آلمان از حمله به سفارت ایران در برلین ابراز تاسف کرد

وستروله در تماس با صالحی با محکومیت حمله به سفارت، مسئولیت دولتها در حفاظت از اماکن دیپلماتیک را یادآور شده

سفارت ایران در برلین هدف معترضان قرار گزفته و وزیر امور خارجه آلمان از این حادثه ابراز تاسف کرده است.
روز پنجشنبه، ۹ آذر (۲۹ نوامبر)، منابع خبری ایران گزارش کردند که گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان، شامگاه گذشته با علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران تماس تلفنی گرفته و طی آن، حادثه حمله گروهی از معترضان به سفارت جمهوری اسلامی در برلین را محکوم دانسته است.

به گزارش خبرگزاری مهر، آقای وستروله ضمن عذرخواهی رسمی از این حادثه، گفته است که دولت آلمان حفاظت از سفارت و سرکنسولگری ایران در آلمان را وظیفه خود می داند و اجازه نمی دهد این حادثه تکرار شود.

براساس این گزارش، علی اکبر صالحی نیز با تاسف بار خواندن تعرض به سفارت جمهوری اسلامی، گفته است: "انتظار ما از دولت و پلیس آلمان این بود که با توجه به هشدارهای قبلی سفارت، از وقوع چنین حادثه ای جلوگیری نموده و وظیفه خود را به خوبی انجام می داد."

آقای صالحی حمله به سفارت ایران را "اقدامی زشت" خوانده و خواستار "رسیدگی جدی به ا ین مساله و محاکمه عوامل دخیل" در آن شده است.

این نخستین مورد از گفتگوی وزیران خارجه ایران و آلمان در مورد نقض حریم دیپلماتیک نیست. پس از حمله به مراکز دیپلماتیک بریتانیا در تهران در سال گذشته، آقای وستروله در گفتگویی با آقای صالحی، مسئولیت دولت ها در حفاظت ار مراکز دیپلماتیک را به او یادآور شده و وزیر خارجه ایران نیز از آن حمله ابراز تاسف کرده بود.

شب گذشته، وزارت خارجه آلمان در بیانیه ای، ضمن تایید تماس تلفنی وزیر خارجه آن کشور با علی اکبر صالحی، گفت که آقای وستروله تاکید کرده است که از سفارت جمهوری اسلامی حفاظت به عمل خواهد آمد.

تماس تلفنی وزیر خارجه آلمان با مقام ایرانی به حادثه حمله گروهی از تظاهرکنندگان به سفارت ایران در برلین، پایتخت آلمان، ارتباط دارد که روز گذشته حدود ساعت ۳ بعد از ظهر به وقت محلی روی داد.


تظاهرکنندگان به سوی ساختمان سفارت سنگ و رنگ پرتاب کردند و پرچم جمهوری اسلامی را پایین کشیدند

به گفته پلیس برلین، در این حادثه، حدود سی نفر تظاهرکننده به سوی ساختمان سفارت سنگ و رنگ پرتاب کردند و سپس پرچم جمهوری اسلامی را پائین کشیدند و پاره کردند.

ظاهرا تظاهرکنندگان به محوطه بیرونی سفارت راه یافته بودند و پلیس آلمان گفته است که آنان نتوانستند وارد ساختمان سفارت شوند و ماموران ده نفر از آنان را بازداشت کردند.

در عین حال، برخی منابع خبری دولتی ایران گفته اند که مهاجمان وارد ساختمان سفارتخانه شدند و وسایل آن را تخریب کردند.

در بیانیه پلیس آلمان به هویت و انگیزه مهاجمان به سفارت جمهوری اسلامی اشاره ای نشده است اما منابع خبری ایرانی، گزارش های متفاوتی را در این زمینه منتشر کرده اند.

