یک زن ایرانی، برنده جایزه جهانی انجمن ریاضی آمریکا

مریم میرزاخانی، استاد دانشگاه استنفورد آمریکا به عنوان برنده‌ جایزه ستر (Satter Prize) انجمن ریاضی آمریکا در سال ۲۰۱۳ معرفی شد.

به گزارش ایسنا، این جایزه را انجمن ریاضی آمریکا هر دو سال یک بار به زنانی که دستاورد ریاضی مهمی داشته باشند اهدا می‌کند.

مریم میرزاخانی - که تحصیلات کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه هاروارد پشت سرگذاشته - از دانش آموزان نخبه المپیادی کشور بوده است که سال ۷۴ در المپیاد جهانی ریاضی ، علاوه بر دریافت مدال طلا با کسب بالاترین امتیاز به عنوان نفر اول جهان شناخته شد.

این دانش آموز نخبه ریاضی، تحصیلات دانشگاهی اش را در رشته ریاضی در دانشگاه صنعتی شریف ادامه داد. وی از بازماندگان سانحه غمبار سقوط اتوبوس حامل نخبگان ریاضی دانشگاه صنعتی شریف به دره در اسفندماه ۷۶ است که در این حادثه، جامعه ریاضی کشور جمعی از استعدادهای برتر خود را - که از سوی دانشگاه شریف برای شرکت در مسابقه دانشجویی ریاضی عازم جنوب کشور شده بودند - از دست داد.

میرزاخانی در سال ۲۰۰۵ زمانی که با کمتر از ۳۰ سال سن در دانشگاه پرینستون آمریکا تدریس می کرد از سوی نشریه علمی Popular Science به عنوان یکی از ۱۰ مغز برتر امریکای شمالی معرفی شد.

دلیل انتخاب مریم میرزاخانی، فعالیت های وی در زمینه محاسبه حجم‌های فضایی منحنی هندسی بود. جیمز کارلسون از انستیتو ریاضیات کلی (Clay Mathematics Institute) در توصیف او گفته بود: میرزاخانی در یافتن ارتباطات جدید، عالی است. وی می تواند به سرعت از یک مثال ساده به دلیل کاملی از یک نظریه ژرف و عمیق برسد.

