کمک تاریخی بانک ملی ایران به نیروی هوایی امریکا

نیمروز:در سال ۱۹۷۴ میلادی ایران با اطمینان از توان بالای هواپیمای اف ـ ۱۴ , تعداد ۸۰ فروند از این نوع هواپیما به همراه ۷۱۴ فروند موشک هوا به هوای Aim - 54 به آمریکا سفارش داد . این قرارداد به ارزش ۲ میلیارد دلار شامل سایر سلاح ها و قطعات یدکی برای مدت ۱۰ سال خدمت فعال و تجهیزات زمینی به همراه کارگاههای تعمیراتی وآموزش پرسنل زمینی و کادر پروازی تحت نام « پروژه پادشاه ایرانی » به امضاء رسید . این قرارداد بزرگترین قراردادی بود که تا آن زمان بشکل انفرادی با یک شرکت آمریکائی منعقد میشد .نکته جالب اینجاست که تنها چند ماه پس از امضاء قرارداد , کنگره آمریکا بودجه تکمیل این طرح را حذف و با اینکار شرکت گرومان را عملأ در آستانه ورشکسنگی قرارداد. در این زمان بانک ملی ایران وامی به مبلغ ۲۵۰ میلیون دلار در اختیار کمپانی گرومان قرار داد تا تکمیل پروژه تامکت و تحویل آن به ایران میسر گردد. در حقیقت بعد از اعطاء این وام بود که سایر سرمایه گذاران آمریکائی علاقمند به سرمایه گذاری در این پروژه گشتند و عملأ شرکت گرومان و پروژه تامکت از خطر نابودی نجات یافتند . امروزه این موضوع یک شوخی تاریخی تلقی میگردد اما واقعیت اینست که بدون کمک مالی ایران , نیروی دریائی آمریکا هیچگاه قادر به در اختیار گرفتن این پرنده افسانه ای نمیگردید .
 

