کنفرانس پراگ؛ ‌از انتخابات آزاد تا بحث قومیت‌ها

نشست دو روزه‌ای تحت عنوان "اتحاد برای دموکراسی" با حضور چهره‌های مختلف سیاسی اپوزیسیون ایران در پایتخت جمهوری چک تشکیل شده است. گفت‌وگوی ملی، انتخابات آزاد و قومیت‌ها از جمله موضوعات مورد بحث در روز نخست بودند.
 

در روز نخست از نشست پراگ – شنبه (۱۷ نوامبر/ ۲۷ آبان) – سه جلسه مختلف تشکیل شد و در پایان شرکت‌کنندگان در قالب کارگاه‌های مختلف به بحث و بررسی در مورد مسائل مربوط به سیاست، اقتصاد، رسانه، انتخابات، مسائل فرهنگی و هنری پرداختند. این سومین نشست دوره‌ای گروه‌های اپوزیسیون ایران پس از کنفرانس استکهلم و بروکسل به شما می‌رود.
 
نخستین جلسه "چشم‌انداز تحولات سیاسی در ایران و گذار مسالمت‌آمیز به دموکراسی" نام داشت که در آن محسن سازگارا، حسین علوی، شهران طبری و احمد عشقیار سخنرانی کردند و سپس جلسه پرسش و پاسخ برگزار شد.
 
محسن سازگارا در سخنان خود گفت: «حکومت جمهوری اسلامی با دو جام زهر مواجه است که سعی دارد از آنها احتراز کند. نخستین موضوع برکناری محمود احمدی‌نژاد از ریاست جمهوری و دومین آن سازش بر سر پرونده هسته‌ای است».
 
به گفته سازگارا، جمهوری اسلامی برای جلوگیری از این دو اتفاق، چهار موضوع را در دستور کار خود دارد: «نخستین موضوع هر چه بالاتر بردن جایگاه آیت‌الله خامنه‌ای به خصوص پس از جنبش سبز است. دومین دستورکار ایجاد این باور است که جمهوری اسلامی در پرونده هسته‌ای به هیچ کس باج نمی‌دهد؛ ولی در عین حال این گونه نشان می‌دهد که کشورهای غربی خواستار امتیاز دادن به ایران هستند و در آخر این مسیر، حکومت است که بر جای خود باقی خواهد ماند. سومین موضوع تشدید سرکوب و خشونت است و چهارمین دستورکار شکستن اعتراضات مردمی و تبدیل تمامی اعتراضات و نارضایتی‌ها از یک حالت جمعی به حالت‌های فردی است».
 
سازگارا در پایان راهکارهایی را برای عبور از شرایط فعلی در ایران برشمرد. وی تاکید کرد که جلب حمایت بین‌المللی از "جنبش دموکراتیک ایران"، لزوم سازماندهی تحرکات اپوزیسیون و ایجاد یک رسانه‌فراگیر و مستقل از ملزومات تغییر وضعیت در ایران هستند.
 
پرونده هسته‌ای
 
حسین علوی، روزنامه‌نگار، پس از محسن سازگارا سخنرانی کرد. وی مناقشه هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران با غرب را "عامل تعیین‌کننده" در صحنه سیاسی حال حاضر ایران دانست: «من معتقدم که جمهوری اسلامی به دنبال حل این مشکل است، چون تحریم‌های اقتصادی و فشارهای سیاسی به خصوص خطر قطع کامل شریان اقتصادی، منافع ملی و به خصوص موجودیت نظام را زیر سوال می‌برد و منافع حکومت ایجاب می‌کند که پا در راه مصالحه بگذارد».
 
به اعتقاد علوی، «اگر موضوع مذاکره ایران و آمریکا صحت داشته باشد، ایران در چنین شرایطی در این مذاکرات دست پایین را خواهد داشت و شرایطی شبیه به وضعیت پذیرش قطعنامه ۵۹۸ [پایان جنگ با عراق] پیش خواهد آمد».
 
علوی جنبش‌های اجتماعی را بستر اصلی جنبش‌های دموکراتیک دانست و تصریح کرد که "جنبش خارج از ایران" می‌تواند کمک زیادی به "تشکل‌یابی" و تأثیرگذاری حرکت‌های داخل ایران بگذارد.