هویت مبهم و انگیزه مختلف


برخی منابع ایرانی کمک جمهوری اسلامی به حماس را عامل حمله به سفارت معرفی کرده اند

خبرگزاری دولتی ایران - ایرنا - گزارش خود در این مورد را با عنوان "تعرض به سفارت ایران در برلین با کینه از پیروزی مقاومت فلسطین در غزه" منتشر کرده و با اعلام اینکه شمار مهاجمان حدود بیست نفر بود، نوشته است که "شعارهای آنها مبنی بر اینکه غزه با موشک های ساخت ایران پیروز شد، به خوبی نشان می داد که از سوی محافل صهیونیستی برای این اقدام حمایت و پشتیبانی شده بودند."

مقامات و رسانه های دولتی جمهوری اسلامی برقراری آتش بس در غزه را به منزله پیروزی گروه حماس بر اسرائیل دانسته و با اظهار اینکه حماس از موشک های ساخت ایران استفاده می کرده، برقراری آتش بس را پیروزی برزگی برای جمهوری اسلامی هم تلقی کرده اند.

ایرنا گفته است که تعرض کنندگان با وجود تعداد کم "کاملا مجهز" بودند و توضیح داده که آنان با استفاده از تجهیزاتی مانند نردبان تاشو و سیم چین قوی، توانستند از نرده ها و سیم خاردار اطراف محوطه سفارت عبور کنند.

به گفته ایرنا، تعدادی خبرنگار هم در محل حضور داشتند "که نشان دهنده برنامه ریزی قبلی و پشتیبانی از یک ناحیه خاص در رابطه با این حمله بوده است" اما خبرگزاری جمهوری اسلامی هویت این "ناحیه خاص" را مشخص نکرده است.

ایرنا افزوده است که نیروهای پلیس هم دیر به محل رسیدند و در نتیجه تنها دوازده تن از معترضان دستگیر شدند و سفیر جمهوری اسلامی با مراجعه به وزارت خارجه آلمان، "مراتب اعتراض خود را به تعرض وحشیانه و کم کاری پلیس این کشور در تامین امنیت ساختمان سفارت به رغم اطلاع قبلی اعلام کرد."

در مقابل، رادیو و تلویزیون دولتی ایران، اعضا و هواداران سازمان مجاهدین خلق ایران را عامل این حمله دانسته است. واحد مرکزی خبر در گزارش خود در این مورد "به نقل از یک منبع آگاه" گفته است که "حمله منافقین [مجاهدین خلق] به سفارت کاملا برنامه ریزی شده و با اطلاع پلیس انجام شد به طوری که پلیس آلمان هشدار سفارت در این زمینه را نادیده گرفت."

این "منبع آگاه" افزوده است هنگام حمله به سفارت "یک خودرو پلیس در نزدیکی سفارت نظاره گر این تجاوز منافقین بود و هیچ واکنشی از خود نشان نداد و ده دقیقه پس از حمله منافقین، پلیس آلمان وارد عمل شد و دوازده تن از منافقین را بازداشت کرد." در ادامه این خبر آمده است که معترضان وارد محوطه سفارت شدند و "همچنین با ورود به ساختمان سفارت، اقدام به تخریب اموال" آن کردند.

این گزارش مشخص نمی کند که آیا خودرو پلیس به دلیل هشدار قبلی مقامات سفارت و به منظور زیر نظر داشتن سفارتخانه به محل اعزام شده بود تا در صورت حمله احتمالی، خواستار اعزام کمک شود یا اینکه در ماموریت دیگری بود و هنگام حمله، به طور تصادفی از این محل عبور می کرد.

گروه های مختلف مخالف جمهوری اسلامی در خارج هم گزارش های متفاوتی را در این مورد منتشر کرده اند.

برخی وبسایت های مخالف جمهوری اسلامی گفته اند که مهاجمان، پناهجویانی بودند که به هیچ گروه و حزبی وابستگی نداشتند و صرفا به عنوان اعتراض به سیاست های حکومت ایران، به اقدام علیه سفارتخانه دست زدند در حالیکه برخی دیگر، آنان را دارای گرایش های خاص سیاسی معرفی کرده و حتی گفته اند که تعدادی همفکران غیرایرانی نیز در این "آکسیون" مشارکت داشتند.

