نعیمه اشراقی، نوه آیت الله خمینی : فیس بوک کلاس مردم شناسی است

عصر ایران : نعیمه اشراقی، نوه امام خمینی، در میان ایرانیان عضو فیس بوک چهره ای شناخته شده است. البته او تا چند ماه پیش، یکی از اعضای عادی فیس بوک بود؛ اما پس از مصاحبه پر سر و صدایش با سایت جماران درباره "حجاب"، همگان او را به عنوان "نوه امام" شناختند و در کوتاه زمانی، تعداد دوستانش در فیس بوک، از 300 نفر به 5000 نفر رسید.

اگر به صفحه شخصی او در فیس بوک سر بزنید، معمولا پست هایی می بینید با لایک ها و کامنت های پرشمار موافق و مخالف.

متن زیر گفتگوی عصر ایران است با نوه امام خمینی درباره فعالیت اش در سایت فیلترشده فیس بوک.


***

شما از چه زمانی عضو فیس بوک شدید و اصلاً چه شد که تصمیم به عضویت در این شبکه اجتماعی گرفتید؟

 بیشر از چهارسال است که عضو فیس بوک هستم. انگیزه اولیه ام، پیدا کردن دوستان قدیمی ام بود.

دوستان شما در فیس بوک چند نفرند و معمولاً درخواست دوستی چه کسانی را قبول می کنید؟

دوستان من 5000 نفر هستند و درخواست های بیشماری دارم که تسهیلات فیس بوک اجازه افزودن بر تعداد دوست هایم را نمی دهد. در خصوص درخواستهای دوستی هم سعی ام این بوده که گزینشی عمل نکنم.

آیا خودتان هم برای کسی درخواست دوستی می فرستید؟

در پاره ای از مواقع.

برخورد شما با کامنت های انتقادی چگونه است؟ آیا کامنتی را هم حذف می کنید؟

تعداد کامنتهایی که حذف کرده ام از تعداد انگشتان دست به نظرم کمتر بوده است. 


اگر کسی در لابلای انتقادش، سخنی بگوید که از نظر شما، مصداق توهین به امام و یا شخصیت های دینی باشد، کامنت او را حذف می کنید؟

تا به حال کامنت توهین به ائمه نداشته ام ولی توهین به امام علیرغم خواهش من بوده است. گرچه این کامنتها قلب و روح مرا آزار می دهد ولی در اکثر مواقع سعی کرده ام تحمل کنم؛ به این دلیل که احساس می کنم گاهی در این بین افراد کسانی هستند که احتمالا به آنها ظلمی شده است و یا حتی قربانی پدران ویا مادران خود هستند و با این کار احساس آرامش می کنند. آنها شاید به گمان خودشان صدایشان به گوش کسی در درون حکومت می رسد. من هم صبوری می کنم. تاسف من بیشتر از این است که می بینم چهره واقعی امام را تعداد اندکی شناخته اند و این قدر دور از واقعیت راجع به امام قضاوت می شود که کوشش در جهت شناخت امام را با تمام وجود برای خودم واجب می بینم.
هر کسی از ظن خود شد یار من
وز درون من نجست اسرار من

از خانواده امام چند نفر عضو فیس بوک هستند؟ چه کسانی؟

نسل اول، یعنی فرزندان امام هیچ کدام عضو فیس بوک نیستند و نسل دوم، یعنی نوه ها، بیش از 60% عضو هستند.

وقتی با فیلترشکن وارد فیس بوک می شوید، احساس نمی کنید قانون شکنی کرده اید؟ 

من شخصا با قانون گریزی مخالفم حتی اگر قانون به ناحق باشد. به نظرم برای اصلاح قانون ظالمانه باید کوشش شود و تا زمانی که قانون پابرجاست نباید از آن تخطی کرد ولی استفاده از فیلترشکن از لحاظ قانونی منعی ندارد بلکه بعضی از مراجع شرعا جایز نمی دانند که مقلدین این دسته از مراجع بایستی احتیاط کنند.