+434
رأی دهید
-22

garmsari - یورک - بریتانیا
افرین
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 02:39
Dracula - ترانسیلوانیا - رومانی
آفرین.چقدر شکل پسر هست این خانوم.
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 03:52
manuel - لاس وگاس - امریکا
این خانوم اسمش گلوریا مولر هستش اهله آلمان چرا واسه خودتون خبر میدین ؟ چرا دوست دارین خودتونو باهوش جلو بدین ؟ واقعن چرا ؟ متاسفم واسه همتون
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 03:32
eqqe - بوگوتا - کلومبیا
ﻓﻘﻂ ﺑﺎﯾﺪ ﺑﺪﻭﻧﯿﻦ ﭼﻪ ﮐﺴﺎﯾﯽ ﺩﺭ ﺍﻭﻥ ﺗﺼﺎﺩﻑ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ.ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺳﻪ ﻧﻔﺮ ﺍﺯﺷﻮﻥ ﻣﺪﺍﻝ ﺟﻬﺎﻧﯽ ﺍﻟﻤﭙﯿﺎﺩ ﺭﯾﺎﺿﯽ ﺩﺍﺷﺘﻨﺪ.ﭼﻪ ﺟﻮﻧﺎﯾﯽ ﮐﺸﺘﻪ ﺷﺪﻥ .
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 04:53
romano - تهران - ایران
می‌دونید مریم جزو اون دانشجوهای المپیادی بود که وزارت اطلاعات طی قتلهای زنجیره‌ای فرستادشون ته دره و مریم جزو معدود بچه‌ها بود که زنده موند هنوز فیلمش تو بیمارستان یادمه چون سری دوم قتلها بود بار اول هم در حرم اما رضا بمب گذاشتن یکعده دیگرشون رو کشتن انداختن گردن مجاهدین که مجاهدین نپذیرفت کار کار مجتبی و سعید امامی و رفسنجانی بود شماها خیلیهاتون یادتون نمی‌یاد. مریم تنها دختر دریافت کننده مدال طلای المپاد ریاضی بود و اهل تبریز و از یک خانواده اصل و نسب دار (خانواده‌های قدیمی ایرانی).
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 05:13
boomfang - آبادان - ایران
فدای اون ملیت ایرانیت
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 06:18
omidvaran - نورکل - امریکا
افرین به مریم - باارزوی موفقیتهای خیلی بیشتر برای مریم وهمه هموطنان با هوش و سخت کوش درداخل وخارج ازکشور
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 06:19
javaad - تهران - ایران
افتخار ما
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 06:26
fire man - جم - ایران
باعث غرور همه ایرانیان هستی رحمت بر والدینت.
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 09:08
persian proud 1984 - طهران - ایران
اون اوسکولایی که ایران رو با کشورهای عقب مونده خودشون مقایسه میکنند حالا بیان نظر بدن
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 09:10
Tiz bin 4 - پاریس - فرانسه
دردو بالت بخوره تو فرق سر هر چی‌ منبریه،اگه اجازه می‌دادن امسال مثل شما وارد کشور میشدینو به اقتصاد کشور کمک می‌کردین ،ایرانم در حد اونا صحبت واسه گفتن داشت
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 09:19
azadi-iran - وین - لااتریش
70 مـیــــلیـون (مـنهآی هذبلاهی ها و بسیجی ها) آفـــــــــــــــــــــــــریـــــــــــــــــــــن.
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 09:19
Sonbol - ونکوور - کانادا
موجب مباهات بشری وبخصوص ایرانی ها شد
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 08:26
Tiz bin 4 - پاریس - فرانسه
آقای مانوئل لاس وگاس ،شما که ادعای اطلاعات دارین و تو آمریکا زندگی‌ می‌کنین اسم این خانم تو روزنامهای آمریکای هم ثبت شده بود،بدم میاد از ایرنیایی کا هیچی‌ نیستن اما وقت اظهار نظر از .......سه مورچه تا کره ماه اطلاعات دارن،اما در عمل هیچی‌ نیستن از اینا اینجام زیاد دیدم ،،وقت اظهار نظر میگن بلدیم اما هنوز بعد از سال‌های سال که اینجان کار پیدا نکردن .
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 11:35
ghafas - مشهد - ایران
ممنون مریم جان اشک در چشمم حلقه زد .من از فامیل های دور رضا صادقی هستم که در آن سقوط غمبار به ابدیت پیوست
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 13:08
ghafas - مشهد - ایران
manuel - لاس وگاس - امریکا. عزیزم عکس همین مریم خانوم با حجاب البته در اینجا هستد زحمتش رو بکش ببین تا باورت بشه ما هم در دنیا حرفی برای گفتن داریم . https://avayebadobaran.blogfa.com/post/1143
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 13:09
فریدون شیرازی - شیراز - ایران
manuel - لاس وگاس - امریکا_ ال مانوئل تو چرا ناراحت؟؟؟/ ال برادران و ال خواهران تازی تو هم چند هزار سال دیگر میتوانند معادله یک مجهولی را بحلند!! راستی تو هنوز دشداشه میپوشی و از هوش ایرانیان سرت را به سنگ میکوبی/ امانوئل جان /ایرانیها خدایی خیلی باهوشند ولی شانس ندارند.درد و بلای همه ایرانیهای میهن پرست توی ملاج دشمنان ایران و ایرانی بخصوص اگر فارسی بلد باشند .
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 14:14