 
از راست: محسن سازگارا، شهران طبری، حسین علوی و احمد عشقیار

 

احمد عشقیار، دیگر سخنران روز نخست نشست پراگ، آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، را در "ناپایدارترین لحظات رهبری خود" ارزیابی کرد. به اعتقاد این عضو هیئت موسس گروه "دانشجویان و دانش‌آموختگان لیبرال ایران"، «بهترین زمان برای ایجاد هرگونه تغییری در ایران» پیش و پس از انتخابات ریاست جمهوری یازدهم است.
 
"تاسیس شبکه‌ای خبری شبیه شبکه الجزیره در ایران"،‌ "اجرای پروژه اینترنت آزاد"، "تلاش برای انزوای دیپلماتیک ایران" و "رسیدن به توافقی با اعضای سپاه پاسداران" اقداماتی هستند که به اعتقاد عشقیار در این راه مؤثر هستند.
 
شهران طبری، روزنامه‌نگار، دیگر سخنران جلسه روز شنبه در این بخش بود. به زعم طبری «۳۴ سال پیش مردم ایران می‌دانستند که چی نمی‌خواهند ولی نمی‌دانستند که چه می‌خواهند. اکنون ما [شرکت‌کنندگان در نشست پراگ] و همه نیروهای سیاسی باید تلاش کنیم تا این مسئله را برای بقیه روشن کرده و خواسته‌ها و مطالبات را مشخص کنیم».
 
گفت‌وگوی ملی و انتخابات آزاد
 
دومین پنل روز نخست از نشست پراگ با عنوان "دیالوگ ملی و انتخابات آزاد و همگرایی نیروهای اپوزیسیون" تشکیل شد. حسن شریعتمداری، شهریار آهی و فریدون احمدی سخنرانان این پنل بودند.
 
به گفته حسن شریعتمداری، تحلیلگر سیاسی، "انتخابات آزاد به عنوان یک جنبش مطالباتی" با "انتخابات آزاد به عنوان استراتژی گذار" متفاوت است: «انتخابات آزاد به عنوان جنبش مطالباتی به معنی تلاش برای دموکراتیزه کردن نظام درون خودش است؛ اما انتخابات آزاد به عنوان استراتژی، یکی از استراتژی‌های جهانی برای گذار از نظام‌های توتالیتر و استبدادی به دموکراسی است».
 
وی افزود: «همه خواسته‌های مدنی باید در استخدام یک استراتژی مرکزی قرار گیرد تا موثر باشد در غیر این صورت جامعه را تکه تکه می‌کند. جنبش زنان بسیار خوب است و آنها را آزاد می‌کند اما مقابل مردسالارانی قرار گرفته که این اجازه را به آنها نمی‌دهد. جنبش زنان زمانی می‌تواند موفق عمل کند که زنان بتوانند نامزد ریاست جمهوری زن معرفی کنند؛ جنبش ملی موقعی می‌تواند به خواست‌های خود برسد که بتواند نماینده خود را به داخل پارلمان فرستاده و قوانین را تغییر دهد».
 
شهریار آهی، تحلیلگر سیاسی، به اهمیت شکل‌گیری "دیالوگ ملی" اشاره کرد: «انتخابات آزاد لزوما به معنای دموکراسی نیست. کم نبودند حکومت‌هایی که پس از انتخابات آزاد، مشروعیتی کمتر از حکومت پیش از انتخابات آزاد داشتند. از این رو اهمیت دیالوگ ملی و تقدم آن بر انتخابات آزاد، در آن است که باعث از میان بردن تنش در جامعه می‌شود».
 
به اعتقاد آهی، «نخبگان ایرانی سی سال پیش نتوانستند وظیفه خود را انجام دهند و به مردم نگفتند که  حاکمیت الهی را نمی‌شود با حاکمیت مردم یکی کرد. امروز این کاری است که باید انجام داد». آهی در سخنان خود تصریح کرد که مهم "حاکمیت مردم" است و درباره نوع حکومت مبتنی بر آن می‌توان بحث و گفت‌وگو کرد.
 