اصلا درباره فیلترشدن فیس بوک چه نظری دارید؟

من کلا با ممنوعیت مخالفم. از نظر من منع استفاده از هر آنچه که ممنوع کرده ایم راه حل نیست. حتی مُسکّن هم محسوب نمی شود.

 

بعضی ها از شما انتقاد می کنند که چرا عکس هایی جذاب از خودتان را در صفحه فیس بوکتان می گذارید. برای این قبیل دوستانتان معمولاً چه پاسخی دارید؟

من اعتقاد دارم همین انتخاب درست است. ما مگر در دینمان با زیبایی سر ستیز داریم؟ من عکسی را انتخاب کردم که احساس کردم زنده است، با مخاطب حرف می زند و ارتباط می گیرد. ما با نوشته هایمان نیز همین کار را می کنیم. یعنی سعی می کنیم با مخاطب رابطه برقرار کنیم.
انتخاب عکس با امام هم برای آشنایی مردم با چهره امام در خانه است: امام مهربان و صمیمی.

اگر نوه امام نبودید فیس بوک برایتان فضای دلپذیرتری بود یا الان که نوه امام هستید فیس بوک برایتان جذاب تر است؟

من بیش از 4 سال است که عضو فیس بوک هستم. قبلاً کسی مرا با عنوان نوه امام نمی شناخت. تعداد دوستانم 300 نفر بود؛ ولی بعد از مصاحبه با سایت جماران راجع به حجاب نامم شناخته شد و یکباره تعداد دوستانم به حداکثر رسید و هر روز درخواستهای دوستی زیادی دارم که به دلیل ممنوعیت تسهیلات فیس بوک، امکان پذیرش آنها را ندارم. لذا بعد از شناخته شدن، فضا برایم بسیار دلپذیرتر شد.

فیس بوک چه فوایدی برای شما دارد؟ برایتان بیشتر جنبه تفریحی دارد؟

بیشترین فایده فیس بوک برای من مردم شناسی و آشنایی با لایه های مختلف جامعه است که برایم بسیار دل نشین است؛ به خصوص برای من که در شرایطی خاص بزرگ شده ام و امکان ارتباطات فیس تو فیس و صادقانه را کمتر داشته ام. آدمها یا به دلایلی به ما نزدیک شده اند و یا باز به دلایل دیگری از ما فاصله گرفته اند. نزدیکی و دوریشان واقعی نبوده است. فیس بوک این امکان برای من فراهم کرده است که دوستانی بدون دلهره و بدون چاپلوسی داشته باشم.

معمولاً بر روی صفحه تان چه چیزهایی را می نویسید یا شِیر می کنید؟

معمولا مسائل سیاسی؛ چون این روزها، دغدغه مردم سیاست است. سیاست چنان در تار و پود زندگی مردم نفوذ کرده و تاثیرگذاشته است که نمی توان به چیزهای بهتری فکر کرد و درباره آنها نوشت.

وقتی که در فیس بوک به طرز رفتار و گفتار ما ایرانیان می نگرید، چه نکات مثبت و منفی ای در کنش و منش ما می بینید؟

از نکات مثبت شروع کنم: به نظرم ایرانی ها مردمانی کنجکاو، باهوش و بااحساس هستند ولی آنچه کمتر به چشم می خورد منطق است. اکثر اعضای فیس بوک که با آنها سروکار دارم اصول اولیه ارتباطات را نمی دانند و موجبات مسمومیت فضای مجازی را فراهم می کنند.
بسیاری از گفتمان ها با تعصبات جناحی دست و پنجه نرم می کند و در بعضی از مواقع ادب رعایت نمی شود. من گاهی از خواندن کامنتهایی که در پست هایم می گذارند دلم به درد می آید.

