تغییر پایان فیلم «من مادر هستم» درپی بالا گرفتن اعتراض‌ها

اعتراضات اعضای گروه موسوم به «انصار حزب‌الله» به اکران فیلم «من مادر هستم» با تجمع معترضان در مقابل وزارت ارشاد و دفاع عده‌ای از سینماگران از آثار سینمایی ادامه پیدا کرد و در پی آن اعلام شد که پایان فیلم تغییر خواهد کرد.

به گزارش خبرگزاری‌های داخلی ایران، معترضان به اکران فیلم «من مادر هستم» ساخته فریدون جیرانی که پیش از این به وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هشدار داده بودند که اکران این فیلم را متوقف کند، شنبه ۱۱ آذر در مقابل ساختمان وزارت ارشاد تجمع کردند و علیه مسئولان ارشاد شعار دادند.
 
در تجمع برابر ساختمان وزارت ارشاد که از ساعت ۱۱ شروع شد حدود ۲۰۰ نفر از اعضای انصار حزب‌الله حاضر بودند که تابلوها و بنرهایی با شعارهای «تا اصلاح سینما از پای نمی‌نشینیم»‌،‌ «خانواده شهدا شرمنده‌ایم»، «دیگر در برابر سینمای ضد دین ساکت نمی‌مانیم»، «سینمای اسلامی جای مشروب نیست»، «‌هتاکان روح‌الله اعدام باید گردند» در دست داشتند.
 
معترضان در پلاکاردهای خود، فیلم «من مادر هستم» را «شنیع‌ترین» اثر سینمای ایران نامیدند. «این سینما مروج فساد است»‌،‌ «تعطیل آن برای ما صواب است»‌،‌ «کو عفت‌، کو غیرت مسئولین فرهنگی،‌ خجالت»‌، «این سینمای فاسد تعطیل باید گردد»، «آن مسئول بی‌غیرت تعویض باید گردد» از دیگر شعارهای اعضای انصار حزب‌الله بود.
 
از سوی دیگر ۱۵۰ نفر از دوستداران و دست‌اندرکاران سینما نیز با حضور در مقابل وزارت ارشاد، از فریدون جیرانی و وزیر ارشاد حمایت کردند.
 
«سینما سینما حمایتت می‌کنیم»، «ای وزیر باغیرت حمایت حمایت»، «درود بر سینما»، «خوارج خوارج سینما را رها کن، یا علی بیدار شو خوارج و نگاه کن»، «هنرمند می‌میرد ذلت نمی‌پذیرد»، «فریدون جیرانی حمایتت می‌کنیم» از جمله شعارهایی بود که سینماگران سر دادند.
 
حبیب کاووش، فرهاد اصلانی، سیدضیاء هاشمی، علی سرتیپی، غلامرضا موسوی، منیژه حکمت، فیما‌ امامی و سیدجمال ساداتیان، سعید سهیلی، محسن خان جهانی، حبیب اسماعیلی‌ و محمد حسین فرحبخش از چهره‌های سینمایی حاضر در این تجمع بودند.
 
در این تجمع انصار حزب‌الله با قرائت بیانیه‌ای اعلام کردند که تجمع‌ و اعتراض‌شان «بنا به بند (م) وصیت‌نامه آیت‌الله خمینی ‌‌و بر اساس مصداق امر به معروف و نهی از منکر است.»
 
آن‌ها اعلام کردند که فعالیت‌شان را تا پایان ابطال پروانه‌ نمایش فیلم‌هایی همچون «من مادر هستم» و ‌‌فیلم‌های دیگری که به زعم آن‌ها «مستهجن» هستند ادامه خواهند داد.
 
پایان‌بندی فیلم تغییر می‌کند
 
اما در حالی که همه منتظر موضع‌گیری وزارت ارشاد بودند، سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی گفت که پایان‌بندی فیلم سینمایی «من مادر هستم» تغییر می‌کند.
 
مهدی عظیمی به خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا گفت که مطابق نظر شورای عالی اکران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی که با حضور وزیر تشکیل شده است «برای جلوگیری از هر گونه سوء‌تفاهم یا برداشت نادرست در خصوص حکم حیات‌بخش قصاص، تغییر و حذف لازم در انتهای فیلم سینمایی ‌"من مادر هستم‌" تعیین و ابلاغ شد.»
 
به گفته او، اصلاحیه‌های مورد نظر اعمال شده و تمام کپی‌های نمایش را در سطح کشور دربرخواهد گرفت.
 