به گفته این تحلیلگر سیاسی «بعضی اختلاف‌ها تاریخی است، بعضی مغزها منجمد شده‌اند و در گذشته مانده‌اند. به طور مثال مایل‌اند به پیش از ۲۸ مرداد ۱۳۳۲ یا ۲۲ بهمن ۱۳۵۷ بازگردند. بعضی از اشکالات دیگر هم ذهنی و ساختاری است و نکته مهم دیگر، برخی تفاوت نظرهاست. برخی آخر این فصل را انفجار می‌بینند؛ همانند بهمن ۱۳۵۷. این تفاوت میان اصلاح‌طلب‌ها و انحلال‌طلب‌هاست. باید توجه کرد که اگر معتقد به دیالوگ ملی و انتخابات آزاد باشیم و این استراتژی را تعقیب کنیم، این دوگانه‌سازی‌ها سترون است».
 
فریدون احمدی، دیگر سخنران پنل دوم نشست پراگ، معتقد است که بحث در مورد "دیالوگ ملی" باید حول محورهایی باشد که در حال حاضر سبب "شکاف اجتماعی در ایران" شده است: «نکته بعدی آن است که شاید بهتر باشد به برخی از سوالات مشخص درباره این جمع [نشست پراگ] پاسخ دهیم. هدف از برگزاری این کنفرانس‌ها چیست. جمع‌شدن طیفی چنین بزرگ از اپوزیسیون گامی رو به جلو است. اما این جمع تا کنفرانس بعدی نمودی ندارد. برای حل این مشکل چه باید کرد؟».
 
احمدی همچنین به لزوم "تنظیم رابطه با داخل کشور" اشاره کرد: «ما نمی‌خواهیم یک جمع جدا از مردم داخل [ایران] باشیم، ضمن آن‌که به دعوای مصنوعی داخل و خارج اعتقاد نداریم. نیاز به اطمینان داخل داریم و باید بتوانیم بر آن‌ها تکیه کنیم».
 
موضوع قومیت‌ها
 
سومین و آخرین پنل از سخنرانی‌های روز نخست به موضوع قومیت‌ها در ایران اختصاص داشت. عبدالله مهتدی، ماشاالله سلیمی، حسن شرفی و مهران براتی سخنرانان این بخش بودند.
 
عبدالله مهتدی، دبیرکل حزب "کومله" کردستان ایران، در سخنان خود گفت: «راه حل ما برای تبعیض قومیتی که در ایران وجود دارد، ایجاد نظامی سیاسی دموکراتیک، سکولار و در عین حال نا متمرکز است. تبدیل‌شدن این تبعیض‌ها به یک نظام و فرهنگ مسلط که متاسفانه حتی فرهیختگان ما به آن معتاد شده‌اند و عادت خود را تشخیص نمی‌دهند، با استفاده از ایجاد هراس در مورد تجزیه ایران و توسل به حربه تمامیت ارضی صورت گرفته و با توجه به آن توجیه شده است».


 
از راست: حسن شرفی، عبدالله مهتدی، شهلا فرید، مهران براتی، ماشاالله سلیمی

 

به زعم مهتدی «بخش‌هایی از جامعه ایران در بسیاری از موارد در دهه‌های گذشته با کشتارها، خشونت‌ها، انکارها و تلاش برای امحای زبان و فرهنگ‌های گوناگون، محرومیت در آموزش و تحصیلات با عقب‌افتادگی تبعیض‌آمیز در امر سرمایه‌گذاری اقتصادی روبرو بودند، اما اینها فقط قربانیان مستقیم هستند. این نظام ستم و تبعیض همه جامعه را آلوده کرده و در ابعاد گوناگون زیان‌های اساسی به سلامت و همبستگی جامعه ما وارد کرده است».
 
از نگاه دبیرکل حزب "کومله"، مسئله ملیت‌ها فقط «مسئله آنها نیست؛ بلکه مسئله دموکراسی و [مسئله] تک تک ما شهروندان ایران است». مهتدی موضوع قومیت‌ها در ایران را حاصل "تحکیم قوه قاهر" در قرن گذشته در ایران می‌داند که «مشارکت را برنتافته و مردم را از مشارکت در امور خود محروم کرده، حاکمیت غیر پاسخگو را تسهیل کرده و یکی از عوامل زمینه‌ساز تحکیم استبداد در ایران بوده است».
 
این سیاست امنیتی، به زعم مهتدی، همبستگی و اعتماد را سلب یا حداقل تضعیف کرده و به جای آن بدگمانی را نشانده است: «این وضع امکان شکل‌گیری یک جنبش دموکراسی‌خواهی سراسری را تضعیف کرده و اختلاف فازهای سیاسی را دامن زده به این معنی که مقاومت همگانی مقابل استبداد تکه تکه شده و بخشی از جامعه در درون خود سرکوب شده بدون این که پشتیانی را جلب کند».
 
