واردات خودرو و چند کالای ممنوع شده بار دیگر آزاد شد

براساس تازه‌ترین تصمیم اتخاذ شده در سازمان توسعه تجارت، واردات برخی از کالاها از جمله خودرو و لوازم خانگی که چندی قبل واردات آن‌ها به ایران ممنوع شده بود، آزاد شد.

حمید صافدل، رئیس کل سازمان توسعه تجارت در این ارتباط به خبرگزاری‌ها گفت‌ هنوز  بررسی‌ها در ارتباط با چگونگی واردات برخی از کالاها بر اساس نیاز داخلی ادامه دارد اما در حال حاضر واردکنندگان می‌توانند نسبت به ثبت سفارش چند کالای تازه اقدام کنند.
 
بر اساس اعلام این مقام سازمان توسعه تجارت، واردات خودروهای با حجم سیلندر کمتر از ۲۵۰۰ سی سی، انواع کامیون و کامیونت با رعایت شرایط قبلی امکانپذیر شده است. همچنین امکان ثبت سفارش برای انواع تهویه‌ها، کولرهای گازی، دوربین‌های عکاسی و لباسشویی غیر خانگی وجود دارد.
 
کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی، معاون کل سازمان توسعه تجارت هم امروز به خبرگزاری ایسنا گفت که لیست نهایی اولویت‌بندی کالاها فردا پنج‌شنبه اعلام می‌شود.
 
به گفته معاون کل سازمان توسعه تجارت، بعد از اولویت‌بندی واردات، ابهاماتی برای واردکنندگان به‌وجود آمد به همین دلیل واردات بعضی از کالاها تا اخذ نتیجه نهایی متوقف شد.
 
آقای کرمانشاهی اولویت‌های واردات فعلی سازمان توسعه تجارت را سه دسته برشمرد و گفت واردات کالاهایی که در اولویت ۱ و ۲ قرار گرفته‌اند مانند گذشته انجام می‌شود.
 
در غربالگری تازه سازمان توسعه تجارت برای واردات کالاهای اساسی، دارو و مواد اولیه دارو، تجهیزات پزشکی و مواد اولیه کشاورزی ارز ۱۲۲۶ تومانی اختصاص پیدا می‌کند.
 
مقامات سازمان توسعه و تجارت، تصمیم نهایی برای چگونگی ثبت و واردات کالاهایی را که در اولویت ۳ تا ۹ قرار گرفته‌اند به روزهای آینده موکول کرده و در عین می‌گویند حدود ۲۰ درصد در  اولویت‌های ۳ تا ۸ جابجایی صورت گرفته است.
 
در همین رابطه، معاون کل سازمان توسعه تجارت  تاکید می‌کند تا زمانی که وضعیت ارزی ایران به ثبات کافی نرسد، واردات کالاهای لوکس که در گروه ۱۰ قرار دارند، ممنوع خواهد بود.
 
کیومرث فتح‌الله کرمانشاهی خودروهای لوکس و گرانقیمت را در ردیف این کالاها ارزیابی و تاکید کرد در حال حاضر واردات خودروهای لوکس همچنان ممنوع است و تنها اجازه واردات خودروهای کم‌مصرف داده شده است. به گفته او، واردات موبایل و کامپیوتر هم آزاد شده است.
 
عباس معمارنژاد، رییس کل گمرک هم ارز در نظر گرفته شده در گمرک برای محاسبه ارزش‌گذاری و حقوق گمرکی را ارز مبادله‌ای اعلام کرد و گفت این موضوع تاثیری در حقوق ورودی پرداختی واردکنندگان ندارد.
 
به این ترتیب  نرخ واردات برای واردات اولویت‌های ۱ و ۲ به نصف کاهش پیدا می‌کند و اولویت‌های ۳ تا ۹ هم می‌توانند تا ۴۵ درصد کاهش قیمت ارز داشته باشند.
 
وزارت صنعت، معدن و تجارت ۱۷ آبان از ممنوعیت واردات «کالاهای لوکس» به طور موقت در ایران خبر و وعده داد دولت در روزهای آینده، تصمیم‌گیری‌ها در این باره را نهایی می‌کند.  ودرو، کامپیوتر، لوازم خانگی،اسباب‌بازی، کیف و کفش، لوازم بهداشتی، و برخی محصولات کشاورزی از جمله این کالاها بودند.
 
