آبگوشت قُمنَبیت - غذای محلی قم

آبگوشت قُمنَبیت - غذای محلی قم

قُمنَبیت به معنای نبات قم است. مردم استان قم به خاطر شوری آب قم و خاصیت قمنبیت (کلم قمری) در از بین بردن املاح مضر از کلیه‌ها در بعضی از غذاها مانند آبگوشت و لابه‌لای بعضی از پلوها از کلم قمری استفاده می‌کنند.

مواد اولیه:
 
گوشت ماهیچه یا سر دست با استخوان گوسفندی: 750 گرم
 
نخود و لوبیای سفید: 150 گرم
 
پیاز متوسط: دو عدد
 
سیب‌زمینی کوچک: پنج عدد
 
گندم: دو قاشق سوپخوری
 
رب گوجه‌فرنگی: یک تا دو قاشق غذاخوری
 
کلم قمری یا قُمنَبیت نگینی: نصف یک عدد
 
ترخون خشک‌‌شده: یک قاشق غذاخوری
 
نمک و فلفل و زردچوبه: به میزان لازم
 
لیموعمانی: سه عدد
 
طرز تهیه:

* گوشت را تکه‌تکه کرده و بشویید، پیاز را خرد کرده، نخود، لوبیا و گندم را نیز شسته در قابلمه ریخته کلم قمری‌های خردشده را به همراه زردچوبه اضافه و پنج تا شش لیوان آب در آن بریزید. در ظرف را بسته و بگذارید با حرارت ملایم بپزد.
 
* وقتی که گوشت، نخود و لوبیا کاملا پخته‌ شدند، سیب‌زمینی‌ها را پوست کنده و به آنها اضافه کنید.
 
* رب گوجه‌فرنگی و به اندازه کافی نمک، فلفل، لیموعمانی و ترخون را نیز در این مرحله اضافه کرده و بگذارید بپزند.
 
* پس از پختن همراه با نان سنگک و سبزی خوردن آن را سرو کنید.