مهتدی "فدرالیسم" را نفی‌کننده قوانین بین‌المللی یا خلاف عرف‌های شناخته شده و حقوق بشر نمی‌داند و «تقسیم قدرت بین شهروندان و نزدیک‌کردن انتخاب‌کنندگان به انتخاب‌شوندگان و ایجاد علقه و همبستگی میان همه مردم ایران» را نتیجه آن می‌داند.
 
حسن شرفی، عضو دفتر سیاسی حزب "دمکرات کردستان ایران" نیز در سخنان خود نظریه "ایرانی دموکراتیک و فدرال" را مطرح کرد: «این برنامه ما هست و سال‌هاست در این زمینه تلاش می‌کنیم. تنها چیزی که برای ما بیشتر از آحاد دیگر ملت ایران قائل شدند، سرکوب است حتی در نوع یک تخلف و جرم بین ملیت‌های آحاد ایرانی فرق گذاشته می‌شود و مجازاتش برای ما سنگین‌تر از بقیه است. ما برای همه آحاد مردم ایران و وجب به وجب خاک ایران ارزش قائلیم و هر وجب را متعلق به همه می‌دانیم».
 
پس از وی مهران براتی، تحلیلگر سیاسی مقیم آلمان، در مورد موضوع قومیت‌ها در ایران سخنرانی کرد. براتی از "ملت‌سازی و قوم‌سازی" در ایران انتقاد کرد: «در گفتمان مربوط به احقاق حقوق اقوام، قوم یا ملتی به نام قوم یا ملت فارس تعبیه شده که وجود خارجی ندارد؛ اگر منظور افرادی هستند که در حکومت هخامنشی یا اشکانی، در منطقه پارس یا فارس وجود داشتند، این قوم تحلیل رفته است. اما به لحاظ مفهومی یک قوم و ملیت فارسی تعبیه شده که بیشتر جنبه تبلیغی دارد».
 
براتی "تشکیل یک فدراسیون یا ایالت یا فدرال کردستان از ایلام تا ارومیه و تنظیم قانون اساسی مختص چنین ایالتی" را راه‌حل تنش‌ها در منطقه کردستان ایران می‌داند.
 
ماشاالله سلیمی معتقد است که جنبش‌های سیاسی اقلیت‌های ایران از سوی حکومت‌های پیش از پس از انقلاب اسلامی سال ۱۳۵۷ سرکوب شده‌اند. به نظر او، «در فراهم‌سازی شرایط سرکوب فقط حاکمان نقش ندارند، بلکه بخش یا طیف‌هایی از فعالان حقوق اقلیت‌ها با طرح شعارهای افراطی، در عمل یار و یاور سرکوبگران شده و می‌شوند».
 
سلیمی "مناسبترین و قابل دسترس‌ترین و کم هزینه‌ترین راه حل در شرایط کنونی" را "حفظ گوناگونی برای مراقبت از تنوع  در کشور و ایجاد فدرالیسم منطقه‌ای" می‌داند.
 
در پایان پنل‌های نشست روز شنبه در پراگ کارگاه‌هایی با موضوع‌های مختلف اقتصادی، سیاسی، هنری و ... تشکیل شدند. مقرر شد نتیجه جلسات یادشده در نشست‌های بعدی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

