آمریکا بخشی از جزئیات تدفین بن‌لادن را افشا کرد

حدود یک سال و نیم پس از کشته شدن رهبر شبکه القاعده، وزارت دفاع آمریکا ایمیل‌هایی را منتشر کرده که برخی از جزئیات تدفین جنازه اسامه بن‌لادن را برملا می‌کند. بن لادن در مخفیگاهش در پاکستان به قتل رسید.
 

کماندوهای نیروی دریایی آمریکا شب دوم ماه مه ۲۰۱۱ با یورش به مخفیگاه اسامه بن‌لادن در شهر ایبت‌آباد پاکستان رهبر القاعده را به قتل رساندند و جنازه‌ی او را با خود بردند.
 
مطابق گزارش‌های رسمی، جنازه‌ی بن‌لادن پس از انتقال به ناو هواپیمابر "یو اس اس وینسون" به آب انداخته شده است. وزارت دفاع ایالات متحده آمریکا (پنتاگون) برای نخستین بار با انتشار ایمیل‌هایی موافقت کرده که بخشی از جزئیات تدفین بن‌لادن را افشا می‌کند.
 
گزارش محرمانه‌ی تدفین بن‌لادن
 
ایمیل‌های منتشر شده به مکاتبات پنتاگون و نظامیان ارشد آمریکا پس از حمله به مخفیگاه بن‌لادن مربوط می‌شود. متن این ایمیل‌ها پس از چند بار تقاضا و پیگیری‌های حقوقی در اختیار خبرگزاری اسوشیتدپرس قرار گرفته است.
 
مطابق قوانین آمریکا شهروندان این کشور حق دارند تحت شرایطی به اسناد دولتی دست پیدا کنند. ظاهرا بخش‌هایی از این مکاتبات که افشای آنها می‌تواند امنیت عملیات نظامی را به خطر اندازد حذف شده است. با این همه، این نخستین بار است که اسناد مکتوبی از پنتاگون در مورد چگونگی تدفین بن‌لادن منتشر می‌شود.
 
یکی از این ایمیل‌ها گزارش محرمانه‌ی یک افسر نیروی دریایی است که دوم ماه مه ۲۰۱۱ ارسال شده است. مطابق این گزارش جنازه‌ی بن‌لادن پس از شست و شو کفن‌پیچ شده و در کیسه‌ای قرار گرفته که برای فرو رفتن در آب وزنه‌های سنگینی به آن وصل شده است.
 

 
مخفیگاه بن لادن در ابیت‌آباد پاکستان

رعایت سنت‌ها و مناسک اسلامی
 
چارلز گائویت، جانشین فرمانده ناوگان پنجم دریایی آمریکا که آن زمان مسئولیت ارتباط با پنتاگون را بر عهده داشته، در ایمیل دیگری نوشته است که تدفین جنازه‌ی بن‌لادن با رعایت سنت‌ها و مناسک اسلامی انجام گرفته است. این ایمیل برای دریادار مایک مولن، رئیس وقت ستاد کل نیروهای مسلح، و جیمز ماتیس، فرمانده نیروهای آمریکایی در منطقه، فرستاده شده است.
 
گائویت در ادامه‌ی ایمیل خود می‌نویسد که پس از شست و شو و کفن‌پیچی، "یکی از افسران متن از پیش آماده‌ی شده‌ی مذهبی را که از زبان عربی ترجمه شده بود بر سر جنازه‌ی بن‌لادن خواند". بنابر این گزارش در ادامه‌ی این مراسم جنازه بر روی یک برانکارد به عرشه‌ی کشتی منتقل و به دریا پرتاب شده است.
 
بسیاری از مسلمانان در "اسلامی" بودن مراسم تدفین بن‌لادن تردید دارند. بر این اساس شست و شوی جسد نمی‌تواند جایگزین غسل و خواندن ترجمه‌ی متنی عربی به جای نماز میت پذیرفته شود.

ارسال "بسته" بن‌لادن به ناو جنگی
 
به نوشته‌ی اسوشیتدپرس ایمیل‌هایی که پنتاگون منتشر کرده نشان می‌دهد که هیچ یک از نظامیان مستقر در ناو هواپیمابر وینسون در این مراسم شرکت نداشته‌اند. ظاهرا تنها تعداد انگشت‌شماری از افراد حاضر در ناو آمریکایی در جریان انتقال جسد بن‌لادن بوده‌اند و این موضوع حتا از افسران ارشد نیز مخفی نگه داشته شده بود.
 
در ایمیل‌هایی که پنتاگون با انتشار آنها موافقت کرده کمبود اسناد در مورد جزئیات تدفین رهبر القاعده به ملاحظات شدید امنیتی در این مرحله از عملیات نسبت داده می‌شود.
 