در مورد سرنوشت بازداشت شدگان، برخی وبسایت های مخالف جمهوری اسلامی در خارج گفته اند که پلیس آنان را آزاد کرده هر چند در مورد نحوه و شرایط آزادی این افراد توضیحی نداده اند و بعضی دیگر خواسته اند برای وادار کردن پلیس به آزادی آنان، تظاهراتی در روز پنجشنبه برگزار شود.

+89
رأی دهید
-46

lotos - گنبدکاووس - ایران
چی میشه گفت به این حرکت.؟ واقعا زشته.
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 10:02
PERSIANSPIDER - مشهد - ایران
در مهد تمدن هم تروریسم وجود داره !
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 10:05
احتراز - دورف - آلمان
چیزی که عوض داره گله نداره، یادتون پارسال با سفارت انگلیس چی‌ کار کردین؟؟!!!
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 10:30
بی خیال - کرمان - ایران
خیلی عالیه. باید توی همه کشورها به سفارت های ایران حمله کنن تا خامنه ای یک شب هم آسایاش نداشته باشه
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 10:43
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان
در پی‌ این حادثه صالحی وزیر ج.ا گفت این حرکت بسیار زشتی است و اگر ما به سفارت آمریکا و انگلیس حمله وحشیانه می‌کنیم، شما به ما نگاه نکنید چون ما وحشی هستیم و نیش عقرب نه از ر‌ه کین است... ما که هنوز مثل شما آدم نشدیم، و البته قرار هم نیست که آدم بشیم
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 11:13
Afshin London - لندن - انگلستان
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان- لایک
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 13:13
aziz iran - کپنهاک - دانمارک
. PERSIANSPIDER - مشهد ...lotos - گنبدکاووس - همان بهتر که هیچی نگید و برین توی مسجد زیر منبر سینه هاتون را زنجیر کنید برای رهبر چلاقتان, اخه....وقتیکه زندانها پر , روزی ده ها تن اعدام تو مملکت میشه , دهانتان راباز کردید که اعتراض کنید که اینجا سایبران به فکر حمایت از رهبر چلاقعلی افتادید. شرم اگر در جمهوری اخوندی بود چیز خوبی میتونست باشه ...
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 14:34
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
دولت آلمان غلط کرد از حمله به سفارت ایران نزد رژیم فاشیستی ملاهای ایران ابراز تاسف کرد! این رژیم و دولتش نماینده رسمی مردم ایران نیستند چونکه بطور قانونی به قدرت نرسیدند بلکه با دزدیدن رای مردم و با تقلب و دروغ و کلاهبرداری قدرت سیاسی را غیر قانونی از آن خود کردند. دولت المان ازیک طرف تایید میکند که رژیم ایران از تروریستها حمایت میکند و تروریستی است و احمدی نژاد را بخاطر رد هولوکاستی که خود المانیها باعث و بانی اش هستند محکوم میکند و مدام ایران را بخاطر نقض حقوق بشر محکوم میکند و برعلیه ایران پیشگام تحریمهای اقتصادی است وغیره، بعد مخالفین این رژیم فاشیستی اقدامی درست و بجا مثل اشغال سفارت ایران میکنند مانعشان میشوند؟ دولت آلمان فکر میکند سران این رژیم با حرف خوش گفتن یا انتقاد کردن عوض میشوند و حاضرند از منافع خود و قدرتشان بگذرند؟ سیاست خارجی المان هم همیشه بخاطر اپورتونیست بودنش معروف است و فقط به منافع اقتصادی اش فکر میکند. نظر اکثر مردم آلمان است که رژیم ملاهای ایران دیکتاتوری اسلامی و شر و تروریستی در دنیا است! وزیر امور خارجه ننگ المان رای مخالف حمله به لیبی قذافی هم داده بود!
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 15:14
محبت خدا - ایران - ایران
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان, آفرین- لایک
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 15:32
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