+60
رأی دهید
-11

MartinT - هایدلبرگ - آلمان
از انتخابات و برگزاری نشستها حمایت می‌کنیم ،بشرط جایی نداشتن آخوند،ملا،شبه ملا،فامیل ملا ....
دوشنبه 29 آبان 1391 - 11:05
romano - تهران - ایران
بله قومیت در سال 2012 بر ملیت می‌چربد چون فردا دعوا مثل آقای مالکی و بارزانی در عراق سر لحاف ملا نصرالدین آغاز می‌شود. آقای محترم شما ایران چند هزارساله را دوباره دارید قوم گرا می‌کنید و این نهایت حماقت برای یک ملت با تاریخ چند هزارساله که مراحل تشکیل جوامع و مدنیت را پشت سر گذاشته است. مشکل این است که اگر فردا فدراسون تشکیل دادید آنقدر این ملت با هم آمیخته شده‌اند که در مناطق کردان عده‌ای لر چیزهایی را بر خلاف منافع خود میبینند و یا باید در مدرسه ایران 8000 ساله بشیند درس کردی بخواند خود لری حرف بزند و به فارسی معامله و داد و ستد کند! و اگر دوتا شیعه نادان یا سنی به هم توهین کردند جنگ آغاز می‌شود و هر طرف سیاسی سعی در گرفتن اقوام خودش می‌کند. مشکل دیگر این است شخصی در تبریز معاملعه می‌کند پولش توسط تاجر مشهدی خورده می‌شود و تمام سالیان عمرش را ترکی در مدرسه خوانده حالا باید بیاید دادگاه از حقش دفاع کند یک دادگاه آذری یا خراسانی! دوم باید مترجم بگیرد که یک لایحه درست برایش به زبان رسمی دادگاههای کشور بنویسد نتیجه یک کلاه گشاد سرش می‌رود. ادامه ...
دوشنبه 29 آبان 1391 - 11:33
romano - تهران - ایران
و هزاران ایراد دیگر که می‌توانم مثال بزنم و راه حلش در اینجا نمی‌گنجد. اتفاقا فدرال آنطوری که در فکر آقایان است زرشکی بیش نیست چون آقایان محترم در این جلسه فکر بالایی برای یک ملت که بخواهد تولید کننده موبایل آندروید باشد و کشور بسوی تکنولوژی و شکوفایی پیش برود ندارند مشکل بزرگ جمهوری اسلامی برای ملت ما ساختن مخالفان مانند خود بود و اما راه حل؟ راه حلتان چیز جدیدی نیست پدرانتان و پدر بزرگتان کورش آنرا در هزاران سال قبل انجام داد و هم اکنون دنیا دارد انجام می‌دهد باید طبق قانون یک توهین به هر قومیتی مجازات از جریمه تا حبس 3 سال داشته باشد مثلا من به همکارم گفتم ترک .. بروم زندان تمام! دوم رادیو و تلویزیون هر استان به زبان اکثریت خودش باشد و هر کس مجوز ایجاد رادیو تلویزیون آزاد داشته باشد. سوم کتابهای عربی مدارس بجز در رشته‌های علوم انسانی حذف و بجای آن یک کتاب ادبیات و فرهنگ محلی که در بردارنده اشعار و هنرها و بزرگان هر منطق (که ماشالله کم هم نیستند) قرار داده شود. ادامه ...
دوشنبه 29 آبان 1391 - 11:47
romano - تهران - ایران
چهارم در کنار مدارس به زبان عمومی ایران مدارسی به تدریس زبان محلی اختصاص داده شود همینطور مدارس غیر انتفاعی به اینکار اختصاص داده شود که هرکس دوست داشت فرزندش را تحت این آموزش و پرورش قرار دهد.باقی مسائل همه و همه تنها بخاطر این سیستم حکومت دیکتاتوری وجود دارد وگرنه من موزیک خانواده کامکار را گوش می‌کنم و شهرام ناظری هم برای من آبراهام لینکن نیست و یک ایرانی اصیل اصیل و خیلی اصیل و تاج سر ملیست از آذربایجان هم استاد کاتوزیان را دارم همانطور که فرشچیان را از اصفهان و شجریان را از خراسان دارم. پول تخصیص داده شده برای تمام مسائل فرهنگی،دینی و عمرانی و آداب و روسوم استانها به نسبت جمعیت برابر باشد. مالیات از سر مراکز فرهنگی یا دینی خصوصی مورد علاقه مردم برداشته شود. قضات دادگاهها از استانهای دور با مشاوره فرهنگی و با هیئت منصفه باشد تا اصل بی طرفی حفظ شود. کانون وکلا و روزنامه نگاران مستقل باشد سندیکاها فعال و بدون برخورد سیاسی باشد. هر ساله از طرف دولت عوض روضه علی اصغر مهرگان ملی اقوام برگزار شود و هر سال یک استان مهمان کارنوال رقص و پایکوبی و رسوم همه استانهای دیگر باشد ادامه ...