به نظر شما، فضای فیس بوک فضایی گناه آلود است؟

نه، شما بهتر از من می دانید در دنیای غرب از فیس بوک به عنوان یک شبکه اجتماعی استفاده می شود؛ مثلا برای اطلاع رسانی و دعوت از دوستان برای بازدید برنامه های مدنظر و همین طور نظر سنجی برای اتخاذ تصمیمهای گروهی و ... در چنین فضایی هرکسی با توجه به بیزینس خود می تواند فعالیت کند. ممکن است بعضی از بیزینس ها سالم نباشد. این در واقع سواستفاده از فیس بوک است و از این بابت نباید فیس بوک را متهم و مجرم بدانیم.

مهمترین ثمرات حضور در فیس بوک برای شما چه بوده است؟

با توجه به اینکه من نوه امام هستم درخواست های زیادی در خصوص آشنایی با شخصیت امام و خانواده شان از من شده است. برنامه من این است که به این درخواستها لبیک بگویم. همچنین برخی از مسائل سال های دهه شصت سربسته باقی مانده است و از من در این خصوص سوالات بسیاری شده است.

البته علم و شناخت من ناقص است ولی تا جایی که اطلاع دارم و می توانم اطلاعات کسب کنم، تلاش خواهم کرد تا پاسخگو باشم. آنچه به شناخت آن ایمان دارم شخصیت امام است؛ زیرا  سال ها با ایشان زندگی کرده ام و می توانم با بازگویی خاطراتم از آن دوران، در انتشار جنبه های مختلف زندگی امام موثر باشم.

 علاوه بر این ها، دیدگاه های سیاسی ام را نیز گاهی در قالب پست هایم بیان می کنم که غالباً با استقبال نسل جوان عضو فیس بوکم همراه می شود.

