معنی متفاوت پوشش‌های مختلف در فرهنگ‌های مختلف

افراد با پوشش خود ناخواسته با اطرافیان ارتباط برقرار می‌کنند. اما در هر گوشه‌‌ای از جهان هنجارهای متفاوتی وجود دارد. مثلا پوشیدن مینی‌ژوپ در اداره‌ای در بلغارستان شیک به نظر می‌آید، اما در اداره‌ای آلمانی نامناسب.
 

تسوِتِلینا کرویتسر از بلغارستان در ابتدای اقامتش در آلمان با هنجارهای جدید پوششی در این کشور کاملا ناآشنا بود. او معمولا آرایش غلیظی داشت، مینی‌ژوپ می‌پوشید و به ناخن‌هایش لاک‌هایی با رنگ تند می‌زد؛ بدون اینکه متوجه باشد، با ظاهرش بسیار جلب توجه می‌کرد.
 
یک بار در هنگام خرید نان جمله‌ای از یک مرد شنیده بود، بدون آن‌‌که در ابتدا متوجه منظور گوینده شده باشد. خانم کرویتسر پس از مدتی پی برده بود که ظاهر او در آلمان معنی کاملا متفاوتی دارد. آن مرد فکر کرده بود که این زن یک فاحشه است. کرویتسر همچنین در دانشگاه و در محل کار هم متوجه شد که بسیار جلب توجه می‌کند و افراد او را بخاطر ظاهرش جدی نمی‌گیرند.


 
داشتن آرایش غلیظ در بلغارستان امری رایج است، در حالی که در آلمان می‌تواند حس بدبینی افراد را بیدار ‌کند


 
جنبه منفی کلیشه‌ها
 
کرویتسر می‌گوید: «به دلیل اخباری که در مورد تجارت زنان در اروپای شرقی و شهرت فحشا در این منطقه وجود دارد، تنها بخاطر لهجه‌ی بلغاری‌ام در چارچوب این کلیشه‌ها قرار می‌گرفتم.» برای کرویتسر تنها راهی که باقی ماند این بود که خود را با ضوابط جدید پوششی در آلمان تطبیق دهد.
 
کرویتسر در زمینه علوم مربوط به اروپای شرقی تحصیل کرده و تا به حال در مورد پیش‌داوری و کلیشه‌های موجود در جوامع، مقالات متعددی نوشته است. او اعتقاد دارد که وجود کلیشه‌ها عادی و حتی مفید هستند. اما آنها می‌توانند در برخی موارد مضر نیز باشند: «پیش‌داوری افراد را از لحاظ ذهنی بسته نگه می‌دارد.»


 
در آلمان پوشیدن لباس دکلته و دامن کوتاه در محیط کاری تابو محسوب می‌شود

 

"پوشش، شخصیت می‌سازد"
 
نادین توماس، مدیر سالن مد برلین، به ضرب‌المثل قدیمی آلمانی "پوشش، شخصیت می‌سازد" اعتقاد دارد. وی می‌گوید: «افراد معمولا مطابق با اینکه شما چه لباسی بر تن دارید، با شما برخورد می‌کنند.»
 
نادین توماس به شرکت‌ها و هتل‌ها خدمات مشاوره‌ای در زمینه انتخاب پوشش مناسب ارائه می‌دهد. او می‌گوید: «در آلمان در محیط کار همچنان سبک پوشش کلاسیک رایج است. پوشیدن لباس دکلته یا پوشیدن مینی‌ژوپ تابو است و طول دامن بایستی حداقل تا زانو برسد.»
 
او در دوره‌هایی که برگزار می‌کند به زنان نشان می‌دهد که پوشیدن مینی‌ژوپ تا چه حد آزادی حرکت را از آنها می‌گیرد. زنان در یکی از تمرین‌ها متوجه می‌شوند که برای برداشتن چیزی از روی زمین در حالی که مینی‌ژوپ بر تن دارند، چه تصویری از خود به همکاران انتقال می‌دهند.
 
تسوِتِلینا کرویتسر پس از مدتی یاد گرفت تا در آلمان به نوعی لباس بپوشد که کمتر جلب توجه کند. او کمتر آرایش می‌کرد تا دیگر در چارچوب کلیشه‌ها قرار نگیرد. کرویتسر هنگامی که پس از پنج سال دوباره به وطن خود بازگشت، با چهره‌ی بهت‌‌زده‌ی مادرش روبه‌رو شد.
 
مادرش به او گفته بود: «شبیه مریض‌ها شده‌ای. مگر به اندازه کافی پول نداری که لباس مناسب بخری؟» کرویتسر با شلوار جین، تی‌شرتی معمولی و کفش‌های ورزشی دیگر با تصویر رایج زن بلغاری هماهنگی نداشت.

