پشت پرده قتل سه زن کرد کیست؟

پشت پرده قتل سه زن کرد کیست؟ 

مهرداد فرهمند

بی بی سی، بیروت

 عملیات ترور اخیر در پاریس که در آن، سکینه جانسیز، یکی از بنیانگذاران حزب کارگردان کردستان (پ ک ک) و دو زن دیگر از وابستگان به این حزب جان باختند، در نوع خود کم سابقه بود و مدتها بود که پایتختی اروپایی صحنه قتلی سیاسی در این درجه از حساسیت و اهمیت نشده بود.

این ماجرا همچنین معمائی پیچیده شده و راه بر گمانه زنی‌هایی باز کرده که هم بر پیچیدگی آن افزوده و هم بازتاب فراگیرتر و دنباله دارتری به آن داده است.

از دید پ.ک.ک، این قتل مصداق تروریسم دولتی است. در بیانیه این حزب آمده که چنین عملیات تروری آن هم در مرکز پاریس و در یکی از شلوغ‌ترین خیابانهای این شهر، امکان ندارد بدون دخالت سازمانهای اطلاعاتی بین المللی و کمک دولتها انجام گرفته باشد.

اما کدام دولتها ممکن است از قتل این سه زن سود ببرند؟

روبوسکی فرانسه

صلاح الدین دمیرتاش، دبیرکل حزب آشتی و دموکراسی، بزرگترین تشکل سیاسی قانونی کرد در ترکیه، بلافاصله پس از انتشار خبر ترور به پاریس رفت و در سخنرانی برای جمعی که برای اعتراض گردآمده بودند، دستگاه اطلاعاتی و امنیتی فرانسه را مقصر دانست و این ترور را «روبوسکی فرانسه» نام نهاد.

«رسوایی روبوسکی» که از نام روستایی کردنشین در مرز ترکیه و عراق به نام روبوسک گرفته شده و به رسوایی اولو دره (دره مرده)‌ هم معروف است، زمستان گذشته رخ داد که سازمان اطلاعاتی آمریکا با اطلاعاتی که از هواپیماهای بی سرنشین تجسسی ارتش ایالات متحده دریافت کرده بود، عبور کاروانی از مرز عراق بسوی ترکیه را به سازمان اطلاعاتی ترکیه (میت) خبر داد و جنگنده های اف ۱۶ نیروی هوائی ترکیه، این کاروان را به گمان آنکه چریکهای پ.ک.ک باشند هدف آتش قرار دادند اما فردای آن روز مشخص شد که قربانیان، سی و چهار کولبر کرد محلی بودند که اجناس قاچاقی مانند سیگار و چای و گازوییل به ترکیه رد می کردند و بزرگسال‌ترینشان بیست ساله بود.

 
سکینه جانسیز، برجسته ترین چهره ترور سه زن فعال کرد در پاریس بود و احتمالا هدف اصلی این ترور قرار داشت

 

شاید هدف صلاح الدین دمیرتاش از چنین تشبیهی آن بوده که دستگاه امنیتی فرانسه یا سهل انگاری کرده یا اینکه عمداً چشم روی هم گذاشته و اجازه داده که این ترور صورت بگیرد چراکه مهره دانه درشتی در پ.ک.ک همچون سکینه جانسیز که به نوعی بازوی دیپلماتیک این حزب در اروپا و مسئول جمع آوری کمک مالی برای آن بوده، حتماً زیر نظر دائمی دستگاه امنیتی فرانسه قرار داشته است و کسانی که به قصد جانش نزد او رفته اند نمی توانند از دید مأموران فرانسوی پنهان مانده باشند.

اما منطقی نمی نماید که فرانسه و دولتهای غربی پشت تروری بایستند که به نظر می رسد هدفش واژگون کردن میز مذاکره ای بوده که هم‌پیمان قدیمی و مهم‌شان، دولت ترکیه و دشمن قدیمی اش عبدالله اوج آلان، رهبر پ.ک.ک را گردهم آوره است. آن هم در روزگاری که پ.ک.ک در زمین سوریه هم بازی می کند و درافتادن با آن نتیجه ای ندارد جز آنکه آتش بحرانی را تندتر کند که روز به روز از مهارش بیشتر ابراز عجز می کنند و قابلیت فرو بردن بقیه منطقه را هم در خود دارد.