+255
رأی دهید
-84

anti-US - مونترئال - کانادا
یادمه که چندین ماه پیش از این عفریته حرفهایی اینجا گذاشته شده بود. من یه سوال پرسیدم که چرا بعد از این همه زجری که از اون خمینی ملعون وحشی کشیدیم، نوه اون نامرد اینجوری داره تبلیغ میشع؟! جالبه که نظر من رو، تا جایی که من میدونم، اصلا نذاشتند اینجا. این عفریته اصلا چه اهمیتی باید داشته باشه که حرفهاش رو بخواند اینور و اونور پخش کنند؟! البته که طرف آزاده که چه حرفی رو از چه کسی بیاره برای مخاطبش پخش کنه؛ اما سوال اینه چرا نوه خمینی وحشی؟ نکنه میخواهید اینو به مردم قالب کنید که نوه-های خمینی روشنفکرند؟! خب باشند؛ انگار توی این مملکت تنها نوه خمینی میفهمه. بابا ولمون کنید، یه ضدایرانی هندی اومد پدر ما و آبا و اجدا و نسلهای آینده ما رو در آورد؛ خواهشا از اینهمه بیگانه-تبلیغی برای ما دست بردارید. هر کی فقط دنبال یه سوژه خبریه، بدون اینکه به عواقبش فکر کنید. ما هنوز داریم از خمینی زجر میکشیم؛ نوه-اش مجرم نیست، اما هیچ برتری-ای بین ایشون و زنان دیگر ایران نیست، و هیچ لزومی هم نداره که با این فرد (حداقل بعنوان نوه خمینی) مصاحبه بشه. عوامفریبا
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 01:26
anti-US - مونترئال - کانادا
"با توجه به اینکه من نوه امام هستم درخواست های زیادی در خصوص آشنایی با شخصیت امام و خانواده شان از من شده است. برنامه من این است که به این درخواستها لبیک بگویم. " . خنده-داره: "با توجه به اینکه من نوه امام هستم..." و ".. لبیک بگویم"؛ باز همون ادبیات فاسد کثیف کثافتزا، اینبار از دهان یه زن با دغدغه آزادی! بوی گند از این کشور بلند میشه؛ بجای اینکه این فرد رو فراموش کنند، با طرف مصاحبه میکنند و تیتر میزنند "نوه امام".. بعدش میگند مردم به جمهوری اسلامی رای دادند..
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 01:31
fariba azizi - پاناما سیتی - پاناما
اینکه شکل ‌های کتک خورده هست
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 01:40
derafshe kavyani - بیرمنگام - انگلستان
ای توف به روح پدر بزرگت خمینی ملعون که در عرض یک شب ایران رو از عصر تجدّد به عصر تحجر تبدیل کرد و یک شب ملتی رو به امّت تبدیل کرد، و خون هزاران هزار پیر و جوان زن و مرد را ریخت،لعنت ابدی خدا بر خمینی ملعون، آتیش به قبرش بباره، امیدوارم یک روز قبرش تبدیل به توالت عمومی بشه،
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 01:55
dara20 - تهران - ايران
بابا بزرگ گور به گور شده تو دشمن تمدن و پیشرفت و ترقی‌ بود حالا توله سگان پس افتاده او از فیس بوک حرف میزنند. تو برو در باب صیغه ۱ ساعته به سبک جدّ پلیدت نظریه صادر کن.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 01:14
صمصام - سیدنی - استرالیا
نوه خمینی خون او را در رگهای خود دارد و باید هم بگوید خمینی مهربان بوده، حتمن هم بوده، ولی مگر جلادها هیچکدام فرزند و نوه و نتیجه ندارند؟اگر هیتلر هم نواده ای داشت، مطمئناً او هم از مهربانی های پدربزرگش داستانها تعریف می کرد ولی تاریخ حکومت خون آشامان و قصابان را مورخان بی طرف می نویسند نه نوادگان. و تاریخ در مورد خمینی خواهد نوشت: جلادی مستبد و خونریز و بی سواد و بیرحم که از جهل تاریخی ملت و عواطف مذهبی توده های عامی سوءاستفاده کرد تا یکی از سیاه ترین دوره های تاریخی این کشور را رقم بزند. دروغگویی بیشرم که در زمان تبعید حرف های مردم فریب زد و چون به قدرت رسید، با وقاحت اعلام کرد تقیه کرده است.! ناسپاسی نامرد که بعد از به قدرت رسیدن، تمام کسانی را که او را در این راه یاری کرده بودند، از دم تیغ گذراند. بی وجدانی بی مسئولیت که صدها هزار تن از جوانان معصوم میهن را همچون ضحاک ماردوش،برای تثبیت قدرت خویش به کشتن داد. نادانی گمراه که پایه های تمدن و مدنیت رو به توسعه در کشور را نابود کرد و با سیاستهای احمقانه خود، ایران را هزار سال عقب برد.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 01:31