+159
رأی دهید
-15

atosa-salavati - خمین - ایران
راستی‌ چرا هیچ تصویری از زنان ایران باستان در هیچ یک از نقش و نگار‌های به جامانده نیست تا بفهمیم پوشش آنزمان زنان چه بود؟ لطفا اوهام پرستان کوروش و داریوش جواب ندهند
شنبه 6 آبان 1391 - 04:33
OnLine. - تهران - ايران
با اجازهٔ مسئولین من در بیشتره موارد از پوشش عکس اول استفاده می‌کنم ،خیلیم بهم میاد.lololololol
شنبه 6 آبان 1391 - 05:43
asal55290 - مشهد - ایران
من همون تابو رو دوست دارم دامن کوتاه مگه چه اکالی داره که تو المان تابو حساب میشه ولی تو ایران تابو حساب نمیشه....
شنبه 6 آبان 1391 - 06:57
baran828 - تهران - ایران
آلمانیها بسیار در همه چیز منضبط هستن اما به نظر من لباس و کسی که اون رو پوشیده هردو به هم معنا میدن .مثلا اگر یه زنی چادر بپوشه ولی رفتارش زننده باشه صد برابر زشت تره .هر لباسی یک مفهومی داره و در تن هر شخصی مفهومش کامل میشه .بنابراین زمانی که لباسی رو میخریم و بعد اونرو به تن میکنیم همراه با چگونگی حرکات ما معنیش کامل میشه .
شنبه 6 آبان 1391 - 09:01
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
من از این بابت خوشحالم که زنها توی محیط کارم آرایش غلیظ نمیکنند و مینی ژوپ هم نمیپوشند چون محیط کار جای این حرفها نیست. البته ممنوع نیست ولی محیط کار باید با دیسکو و محیطهای جشن و خوشگذرانی متفاوت باشه.
شنبه 6 آبان 1391 - 09:20
Azadikhah - تكسل - هلند
پس می‌شه گفت پوشش اگر با زور حکومت نباشه(مثل ایران) در تمام دنیا مختلف هست و کسی‌ نباید مسخره کنه
شنبه 6 آبان 1391 - 09:59
نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
جدا از اینکه حجاب یکی‌ دیگر از تقلیدی بود که اسلام از یهودیت کرد ولی‌ نمیدونم جریان به وجود آمدن این حکم حجاب در اسلام رو میدونید یا نه! هم در کتاب "تاریخ طبری" و هم "صیرت المحمد" نوشته. چون زنان بسیار جوان و زیبایی‌ داشت محمد، مسلمان‌ها زمانی‌ که میومدند خونه محمد به زنهاش چشم چرونی میکردند. عمر کسی‌ بود که به پیامبر این پیشنهاد رو داد که به زنهاش بگه خودشون رو بپوشونند، بعدها هم آیه‌اش از آسمون به صورت م پ۳ رسید.
شنبه 6 آبان 1391 - 10:17
birmingham - شیراز - ایران
پوشیدن کفش قیصری چرمی در اروپا رایج است اما فقط برای کوردها که خودشون بر این باور هستن که شیک‌ترین کفش رو بشیدن و هر چه نوک کفش تیز یا باریک تر باشه خوشتیپ تر هست
شنبه 6 آبان 1391 - 11:11
kambizian - تهران - ایران
atosa-salavati - خمین - ایران. چشم میگیم اوهام پرستان محمد و علی خدمتتون برسند جواب دهند.
شنبه 6 آبان 1391 - 12:24
Oghate talkh - بوخولتز - هلند
Kambizian.نمیدونم چی بنویسم که بتونه بیانگر احساسم باشه فقط میگم توپی توپ زندگیت مالامال از خوشی باشه عزیز
شنبه 6 آبان 1391 - 17:54
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
شخصیت هر کسی زیر زبونش و در نحوه رفتار و برخوردش نهفته است ,برداشت شخصیت افراد از نحوه لباس دوام چندانی ندارد ویک برداشت کوتاه مدت است/ به نظر من خانمهای آلمانی هیچ ظرافت و لطافتی در لباس پوشیدن و رفتار ندارند, و برای اولین بار که من وارد آلمان شدم همشون مردانه به نظر میرسیدند برعکس خانمهای ایتالیائی و یا فرانسوی .
شنبه 6 آبان 1391 - 19:02
MartinT - هایدلبرگ - آلمان
آره تو محل کار زیاد دامن کوتاه طرفدار نداره ،البته مدیر شرکت نمیتونه بگه ممنوعه ولی‌ کسی‌ زیاد نمیپوشه حتا تابستون
شنبه 6 آبان 1391 - 21:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.