دولت در سایه ترکیه

دولت رجب طیب اردوغان بعید است از ترور اعضای پ.ک.ک در فرانسه طرفی ببندد. آن هم در زمانه ای که بخشی از خاک سوریه جولانگاه بازوی سوری پ.ک.ک شده و نگرانی ترکها را چنان برانگیخته که به دنبال گفتگو با کسی رفته اند که دهها سال دشمن شماره یک مردم و قاتل فرزندانشان معرفی اش کرده اند.

عده ای برای حل این معما، «دولت در سایه» در ترکیه را متهم به دست داشتن در ترور می کنند؛ محفلی ریشه دار از آتاتورکچی‌های قسم خورده که با وجود آنکه اسلامگرایان کوشیده اند ارتش و دستگاه امنیتی را از وجودشان پاکسازی کنند، هنوز به حیاتشان ادامه می دهند و به هیچ وجه سر آشتی و حتی معامله با چریکهای کرد ندارند.

خودی یا نفوذی؟

در صف مقابل، عده ای هم اختلافات درونی پ.ک.ک را پشت سر ترور می بینند. از پیشینه سکینه جانسیز اطلاعات رو می کنند و بیست سال پیش را به یاد می آورند که روزی در پایگاه پ.ک.ک در دره بقاع لبنان، اوج آلان در جمع چریکها، زندانیان کرد را که در ترکیه اعتصاب غذایشان را شکسته بودند مسخره می گیرد و می گوید اینها خودشان را به یک کاسه شوربا فروختند. سکینه هم که بتازگی پس از سیزده سال از زندان دیاربکر آزاد شده بوده بر می خیزد و در روی «سروک» (رهبر) می ایستد و اعتراض می کند اما در چشم آپو (اوج آلان) قرب هم پیدا می کند، هر چند خیلی از «همرزمان» هم چشم دیدنش را نداشتند.

به این اشاره می کنند که او چقدر در صفوف حزب به کنار گذاشتن اوج آلان زندانی از تصمیم گیریها معترض بوده تا آنجایی که متهم شده بوده که اوج آلان را صاحب در آمده است. هوادار کنار گذاشتن سلاح بوده و حتی در فراهم آوردن امکان مذاکره میان سازمان اطلاعات ترکیه و اوج آلان نقش ایفا کرده است.

شیوه قتل هم نظریه این دسته را تقویت می کند چون قاتلان با زور وارد نشده اند و پس از آنکه ده یازده گلوله ای با سلاح مجهز به صدا خفه کن در تن قربانیان خالی کرده اند، در را پشت سر بسته و رفته اند بی آنکه کسی سر راهشان را بگیرد. پس چه بسا قاتلان «خودی» بوده اند.

ایران و سوریه؟

 
ترور پاریس به نظر می رسد بسیار حرفه ای انجام شده باشد، حتی پوکه های برجای مانده در صحنه قتل هم که ظاهری آماتوری به ترور داده، به باور کارشناسان می تواند نشانه دیگری از حرفه ای بودن و شیوه ای برای رد گم کردن باشد

اما خودی بودن قاتلان لزوماً دلیل بر کودتا و پاکسازی درون سازمانی نیست. پ.ک.ک هم مانند بسیاری از سازمانهای سیاسی دیگر، در طول تاریخ چند ده ساله اش دستمایه داستانهای گوناگونی از نفوذ عناصر اطلاعاتی کشورهای مختلف، بویژه ایران و سوریه شده است.

اسم ایران و سوریه که به میان می آید و در کنار همان کلیشه همیشگی پلیسی قرار می گیرد که چه کسی از قتل سود می برد، گمانه دیگری قوت می گیرد.

