شوهرم دست و پایم را می‌بست و شلاق می‌زد

منیژه می‌گوید در خانه شوهرش با او مانند کنیز برخورد می‌شد

بی بی سی : منیژه زن بیست ساله‌ای است که در منطقه "مُقُر" ولایت غزنی در جنوب افغانستان شکنجه مداوم خود توسط شوهرش را در گفتگو با بی‌بی‌سی فاش کرده است.

او هفته‌ها در زیرزمینی خانه‌اش با دست و پای بسته نگهداری می‌شد و شوهرش با چوب، زنجیر و شلاق او را می‌زد. بدن نیم جان منیژه حکایت از داستان غم‌انگیز زندگی او دارد.

منیژه را در منزل یکی از خویشاوندانش در کابل دیدم. وقتی با او روبه رو شدم، چشم‌هایش چیزی را نمی‌دید و از زخم‌ها و آسیب‌های ناشی از لت و کوب (ضرب و جرح) می‌نالید.

او گفت: "به سر و صورتم با مشت و لگد کوبیدند، دست‌هایم را با ریسمان بستند و با زنجیر، چوب و شلاق زدند. روزها و هفته‌ها در زیرزمینی خانه با دست و پای بسته سپری کردم، در هوای سرد و برف مرا وادار به کار می‌کردند."

منیژه افزود: "هیچ جای بدنم نیست که زخمی نشده باشد. ناخن‌های دستانم افتاده و پاهایم توان حرکت ندارد."

او می‌گوید دو سال پیش به خواست خود با نواسه (نوه) کاکا/عمویش ازدواج کرد، اما در خانواده شوهرش حیثیت (جایگاه) یک کنیز را داشت و نه عروس.

منیژه گفت: "از روزی که با این مرد ازدواج کردم، همیشه تلاش داشتم تا رضایت خانواده او را به دست آورم و به علاقمندی آنها در کارهای خانه سهم بگیرم، اما برخورد نادرست مادر شوهر و به ویژه لت و کوب و برخورد وحشیانه شوهرم هیچ وقت این فرصت را به من نداد. من عروس نه، بلکه کنیز و یا نوکر این خانه بودم."

پدر منیژه: از دخترم دفاع می‌کنم


"به هر قیمتی که شده از حق دخترم دفاع می‌کنم. من یک کراچی‌ران (گاریچی) هستم و پولی هم ندارم که به این محکمه و آن محکمه بدهم. با دست‌های خالی قضیه دخترم را پیگیری می‌کنم و او را از شوهرش که یک جنایتکار است، جدا می‌کنم."

همایون پدر منیژه وقتی از شکنجه دخترش با خبر شد، به مُقُر رفت و دخترش را با این استدلال که می‌خواهد به دیدار مادرش ببرد، از خانه شوهرش بیرون آورد و به کابل منتقل کرد.

او در حالی که اشک می‌ریخت، گفت: "به هر قیمتی که شده از حق دخترم دفاع می‌کنم. من یک کراچی‌ران (گاریچی) هستم و پولی هم ندارم که به این محکمه و آن محکمه بدهم. با دست‌های خالی قضیه دخترم را پیگیری می‌کنم و او را از شوهرش که یک جنایتکار است، جدا می‌کنم."

پدر منیژه افزود:" من با خانواده و قوم شوهر دخترم تماس گرفته‌ام و از آنها خواسته‌ام تا به کابل بیایند و جزای پسرشان را خودشان تعیین کنند."

منیژه در مُقُر ولایت غزنی زندگی می‌کرد و شوهرش تعمیرکار موتور سیکلت است. به گفته منیژه شوهرش هیچ وقت با او رفتار خوب نداشت.

مادر منیژه بیش از همه اشک می‌ریزد. او می‌گوید: "اصلا باورم نمی شود با چشم‌های خودم دخترم را در این وضعیت ببینم."

در خانه امن

 

منیژه به کمک مسئولان یک "خانه امن" در کابل که از سوی نهاد غیردولتی موسوم به "هاکا" اداره می‌شود، به بیمارستان منتقل شده است.