دوشنبه 29 آبان 1391 - 11:55
romano - تهران - ایران
هم محل درآمد خوبیست پول توی ضریح نمیره! هم ملت با هم آشتی پیدا می‌کنند. کانون ملی رقصها و هنرهای فولک تشکیل شود. در پایان ای تف بر سیاست مدل تهرانی کردستانی و آذربایجانی که که فقط به فکر پست برای خودشان هستند عزیز هموطن این افکار را گسترش دهید من نه دشمن شمایم نه قدرتش را دارم که باشم! ولی بدون همدیگر ترک عرب و اروپایی و حتی خودمان خودمان را می‌دریم! زمانی روس حمله می‌کند جوادخان گنجه‌ای می‌جنگد زمانی انگلیس می‌آید رئیس علی دلواری می‌آید زمانی بابک و .. اشتباه نکنید تا کنون هیچ آذری پیر دهاتی فارسی ندانی به مشهد برای زیارت نرفته که به او توهین شده باشد اما این مشکلات از زمان این حکومت بروز کرد و آنها جشنها مسافرت رسوم هنرها روابط زناشویی مارا تحت تاثیر خود قرار دادند (بابا من دوتا عروس آذری یک کرد و یک عرب در فامیل خودم دارم کدام قومیت را می‌گویید) مارا معتاد کردند عشایری را که هزاران سال مهاجرت می‌کردند معتاد و بی فرهنگ کردند و قومیت را دامن زدند تا جاییکه قشقایی عشیره‌ای که هم قدمت تاریخ بشری مهاجرت از آذربایجان تا دشتهای فارس می‌کند تبدیل به ترکان قشقایی شد! ادامه ...
دوشنبه 29 آبان 1391 - 12:10
romano - تهران - ایران
کورس سواری ترکمن صحرا را از آن گرفتند بجایش افیون دادند هامونمان را دریاچه رضائیه مان را زاینده رودمان را کارونمان را کاسپینمان را خشک کردند به مردانمان بی غیرتی و به زنانمان تحقیر دادند. تجربه تاریخی به ما نشان داد خامنه‌ای خلخالی آذریست و خان قجری آذریست اما تخم چشم همان آذری فلک زده را اول در می‌آورد زیرا این سیاست و دیکتاتوریست نه حق قومیت تو در این سیستم تمام انسانیت تو پایمال می‌شود قومیتت پیشکش مگر ما با ژاپن با روسیه با هند با چین با کره چه فرقی از لحاظ تنوع قومی میکنیم کدام قوم را می‌گویید وقتی ملیت ندارید پس اول زمین پدری ات را از غاصب پس بگیر و گرنه این جلسات تا آخر عمر تو در پراگ توسط مشتی پیر خرفت که کودکانشان در اروپا تحصیل می‌کنند و عشق رئیس جمهوریشان تا آخر عمر بی پایان ادامه خواهد داشت برقرار خواهند شد و بچه کرد 10 ساله هنوز کول بری می‌کند. پس بقول پیرمان بیا تا گل برافشانیم و می در ساغر اندازیم/فلک را سقف بشکافیم و طرحی نو دراندازیم*اگر غم لشکر انگیزد که خون عاشقان ریزد/من و ساقی به هم تازیم و بنیادش براندازیم* از زمان و روزمرگی به پیشتر فکر کنید.
دوشنبه 29 آبان 1391 - 12:17
rezgar - لینشوپینگ - سوئد
امیدوارم این نوشته ام توهین به کسی نباشد: این عزیزان که مدتی است مشغول کنفرانس گذاشتن هستند و هر کدام خودرا سیاست مدار و صاحب نظر میدانند و به خیال خودشان میخواهند به نتیجه اساسی در مورد برقراری چگونگی دولت اینده برسند بی خود خودرا خسته میکنند چون این اشخاص نماینده اکثر مردم ایران نیستند و حتی این افراد نمیتوانند به توافقی در بین هم برسند. مثلا" اگر اینها به توافقی رسیدن و تایید کردن_ ترک.کرد.عرب.بلوچ. حکومت محلی خودرا داشته باشند چه تضمینی وجود دارد که در اینده هر کدام با کشورهای هم مرزشان نپیوندند مثلا"تبریز با کشور اذربیجان و خوزستان با عراق به این اقایان که کنفرانس بر پا میکنند فقط این را بگویم در حال حاضر رژیم ایران هست و اگر خدای کرد از بین رفت مردم انتخاب میکنند دولت ایندهشان. اگر اینها فکر مکنند مردم نظرتشان را فبول دارند این مهم است از مردم بخواهند بر علیه رژیم اعتراض و تظاهرات کنند تا رژیم از بین برود!