ظهور شاخه سوری پ.ک.ک به عنوان نیرویی در بحران سوریه بیشتر به نفع حکومت این کشور تمام شده و نگرانی ترکیه را بشدت برانگیخته است. بنابراین دور از ذهن به نظر نمی رسد که کسانی که با دست زدن به ترور در پاریس، قصد به هم زدن معامله احتمالی میان پ.ک.ک و ترکیه را داشته اند،‌ خواسته یا ناخواسته آبی هم به آسیای سوریه و حامی اش،‌ ایران ریخته باشند.

ترور پاریس به نظر می رسد بسیار حرفه ای انجام شده باشد، حتی پوکه های برجای مانده در صحنه قتل هم که ظاهری آماتوری به ترور داده، به باور کارشناسان می تواند نشانه دیگری از حرفه ای بودن و شیوه ای برای رد گم کردن باشد، حال آنکه در شرایط کنونی که دستگاه اطلاعاتی و امنیتی ضربه هایی کاری خورده و با چنگ و دندان برای ادامه حیاتش درون مرزهای سوریه می کوشد، باورش سخت است که هنوز آن قدر توان برایش مانده باشد که چنین عملیاتی را در قلب اروپا طرح‌ریزی و اجرا کند. نظام بشار اسد که پایتخت‌های اروپایی پایگاه دشمنان پرشمارش شده اگر قصد و توان اجرای چنین ترورهایی داشته باشد،‌ آیا اولویت‌های مهمتری ندارد؟

ایران هم در یکی دو سال اخیر به دست داشتن در ترورهای نافرجامی متهم شده که چه از لحاظ اهمیت قربانیان ترور و چه از نظر شیوه آن، هیچ شباهتی به ترور سه زن فعال کرد در پاریس ندارند. از سوی دیگر، بعید به نظر می رسد ایرانی که خارج شدن از زیر فشار غرب روز به روز برایش حیاتی تر می شود و تا همین جا هم هزینه کلانی برای حمایت از سوریه داده، دست به چنین ماجراجویی بزرگی بزند که لو رفتنش پیامدهای سهمگینی خواهد داشت.

در هر حال، هر چه هم این معما پیچیده باشد، باز در خاورمیانه سنتی دیرینه هست که هر جا گره کوری بر معمای قتلی سیاسی می خورد، همیشه دیوار اسرائیل برای اتهام زنی بلند است و پای اسرائیل وسط کشیده می شود، اسرائیلی که دل خوشی از آنانی که وارث قدرت دوستان سکولارشان در ترکیه شده اند ندارد و مشهور است که از بحران آفرینی و آشفتگی در منطقه نفع می برد.
 