مکاتبات نظامیان آمریکا در جریان حمله به مخفیگاه بن‌لادن همچنین نشان می‌دهد که پنتاگون تا چه حد در مورد این عملیات مخفی‌کاری می‌کرده است. در این اسناد جنازه‌ی بن‌لادن "بسته" یا "محموله پستی" خوانده می‌شود.
 
مخفی‌کاری پنتاگون و ابهام‌های باقیمانده
 
به نوشته‌ی "اشپیگل‌آنلاین"، مخفی‌کاری بیش از حد پنتاگون در مورد جزئیات حمله به مخفیگاه بن‌لادن باعث شد که بسیاری از افراد در کشورهای اسلامی، به ویژه در پاکستان، حضور و کشته شدن رهبر القاعده در ایبت‌آباد را باور نکنند. به رغم این، مسئولان ارشد القاعده کشته شدن بن‌لادن در پاکستان را تایید کرده‌اند.
 
برخی ادعا می‌کنند بن‌لادن خیلی پیش از یورش کماندوهای آمریکایی به مخفیگاهش بر اثر بیماری فوت کرده بود. تردید در مورد کشته شدن رهبر القاعده با افشای جعلی بودن عکسی که به عنوان تصویر جنازه‌ی خون‌آلود او در اینترنت منتشر شد افزایش یافت.
 
پنتاگون در پاسخ به درخواست اسوشیتدپرس اعلام کرده که در حال حاضر تصویر یا فیلمی از جنازه‌ی بن‌لادن در دسترس نیست. ظاهرا پنتاگون هنوز تمایلی به انتشار مدارکی مانند گواهی رسمی مرگ، گزارش کالبدشکافی و نتیجه‌ی آزمایش "د ان آ" نشان نمی‌دهد که می‌تواند فوت بن‌لادن را تایید کند.
 
خبرگزاری اسوشیتدپرس اعلام کرده که به خاطر خودداری از ارائه‌ی اسناد و مدارک لازم در مورد کشته شدن رهبر القاعده، قصد دارد از طریق قضایی علیه پنتاگون اقدام کند. در این میان سازمان سیا، که عملیات حمله به مخفیگاه بن‌لادن را طراحی و اجرا کرده تاکنون تمام درخواست‌های خبرنگاران در مورد اسناد مربوط به مرگ رهبر القاعده را بی‌پاسخ گذاشته است.