zebbel - بوستون - آمریکا
از آخوند و بچه آخوند بی‌ شرف تر نبوده و نیست. این هم یه پدر سوخته مثل بقیه.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 02:27
pashmakjon - عالمو - آمریکا
خاک بر سر تو و اون بابا بزرگ جنایت کارت خدا لعنتش کنه پیر مرد خبیث.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 03:01
پیام آقا - خارلمن - سویان
چت یاهو هم کلاس شوهر شناسی ست. امام خمینی . ناقلا چقدر هم شکل پدر آمریکائیش* شده! آنها که کتاب "پشت پرده های انقلاب" را خوانده اند، شاید منظورم را بگیرند! بعد هم مگه این چن سالشه؟ عکس زمان امام و الانش که یه شکله! نکنه بازم ناقلائی کرده و عکس بیست سال پیشش رو پابلیک کرده! و در آخر در جواب ایشون عرض شود که: ما که این روی امام را دیدیم، آنروی دیگرش هم پیشکش خانواده گرامیش!
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 03:18
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
واقعآ که این ملاها هر چه زن خوشگل بوده گرفتن و بچه هاشون هم سوپر ناناز شدن. این چقد ور پریده و ناز و آکله و همش باهمه. این الآن تو دست کی هست؟ اینا همشون سفره پول این کشور را پهن شده و بی صاحب می بینند و همگی میخوان یه لقمه گنده ببرند.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 02:51
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
نوه امام!!!! اگر آدم حسابی بودی وشرف داشتی باید از خجالت آب میشدی و بجای اینکه چل من آرایش کنی و عکس تو تو فیس بوک بذاری باید یه پاکت میکردی تو سرت که شناسائی نشی , تو گور اون پدر بزرگ بی همه چیزو بی شرفت آتیش به گورش بباره کاش تکه تکه میشد پاشو تو ایران نمیذاشت مرتیکه هندی زاده
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 04:49
baran828 - تهران - ایران
منکه هر چی گشتم این خانم نقاشی شده رو تو فیس بوک پیدا نکردم .!
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 06:30
پریستوک - تهران - ایران
این نکبت کجاش خوشگله. هفت قلم آرایش و که مثال می زنن تو صورت این گوریل گنده می شه دید. اگه راست می گه بره آرایشش و پاک کنه بعد بیاد ولی با آکله بودنش موافقم. به قول Royan باید گونی سرش کنه.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 07:17
massoudoslo - اسلو - نروژ
اتفاقا خانومه خوش چهره و خوشگله البته نظرم فقط در مورد صورتش هستش . حالا دیگه نوه خمینی شده تقصیر خودش نیست ( این از گیر های عجیب و غیرب هستش که گاها هموطنا به بقیه میدن ). چرا نه ؟ مگر نوه خمینی نمیتواند آزاد و مدرن باشد ؟ یه روز در آزادی و آرامش و عشق زندگی کردن میارزد به یه عمر خمینی و شاه و شیخ بودن
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 07:10
shana - خ - ایران
این عکس که با امام داره حداقل از 22 سال پیشه .چرا بعد از این همه وقت خانم جوانتر شده؟
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 08:17
Caroline - تهران - ایران
خدا نسل پدربزرگت رو از رو زمین برداره
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 08:47
arash 11 - تهران - ایران
ای شاه چرا یه تیر حروم این کثافت نکردی اسم اینها که میاد تاسف میخورم
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 08:48
Caroline - تهران - ایران