یک هفته بعد از تصمیم به ممنوعیت واردات ۷۷ قلم کالای لوکس و به دنبال انتقاد فعالان این بخش، معاون مدیر کل دفتر مقررات واردات و صادرات سازمان توسعه تجارت اعلام کرد که واردات موبایل و کامپیوتر بار دیگر از ۲۳ آبان از سر گرفته می‌شود.
 
فعالان اقتصادی بخش خصوصی این تصمیم را باعث قاچاق و افزایش قیمت چند برابری این اجناس در بازار دانستند و به طور مثال پیش‌بینی کردند که قیمت کامپیوتر پنج برابر خواهد شد.
 
دولت می‌گوید تلاش دارد با ممنوعیت واردات برخی از کالاها علاوه بر جلوگیری از خروج ارز به تولیدات داخلی هم کمک کند. وضعیت ارزی ایران از تیرماه و به دنبال گسترده‌تر شدن تحریم‌های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه برنامه‌های اتمی جمهوری اسلامی ایران دچار نوسان و کمبود شد.
 
غرب فعالیت‌های هسته‌ای ایران را غیر صلح‌آمیز می‌داند و می‌گوید با راهکارهایی مانند جلوگیری از فروش نفت به عنوان اصلی‌ترین محل درآمدهای دولت و همچنین مسدود کردن مبادلات بانکی بین‌المللی ایران را ناچار کند که از برنامه‌های خود دست بردارد. از آن زمان بازار ایران دچار التهابات هر روزه و با نوسانات شدید و افزایش قیمت بسیاری از کالاها مواجه شده است.

+79
رأی دهید
-22

yasamangoleziba - تهران - ایران
پس بگو آقا جام زهر رو یواشکی کوفت کرده و گفته که ..خورده که تحریمها یکی‌ پس از دیگری دارند برچیده می‌شند؟؟؟؟
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 17:04
a.ahooraei - کلن - آلمان
دست آقازاده ها توش بوده و منبع درآمدشون تحلیل رفته پس باید آزاد بشه.
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 17:20
TANBOORI - کاسکادا - بورکینو
مبارک باشه
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 17:21
bawafa1385 - هامبورگ - المان
هنوز ان بخشنامه ممنوعیت کالا ها به گمرکان نرسیده دوباره بخشنامه جدید که پار ه ای از این اقلام ازاد شده. بیچاره کارمندان و کارشناسان گمرک چه عذابی باید یکشند.حودمانیم مگر دستور اینقدر اب زرشکی میشه.صدور هر گونه بحشنامه انهم در سطح بالای کشوری معمولا باید کارشناسی شده باشد علما معمولااینگونه دستورات یا بحشنامه ها را دستورات بند تنبانی تعبیر میفرمایند. البته از مخرج تلفظ بفرمائید
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 17:34
Biejan - آبادان - ایران
از دوستان مقیم خارج متعجبم. مگر بسیاری از شما این روز ها دلار نیاوردید و ملک نخریدید. خوب دولت هم دل دارد و وام و پول می خواهد. اون هم چند میلیارد دلار. بانک های خارجی نمی دهند؟ آخه. ولی تاجران دبی که جنس ها روی دستشان باد کرده می دهند. احمدی نژاد و بهمنی شب چراغ زنبوری روشن می کنند که بدو بابا ، شب شد و تویوتا و هیوندا و لکسوس وآیفون 5 و لپ تاپ اچ پی ارزان شد. آتیش زدم به مالم. با تعرفه 45 درصد کمتر که ارزانتر از اروپا و آسیا و امریکا در می اد. این هم 10 میلیارد دلار وارد بازار می شود و دلار تا انتخابات بین 2200 تا 2500 می ماند. دیگه لازم نیست آدام اسمیت باشی.
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 19:17
kobalt - کرج - ایران
ما گدایان خیل سلطانیم شهربند هوای جانانیم .گر برانند وگر بزنند ره به جای دگر نمی دانیم
‌پنجشنبه 2 آذر 1391 - 09:29
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.