+93
رأی دهید
-19

pars_iran - دوسلدرف - آلمان
ترکیه در حال رایزنی با کرد‌ها هست پس غیر منطقی‌ هست چنین کاری رو انجام بده . سوریه هم در گیر جنگ داخلی هست . تنها گزینه موجود برادران قاچاقچی خودمون هست .
یکشنبه 24 دي 1391 - 11:47
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
حالا فرض کنیم قاتلان نیز شناسایی شدند خوب بعد چه؟؟؟ بختیار-فریدون فرخزاد..پسر زنده یاد رضا فاضلی اویسی و پسرش...مقتولان میکونوس---شهریار شفیق...و...و...و...اتفاقی‌ افتاد؟؟؟؟ نه!!!!تعدادی از قاتلان به صورت قهرمان به ایران اسلام اشغال برگشتند!!غرب و کشورهای دیکتاتوری اسلامی ۲ قمارباز هستند بر سر یک میز!!منافع رد و بدل میشود! همین!!
یکشنبه 24 دي 1391 - 11:39
sama128 - شیراز - ایران
ترکیه در چند سال اخیر خوب پیشرفت کرده و باعث تاسف هستش که کردهای ترکیه به جای اینکه همه اش دنبال خودمختاری باشند دست در دست ترک ها به فکر کشور ترکیه باشند تا خودمختار الکی جای تاسف داره که عده ای نمی خواهند که جنگ بی نتیجه و خانمان سوز خاتمه یابد چندی پیش ابراهیم تاتلیس خواننده محبوب ترک نیز هدف این کینه جویی ها و ستیزه جویی الکی قرار گرفت و توسط چند کرد مورد حمله قرار گرفت که از ناحیه مورد اصابت گلوله قرار گرفته ولی خوشبختانه زنده ماند ولی حیف که مدتهاست صدای گرم این خواننده بسیار خوب به گوش نمی رسد و همه اینها از تحجر و نفهمی و ندانم کاری است .
یکشنبه 24 دي 1391 - 11:54
darkoob-1390 - قم - ایران
بشار اسدِ جنایت کار (حسنی به تخش میره)مثل پدر جنیاتکارش *
یکشنبه 24 دي 1391 - 12:30
morid - بوشهر - ایران
کار اسرائیله،همانطور که رهبر کردها را عبدالله اوجلان را دستگیر و به ترکیه تحویل داد.چرا؟ چون ترکیه دارد تو سوریه از عملیات تروریستها در سوریه یعنی دشمن صهیونیستها پشتیبانی میکند!!! راستی آرتی خرس چرا همه چیز را به چهارشنبه نسبت میدی!!!
یکشنبه 24 دي 1391 - 15:31
13431329 - درود - ایران
بعضی ها اینقدر احمق هستند دشمن بغل گوششان را می بینندولی مثل کبک سرشان را درزیربرف فرو می برند. اولا، کشورهای اروپایی هیچکدام با ایران خوب نیستند که اجازه بدهند ایران دست به چنین کاری بزند دوما:کشتن 3تازن چه نفعی می تونه برا ایران قدرتمند درمنطقه داشته باشه سوما: باتوجه به سردی روابط ایران با ترکیه بخاطرسوریه ایران می تونه ازهمین کردها درراستای اهداف خودش استفاده کنه پس اینم بی نتیجه است چهارما: اگه سوریه هم ندنظر باشه حکومت سوریه حاضرنیست بخاطر روابط وتنش با ترکیه دست به چنین کاری بزنه. فقط وفقط می تونه کار دولت ترکیه وعبداله اوجلان باشه یک بازی وقمار برای دخالت درسوریه وکشاندن پای کرد های سوریه درجنگ به نفع ترکیه. کردهای عزیز ایران به هوش باشید و مکر دولت های غربی را به خودشان حواله کنید زنده باد ایران عزیز وقدرتمند. امروز تنها وتنها کردهای ایران هستند که با اقتدار در کناردولت قدرتمند خودشان تمام حرکات دشمنانشان را زیر نظر دارند و مثل گذشته دردام جنایتکاران ودشمنان این ملت نخواهند رفت
یکشنبه 24 دي 1391 - 16:53
مارتین الله - دابلین - ایرلند