در پی اکران فیلم «من مادر هستم» هفتم اذرماه انصار حزب‌الله به سازمان سینمایی تا پایان وقت اداری همان روز مهلت داد‌ که مجوز نمایش عمومی این فیلم ‌را لغو کند.
 
این گروه که اواسط مهرماه از جواد شمقدری، رئیس سازمان سینمایی وزارت ارشاد اسلامی به عنوان مسئول ارائه مجوز به چهار فیلم «برف روی کاج‌ها»، «پل چوبی»، «من مادر هستم» و «من همسرش هستم» و نمایش عمومی آن در سینماهای کشور به دادستان تهران شکایت کرده بود، فیلم «من مادر هستم» را «کثیف»‌، و کار رئیس سازمان سینمایی در صدور مجوز نمایش برای این فیلم را «شنیع» خواند و هشدار داد که این سازمان «موظف به پیروی از احکام اسلام و رای علمای دین» است.
 
بیانیه انصار حزب‌الله با استقبال دو عضو کمیسیون فرهنگی مجلس همراه شد. علی مطهری اعتراض به اکران فیلم جیرانی را «کاملا بجا» دانست و گفت صاحبان بیانیه انصار حزب‌الله حق اعتراض دارند و اگر اعتراض آن‌ها اختلالی در نظم عمومی ایجاد نکند، ایرادی ندارد.
 
علی مطهری ادامه داد: این طیف می‌توانند اعتراض خود را اعلام کنند و برای تجمع خیابانی هم مجوزهای لازم را دریافت کرده و زمینه قانونی را فراهم کنند.
 
آقای مطهری تاکید کرد که فیلم «من مادر هستم» را سال گذشته دیده و به نظر او فیلم خوبی نیست و همچون فیلم «برف روی کاج‌ها» با مضمون خیانت ساخته شده است.
 
این نماینده مجلس، عملکرد وزیر ارشاد را ضعیف خواند و او را متهم کرد که «از خود استقلال ندارد».
 
یک عضو دیگر فرهنگی مجلس نیز گفت ساخت فیلم‌هایی با موضوع خیانت نوعی «تهاجم فرهنگی برنامه‌ریزی شده براساس تفکر شبکه‌های ماهواره‌ای مثل فارسی ۱» است و «به حق» باید جلوی اکران فیلم‌هایی از این دست گرفته شود.
 
بیژن نوباوه گفت: مسئله فقط یک فیلم نیست، بلکه اعتراض به هشت فیلمی است که حوزه هنری هم از اکران آن‌ها در سینماهای خود امتناع کرده است.
 
به اعتقاد این نماینده مجلس، این فیلم‌ها «نه در شان نظام و انقلاب و نه در شان سینمای ایران و مخاطبان آن است.»
 
در همین روز همچنین کارگردان و تهیه‌کننده ‌‌فیلم «من مادر هستم» نیز در بیانیه‌ای از خود دفاع کردند.
 
‌ فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی، کارگردان و تهیه‌کننده فیلم «من مادر هستم» در بیانیه خود نوشتند: از عده‌ای که ندیده تحت تاثیر تحریکات پشت‌پرده، جوسازی ناجوانمردانه‌ای را علیه فیلم شروع کردند و قضاوتشان را قضاوتی اسلامی تلقی کردند دعوت می‌کنیم که از فردا به تماشای فیلم بنشینند و بعد از دیدن فیلم نظر بدهند.
 
به گفته این دو سینماگر، فیلم ‌«من مادر هستم» نه درباره خیانت است نه درباره زنا‌، نه نمایش فحشاست، این فیلم ‌یک فیلم اخلاقی است که یک نوع سبک زندگی را به چالش می‌کشد.
 
فریدون جیرانی و غلامرضا موسوی ‌سکوت برخی از «روشنفکران مسلمان داخل سینما» در این رابطه را «توجیه‌پذیر» ندانستند و ابراز امیدواری کردند که بعدها در مقابل تاریخ دلیلی برای این سکوت خود داشته باشند.
 
پیش از این در آخرین روزهای شهریور، حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی رسماً اعلام کرد که «برف‌ روی کاج‌ها» ساخته پیمان معادی، «من همسرش هستم» به کارگردانی مصطفی شایسته، «پل چوبی» ساخته مهدی کرم‌پور، «بی‌خود و بی‌جهت» به کارگردانی عبدالرضا کاهانی، «پذیرایی ساده» ساخته مانی حقیقی و «من مادر هستم» به کارگردانی فریدون جیرانی را در سینماهایش اکران نخواهد کرد.
 