حمیده، مسئول این مرکز می‌گوید: "با اجازه اعضای خانواده منیژه در نظر داریم قضیه او را رسمی (پیگیری) کنیم و برای او وکیل مدافع گرفته و پرونده اش را به دادستانی تحویل دهیم."

مسئولان بیمارستان علی‌آباد که منیژه در آن جا تحت درمان است، می‌گویند وضعیت او حالا خوب است، اما شکنجه و بدرفتاری با او بر وضعیت روحی‌اش تاثیر بدی گذاشته است. دکتر عبدالمعروف ندیم، مسئول این بیمارستان به بی‌بی‌سی گفت تمام تلاش خود را برای سلامت این زن به خرج خواهد داد.

اما این نخستین باری نیست که منیژه از شکنجه و لت و کوب فرار کرده و به کابل آمده است. او می‌گوید: "حدود شش ماه پیش نیز به کابل آمدم و داستان زندگی‌ام را با وزارت امور زنان در میان گذاشتم."

'این خانواده اتهام می‌بندد'


منیژه: "هیچ جای بدنم نیست که زخمی نشده باشد. ناخن‌های دستانم افتاده و پاهایم توان حرکت ندارد."

اما فوزیه امینی، رئیس بخش حقوقی وزارت امور زنان گفت: "به نظر من قضیه این دختر به وزارت امور زنان نرسیده است. این خانواده اتهام می‌بندد. اگر به ما می‌رسید حتما پیگیری می‌شد و این خانم به حق خود دست می‌یافت."

ماجرای منیژه یکی از چندین موارد خشونت علیه زنان در افغانستان است که این روزها یکی پی دیگری به رسانه‌ها درز می‌کند.

این خشونت‌ها همزمان است با امضای کلیک طوماری که از سوی سه هزار نفر از مقام‌های دولتی و افراد عادی در حمایت از اجرای قانون منع خشونت علیه زنان امضا شده است.

این طومار را یک نهاد مدافع حقوق زنان در کابل روز چهارشنبه (۱۳ جدی/دی) به مسئولان دولتی تحویل داد.

هدف از جمع کردن امضا برای اجرای این قانون، جلب توجه اقشار مختلف جامعه، از افراد عادی تا مقام‌های ارشد دولتی به مساله خشونت علیه زنان بوده است.