این اقدام ، توسط هر شخص یا گروهی که انجام گرفته شده باشه کاملا غیر انسانی و محکوم هست ! ولی هر جنبه بدی که داشت این قضیه ،برای اون عده که منتظر بودن بریزن تو خیابون و وقت ذی قیمتشون رو در تظاهرات تلف کنن بد نشد !شاید اون دسته از هموطنان ایرانی بهتر متوجه منظور من بشن .
یکشنبه 24 دي 1391 - 17:21
مارتین الله - دابلین - ایرلند
این اقدام ، توسط هر شخص یا گروهی که انجام گرفته شده باشه کاملا غیر انسانی و محکوم هست ! ولی هر جنبه بدی که داشت این قضیه ،برای اون عده که منتظر بودن بریزن تو خیابون و وقت ذی قیمتشون رو در تظاهرات تلف کنن بد نشد !شاید اون دسته از هموطنان ایرانی که در خارج از ایران زندگی میکنن، بهتر متوجه منظور من بشن .
یکشنبه 24 دي 1391 - 17:23
سیف الله پیتزایی - بیرمنگام - انگلستان
ترکیه و هر روز ترکیه کرد کشی اتفاق میفته. ارمنی هم زیاد کشتند این ترکا
یکشنبه 24 دي 1391 - 18:02
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
به کوری چشم دشمنان تورک و تورکیه که به تورک و تورکیه توهین میکردند. تورک‌ها در طول تاریخ ترور نکردند
یکشنبه 24 دي 1391 - 18:16
مهر آسا - تهران - ایران
سلام و درود خداوند بر ایران و سوریه عزم بالایتان دشمن شکن هست ترور این زنان که هیچ سودی به حال ایران و سوریه ندارد شک نکنید که کار مزدوران اسراییلی برای اختلاف است
یکشنبه 24 دي 1391 - 18:42
shirvan - اربیل - عراق
sama128 - شیراز - ایران نظرم شما اصلا هیچ اطلاعی نداری چیو به چی‌ ربط میدی؟ یکی‌ از محافظان شخصی‌ ابراهیم تاتلیس بود بعداز اخراجش توسط پسر ابراهیم اینکارو کرد چه ربطی‌ به کردا داره آخه نادان، بجای اینکه ژست اطلاعات بگیری یکم از عقدهات که همیشه ابراز میکنی‌ بر ضّد کردها کم کن،
یکشنبه 24 دي 1391 - 19:28
elynaz - مونترال - کانادا
یعنی‌ فرانسه این قدر بی‌ درو پیکره که قاتل هایی این چنینی پا میشن میان این قدر راحت آدم میکشن ..تازه به این تمیزی و بی‌ نقصی!!این آدم کش یک آدم کش بسیار حرفه‌ای بوده ..نوع قتلش هم مثل ندا بود ..یک تیر انداز بسیار حرفه‌ای ...شکی نیست که کار کار سپاه پاسداران ایران ....با ترور هایی که تو فرانسه و آلمان انگلیس کردن ..تو این سالها خیلی‌ پیشرفته هم شدن ...
یکشنبه 24 دي 1391 - 17:55
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
13431329 - درود - ایران. قوچعلی؟؟ایران قدرتمند!!!!! مرگ بر حکومتی که قدرتش را بر پایه ی جنایات ناشی‌ از دین عربی‌ خود مستحکم کند؟؟؟ ساعتی ۷۰۰۰ تومن اضافه نشد؟؟
یکشنبه 24 دي 1391 - 18:47
kamran2103 - لندن - انگللستان
ساما۱۲۸، دوست عزیز از هیچی‌ خبر نداری کلمات رو پشت سر هم ردیف میکنی‌، اولا ابراهیم تتلی سیس خودش یک کرد و اصلا ترک نیست،دوما ، ترک‌های ترکیه مهاجرانی هستند که از آسیایی میان یعنی قرقیزستان بو اونجا کوچ کرده اند ،همینطور که آخندهای ما از عربستان به ایران کوچ کرد اند. و دیگر اینکه تا جای که من می‌دانم کردها خواهان کشور مستقل هستند نه خود گردن.
یکشنبه 24 دي 1391 - 20:46
universe123 - لندن - بریتانیا
