صبح امروز ۱۰ نفر در ایران اعدام شدند

مدافعان حقوق بشر بارها به صدور و اجرای حکم اعدام در ایران اعتراض کرده‌اند

براساس اعلام دادسرای عمومی و انقلاب تهران، صبح امروز (دوشنبه، اول آبان) حکم اعدام ۱۰ نفر در ایران اجرا شده است.

گفته شده است که این ۱۰ نفر عضو دو باند بزرگ قاچاق مواد مخدر بودند و در مجموع بیش ار دو تن مواد مخدر از نوع تریاک و شیشه از آنها کشف شده بود.

دادسرای عمومی و انقلاب تهران در اطلاعیه‌ای اسامی این افراد را فرشید رستمی، فرهاد مشهدی ابوالقاسم، علی درویشی، عباس عباسی نمکی، سعید صدیقی، حمید ربیعی، محمدعلی ربیعی، علیرضا مولایی، اسحاق لورگی و یوسف پرمر اعلام کرد.

در این اطلاعیه آمده است که برخی از این افراد "از محل قاچاق و فروش مواد مخدر، گردش مالی چندین میلیارد تومانی در حساب‌های بانکی خود داشتند و چندین شرکت نیز در داخل و خارج برای پوشش اقدامات مجرمانه خود تاسیس کرده بودند."

دادسرای عمومی و انقلاب تهران اضافه کرد: این افراد "مبادرت به خرید املاک متعدد در نقاط گران‌قیمت شهر تهران و چندین دستگاه خودروی چندصد میلیون تومانی نیز کرده بودند که براساس حکم دادگاه، همگی مصادره و ضبط شد."

همچنین در این اطلاعیه آمده است که در طول روند محاکمه این افراد وکلایشان حضور داشته‌اند.

پیش از این، نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر نسبت به اجرای حکم اعدام این افراد هشدار داده و گفته بودند که تعدادی از آنها "در زمان بازداشت برای اعتراف تحت شکنجه بودند و از یک دادرسی عادلانه برخوردار نبوده‌اند."

ولی الله صدیقی، برادر سعید صدیقی که امروز صبح اعدام شد، مهرماه امسال در گفت‌وگو با بی‌بی‌سی فارسی، با رد اتهاماتی که در ارتباط با قاچاق مواد مخدر علیه برادرش مطرح شده‌اند، گفت: مدارک محکمی وجود دارد که او هیچ گناهی ندارد.

مجید صدیقی برادر دیگر سعید صدیقی نیز روز چهارشنبه، ۱۹ مهرماه، ساعاتی پس از گفت و گو با بی‌بی‌سی فارسی درباره وضعیت برادرش در ایران بازداشت شد.

با انتشار گزارش‌هایی از احتمال اعدام این افراد در روز شنبه، ۲۲ مهرماه نیز سه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد با صدور بیانیه‌ای از ایران خواستند تا اعدام آنها را متوقف کند.

گفته شد که اجرای این احکام به دلیل اطلاع‌رسانی گسترده و واکنش‌های بین المللی تعلیق شده است، ولی روز یکشنبه، ۳۰ مهر، به خانواده‌های این ۱۰ نفر گفته شد که برای آخرین ملاقات (پیش از اعدام) به دیدار بستگانشان بروند.

گزارشگران سازمان ملل متحد و سازمان‌های فعال در زمینه حقوق بشر بارها صدور و اجرای حکم اعدام در ایران را محکوم کرده‌اند.

عفو بین‌الملل، از سازمان‌های مدافع حقوق بشر اعلام کرده است که از ابتدای سال جاری میلادی تا اواسط ماه اکتبر ۳۴۴ نفر در ایران اعدام شده‌اند که ۱۳۵ مورد از آن به طور رسمی اعلام نشده است.

بنا بر این گزارش، بیشتر اعدام‌شدگان در ایران، از متهمان جرائم مربوط به مواد مخدر بوده‌اند.