تصویر مراسم تحویل هواپیمای F-14 به ایران

+206
رأی دهید
-42

delmorde - یوتوبوری - سوئد
خب که چی!؟ کمکی که کرده برای این بوده که به این هواپیماها نیاز داشته و برای ان قرارداد بسته بوده و نمی خواسته انرا فسخ کنه از طرفی ایران سرمایه گذاری کرده بود اشکالش کجاست مثلا دزد گرفتید. بذل و بخشش مانند این روضه خوانها نکرده!؟ که پولها سوخت شود همان هواپیماها در جنگ ایران و عراق برای گرفتن خرمشهر موثر واقع شد و اگر رفسنجانی احمق و دیگران شعور داشتند جنگ را ما برده بودیم. غرامت را هم می گرفتیم.
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 22:03
وکیل دادگستری معلق سیاسی - لندن - انگلستان
یاد باد آن روزگاران یاد باد
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 22:20
derafshe kavyani - بیرمنگام - انگلستان
از اوج عزت به اوج ذلت افتادیم،مرگ بر این جمهوری ننگین غیر اسلامی که با چراغ سبز انگلیس و آمریکا برای نابودی ایران عزیز با حیله و فریب و وعدهای دروغ به چپاول مملکت دست به کار شد.
جمعه 5 آبان 1391 - 00:11
eqqe - بوگوتا - کلومبیا
در مجله دانستنیهای ٢ شماره قبل تاریخجه کاملی از جنکنده های اف ١٤ بیان شده بود.و حالا بعد از کذشت ٣٠ سال بسیاری از حقایق کفته میشه .توصیه می کنم همه شما این مطلب از این مجله مطالعه کنین.خدا رحمتش کنه هرجه کرده بود همین بس که توان بالای هوایی ایران در جنک مدیون عاقبت اندیشی و حس بالای وطن برستی محمد رضا بهلوی بوده.
‌پنجشنبه 4 آبان 1391 - 23:03
hamtarane - سیدنی - استرالیا
دوست عزیز. delmorde - یوتوبوری - سوئد. این مطلب در حقیقت یک تعریف از توان بالای اقتصادی ایران شاهنشاهی است
جمعه 5 آبان 1391 - 01:56
Zolf Ali - دبی - امارات
ای داد بیداد.. چه بودیم و چه شدیم !!! حالا دیگه ما مجبوریم از بانک های افغانستان و سومالی قحطی زده وام بگیریم!!!
جمعه 5 آبان 1391 - 02:16
Geelongcat - سیدنی - استرالیا
تامکت‌ها در جنگ خدمت بزرگی‌ به ایران کردند. پولی‌ که خرجشان شد خوب خرج شد.--. حیف که بعد از انقلاب سری دوم سفارش (۷۰ فروند) کنسل شد.-- این هواپیما‌ها هنوز در نیروی هوای پرواز میکنند.
جمعه 5 آبان 1391 - 05:37
raha1984 - هامبورگ - المان
سرمایه گذاری میگردنند ابرو و اعتبار برای این مملکت و ملت به ارمغان میاوردنند اونوفت یک مشت مزدور دشمن همه چیز رو یک شبه به اتش کشیدنند و به حاکستر تبدیل کردنند
جمعه 5 آبان 1391 - 08:24
javaad - تهران - ایران
یادش بخیر. دورانی که عقل حکومت می کرد
جمعه 5 آبان 1391 - 08:42
danial nabi - استكهلم - سوئد
حالا کجاش رو دیدید، ایران بیش از ۵۰۰ میلیارد دلار دیگه از این ه...زده‌ها طلب دارد که ۳۴ سال از این داستان می‌گذرد، و هنوز این پول را به ایران پس ندادند. شاه خائن تا تونست جیب این ماسونها رو پر کرد، که می‌تونست کشور عقب مونده و زشت منظر خود رو سر و سامون بده، واقعا نوکری چه سیری دارد که باید طی‌ شود، ننگ بر این خاندان عیاش و دزد و اجنبی پرست.
جمعه 5 آبان 1391 - 09:11
zpirooz - آخن - آلمان
ما مردم ناسپاسی هستیم هرچند شاه گفت که از مردم ایران ناراحتی به دل نداره اما ایرانی ها به سزای ناسپاسی گرفتار شدند
جمعه 5 آبان 1391 - 11:35
kushan - میلان - ایتالیا
Zolf Ali - دبی - امارات. نمی‌شه چون فعلا افغانستان هم تحریم کرده!!.
جمعه 5 آبان 1391 - 12:35
Nowruz-57 - تهران - ایران
یک طور‌هایی‌ اسم F-14 با نیرو هوایی‌ ایران گره خورده. در موردش می‌شه یک کتاب نوشت. این هواپیما که سیستم و کار آییش خیلی‌ از زمان خودش جلوتر بود امتحان خودش را در زمان جنگ پس داد. البته بهترین هواپیما هم تا بهترین خلبان نباشه یک تیکه آهن است. با یاد تمام قهرمانان تیز پرواز ایران.
جمعه 5 آبان 1391 - 14:16
Azadikhah - تكسل - هلند
به این میگند قرارداد نه قرارداد با چین با این اجناس و تسلیحات بنجل
جمعه 5 آبان 1391 - 16:29
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
این که چیزی نیست جمهوری اسلامی هم قرارداد می‌بنده واردات کش شلوا ، چوب بستنی را دست کم نگیرید این نشان از اقتدار و استقلال ایران است قرارداد‌های شاه وابستگی به غرب بود ولی‌ قرارداد‌های جمهوری اسلامی وابستگی اقتصاد چین به بازار ایران است.
جمعه 5 آبان 1391 - 22:53
Omidvaran - نورکل - امریکا
این یک تصمیم استراتژیک ومنطقی ودرجهت تامین توان دفاعی مملکت بوده - البته گرومان این پول رو با بهره متعلقه ازطریق فروش هواپیما وخدمات بعدا پس داده - اف 14 درزمان خود یک هواپیمای فوق مدرن باامکانات ناوبری وراداری بسیار پیشرفته بوده ودرتمام مدت جنگ عراق ازاسمان مملکت ما بخوبی دفاع کرده است - همین الان هم اگر یک فلیت 200تائی ازین هواپیماها با امکانات رزمی وهواپیماهای سوخت گیر داشتیم اسرائیل متجاوز جرات نمیکرد که کرکری بخونه وهرروزبه بهانه های مختلف بمملکت ما پیله کنه وهرشب خواب تجاوزببینه
شنبه 6 آبان 1391 - 05:37
92361 - ایران - ایران
ماتحول اقتصادیمان رادرزمان قبل ازانقلاب همراه باکره جنوبی شروع کردیم کره تاکجاپیش رفته ما تاکجاداریم پسروی میکنیم مسلما این کمک دراوج ارزش پول ملی امان بوده ونشان ازقدرت اقتصادیمان داشته.
‌سه شنبه 9 آبان 1391 - 17:48
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.