+132
رأی دهید
-64

piki82 - تورین - ایتالیا
چه جانورهایی پیدا میشه ! صد رحمت به ایرانیها !
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 20:42
rezgar - لینشوپینگ - سوئد
خدا لعنت کند هر چه افغانی زن ستیز را و ان افغانی که خود را بر زنان ترجیح میدهد.
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 20:50
perser68 - فلوریدا - امریکا
حالا اگه این داستان لوو نمیرفت و این دختر بدبخت یه جوری یه بلائی سره شوهرش میاورد،خیلی‌‌ها میخواستن اگه دستشون به این دختره می‌رسید گردنش رو از تنش جدا کنن!چرا به شوهرش خیانت کرد؟باز افغانستان که به خبر نگار اجازه تحقیق بیطرفانه میده!البته نه همیشه! الان اگه چاره داشتن گردن منو میزدن!
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 20:32
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
به قول قران مغز زنها نصف مرد هاست. و زنها محل بذر افشانی مردها هستند (بقره آیه ۲۲۳)! پس دیگه انتظاری نمی‌رود از مردم که بهتر از این با زنشون رفتار کنند!
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 21:37
pull.over - دوحه - قطر
ای کاش فحش دادن تو این سایت آزاد بود. حالا که آزاد نیست بدترین فحشی که تو ذهنتونه رو من دادم به اون جونور و مادرش! آخیش!
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 22:18
salomeh_f - ساکرامنتو - آمریکا
ای بر پدر و مادر این مرد لعنت ابدی . همین شکنجه‌ها رو باید سر شوهر و مادر شوهره بیارن
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 22:04
mobareze khamoosh - پردیس - ایران
مردان خاور میانه متأسفانه به خشونت و هرزگی مشهورند،به عنوان یک مرد ایرانی از خودم شرمنده ام.
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 22:28
nmayandeh khoda - هایدلبرگ - آلمان
منفورترین اعمال وحشی و قرون وسطایی و ضّد بشری ، فقط در کشورهایی انجام می‌گیرد که قوانین اسلامی حکم فرماست !!،،، کشورهایی که با یورش اعراب ..ناخواسته تصرف شد و این مذهب زورگو و پوشالی به زور شمشیر و سرنیزه تحمیل شد ، هیچ‌گاه آرامش به خود نخواهد دید و ملت آن منطقه بدبخت‌ترین و بیچاره‌ترین مردم دنیا هستند !،، مگر اینکه ملتها در مقابل اینهمه ظلمها و فاسدان اسلامی قیام کنند و با همت خود ، خودشان را از چنگال این اهریمن اسلامی نجات دهند !،، در غیر اینصورت این جنایتها ادامه دارد و هیچ‌گاه ملت آن منطقه روی خوش به خود نخواهند دید !
‌پنجشنبه 14 دي 1391 - 22:07
Islam zoda - تورنتو - کانادا
فقط مثل یک مرد مسلمان عمل کرده بیچاره. با اموالش هر کار می‌خواسته کرده دیگه!
جمعه 15 دي 1391 - 04:46
طاطا - تهران - ایران
مرد مسلمان وحشی وحشی وحشی بی تمدن بی فرهنگ بی وجدان ننگ بر تو
جمعه 15 دي 1391 - 08:56
exam292 - تهران - ایران
"نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا" : تو خودت هرچه میخوای باش! ولی شبهه افکنی نکن! این آیه در خصوص رفتار زشتی از مردم در خصوص زن نازل شده و افراد کوته فکری مثل شما، فقط روی کلمه ی کشتزار کلیک کردید! "در اینجا زنان تشبیه به مزرعه شده اند، و این تشبیه ممکن است براى بعضى سنگین آید که چرا اسلام درباره نیمى از نوع بشر چنین تعبیرى کرده است در حالى که نکته باریکى در این تشبیه نهفته شده ، در حقیقت قرآن مى خواهد ضرورت وجود زن را در اجتماع انسانى نشان دهد که زن وسیله اطفاء شهوت و هوسرانى مردان نیست ، بلکه وسیله اى است براى حفظ حیات نوع بشر، این سخن در برابر آنها که نسبت به جنس زن همچون یک بازیچه یا وسیله هوسبازى مى نگرند، هشدارى محسوب مى شود."
جمعه 15 دي 1391 - 09:33
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