sama128 - شیراز - ایران:. کردها نبودند امروز کشوری بنام ترکیه وجود نداشت. اشتباه کردها این بود که با آتاترک همکاری کردن و به ضرر شان تمام شد...که امروز شاهدش هستیم.. کمی تاریخ بخونی مطمئنم شرمنده میشی از کامنتی که دادی و یا طرز فکری که داری...دوم اینکه: تورگوت اوزال رئیس جمهور کرد ترکیه بین سالهای ۱۹۸۳–۱۹۸۹ خدمت بزرگی به ترکیه کرد. ترکها را از وحشیگری نجات داد و در را بروی بازارهای جهانی تجارت باز کرد و ترکیه را مدرن کرد. بارور نداری تحقیقات کن و تاریخ یا مقاله بخون...خجالت بکش...فکر کنم تو ترکی!!!! اگه چیزی نمیدونی بهتر ساکت بمونی.. زنده باد پ ک ک و آپو
یکشنبه 24 دي 1391 - 22:57
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
universe123 - لندن - بریتانیا, مواظب حرف زدانت باش ، ترک‌ها در طول تاریخ ۹ امپراطوری بزرگ تشکیل دادند، شما هنوز هم در کپرها زندگی‌ می‌کنید، کرد‌ها اگر زرنگ بودن برا خودشان کشور تشکیل داده بودند
دوشنبه 25 دي 1391 - 07:00
mahdi91 - اولان باتور - مغولستان
یک تیر و دو نشان کردند . یعنی هم تصفیه حساب درونی کردند و هم خودشون را به ننه قریبم بازی زدند تا اسمشان بیشتر در رسانه ها مطرح شود
دوشنبه 25 دي 1391 - 09:51
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
ابراهیم تاتلیس میخواست از شهر اورفا(محل تولد خودش) کاندید بشه، "پ ک ک" تهدید کرد که نباید از آنجا کاندید بشه، چون ارائ کرد‌ها را به خود اختصاص می‌دهد و آرا حزب کردی کم می‌شه، ابراهیم قبول نکرد. "پ ک ک" با پرداخت پول به یکی‌ از دشمنان ابراهیم تاتلیس دست به این جنایت زد. "پ ک ک" دست ش به خون هزاران بیگناه آلوده هست. اهداف حامیان "پ ک ک " حمایت از کرد‌ها نیست اهداف آنها ضربه زدن به تورکیه هست. ایران یکی‌ از حامیان "پ ک ک" هست و چندین کشور اروپای هم این طور. به این خاطر مخالف صلح هستند، میخاهند تورکیه با کرد‌ها مشغول بشه. رهبر زندانی " پ ک ک" به این واقعیت پی‌ برده و تعدادی هم از سران " پ ک ک" هستند که با بودن "پ ک ک" سود میبرند و آن‌ها نیز مخالف صلح هستند، چون دکان بازار آنها تعطیل می‌شه، دیگر نمیتوانند قاچاقچی گری بکنند. چون دستشان به خون آلوده هست نمیتوانند در آینده در کردستانه تورکیه مقامی به دست بگیرند
دوشنبه 25 دي 1391 - 13:17
shirvan - اربیل - عراق
هیچ قومی تو دنیا به اندازه ترکها نباید ممنون کرد‌ها باشن، دم از ترور می‌زنن آیا ترک‌ها نبودن چند میلیون ارمنی و کرد را ترور و جنایت علیه بشریت کردن، من نمیدونم چرا این عزیزای ترک اینقدر عقد کوردارو دارن البته می‌شه حدس زد/۱ اصلیت نژادشون مغول و ترکمنستانی هست اما کرد آریا ۲،تاریخ و تمدن را کردها آفریدن اما،،،، شاید منم جای ترکها بودن این جوری می‌تاختم به کردهای با غیرت و مبارز،
دوشنبه 25 دي 1391 - 14:05
sama128 - شیراز - ایران
shirvan - اربیل - عراق و universe123 - لندن - بریتانیا دوستان خوب و عزیز ببخشید که اینطوری میگم الان توی ایران کردها دنبال خودمختاری - توی عراق دنبال خودمختاری - توی ترکیه دنبال خودمختاری آیا به نظر شما 3 کشور که هر سه بخشی یا قسمتی از اراضی آنها دست کردها اجازه میدن که این کردها یکپارچه بشن حالا هم زبون هستند که هستند هر قسمت مال اون کشور فردا بخشهای دیگری از هر کشور درخواست خودمختاری میکنه درست نیست در کنار هم باهم در کنار یک ملیت یعنی همان کشوری که توش بدنیا امدیم مثل آدم زندگی کنیم و در همان خاک مفید و مثل آدم بمیریم حتما فقظ باید خودمان را با خودمختاری ارضاء کنیم. حالا شما ها برید یه کم مطالعه کنید یه کم نمکشه شما هارا