+109
رأی دهید
-44

antikaselis - اصفهان - ایران
بدبختا رفتن حسابی فکر کردن تا این داستانا رو سر هم کنن. هر آدم عاقلی میفهمه که قضیه جنازه ی بن لادن ( کسی که به خاطرش هزاران نفر کشته شدن و معادلات بین المللی به هم ریخت) داستانی بیش نبود.این خزعبلات فقط به درد کله پوکان خود فروخته و نوکر سینه چاک امریکا میخورد.جمعش کنید بره تا گندش در نیومده.
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 23:25
htafas - مادرید - اسپانیا
میخوان بگن با احترام کشتیمش!!!!!!!!!!!!!،احمق‌ها ،،،حالا مگه کی‌ بود که این قدر زور میزنید ثابت کنید که با احترام کشتیدش
جمعه 3 آذر 1391 - 00:09
شمس العرفا - اصفهان - ایران
این جانی کثیف ؛کفتار خبیث مراسم نمی خواست باید لاشه متعفنش را جلوی سگ ها می انداختند .لعنت به خودش و طرفدارهای وحشی بدتر از خودش؛
جمعه 3 آذر 1391 - 00:21
compatriot - تورنتو - کانادا
بدرک یک کثافت تو دنیا کمتر. همینجوری مینداختینش تو دریا حداقل کوسه‌ها لذتش را ببرن.
جمعه 3 آذر 1391 - 03:00
gharibe UAE - ابوظبی - امارات
هر بچه ۵ ساله ای میدونه که شما اونرا نکشتید اون خیلی وقت قبل مرده بود شما از مرگش با خبر شدید و این سناریو را ساختید
جمعه 3 آذر 1391 - 04:03
ramtin.p - دورتموند - المان
دروغ دروغه .جسد تو خود آمریکا هست...همه میدونن شما آمیرکایی‌ها چه جور آدم‌های هستید
جمعه 3 آذر 1391 - 04:19
Islam zoda - تورنتو - کانادا
آخی حیوونی غسل نشد. اوه اوه !. چه روز تلخ و بد مزه‌ای بوده برای کوسه‌ها ی بیچاره !
جمعه 3 آذر 1391 - 04:29
mehrbaran22 - هال - انگلستان
یه ضرب‌المثل انگلیسی‌ میگه افکار بزرگ داشته باش ولی‌ حرفای احمقانه بزن.! ظاهراً ترجمش به آمریکایی می‌شه: احمقانه فکر کن کارای بزرگ کردی و گزارش‌های احمقانه تر بده.
جمعه 3 آذر 1391 - 04:31
Mr. black - جاکرتا - اندونزی
فقط خدا میدونه چه کاسی زیر نیمکاسهٔ این مزدوران امریکییها هستش، به امید روزی که این آمریکا هم مثل روسیه از هم پاشیده بشه،
جمعه 3 آذر 1391 - 04:34
souroosh - ساری - ایران
antikaselis - اصفهان - ایران. منظور شما از نوکر سینه چاک امریکا همان اخوندها و دیکتاتور ایران اقای خامنه ایی است . صحیح عرض کردم ؟؟
جمعه 3 آذر 1391 - 06:38
naderan - یوتوبوری - سوید
از روز اول بازی بود .بنام بن لادن تمام شد. تمام مردم دنیا میدانن ولی کاری نمتوانن بکنن.شما فکر میکنید مردم عادی نمیفهمن .تنها کشوری که دستش قبل از هر سیاستی رو میشه.امریکاه هست ولی خودش بیشتر از همه ضربه خورد که صد سال هم نمی تواند جبران کند
جمعه 3 آذر 1391 - 06:23
exam292 - تهران - ایران
بن لادن یه سگ دست آموز خود آمریکا بود(به تاریخ شکل گیری طالبان مراجعه شود) لذا حمله به برجهای دوقلو یک سناریوی از پیش تعیین شده توسط صهیونیستها و نوکران آمریکایی بود.. بیچاره مردمانی که در برجهای دوقلو و افغانستان و عراق و .. کشته شدند(هنوز هم دارن کشته میشن)
جمعه 3 آذر 1391 - 07:02
paksan - آمریکا - آمریکا
دلیلی برای دروغ گفتن نیست به نظرم این کار چیزی رو واسه القاعده عوض نمی کنه و دولت آمریکا هم سعی می کنه با سیاست و بهترین روش افکار عمومی و لایه های مختلف طرفداران القاعده رو قانع کنه و به نظرم سیاست خوبیه .. برخلاف اینها حکومت اسلامیه که رهبر جندالله رو به کمک آمریکا می گیره و در عوض سه تا آمریکایی رو آزاد می کنه ولی انقدر بد محاکمه و اعتراف و اعدام می کنندش که دوباره کلی آدم جانشین اون می شن و مردم منطقه یا همون طرفداراش هم بیشتر قیضی می شن ..
جمعه 3 آذر 1391 - 07:22
مانفرد - ایران - ایران
همینکه از بین رفت خدارو شکر
جمعه 3 آذر 1391 - 09:48
20ارسلان - کرمان - ایران
بن لادن ها زیادند.فرهنگی که باعث بوجود امدن بن لادن ها میشه رو باید اصلاح کرد
جمعه 3 آذر 1391 - 10:15
bawafa1385 - هامبورگ - المان
اولا اقای پنتاگون شما یادتان رفته که خدای تبارک و تعالی فقط زبان عربی میداند و ترجمه ان بزبان کفار نه تنها خدای بن لادن نمیفهمد بلکه اصولا ان را قبول ندارد و مهمتر شما که از این مرد دراز بی خاصیت اینقدر وحشت داشتید لا اقل باید بدانید که کفن را باین جهت که اگر فرد تلف شده خوبست خودش را زرد کند ان کفن را زرد کند وانگهی کفن که از پارچه دبیت یا کرباس است فقط بمنظور زودتر پوسیده کردن جسد انرا دور فرد مرده می پیچندو انذاختن جسد در دریا که طعمه کوسه شود نیاز بکفن ندارد و مهمتر برای دفن هر فرد مسلمان دو قطعه چوب نیم سوز زیر بغل فرد مسلمان میگذارند تا در شب اول قبر انرا بفرد تلف شده تقدیم کنند.منظور فرو کنند. شما که در هنگام زنده بودن بن لادن این کار ها را با این جنازه کرده بودید .اقای پنتاگون بی وفائی نکن
جمعه 3 آذر 1391 - 11:15
exam292 - تهران - ایران
bawafa1385 - هامبورگ - المان:آدمهای بی منطق و پوچ، فقط عقاید دیگران رو مسخره میکنن.. تو وصیت کن که بعداز مرگت جسدتو .. کنن
‌سه شنبه 7 آذر 1391 - 07:52
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.