. ای ریختن خونِ جوان، شادیِ تو . چنگیز سر افکنده زجلادی تو . تزویرو دروغ وخدعه استادیِ تو . قاصر قلمم زوصف شیٌـادی تو . این مردک بی خرد که با تیشه ی دین . آمد که بگستراند اندیشه ی دین، . صد مرتبه اش دست مریزاد که کَند . چون سیلِ بلا، زبیخ و بُن، ریشه ی دین . آنان که تو را امام و رهبر کردند . انفاسِ تو با خدا برابر کردند . گفتم که خدا نیست، کسی گوش نکرد، . تو آمدی و عموم باور کردند! . پیش از تو اماما، عددی بود خدا . اندیشه ی نسبتأ بدی بود خدا . تو آمدی و به ما نشانش دادی . دیدیم چه خونخوار ددی بود خدا! . تا دولت ما دولت اسلامی شد . افزون غم و درد و رنج و ناکامی شد . پیش از توخدا اینهمه بدنام نبود . تو آمدی و دچار بدنامی شد! . ای کشتن هم میهن من پیشه ی تو . لبریز زخونِ مرد و زن شیشه ی تو . فرداست که آگاهی ابنای وطن . بر باد دهد اساسِ اندیشه ی تو . اسلام که دین حیله و ترفند است . با وحشت و آدمکشی اش پیوند است . از شیخک دین فروش باید پرسید . کِ ای سفله، دیانتِ تو یک من چند است!؟ . خفاش صفت، تشنه ی خون بود امام . سلطانِ ولایتِ جنون بود امام .
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 09:05
hamid shojaei - تهران - ایران
گرگ زاده ، آخر گرگ شود ، ......
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 09:50
arash 11 - تهران - ایران
با روح عاغا وصل میشید فیسبوک ؟!!!!واسه این ها ازاده مردم بدبخت باید با هزارتا بدبختی بتونن این سایتهای فیلترو رد بدن تازه همه اش هم تهدید که گر از VPN استفاده کنید دستگیرتون میکنیم .. انقلاب کردن خانوم چشم بکشه روسری گل گلی از زبر چادرش در بیاره ای تو روح پدربزرگت کثافت های اشغال بی خانواده
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 08:46
*پسر شجاع* - تهران - ایران
Royan - کالیفرنیا - آمریکا. جالب اینجاست تو عکسی که با پدربزرگش خمینی انداخته هم چاق هست و هم از نظر سنی و قیافه بزرگتر از عکسهای دیگه اش هست ..اگه زمان خمینی 25 -26 ساله باشه حالا این خانم بالای 50 سال سن داره ..حالا با گذاشتن این عکسهای آرایش کرده دوران جونی معلوم نیست منظورش چی هست ؟! :))
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 12:12
*پسر شجاع* - تهران - ایران
قیافه اش خوبه ولی آرایشش شدیده در حد تیم ملی :) ..واقعا برای من سواله چرا زنهای چادری این قدر شدید آرایش میکنن؟!..این چادرشون چیه این آرایشهای افراطی چیه ؟! ..خیلی کارشون ضد و نقیضه !!
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 12:19
felora - تهران - ایران
خلاصه مفید این متن ،،،،1ـ _من شخصا با قانون گریزی مخالفم حتی اگر قانون به ناحق باشد. 2_بعضی از مراجع شرعا جایز نمی دانند که مقلدین این دسته از مراجع بایستی احتیاط کنند. 3_چهره واقعی امام را تعداد اندکی شناخته اند و این قدر دور از واقعیت راجع به امام قضاوت می شود .4_ ما مگر در دینمان با زیبایی سر ستیز داریم؟ 5_ برنامه من این است که به این درخواستها لبیک بگویم... /تمام متن این مصاحبه ضد ونقیض بود!!! چادر با اینهمه آرایش برای نا محرم ها .....
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 14:21
amo-mohsen - بوگوتا - کلمبیا
چه خوشکله :)
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 14:41
حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان
Caroline- تهران - به به چه شعر بجا و مناسبی! کارد زدی به قلب سیاه مسلمانان تاریک اندیش مزدور رژیم اسلامی که از شدت درد که آینه را جلوی چشمانشان گرفتی تا زشتیهای اسلام نابشان را ببینند به خود میپیچند و آماده برای کشیدن سلاح توهین و فحش و ناسزا هستند. حالا اگر کسی دارد مثل این خانوم که از پسمانده های اسپرمی خمینی معلون است به خریت خود یواش یواش پی میبرد و شاید هم از اندیشه های پدر بزرگ مرتجع خود دارد فاصله میگیرد بنظرم نباید همگی بهش حمله کنند و او را برگردانند باز به دامان سیاه مسلمانگری ارتجائی. من این گفتگو را دیروز در سایت "عصر ایران " خواندم بروید انجا که هنوز هست ببینید چه کامنتهای ناجوری برایش نوشتند که من غیر مسلمان شرم کردم و میکنم که ایران چنین مسلمانهای هرزه گوئی دارد. راه را برای کسی که دنبال تغییر است و از میان بد و بدتر شاید بدش است نبندیم و مجال و فرصت تغییر اندیشه دهیم اگر که پی به اشتباه خود برد و اگر قصدش باز تبلیغ اسلام به شکل دیگر و عوامفریبی نباشد. سرزنشش میکنند که نوه خمینی ابلیس چرا با آرم لباس مد غرب "ورساچه " عکس گرفته؟ جرمش را ببینید!
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 17:43
anti-US - مونترئال - کانادا
از گردانندگان این سایت خواهش داریم که قیافه منحوس این خانواده ضدایرانی نحس رو توی سایتشون نذارند، و بیشتر از این باعث تازه شدن نفرت ما نشند؛ خداییش بسه دیگه؛ همه چیمون رو باختیم، بدون حضور این شغالهای کفتارصفت کشورمون رو به چند سال رو به راه میکنیم؛ تف بر روحش.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 21:07
anti-US - مونترئال - کانادا
عجب ای سرزمین من، تو را با تیغ غم کشتند // تو را با ظلم و بیداد و هزار و صد ستم کشتند***. ... سر میرزای کوچک خان، کجا شد قلعه بابک؟! // نگو از تخت جمشیدت، تو را از جام جم کشتند ***. کجا شد شاعر طوسی؟! که رنجی برد سال سی // در این سی سال رسوایی، به عمر تو عجم کشتند .. به عمر تو ای کشور عزیزم عجم کشتند.. زنده باد عجم
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 21:11
anti-US - مونترئال - کانادا
آبجی نعمیه، بگو بینم تو چرا لپهات هنوز گل داره؟! چرا هنوز تپلی؟! چرا چشمات مثل خیلی خیلی از دخترهای جوون ستمدیده ایرانی گود نیست؟! چرا؟! این گوشتها رو از کدوم قصابی گرفتی آبجی؟! توی ایران که مردم نون پیدا نمیکنند. حیف که آزادی بیان رو باید در مورد شما انگلها رعایت کرد، وگرنه خیلی خوب بود که فیسبوکت که هیچ، کلا قیافه-ات رو فیلتر و ممنوع و بن-بست میکردند؛ البته که تا تو هستی، غربیها نیازی به حمله به ایران ندارند، بنابراین فیسبوک تو سلاح اونهاست. خدا کنه دنیا عوض شه
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 21:29
kiankianfar - یزد - ایران
امام خمینی تاثیر گذارترین شخصیت تاریخ معاصر ایرانه.شماها که ادعا می کنین توی مهد فرهنگ و تمدن جدید زندگی می کنین اول برین فرهنگ کامنت گذاشتن رو یاد بگیرین بعدش حالا یه حرفی هم خواستید بزنین بزنین.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 21:25
صمصام - سیدنی - استرالیا
Caroline-دوست من شعرت بسیار زیبا با ساختاری قوی و مفهومی عالی بود. دست مریزاد هموطن عزیز
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 22:49
Caroline - تهران - ایران
. حقیقتجو - دوسلدورف - آلمان بقیه اش اینجا ست !!!!!. سلطانِ ولایتِ جنون بود امام . هم آیت جهل بود و هم رایت ظلم . تکبیر بر او، که ذوفنون بود امام! . این خلق که آمده ست بر مرقد تو . خواهد که تقودٌی کند بر قد تو . گندیده چنانی تو که این قسمت شهر . همبوی مبال است زبوى بد تو. ‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 00:39.
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 21:53
anti-US - مونترئال - کانادا
far - یزد - ایران: لطفا از آثار مثبت جناب امام خمینی چند تاش رو نام ببرید تا ما هم براه راستکی هدایت بشیم. خیلی سپاسگذارم پیشاپیش
‌چهارشنبه 10 آبان 1391 - 23:59
anti-US - مونترئال - کانادا
