پاسخ تلویحی نتانیاهو به اوباما: اسرائیلی‌ها خود سرنوشت‌شان را تعیین می‌کنند


 

میترا فرهمند (اسرائیل)


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در پاسخی تلویحی به باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، چنین اظهار نظر کرد که نه بیگانگان، «بلکه مردم اسرائیل سرنوشت انتخابات خود را تعیین می‌کنند».
 
به گزارش رسانه‌های اسرائیل، سخنان آقای نتانیاهو روز پنج‌شنبه، بیست و هشتم دی‌ماه، و دو روز پس از انتشار مقاله‌ای به قلم یک روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی علیه سیاست‌های دولت بنیامین نتانیاهو بیان شد.
 
جفری گلدبرگ، روزنامه‌نگاری که در محافل آمریکایی گفته می‌شود به باراک اوباما بسیار نزدیک است، روز سه‌شنبه در ستون دیدگاه‌های خود در خبرگزاری بلومبرگ نوشته بود که اوباما از سیاست‌های نتانیاهو «سخت در شگفت است» و معتقد است که برخی از سیاستمداران کنونی اسرائیل که در قدرت هستند، «حتی منافع ملی اسرائیل را نیز تشخیص نمی‌دهند».
 
پس از انتشار نوشته جفری گلدبرگ که رسانه‌های اسرائیلی نیز به طور گسترده بازتابش دادند، تحلیل‌گران در رسانه‌های اسرائیل گفتند که این نوشته، پاسخی از سوی اوباما به تلاش‌های نتانیاهو برای دخالت در انتخابات آمریکا بوده است.
 
جفری گلدبرگ در مقاله خود همچنین نوشته بود که عملکرد دولت نتانیاهو موجب انزوای شدید اسرائیل در جهان می‌شود و اوباما دیگر به اقدامات افراطی نتانیاهو عادت کرده و از مصوبه‌های دولت او در مورد ساخت و ساز در اراضی فلسطینی حتی ناراحت هم نمی‌شود، ولی نگران «آینده اسرائیلی منزوی» است.
 
انتشار این نوشته جفری گلدبرگ از سوی حزب لیکود همچون تلاش برای دخالت در انتخابات عن‌قریب اسرائیل تلقی شد.
 
شماری از سیاستمداران حزب لیکود روز چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای به این نوشته جفری گلدبرگ واکنش تند نشان دادند و سپس بنیامین نتانیاهو روز پنج‌شنبه گفت: «تنها مردم اسرائیل تشخیص می‌دهند که چه کسی با خلوص نیت در راه منافع این کشور گام برمی‌دارد.»
 
آقای نتانیاهو همچنین گفت که در چهارسال گذشته به همه فشارهای آمریکا و اروپا در ارتباط با ایران و روند صلح اسرائیلی- فلسطینی پاسخ رد داده و «قاطعانه بر دیدگاه‌های خود پافشاری کرده است».
 
به گزارش رادیوی اسرائیل، اما اهود اولمرت، نخست وزیر پیشین اسرائیل، که در هفته اخیر به سختی و آشکارا در موارد بسیاری از نتانیاهو انتقاد کرده، روز پنج‌شنبه در حمله‌ای دوباره به نتانیاهو گفت که «ببینید چه کرده‌اید که رهبر ابرقدرت جهان نیز که تنها حامی دولت اسرائیل در دنیاست نگران آینده اسرائیل است».
 
آقای اولمرت سیاستمداران حزب لیکود را به افراطی‌گری متهم کرد و گفت بسیاری از نیازهای نظامی اسرائیل را آمریکا تامین می‌کند و «شما با این انتقادهای بی‌جا، آمریکا را از اسرائیل دور کرده‌اید».
 
در همین حال سران حزب لیکود تسیپی لیونی، رهبر حزب تازه‌تاسیس «هاتنوعا» («جنبش»)، را متهم کردند که در ملاقات با جفری گلدبرگ، به او توصیه کرده است از اوباما بخواهد که چنین مقاله‌ای را منتشر کند.
 
رسانه‌های اسرائیلی می‌گویند که باراک اوباما تاکنون درمواردی پیام‌های خود را از طریق نوشته‌های جفری گلدبرگ به نخست وزیر اسرائیل رسانده است تا ناخشنودی خود را از نبود پیشرفت در روند صلح با فلسطینی‌ها و نیز مخالفت با طرح حمله یک‌جانبه اسرائیل به تاسیسات هسته‌ای ایران نشان دهد.
 
رهبران حزب دموکرات آمریکا بر این باور بودند که نتانیاهو در ماه‌های پیش از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، با حمایت از میت رامنی، نامزد جمهوری‌خواهان، در امور داخلی آمریکا دخالت کرده است.
 
روزنامه اسرائیلی معاریو روز چهارشنبه در همین زمینه نوشت که اوباما اکنون زمان را برای انتقام‌گیری از «دخالت‌های» نتانیاهو مناسب دیده است.
 
در این میان، چهار روز مانده به برگزاری انتخابات پارلمانی اسرائیل، آخرین نظرسنجی‌ها در این کشور نشان می‌دهد که جناح میانه و چپ در برابر راست‌گرایان تا حدی تقویت شده و این احتمال که شاید بتواند جبهه‌ای را برای تشکیل دولت اتئلافی ایجاد کند افزایش یافته است.
 
با وجود این، جناح راست همچنان «اطمینان» دارد که نتانیاهو نخست وزیر بعدی کشور خواهد بود.
 
انتخابات کنست اسرائیل روز سه‌شنبه سوم بهمن، بیست و دوم ژانویه، برگزار می‌شود.

+53
رأی دهید
-34

مهر آسا - تهران - ایران
اسراییل از لانه عنکبوت هم سست تر است در جنگ حزب اله با اسراییل به اثبات رسید - خیبر خیبر یا صهیون ، جیش محمد قادمون - سلام بر سید حسن نصراله
جمعه 29 دي 1391 - 22:14
farhad85 - سیدنی - استرالیا
نتانیاهو مثل اخوندهاست، افراطی و جنایتکار
شنبه 30 دي 1391 - 07:42
kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا
اینم داره خودشو جر میده تا رای بیاره،،،هنوز یاد نگرفته که با اربابش چه جوری حرف بزنه. این اسرائیل هم دقیقا مثل این سگ کوچولوها میمونه که یه سگ بزرگتر می‌بینه از ترسش شروع میکنه به وق وق کردن که بزرگ نمایی بکنه. ولی‌ بازم دمش گرم تون سازمان ملل با نقاشی که بر علیه ایران کشیده بود تونست دنیارو بخندونه. دیگران رو شاد کردن و خنداندن از صفات مؤمنان هست. خدا به راه راست هدایتش کنه.و ما رو هم همچنین. امین.
شنبه 30 دي 1391 - 10:02
fetneh. - نوشهر - ایران
مهر آسا - تهران - ایران ای قربون نصرالله بشی توووو. درد و بلاش بخوره تو سرت. سبک مغزی هم حدی داره
شنبه 30 دي 1391 - 11:40
exam292 - تهران - ایران
farhad85 - سیدنی - استرالیا/حداقل کامنت "kolah-ghermezi - ونکوور - کانادا" رو یه بار بخون!!!
شنبه 30 دي 1391 - 14:18
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.