exam ۲۹۲- تهران‌ایران. اینو چی‌ میگی‌ که میگه شکنجه کنید زن و مردان رو: سوره نسا آیه ۱۶:"و از میان شما، آن مردان و زنانى که مرتکب آن کار مى‏شوند، آنها را آزار دهید! و اگر توبه کنند، و اصلاح نمایند، از آنها درگذرید! زیرا خداوند، توبه‏پذیر و مهربان است. "، ، نظرت راجع‌به آیه ۲۴ چیه کمیگه :"و زنان شوهردار ؛مگر آنها را که (از راه اسارت) مالک شده‏اید؛" آیه ۳۴ هم جالب هست که میگه :" ان دسته از زنان را که از سرکشى و مخالفتشان بیم دارید، پند و اندرز دهید! در بستر از آنها دورى نمایید! و آنها را تنبیه کنید! و اگر از شما پیروى کردند، راهى براى تعدى بر آنها نجویید!"
یکشنبه 17 دي 1391 - 21:37
exam292 - تهران - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا: خودت میدونی که همانند کامنت قبلی، تمامی شبهات شما جواب داره، برای مثال "سوره نسا" : آیه شریفه در مورد زنانی است که از اموراتی که حق شوهر است سرپیچی می کنند و آن ها را مورد اذیت قرار می دهند. در این آیه مراد از زدن، زدنی نیست که منجر به مجروح شدن زن شود بلکه در روایات آمده در ذیل این آیه این زدن باید به گونه ای باشد که دیه تعلق نگیرد.
دوشنبه 18 دي 1391 - 12:39
exam292 - تهران - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا: .. همچنین قرآن این آیه را برای زنانی که بنای ناسازگاری داشته باشند آمده است. (کلمه نشوز از ریشه ن ش ز به معنی سرکشی و طغیان است) در این آیه برای مقابله با چنین حالتی در زنان سه مرحله برای آن ذکر شده است. 1- موعظه: کلامی که سراسر لطف و محبت است. 2- دوری از خوابگاه زنان: در این مرحله شوهر با دوری کردن از خوابگاه همسرش ناراحتی خود را از رفتار همسرش نشان می دهد.3- زدن: با شرایط خاص که قبلا ذکر شد. روان شناسان امروزی معتقدند که برخی از زنان دارای حالتی به نام مازوخیسم یعنی آزاردهندگی هستند. در نظریه روان شناسان چند نکته مهم به چشم می خورد: 1-روان شناسان تنها راه آرامش زنان در موارد حاد را تنبیه مختصر بدنی می دانند.2- طبق نظر روان شناسان این زنان وقتی سزاواز تنبیه بدنی هستند که این حالت (مازوخیسم) در آن ها به اوج خود برسد. اتفاقا در قرآن هم تنبیه بدنی به عنوان راه حل آخر بیان می شود. 3- روان شناسان بیان می کنند که این تنبیه باید مختصر باشد، که این دقیقا مطابق روایات آمده در ذیل آیه است.
دوشنبه 18 دي 1391 - 12:40
exam292 - تهران - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا: ...اما نکته آخر: شاید سوال شود که چرا شبیه این حکم برای مردان نیامده است؟ در پاسخ باید گفت که این حکم برای مردان هم آمده است ولی اجرای آن به حاکم شرع سپرده شده است. همین موضوع در قضاوت های امیرالمونین آمده است که ایشان در زمان حکومتشان مردی را که در حق همسرش ظلم می کرد و سخن حق را نمی پذیرفت، تنبیه و تعذیر کردند. پس به نظر من این آیه می تواند یکی از معجزات قرآن باشد زیرا حرفی را که قرآن 1400 سال پیش بیان کرده اند روان شناسان تازه به آن رسیده اند.
دوشنبه 18 دي 1391 - 12:40
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
exam ۲۹۲ - تهران - ایران. به نظر من معجزه قران امثال تو هستند که حقیقت رو نمی‌تونند قبول کنند و خودشون رو به کوچه علی‌ چپ میزند!! کدوم روانشناس در دنیا گفته که زنها رو باید زد؟ چرا مزخرف میگی‌؟ یه مقاله‌، کتابی، اسمی چیزی بده من برم چک کنم! مرد حسابی‌ من خودم ۲۰ سال هست خارج زندگی‌ میکنند، حاضرم قسم بخورم اگه همچنین حرفی‌ رو کسی‌ زده باشه زندان افتاده شده! از بس که حرف مزخرف، نژاد پرستانه و بی‌ منطقی‌ هست! مگر اینکه از همون روان شناسان عقب موندهٔ مسلمان باشه که در کشور‌های جهان سومی‌ کار بکنه! حتما یه مدرکی‌ برای این حرف خنده دارت بنویس برام!