آبجی ما دلمون دریای خونه، وقتی که بالا بیاریم، توی خون غلت خواهی زد. حتی اگه جناب امام سید سالار خمینی کارهای مثبتی کرده بود، شما حاج خانم و امثال شما هیچ حقی ندارید که با تبلیغ برای خودتون پایگاه اجتماعی درست کنید. هنرتون رو نشون بدید، اگه بچه یزید هم هستید، اما هنر دارید، مردم خواهانتون خواهند بود، وگرنه برو جون تو حال نداریم
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 00:04
anti-US - مونترئال - کانادا
مثلا روسری گل-گلیت رو از زیر چادر زدی بیرون یه ژست ملس سرگذری گرفتی که ثابت کنی روشنفکری؟! جمع کن خودتو عوامفریب؛ درد مردم نون و آبه؛ حجابو بذار پیشکش؛ مردم کار میخواند، مرغ میخواند، امنیت روانی میخواند، آزادی دین میخواند، میخواند که امثال تو از توبره بابا و بابابزرگ نخورند، برابری میخواند، نفت میخواند، میفهمی نفت میخواند، نه اینکه با حجاب و بدحجاب و آزادی پوشش فیلمشون کنید. برید توی فیسبوک ببینیدش: عجب پایگاه اجتماعی-ای درست کرده؛ ما دیگه فریب نمیخوریم آبجی
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 00:11
anti-US - مونترئال - کانادا
راستی آبجی یه سوال دارم: من یه مقدار وسواس مذهبی دارم؛ میشه از امام بپرسید که وقتی دختر رشیده مردم رو صیغه میکنم، میتونم بخاطر محکم-کاری، قبل از کامیابی، چند بار وضوی موکد بگیریم؟! آخه فکر میکنم کار از محکمکاری عیب نمیکنه، میخوام بدجوری حلالش کنم! . راستی یه سوال دیگه هم دارم: میشه بپرسید که منظور مراجع عظظظظام از اصطلاح "دختر رشیده" برای صیغه چیه؟! آخه تعریفش نکردند و باعث شبهه میشه؛ یکی میگه دختر 20 ساله رشیده است، یکی میگه دختر 18 ساله .. یکی میگه اگه خودش درآمد داره.. ما نفهمیدم خلاصه این همه ابهام واسه چیه؟؟!! نکنه منظورشون همون "دختر رسیده" بوده ولی روشون نشده یا بخاطر ترس از مفسده از اصطلاح "کلاه شرعی" "دختر رشیده" مستفاده کردند؟! تو رو خدا بس کنید؛ بسه از بس بلا سر کشورمون آوردید؛ به جای یه دوستی استاندارد شده، مردهای متاهل رو انداختید به جون زنهای بیوه؛ بسه بسه فساد و تباهی بسه توبه کنید به راه راستکی برگردید
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 00:17
anti-US - مونترئال - کانادا
آبجی نعیمه، آفتاب که نزده، میزنم بیرون و میگم "اصغر آقا امروزو هم تحمل کن"؛ خداوکیلی راست میگم، هرشب قبل خواب بچه-هامو به خدایی که ندیدمش میسپارم، و هر روز صبح آروزی مرگ میکنم؛. بعضی وقتها، آبجی این حرفها گفتن نداره، اما بذار بگم .. آره آبجی نعمیه، بعضی وقتها، از بس اتوبوسها شلوغند، با تمام پیری و افتادگیم باید دنبال اتوبوس بدوم، آخه هر چی باشه دل من پیرمرد به همین خوشه که دختر جوونی دارم که داره توی دانشگاه درس میخونه؛ نمیدونم آبجی، این روزا خیلی شایعه شده که کار گیر نمیاد، درس خوندن فایده نداره، اما .. اما .. باور کن آبجی دیگه خسته شدم؛ سگدو بزن برو سر کار، تاکسی نشین، با اتوبوس برو، حتی تا میتونی پیاده برو، تا شاید چیزی پس-انداز کنی؛ اما آخرش، منظورم آخر برج نیست ها آبجی!!!، منظورم همین آخر شبه، آره آخر شبش، میبینم جیبم خالیه! با خودم میگم "ای تف به تو ای روزگار" آخه تا کی؟! . شب که میام از بس خسته-ام که .. اوه، راستی داره اذون میگه آبجی، خیلی ببخشید، برم نمازمو اول وقت بخونم ..
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 00:47
sepherdad - سیدنی - استرالیا
مگه توی این کشور اینترنت فیلتر نیست!!!!
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 01:10
ali1111 - تهران - ایران
اگر یک عدد تار مو بیرون باشد حرام است و تشعشع ایجاد می‌کند ولی‌ ۴ کیلو آرایش و میک آپ جهت جلب توجه جایز است .. به این دین.
‌پنجشنبه 11 آبان 1391 - 11:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.