها، غرفه مخصوص ایران هم در کنار دفتر اصلی جشنواره برپا شده که در آن ضمن نمایش چیدمان ها، قرار است برنامه های مختلف مربوط به سینما و فرهنگ ایران برگزار شود. این غرفه همه روزه پذیرای چای ایرانی مجانی برای بازدید کنندگان خواهد بود.

جشنواره روتردام تا سوم فوریه ادامه خواهد داشت.

فیلم های بخش مسابقه


شب (لئوناردو برززیکی- آرژانتین)


شاه (جیاوانی کلمبو- ایتالیا)


رستاخیز یک حرامزاده (گوئیدو ون دریل- هلند و بلژیک)


برج مراقبت (پلین اسمر- ترکیه ، آلمان و فرانسه)


کشنده سگ من (میرا فورنی- اسلواکی و چک)


مثل عشق بود (الیزا هیتمن- آمریکا)


سرباز جین (دانیل هوسل- اتریش)


هالی (سباستین هافمن- مکزیک)


دامی جین (مت هولس- بریتانیا)


آنها بازمی گردند (مارچلو لوردللو- برزیل)


ساکت (ریکی ریجنک- هلند و مجارستان)


لرزاننده چربی (محمد شیروانی- ایران)


36 (نواپل تامرونگ راتاناریت- تایلند)


دختر کارائوکی (ویسرا ویچیت واداکان- تایلند)


نیم سایه (ادواردو ویلانوا- مکزیک)


آرزوی باران (یانگ لینا- هونگ کونگ)

+51
رأی دهید
-7

yas abi - ببرسل - لز
عکسی که از فیلم تهران تا لندن انداختید حسابی‌ من رو به یاد محله گمرگ سابق تهران انداخت
‌پنجشنبه 5 بهمن 1391 - 10:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.