دوشنبه 18 دي 1391 - 21:33
exam292 - تهران - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا: من نمی دونم آیا متاهل هستی؟یا نه! زن هم نیستی که درک مطلب بالا رو داشته باشی!!! یه زن به شکل ذاتی دوست داره که شوهرش از نظر قدرت بدنی، ایده آل باشه!! (زدن زن با اون شرایطی که اسلام میگه، یه نمایش قدرت بدنی است).بد نیست توی اینترنت یه جستجوی کوچولو داشته باشی! یه کم دیدت باز میشه!
‌سه شنبه 19 دي 1391 - 08:56
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
exam ۲۹۲ - تهران - ایران .. اولا که خوب کم اوردی گفتم اسم ببر نتونستی!! اینه که از اونجا حرف زدن شرط نیست، با مدرک صحبت کردن مهمه! دوما هم که شما منطق اسلامی داری و من عزت انتظار بیشتری ندارم. فقط خلاصه مطلب رو بگم که در ممالک غیر اسلامی نه تنها زنها دوست ندارند کتک خرده بشوند بلکه به محض اینکه دست روشون بلند کنی‌، زنگ میزنند پلیس و مرد رو زندان میندازند! چونکه اینجا قانون قرآنی یا همون قانون جنگل نیست که هرکی‌ زورش بیشتره اون‌یکی رو بزنه و بهش زور بگه!
‌سه شنبه 19 دي 1391 - 22:21
exam292 - تهران - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا: اینکه غرب و فرهنگ غرب برای تو ایده آله!!! قرار نیست که من برای اثبات دلایل خودم از کارشناسهای غربی کمک بگیرم!(حداقل کارشناسهای غربی منکر خدا نیستند! ولی تو به سیم آخر زدی و خدارو هم انکار میکنی!!!) در ضمن در خانواده های غربی زن سالاری حاکمه! توی خانواده، چه مرد سالاری، چه زن سالاری، چه فرزند سالاری اگه حاکم باشه! فاتحه اون خانواده خونده است.
‌چهارشنبه 20 دي 1391 - 12:41
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
exam ۲۹۲ - دیگه برو. واقعا برو که دیگه کم اوردی. هر ایدولوژی ارزشش از پیامدهاش تعیین میشه! با این ایدولوژی اسلام، میبینی‌ که تمام کشور‌های اسلامی بدبخت و بیچاره هستند و فقر فرهنگی‌، اقتصادی، اجتماعی‌ دارند. در ضمن دفعهٔ دیگه خزعبلات قران رو به علم و دانش ربط نده! اگه اون بیماری که گفتی‌ واقعا وجود داشت و درمانش کتک زدن زنها بود، مطمئن باش که ۲۰۰ سال پیش دانشمند‌های غربی بهش دست یافته بودند! اسلام شما حتی ۱ قرص آسپیرین هم نتونست برای خدمت به بشریت بیاره!
‌چهارشنبه 20 دي 1391 - 20:50
exam292 - تهران - ایران
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا:بعد از اینکه ایرانیان مسلمان شدن، استعدادها در ایران شکوفا شد، نمونه ی این استعداد رو میتونم ابو علی سینا بگم(مسلمان بود و شیعه) همین الآن نیز در بهترین دانشگاهای پزشکی دنیا از کتاب این دانشمند مسلمان استفاده میکنن(البته تو چشم دیدن این دانشمندان رو نداری!)
‌پنجشنبه 21 دي 1391 - 14:48
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
اگسم۲۹۲ - تهران - ایران . اولا که ابو علی‌ سینا مسلمان زاده بود، و ادعای مسلمانی نداشت! بیا یه کتاب راجع به دین ازش معرفی‌ کن بعدش بچسبونش به اسلام! دوما هم که من میگم اسلام ۱ آسپیرین نیاورد! پس برو از قران آسپیرین در بیار نه اینکه ۱ مسلمان بیاری بگی‌ این چیکار کرده! این فقط نقطه ضعف مسلمان‌ها رو می‌رسونه که اینجوری حرف میزنند! واگر نه من ۱ یهودی ندیدم که بگه انیشتن یهودی بود که رمز کائنات رو به ما فهموند! یا ۱ مسیحی‌ ندیدم بگه این همه علم پزشکی‌، فزاشناسی ، ریاضی‌، فیزیک و غیره که ۹۹.۹% اینا از اروپا بودند دانشمند هاش رو بگن اینا مسیحی‌ بودند! واقعا مسخره و خنده داره!
‌پنجشنبه 21 دي 1391 - 21:23
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.