+64
رأی دهید
-258

mountainman - استکهلم - سوئد
اون قمری که میگید تو قم اسمش قونویچ بود یه دو سالی قم زندگی کرده بودیم
دوشنبه 15 آبان 1391 - 20:06
مستانه شرق - هایدلبرگ - آلمان
سلام دوستان آشپزخانه ..جای همتون خالی یه همچین معجونی هم ما دیروز درست کردیم و خوردیم منتها میدونید دیگه ب .گ ..در این هوای پاییزی میچسبه.. شادان جان پیتزا که قسمت نشد اگر تونستی برای آبگوشت بدون گوشت بیا....
دوشنبه 15 آبان 1391 - 20:11
*Fanoos* - ايران - ايران
لیمو عمانی تو آبگوشت جالب نمیشه
دوشنبه 15 آبان 1391 - 21:13
baran828 - تهران - ایران
چه بامزه !
دوشنبه 15 آبان 1391 - 21:58
*Fanoos* - ايران - ايران
سلام مستانه جان .نوش جان شما دوستان جای ما عزیزم
دوشنبه 15 آبان 1391 - 22:53
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
( ? )-- مستانه جان من اینو قبول ندارم عزیزم !، یواشکی درست میکنی‌ و تنهایی می‌خوری و بعد فقط تعریف هاشو برای ما میکنی‌ ؟؟!!،،، آخه این رسمشه ؟!،، فکر اینو نمیکنی‌ که ممکن است همسایه شادان حامله باشه و شادان دلش بخواد از غذایی که تو درست کردی بخوره ؟؟!! ،، دیروز درست کردی و خوردی و ظرف هاشو گذاشتی‌ که شادان بیاد بشوره، ‌ها ؟؟!!،، پس کجا رفت حق همشهری بودن و بچه محلی ؟؟!!،،، عیب نداره حالا نمیخواد اینقدر خجالت بکشی !، پاشو ، پاشو برو عرق‌های پیشونیت را پاک کن و دست و صورتت را بشور و خودتو آماده کن بیا اینجا من شما‌ها را دعوت کردم برای پیتزا !، پس زودی برو توی قسمت پیتزا !
دوشنبه 15 آبان 1391 - 23:58
مستانه شرق - هایدلبرگ - آلمان
بچه محل شیرین سخن وقتی اومدیم برای پیتزا خوری چی دوست داری که با خودمون بیاریم به غیر از صفا ..در ضمن قولو جان من رو همراهی میکنی عزیز.....
‌سه شنبه 16 آبان 1391 - 03:28
milani - سیدنی - استرالیا
موقع پختش بوی خوبی نمیده ؛ اما بعدا خیلی خوشمزه میشه. بخورید و حالشو ببرید
‌سه شنبه 16 آبان 1391 - 07:23
nassau - کپنهاک - دانمارک
غذای که از اون شهر بید دیگه معلومه که چی‌ هست. نخورده شود بهتر است
‌سه شنبه 16 آبان 1391 - 08:25
shayan96 - تهران - ایران
nassau - کپنهاک - دانمارک. تازه به دوران رسیده نظرت را برای خودت نگه دار
‌سه شنبه 16 آبان 1391 - 14:40
massoudoslo - اسلو - نروژ
من میدونستم آخرش از تو قم میشه یه چیز خوب پیدا کرد :)
‌سه شنبه 16 آبان 1391 - 16:48
raha2022 - اهواز - ایران
*Fanoos* - ایران - ایران. اتفاقا *Fanoos* - ایران - ایران- الی جان - ابگوشت باید لیمو عمانی داشته باشد . یکبار امتحان کن . مزه ابگوشت به لیمو عمانی ست .
‌سه شنبه 16 آبان 1391 - 20:03
Ghooloo - آبادان - ایران
مستانه شرق - هایدلبرگ - آلمان. مستانه عزیز اگر کاری از دست من بر بیاد، در خدمت شما و دوستان عزیز هستم. امیدوارم که همگی‌ شاد و خندان در کنار هم و خوش و سلامت لحظاتِ خوب و به یاد ماندنی داشته باشید.
‌چهارشنبه 17 آبان 1391 - 00:00
مستانه شرق - هایدلبرگ - آلمان
Ghooloo - آبادان - ایران ..قولو نازنین ما هم همیشه به یاد هموطنان مهربانی چون شما هستیم دوستانی با صفا و پر شور.......نور پرورگار چراغ زندگیتان باشد...
‌چهارشنبه 17 آبان 1391 - 10:14
*Fanoos* - ايران - ايران
رها جونم والله من تا به حال تو آبگوشت لیمو عمانی ندیدم آخه لیمو عمانی آبگوشت رو ترش مزه میکنه لیم عمانی برای خروشتی مثل قرمه سبزی و قیمه خیلی مناسب . حالا یکبار به توصیه شما این کارو میکنم فدات شم.
‌پنجشنبه 18 آبان 1391 - 11:34
Ghooloo - آبادان - ایران
raha2022 - اهواز - ایران. در این یه مورد باهات موافقم!
جمعه 19 آبان 1391 - 01:01