دوشنبه 25 دي 1391 - 15:59
universe123 - لندن - بریتانیا
sama128 - شیراز - ایران:. جالب این کامنتت ولی جواب را از رهبران ترک بپرس. اینها هرگز دنبال صلح نیستنند. پ ک ک چندین بار پیشنهاد صلح را داده ولی ترکها اعتنائی نکردن تا این اواخر که تصمیم به مذاکره با آپو، رهبر پ ک ک، کردند. در ضمن, ابراهیم تاتلیسس ترک نیست کرد است و کردها اونو بیشتر از تو دوست دارن...الکی کامنت نده...اینرا بدان کردها دنبال خود مختاری نیستنند این شا یعه هست..
دوشنبه 25 دي 1391 - 19:57
universe123 - لندن - بریتانیا
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک:. اکراد زرنگ نبودن چونکه مخالف، تجاوز، جنگ و خونریزی، کشتن مردم بیگناه بودند و هستند. بله ترکها زرنگ بودن! آره جون من...مگه به خانمهای بلغاری، رومانیائی، یونانی ودیگران تجاوز کردن وبه کشورهای همجوار حمله کردن زرنگی هست؟ اجداد شما (و یا امپراطوریها)هیچ خدمتی به غیر از جنایت به بشریت نکردند. نمونه اش قتل و عام میلیونها ارامنه و همچنین کردها در منطقه درسیم (تونجلی) هست.. همین الان سیاستمدارهای ترک همراه امریکا به مسلمانها خیانت میکنند. مثلا; مخا لف های سوری را مسلح میکنند. تو یکی بهتر بیشتر یاد بگیری معلوم مثل اون ترکهای دیگه از رو احساسات کامنت میدی و واقعیت را قبول نداری. امان از دست شما ترکها. درود های فراوان به رزمندگان کرد، پ ک ک و شهیدان کردستان بزرگ...
دوشنبه 25 دي 1391 - 18:34
sama128 - شیراز - ایران
universe123 - لندن - بریتانیا متاسفم که سوادت کم و فقط حرف میزنی ابراهیم تاتلیس در استان دیاربکر منطقه کرد نشین ترکیه بدنیا اومده مثل مهسون گیرمیزگول درسته هر دو ترکی صحبت می کنند ولی اصلیت کرد هستند یه کمی مطالعه کن بعد نفهمیده و نسنجیده سینه چاک بده . باتشکر از سینه چاک دادن شما.
‌سه شنبه 26 دي 1391 - 06:04
sama128 - شیراز - ایران
universe123 - لندن - بریتانیا ضمنا این را هم اضافه کنم همین تعصب های خشک مزخرف و الکی و از روی بی سوادی باعث کشته شدن این سه خانم شد و همچنین نزدیک 40000 هزارنفری از ابتدای درگیری بین کرد ها و ترکیه از دو طرف کشته شدند جواب اینها را تو و امثال تو میدید ؟؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!؟!! حرف از روی منطق بزن یا اصلا دیگه حرف نزن.
‌سه شنبه 26 دي 1391 - 06:12
sama128 - شیراز - ایران
universe123 - لندن - بریتانیا از کجا معلوم تیره و طایفه جنابعالی قاتل این سه زن نباشند که اینقدر عاشق جنگ و خونریزی هستی تا صلح و آرامش ...
‌سه شنبه 26 دي 1391 - 11:13
انسانها - تهران - ایران