persian proud 1984 - طهران - ایران
manuel - لاس وگاس - امریکا. بچه افغانی، چرا میای اینجا کامنت میذاری و میخوای خود شیرینی کنی ،مسولین این سایت چرا رسیدگی نمیکنن ،اینجا هم باید از دست افغانیها در امان نباشیم ؟
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 17:11
massoudoslo - اسلو - نروژ
اگر هنوز در خدمت سیستم جمهوری هردمبیل اسلامی در ایران بود یا تو آسانسور یه ریشوی ابله به در و دیوارش میزد و خفتش میکرد یا شوک مغزی و سکته مغزی اش میکردند و نهایتا جایی کار میکرد و همه حقوقش را میداد کرایه تاکسی بین مسیر کارش و خانه اش و در هوای آلوده تهران آنقدر سرب در ریه اش رسوب میشد تا پدر استعداد و نبوغ اش در بیاد که دیگه حتا جدول ضرب ساده هم نتونه حل کنه !! این هم از سیستمی که در ایران اسلامی خودکفا (!!) حاکم است که قدر و ارزش دانشمندانش را دنیا فهمیده ولی برادران قاچاقچی در جمهوری اسلامی با آنها دشمنی میکنند و میکشند . اگر این فساد ابتذال و انحطاط نباشد پس چیست !؟ میشود یکی از این دوستانی که برای جمهوری شوتلامی به سر و سینه میزند چند خطی اینجا بنویسد که علوم و خودکفایی را در کجایتان تولید میکنید وقتی دانشمندان ایرانی یا در خارج هستند یا در ایران کشته میشوند !!!؟
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 16:50
بی غم - تهران - ایران
اینکه یه خانم با این سن کم استاد دانشگاه استنفورد هست نشون می ده واقعا نابغه است.
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 22:47
arashbehdin - اتلانتا - امریکا
مریم میرزاخانی یک پیج ویکی پدیا دارد و عکسش را میتوان درآنجا دید. هر بچه دبستانی میتواند همسانی دو عکس را بفهمد. برخی بیگانگان تازی پرست چنان در دشمنی با ایران و مردم ایران و عقده های کمبود با خود درگیرند که اینجور کامنتهای خنده آور و فرومایه میگذارند.
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 20:45
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
که این خانم با ظاهرساده ای که دارد ظاهرا "یه هیچی غیر از معلوماتش اهمیت نمیدهد؛ ولی اگر توی ایران بود مسئولین دانشگاه به همه کار این خانم کار داشتند به غیر از معلوماتش .
‌پنجشنبه 28 دي 1391 - 00:38
mjan53 - مشهد - ایران
romano - تهران - ایران چرت و پرت نگو اینا هیچ کدومشون سیاسی نبودن امثال مرحوم رضا صادقی و این خانم مریم میرزاخانی جزو نوابغ ریاضی بودن الانش هم ایشون سیاسی نیست و راحت به ایران رفت و آمد می کنه بعضیا فقط دوست دارن یه چرتی بگن یه چیزی رو به چیز بی ربط دیگه وصل کنند.
‌پنجشنبه 28 دي 1391 - 06:24
kobalt - کرج - ایران
arashbehdin-کاملا صحیح است اما این رسم نخبه کشی در ذات ما ایرانیها هم هنوز زنده است با کمال تاسف البته.
‌پنجشنبه 28 دي 1391 - 07:33
massoudoslo - اسلو - نروژ
mjan53.ایران .مشهد . عزیز جان چرا خودت دریوری مینویسی !!؟ کامنت romano رو شما نتونستی بفهمی ولی شاید بقیه بتونن! سیاسیون اخیر رو که تو جمهوری اسلامی نمیکشن بلکه میبرن زندان اوین که از اونجا نامه و فیلم بنویسند و بیرون بدن! هر دانشجوی نخبه و مهندس و دانشمند ایرانی یه تو دهنی به رهبر فرزانه و سیستم متری جمهوری اسلامی و آخوند های در و پیت است آنوقت شما میگی طرف سیاسی نیست و خانوم میرزاخانی هر سال به خونه و خونوادش سر میزنه از امریکا !!!؟ ستار بهشتی چی اون هم سابقه سیاسی داشت ؟ یا جوونای دیگه ایی که تو این چند سال ریختند تو خیابون و کشته شدن سابقه سیاسی داشتند؟ یا تمام زنان زیر ۴۰ سال که اجازه خروج از ایران رو بدونه اجازه ولی ندارند سیاسی هستند ؟ یا رشته و تدریس علوم انسانی در دانشگاه ها هم سیاسی است که جمهوری اسلامی در پی حذف کاملش است؟ جمهوری اسلامی در عمل با هر پیشرفت و نو آوری و ایران دوستی ایی و آزادی ایی مخالف و دشمن است .
‌پنجشنبه 28 دي 1391 - 12:17
romano - تهران - ایران
mjan53 - مشهد - این قتلها از سال 73 شروع شد می‌تونی اینجا بخونی اینها رو در ویکیپدیا جستجو کن 1- قتل‌های زنجیره‌ای ایران 2- بمب‌گذاری در آرامگاه علی بن موسی 3- افتادن اتوبوس المپیاد اهواز (در گوگل) هیچ چیز نمی‌تونه جنایات این رژیم رو پا کنه و خیالت راحت اگر بر فرض مثال شما از قوم و خویشت می‌شنوی و اخبار ما تو خود سیستم چشم و گوش داریم (بلوف هم نمی‌زنیم اینها خیلی جنایت کردند خیلی بیهوده و بی سود و خیلی هم دشمن از خود سیستم داخلشون دارند).
جمعه 29 دي 1391 - 06:08
Azadikhah - تكسل - هلند
امیدوارم موفق و پیروز باشند
جمعه 29 دي 1391 - 21:24
gerard - تهران - ایران
معنی منفی دادن به این ایرانی افتخار آفرین یعنی چه؟
دوشنبه 2 بهمن 1391 - 18:57
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.