Ghooloo - آبادان - ایران
*Fanoos* - ایران - ایران. آخه خاله تو تا حالا تو زندگیت چی‌ دیدی که این یکی‌ رو ندیدی؟ یک عمریه مردم آبگوشت با لیمو عمانی درست میکنند بعد تو ندیدی! شک دارم حتی بتونی‌ یه نیمرو درست کنی‌ خاله.. البته کسی‌ که نمی‌دونه میزبان همون صاحبخانه است ازش بیشتر از این هم انتظار نمیره چون همیشه از پشت کامپیوترش میره میزبانی :-)).
جمعه 19 آبان 1391 - 01:03
raha2022 - اهواز - ایران
Ghooloo - آبادان - ایران. امیدورام مورد هات بیشتر بشه . انوقت بهتر مرا خواهی شناخت .
جمعه 19 آبان 1391 - 13:39
raha2022 - اهواز - ایران
*Fanoos* - ایران - ایران. الی جان اتفاقا ابگوشت باید لیمو عمانی داشته باشد . شما که غذا ترش مزه دوست دارید . قرمه سبزی و خورشت قیمه بادمجان هم همینطور و ابگوشت تازه یک عدد بیشتر باید در ابگوشت ریخت خوشمزه گی ابگوشت به لیمو عمانی اش است .
جمعه 19 آبان 1391 - 13:43
shadan shirin sokhan - هایدلبرگ - آلمان
*Fanoos* - ایران - ایران. -- فانوس جان ، کسی‌ که ذاتش کثیف باشه و نوع حرف زدنش با بخل و کینه و حسادت باشه ؛ قطعا" یک بیمار است !، لطفاً به چشم یک بیمار به او بنگر !!، تمام کامنت‌هایی‌ که این آدم مریض و روانی برایت نوشته ، سراسر از بخل و کینه و حسادت است !!، در هیچ کجا ندیدم که شما بر علیه ایشان چیزی یا مطلب بدی نوشته باشی‌ ؛ در صورتی‌ که در همه جا ایشان بجای اینکه از خودش مطلبی بنویسد که قابل استفاده دیگران باشد ، و در کامنت‌های ایشان کمی‌ بویی از انسانیت بدهد ، تمام وقتش را فقط و فقط صرف اراجیف و مزخرفات بر علیه شما خانوم محترم می‌کند !، اوایلی که دیدم ایشان کامنت‌هایش فقط بر علیه شما است ؛ با خود فکر کردم که شاید ایشان به نوعی به بیماری بخل و کینه و حسادت مبتلا است !؛ ولی‌ هم اکنون شک من به یقین تبدیل شده است !!،، لذا با یک آدم مریض باید مدارا کرد و فقط به چشم یک بیمار لاعلاج به او نگریست!, و باید برای ایشان دعا کرد که ، انشأ الله خداوند شفایش بدهد !، آمین
جمعه 19 آبان 1391 - 20:36
*Fanoos* - ايران - ايران
shadan shirin sokhan -کاملا اینطوره عزیزم و شک نکنید بیماریشم خیلی حاد !!!شادان جونم منم چون فهمیدم که اون نادان و تهی مغز علاوه بر اینکه بیمارِ چه عرض کنم یک آدم عقده ای هم هست به این خاطر نخواستم هیچ جا جواب بهش بدم !!چونکه حالات بیمار گونه داره اموراتش هیچ گونه سپری نمیشه جز جفنگ گفتن نسبت به من !!!از شما خیلی سپاسگذارم که برایش از خدای منان شفا خواستید امید است که بهبود یابند که بعید میدانم !!!!. شادان جان من چگونه شما رو تشویق و تقدیر کنیم به خاطر این کامنت محشری که دادید و حتی بهتر از یک دکتر روانشناس روحیاتشو رو بخوبی تشخیص دادی و حتی توانستی بیماری شو به درستی تشخیص بدی!!! کاشکی بشه مدیر یک فکری به مثبت و منفی نام ها کنه تا من بتونم بی نهایت به شما +++++++++++++ بدم . قربونت برم که واقعا گُل گفتید و حرف دل منو زدید . پاینده باشید نازنینم .
شنبه 20 آبان 1391 - 00:28
Ghooloo - آبادان - ایران
حالا شما زیاد جوش نزن خاله شیرین خدای نکرده شیرت خشک می‌شه :-))
شنبه 20 آبان 1391 - 03:10
Ghooloo - آبادان - ایران
*Fanoos* - ایران - ایران میدونم له له میزنی واسه یکبار هم که شده تحویلت بگیرم ..ولی‌ من تو یکی‌ رو آدم هم به حساب نمیا‌‌رم چه برسه به تحویل گرفتن. در این حسرت بمیر بیسوادِ ندید پدید، این کامنتهات از فشار سوزشِ زیادهِ نه؟ بسوز که حالا حالا باید بسوزی نون به هم قرض ده‌‌‌ ریا کارِ دروغگو.
شنبه 20 آبان 1391 - 14:58
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.