من از تمامی انسانهای کرد معذرت می خواهم قصدم توهین به ملتی نیست بلکه جواب بی سوادان تازه به دوران رسیده ای مثل شیروان است shirvan - اربیل - عراق را می دهم توهین نکن یک ذره تاریخ آذربایجان رابخوان تمدن اورارتویی را در ویکیپدیا مطالعه کن به شهر مشکین (خیاو) سراب خوی ماکو ارومیه برو ببین این تمدن هزاران سال قبل از .. چه بوده ؟شما از 1یک تا ده مغولی وآذری و ترکی را بشمار و فرق آنها راببین تا ببینیم 2 دقیقه نه بیشتر مطالعه در کل زندگیت داشتی یانه ؟ ما مثل شما نیستیم که تر بزنید به زبان فارسی وچهاده را چوارده ، غزال را کژال ، چگونه ای را چونی و.. هزاران کلمه دیگر را کج وکوله کنین بعد بگید که ما نژاد دیگری از فلان جا هستیم و...تاریخ آذربایجان جنایتهای اسماعیل سمیتقو وامثال اور را ازیاد نخواهد برد هزاران نفر را به جرم اینکه در آذربایجان به چورک نمی توانستند بگند نان سرشان را می زد. ادامه ..
‌سه شنبه 26 دي 1391 - 18:06
انسانها - تهران - ایران
اگه رضا خان نبود وسمیتقو را نمی کشت معلوم نبود این لکه ننگ چه بلایی سر ایران در می آورد. امثال بابکها ستارخان ها و مهندس باکریها جلوی تازیان استبداد وعراقی های وایستادند وجان دادند تا ذره ای از خاک این کشور (خوزستان ، وسایر شهرهایی که آذریها در آن زندگی نمی کنند) بدست اجنبی نیفتتد اونوقت امثال سمیتقو ها واوجالان ها نیز هزاران نفر بیگناه را به خاک وخون کشیدند .اگه مردانگی به کشتن انسانهای بیگناهه .ببخشید ماها راه را اشتباه می ریم از سمیتقو ها یاد بگیرم رسم جوانمردی وفتوت را.امثال اوجالانها وسمیتقو ها به یک سرباز بیچاره ، پیر زن وپیر مردی که هیچ نقشی در دنیای کثیف نژادپرستی نداردن ، کودکان معصومی که فقط در زندگیشان شیر وسینه مادرشان را می شناختندند رحم نکردند اونوقت دم از مردانگی می زنید .مثل گاندی یا ماندلا با مبارزه منفی وسیاسی هم می شود به خواسته خود رسید. زور مبارزان به اصطلاح مرد فقط به ضعیفتر از خودشان می رسد. تاکنون چند نفر از وزرا وفرماندهان ارشد سپاه وارتش ووزارت اطلاعات را ترور کردید نام ببرید ؟هنر جنگجو به آن است که قویتر از خودرا مغلوب کند.
‌سه شنبه 26 دي 1391 - 18:14
universe123 - لندن - بریتانیا
انسانها - تهران - ایران:. ترکها بخاطر قحطی و خوشکسالی کم کم از آن طرف آسیا به منطقه مادها, که کردهای امروزی هستنند, کوچ کردند و اشتباه کردها این بود که اینارو قبول کردند...زبانهای انگلیسی فرانسوی المانی کلمه های مشابه دارن بنابر این اگه زبان کردی و فارسی کمی بهم شباهت دارند زیاد مهم نیست...در ضمن، ترکی هم خیلی به عربی و فارسی و انگلیسی نزدیکه.. کف احوال نجده که میشه احوالت خوبه. هش کس یعنی هیچ کس...اینسان یعنی انسان...ظالیم یعنی ظالم...استانبولی هم شبیه کردی فارسی عربیه...حانجر یعنی خنجر...تشکور یعنی تشکر...اینسان یعنی انسان...کاتل یعنی قاتل. ا پراسیون که انگلیسی و یا فرانسوی هست...یعنی عملیات...جنساید انگلیسی هست یعنی قتل و عام. پی نیر یعنی پنیر...خلاصه زبان را بهونه نگیر که ترکی هم عربی انگلیسی فارسی و کردی داره..."بعد بگید که ما نژاد دیگری از فلان جا هستیم." همچنین باعث آوارگی! ۰۰۰۰۰۰ ۲ کرد خراسان ترکها بودند ترکها تاریخی ندارند که شما بهش مینالی...
‌چهارشنبه 27 دي 1391 - 20:31
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.