در واکنش به این اعلام، سازندگان این فیلم‌ها در بیانیه‌ای مشترک عنوان کردند که این شرایط منجر به حذف بخش خصوصی و مرگ سینمای اجتماعی ایران می‌شود.
 
این اتفاقات از سال گذشته شروع شد وقتی که پس از جشنواره فجر، رسانه‌های نزدیک به اصولگرایان نسبت به مضمون فیلم‌های شرکت‌کننده در جشنواره اعتراض کردند. به گفته آنان، اکثر فیلم‌های به نمایش در آمده در جشنواره، موضوع‌شان خیانت بوده است.
 
در همین راستا، فروردین امسال در پی توقف اکران دو فیلم «گشت ارشاد» و «زندگی خصوصی» انجمن سینماداران ایران در بیانیه‌ای با انتقاد از تجمعات اعتراضی گروه موسوم به «انصار حزب‌الله» در مخالفت با اکران این دو فیلم، اعلام کرد که «کف خیابان محل بحث‌های نظری و چگونگی پرداختن به سینما» نیست.

+42
رأی دهید
-27

ehsan1987 - تهران - ایران
این فیلم من مادر هستم انقدر جو سازی کردن که باعث کنجکاوی مردم شده و بنده دیشب با حضور در سینما فلسطین دیدم که جای سوزن انداختن نبود اون در یک روز اول هفته!و در کل به نسبت فیلمای دیگه که تو سینما اکران شده و میشه ارزش یه بار دیدنو داره
یکشنبه 12 آذر 1391 - 11:19
بت شکن - مونترال - کانادا
یادم میاید وقتی‌ آمیتا بچا در اولین فیلم خود به نام "قربانی" در آخر فیلم کشته میشود میلیون‌ها هندی جلو آن سینما در اعتراض به نقش منفی‌ فیلم که چرا ناجونمردانه آمیتا بچا را کشت سینما را به آتش کشیدند. روز بعد آمیتا به تمام سینما هایی که این فیلم را اکران کرده بودند میرفت و خود را نشان میداد که "بابا من نمردم اون فقط یک فیلم بود"!! فیلم قربانی الان ۳۰ سال هست که روی پرده یکی‌ از سینما‌های بمبی در حال اکران است. اگر کارگردانان سینمای ایران برای هندی‌ها فیلم بسازند ارزشاش خیلی بیشتر از این فرهنگ هست!!
یکشنبه 12 آذر 1391 - 13:16
بت شکن - مونترال - کانادا
از آنجایی که در اکثر فیلم‌های هندی عاشق و معشوق به هم میرسند در یکی‌ از فیلم‌ها عاشق و معشوق در اعتراض به مخالفت والدین دست‌های خود را با زنجیر و قفل به هم می‌بندند و خود را به درون یک استخر میاندازند و خود کشی میکنن. در یک ماه اول اکران این فیل ۱۸ دختر و پسر عاشق به خاطر پایان غم انگیز این فیلم دست به خود کشی میزنند. نهایتا دولت کارگردان را مجبور به تغییر پایان فیلم می‌کند. چقدر سناریو سینمای هند با سینمای ایران شبیه اند!!!!
یکشنبه 12 آذر 1391 - 13:29
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران
لطفن یک نفر توضیح بده که حکم حیات بخش!؟ قصاص که این سرپرست اداره کل نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی دیوانه گفته یعنی چی؟ قصاص چطوری میتونه حیات بخش باشه!
یکشنبه 12 آذر 1391 - 20:32
سهیل ایرانی - اصفهان - ایران
همسایه دکتر شریعتی - ایران - ایران وقتی ولی دم باشی میفهمی. شاید حکم قصاص در ظاهر خشن باشه اما مثل عمل جراحی نتیجه‌اش حیات بخش چرا که 1- باعث میشه مجرمان از انجام جرم واهمه پیدا کنن (البته من مخالف فرهنگ سازی و بسترسازی نیستم به نظرم هر دو تا با هم لازمه). 2- از انتقام‌های خونین اولیای دم جلوگیری میکنه.
دوشنبه 13 آذر 1391 - 08:09
sorkhrag-NL - آرنهم - هلند
سهیل ایرانی: چقدر هم در این سالها از ترس قصاص و چوبه دار و .... مجرمان از انجام جرم واهمه پیدا کردن ،همچنین از انتقام های خونین و ......
‌سه شنبه 14 آذر 1391 - 01:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.