پیامد گرمایش زمین در ۲۱۰۰؛ بنگلادش و موزامبیک از بین می روند

بانک جهانی در گزارشی که روز یکشنبه، ۱۸ نوامبر، منتشر کرد ضمن هشدار نسبت به روند گرمایش زمین از دولت های جهان خواست مبلغ یک تریلیون دلاری را که اکنون به عنوان یارانه سوخت های فسیلی پرداخت می کنند، به تقویت زیرساخت های سبز جهت کاهش انتشار کربن اختصاص دهند.
 
به گزارش خبرگزاری آلمان، جین یونگ کیم، رییس بانک جهانی در این گزارش هشدار داد که چنانچه روند گرمایش زمین به شکل فعلی ادامه یابد، چندین کشور ساحلی جهان، همچون موزامبیک و بنگلادش در آستانه قرن آینده از میان خواهند رفت.
 
افزایش دمای اقیانوس ها به آب شدن مناطق وسیعی در قله های یخی قطبی می انجامد و همین طور افزایش تعداد توفان های موسمی و گردبادهای عظیم را به دنبال خواهد داشت.
 
توفان سندی که ماه گذشته سواحل شرقی آمریکا و شهرهای نیویورک و نیوجرسی را در هم کوبید باعث مرگ یکصد نفر و ویرانی های عظیم شد.
 
بهروز دهزاد، عضو  هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی تهران و یکی از بنیانگذاران مرکز ملی اقیانوس شناسی در گفت و گو با رادیو فردا در مورد اهمیت و سندیت بیانیه بانک جهانی می گوید:
 
بهروز دهزاد: این هشدارها بسیار بسیار جدی هستند و بر اساس یافته های کاملا درست و واقعی طی حداقل ۵۰ سال اخیر مشخص شده اند. باید این هشدارها جدی گرفته شود. اگر این روال ادامه پیدا کند این مسئله اتفاق خواهد افتاد و کلا نقشه جغرافیایی سطح زمین تغییر خواهد کرد. منتهی مسئله اینجاست که ما با یک بحرانی مواجه شدیم که ناشی از شیوه زندگی خود ماست.
 حاصل سرعت شتابان به سمت زندگی تکنولوژیک و رفاه بیش از حد، به خصوص در کشورهایی مثل آمریکا و سایر کشورهای پیشرفته صنعتی، همین مسئله است که گازهای گلخانه ای دارند به تدریج حالت گلخانه ای را در سطح کره زمین تشدید می کنند و مانع خروج گرما از سطح کره زمین می شوند.»
 
بیانیه بانک جهانی بر اساس گزارش انستیتوی تحقیقات و تجزیه و تحلیل تاثیر تغییرات اقلیمی کره زمین در پوتسدام تهیه شده که در آستانه کنفرانس سازمان ملل درباره تغییرات آب و هوا منتشر شده است.
 
کنفرانس سازمان ملل قرار است از روز ۲۶ نوامبر تا هفتم دسامبر- روز ششم تا هفدهم آذرماه سال جاری – در دوحه قطر برگزار شود.
 
این گزارش یک تصویر کلی از آخرین تحقیقات علمی را ارائه می دهد و به این نتیجه می رسد که کره زمین در مسیری واقع شده که تا سال ۲۱۰۰ چهار درجه سانتیگراد گرمتر خواهد شد.
 
بر اساس این گزارش، با چهار درجه گرم تر شدن کره زمین بین نیم تا یک متر سطح دریاها بالاتر  خواهد آمد و باعث افزایش موج شدید گرما در دوره های زمانی یکساله خواهد شد. حال آن که معمولا این موج های گرمایی هر چند صد سال یک بار رخ می دهند.
 
چنین امواج گرمایی می تواند باعث تخلیه بسیاری از مناطق ساحلی شود.
 
بهروز دهزاد در مورد تاثیر افزایش ارتفاع آب دریاها در جوامع بشری به رادیو فردا می گوید: شهرهای ساحلی و نقاط مسکونی ساحلی از جمله نقاطی هستند که در همین ارتفاع نیم متر تا یک متر از سطح دریا ساخته شده اند و در نتیجه با بالا آمدن آب دریاها و اقیانوس ها، تمامی این مناطق در آب فرو خواهند رفت. معلوم نیست که چند درصد از ساکنین این مناطق کار و زندگی خودشان را از دست خواهند داد؟ شاید نیمی از ساکنین این مناطق یا حتی بیشتر از نیمی از ساکنین این مناطق ناچار به مهاجرت های وسیع به مناطق دیگر کره زمین بشوند. این مسئله می تواند عواقب اقتصادی و اجتماعی بیشماری را به همراه داشته باشد.»
 
تعهدات جهانی مبنی بر توقف افزایش دما تا میزان دو درجه نیز به خودی خود، تاثیرات مصیبت باری بر حیات انسان ها در کره زمین خواهد داشت و افزایش چهار درجه میزان ویرانی ها را به سطحی غیر قابل تصور می رساند.
 
در کنفرانس اخیر سازمان ملل پیرامون تغییرات جوی که دسامبر سال گذشته در شهر دوربان آفریقای جنوبی برگزار شد، نمایندگان این کشورها متعهد شدند تلاش های وسیع تری برای به اجرا درآوردن پیمان کیوتو صورت دهند.
 
پیمان کیوتو که از سوی ۳۷ کشور صنعتی مورد تصویب قرار گرفته است در پایان سال جاری میلادی به پایان خواهد رسید.

+49
رأی دهید
-15

faghat zartosht - شیراز - ایران
اگه قرار باشه ایران هم تا اونموقع دست آخوند باشه همون بهتر که از بین بره!!!.
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 12:32
paksan - آمریکا - آمریکا
کاش پاکستان و مکزیک و خاورمیانه هم بره زیر آب شاید مشکلات انسانها کمتر بشه.خاورمیانه بره زیر آب کلی دنیا آرامش پیدا می کنه اول اینکه جنگ زرگری شیعه سنی یهودی ترک و لر و عرب و فارس و کرد از بین می ره دیگه همشون می شن خارجی بروند آفریقا رو آباد کنند و همشون هم مجبور می شن یه زبون مشترک جدید انتخاب کنند و زندگی کنند . منظورم به خوردم هم هست خدایش چقدر بدبختی می کشیم از این اختلافاتی که یک عده واسه انسانها به اسم دین و مذهب و ملیت و زبان راه انداختن انسان انسانه و هیچ فرقی نمی کنه باید این مردم خودشون بهانه رو از دست یک عده بعنوان رهبر دینی رهبر ملی رهبر زبانی و غیره بگیرند و اسیر این اختلافات که واسه یک عده شده کاسبی و قدرت طلبی نشوند
‌چهارشنبه 1 آذر 1391 - 19:55
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.