دوشنبه 29 آبان 1391 - 12:51
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
رومانو - تهران - ایران این منشور حقوق بشر را شما نوشتید! خوب شد که شما از ایران فرار نکردید ولا فرار مغز‌ها تکمیل میشد! بچه جان این همه دست دلبازی برای چی‌؟ برای چن تا ترک، لٔر، تورکمن ، قشقایی، بلوچ، کورد.. همه فدای رویاهای باستانی شما!
دوشنبه 29 آبان 1391 - 13:34
m.es.n - ابهر - ایران
Rmano ﺗﻬﺮﺍﻥ - ﺍﯾﺮﺍﻥ. برو بابا حالت خوشه . در ضمن اگه قراره زبانی زبان مشترک ایرانیان باشه فارسی که فقط تو افغانستان و تاجیکستان تکلم میشه به درد نمی خوره انگلیسی بهترین زبان ارتباطی دنیاست
دوشنبه 29 آبان 1391 - 20:46
IRAN+ISRAEL+USA 4EVER - مونیخ - آلمان
برای آزادسازی سرزمین اشغال شده ایران من هم از این اتحاد و کنفرانس حمایت می‌کنم به شرط اینکه ارتجاع سرخ و سیاه یعنی‌ حزب خائن توده‌+ تجزیه طلبان پان کرد و پان ترک و پان عرب و هواداران امپراطوری فاشیستی عثمانی+ آن دسته از کمونیست‌هایی‌ که هنوز در آب‌های دهه ۵۰ میلادی دارن شنا می‌کنن و هنوز شب‌ها خواب پدر بزرگشان استالین را می‌بینند (ژاندارم کش‌های سیاهکل) کمونیست‌های پیری که سنشون حتی از فیدل هم زده بالاتر و فاشیست‌های مذهبی‌ در آن شرکت داده نشوند.
دوشنبه 29 آبان 1391 - 20:49
Tourkan - کپنهاگ - دانمارک
فارسی فقط زبان بخشی از افغانستان و تاجیکستان هست و دیگر این که زبان غیر علمی‌ هست. برای فهمیدن واژهای علمی‌ باید عربی‌ دانست، مثلا "عنصر" باید عنصر را به فارسی ترجمه کرد تا فهمید" عنصر ماده ائی است که فقط از خودش سخته شده" انبساط، انقباض، مثلث و هزاران واژه و اسم دیگر. بدون تعصب فارسی نمی‌تواند زبان ملی ایران باشد
‌سه شنبه 30 آبان 1391 - 10:32
sepherdad - سیدنی - استرالیا
تورکن - کپنهاگ - دانمارک. بیسواد! برو کتاب حرکت در جوهر! اثر ملا صدرا رو بخون که بدانی "جوهر" ذات هر چیزی هست. زبان عربی‌ خودش یه زبان مشتق شده هست از زبان عبری، همه زبان‌ها از کلمات زبان‌های دیگر کلمه میسازند و به کار میبرند مشگل تو این هست که فکر می‌کنی بیشتر میفهمی از دیگران!
‌سه شنبه 30 آبان 1391 - 16:47
sepherdad - سیدنی - استرالیا
چارتا آدم بی‌ سواد و بی‌ تخصص که از ایران هیچ خبری ندارن جم شدن توی یک کنفرانس، چی‌ گفتن??! هیچی‌,!!!!!! حقوق قومیت‌ها!!,,قوم!, اینا کجا زندگی می‌کنن!؟ توی اینجا همه می‌دونن که در ۱۰ سال آینده کل سیستم آموزش و پرورش عوض میشه ۹۰ درصد غیره حضوری می‌شه، بحث زبان یا حق زنان چه ربطی به دمکرسی داره؟ این‌همه کشور که نه مشگل زبان دارن نه حقوق زنان اما خفقان مطلق هستن نمونه: کره شمالی ,جمهوری آذربایجان!، اصلا کی‌ گفته مشگل ایران بحث زبان هست!؟ کجای کردستان یا آذربایجان, فارسی حرف میزنن?? جمعش کنید بابا!
‌سه شنبه 30 آبان 1391 - 17:02
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.