۱۰ تا ایرانی‌ رنگ پرتاب کردن به ساختمان سفارت جمهوری اسلامی. دمشون گرم. این از این. بعدشم آلمانی‌‌ها که این کارو نکردن که جناب احتراز از آلمان که میگی‌ چیزی که عوض داره گله نداره. چی‌ عوض داره؟؟
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 15:38
aziz iran - کپنهاک - دانمارک
. درود و صدها درود بر نیروهای سازمان مجاهدین خلق ایران که حتی نامشان لرزه بر تن این رژیم لنگ در هوا میاندازد. هر چند نیروهای سازمان مجاهدین خلق ایران در امادگی کامل برای سرنگونی این. رژیم فلاکت زده هستند و اشرفیان ایران زمین عهد به برداشتن نسل آخوند از خاک. پاک ایران دارند ولی بیچاره گی این رژیم بدانجا رسیده است که اگر از آسمان شهابی نیز بر ایران سقوط کند؛ آنرا از نیروهای سازمان مجاهدین خلق ایران میداند. که یگانه نیروی منجسم برای برافکندن این رژیم قرون وسطائی و وحشی هستند. سازمانی که سی سال است که این رژیم جنایتکار قصد نابودیش را داشته و بارها اعلام نموده که کارشان تمام شده است ....درود بر این قدرت و ابهت اپوزیسیون جدی برانداز آخوند ......
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 14:42
kurosh_alman - فرانکفورت - آلمان
کار خوبی‌ کردند دستشون درد نکنه
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 17:56
potatis - مالمو - سوئد
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان.اگه یک سگ پای شما رو گاز بگیره شما هم بر میگردی گازش میگیری ؟
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 18:20
sohrabsun - تهران - ایران
برای دولت آلمان متاسفم که نمی تونه چند مشت تروریست را مهار کند
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 19:01
م تهرانی - دورتموند - آلمان
احتراز - دورف - آلمان و انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان دوستان حرف دل من رو زدید دستتون درد نکنه ...راستی یادم رفت بگم این مش پرشین نمیخواد لال شه مزدور بسیجی
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 19:31
datis - سن دیگو - امریکا
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان- لایک لایک
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 20:52
potatis - مالمو - سوئد
کامنت بالا خطاب به احتراز - دورف - آلمان بود اشتباه شد شرمنده
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 21:27
Faryade_Khamoosh - آخن - آلمان
جناب احتراز با پوزش از شما، مطلب شما را بد متوجه شدم. پاینده باشید.
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 22:00
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان
potatis - مالمو - سوئد - والا اینجا که من زندگی‌ می‌کنم اگه یه سگ پای من را گاز بگیره پلیس به زندگی‌ آقا سگه خاتمه میده و اگه منظورت از سگ بسیجیهای ذوب شده در جهالت(ولایت) هستند، فکر می‌کنم که بهترین کار اینه که همون کاری که پلیس اینجا با آقا سگه می‌کنه را با برادران از دیوار سفارت انگلیس بالا برو را بکنیم، البته بد نیست که یه مقایسه‌ای هم بین این چند نفر که فقط در حیاط سفارت شعار می‌دانند و اون لشگر بسیجیان از قفس در رفته که جای سالم برای سفارت انگلیس باقی‌ نگذاشتند هم بکنیم تا ببینیم که کی‌ وحشی تره؟؟؟
‌پنجشنبه 9 آذر 1391 - 22:43
sara_ra - تهران - ایران
sohrabsun - تهران - ایران...منم واسه تو متاسفم که مزدورای مملکتت نتونستن جلوی وحشیایی مثل تورو بگیرن که به سفارت انگلیس حمله کردن...پس ببند .
جمعه 10 آذر 1391 - 11:05
sara_ra - تهران - ایران
انقلاب دوم - هامبورگ - آلمان- آفرین...خوشم اومد
جمعه 10 آذر 1391 - 11:07
tina2012 - ارومـــــــــــیه - ایـــران
مرسی خبر خبری خوبی بود کاش همه جای این دنیا از این کارا بکنن
جمعه 10 آذر 1391 - 12:42
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.