+157
رأی دهید
-167

باريك بين - تهران - ایران
مدافعان حقوق بشر لطفا در رابطه با جوانانی که توسط این افراد معتاد شده و اینده و زندگی خود را از دست دادند هم قدری درافشانی نمایند. حالا ملت دوباره میان و از ااین قاچاقچیان مواد مخدر قهرمانان ملی میسازند. واقعا در زمانه بدی به سر میبریم که یکعده قاچاقچی رو به جای قهرمان ملی توی بوق و کرنا می کنند. برای تمامی شما افراد نادانی که به این خبر منفی دادید متاسفم. امیدوارم روزی از این جهل روشنفکر نمایانه تان رهاشین.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 13:43
keyanrad - منچستر - انگلستان
حقشونه ولی نمی دونم چرا نمایندهای مجلس و بعضی از این حکومتی هارو بخاطر مواد مخدر اعدام نمی کنند مثل ناطق نوری بعد چرا تو حساب آقا زاده ها در بانکهای جهانی پول زیادی هست گیر نمیدن. در کل موافقم که هر کسی بخواد با زندگی مردم ایران بازی کنه و جوانهای خاک ایران رو از بین ببره باید اعدام بشه.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 13:46
سالار123 - کوالالامپور - مالزی
جالب اینجاست که اسامی همه آنها عربی است. نکته اینحاست که در فیلم های وطنی، دزد و قاتل و ارزال اوباش اسامی ایرانی دارند و پلیس و آدم خوبه اسامی عربی دارند. همین دیگه!
دوشنبه 1 آبان 1391 - 13:53
birmingham - شیراز - ایران
۱۰ ویروس ۱۰ میکروب جانی فقط باید اعدام بشن حتا باید خانواده این جنایت کاران را باید اعدام کنعان چون اینها خون جوانان مملکت رو خوردن
دوشنبه 1 آبان 1391 - 13:51
nazgole25 - کپنهاک - دانمارک
بیگناهان . آیا تآمینشان کرده بودید کار برایشان مهیا کرده بودید پول گازو نفتشان را داده بودید . به بهانه های مختلف مردم را به دار میکشید باشد که دیگر به هیچ کسی از خانوادتون رحم نکنند و تکه تکه اتان کنند . مانند خانواده صدام و غذافی . بترسید بترسیداز 33سال کشتار.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 14:01
sharlatan - تهران - ایران
نکنه دلتون برا قاچاقچی مواد مخدر بسوزه من که میگم اینجور ادما اعدامم براشون کمه اخه یه جامعه رو نابود میکنن ادم نمیتونه ببینه همنوعش دچار اعتیاد بشه چه برسه خودش معتادش کنه اینا دلشون از سنگه
دوشنبه 1 آبان 1391 - 14:24
raha1984 - هامبورگ - المان
حقشون بود
دوشنبه 1 آبان 1391 - 15:00
poriyaye_vali - دوحه - قطر
"اعدام"نصف حقشونه..کسانیکه با سوزاندن خانه مردم میخوان به پوی وپله ای برسند حق زندگی کردن ندارند..
دوشنبه 1 آبان 1391 - 16:13
harrp - وین - اتریش
اعدام برای ۲مورد یا بیشتر، تجاوز عمد ،‌قتل عمد ،مواد مخدر عمده و کلاه برداری از آدمهای فقیر مثل مردم ایران لازم ،دقیق و صحیح ولی‌ به هر دلیل سیاسی احمقانه و نشان از ضعف حکومت دیکتاتوری است.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 16:34
Azadikhah - تكسل - هلند
بیچاره همشون رو اعدام کردند ننگ بر جلاد ایرانیان خامنه ای کثیف پست فطرت. سرنگون بادرژیم اشغالگر اسلامی حاکم بر ایران.. زنده بادآزادی برابری ودمکراسی
دوشنبه 1 آبان 1391 - 16:40
karkas - اصفهان - ایران
آخوند مرده خور میکش تا توجیه خوردن مالشون داشته باشه
دوشنبه 1 آبان 1391 - 17:09
a.ahooraei - دوسلدورف - آلمان
قاچاقچی مواد مخدر در بین هیچ قشر فهمیده ای دلسوز و یاور نداره مگه از همون قماش باشه. من نمیگم اعدام اما حبس ابد با اعمال شاق حقشون هست.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 17:24
derafshe kavyani - بیرمنگام - انگلستان
واقعا براتون متاسفم با این طرز فکره ارتجاعی و قرون وسطای شما. اگه یکی‌ از آاعضای خانوادتون بین اعدامیها بود باز هم همین نظر رو داشتید؟مهمترین شبکهٔ پخش مواد مخدر سپاه ننگین پاسداران است،کمی‌ مطالعه هم خوبه.تو کز محنت دیگران بی‌ غمی نشاید که نامت نهند عدمی‌
دوشنبه 1 آبان 1391 - 18:34
Fresh Start - لندن - انگلستان
شارلاتان - تهران - ایران, پوریای_ولی‌ - دوحه - بیرمنگهام - شیراز - ایران. شما که این اعدامها را تأیید می‌کنید آیا واقعا نمی‌دانید که سپاه پاسداران وارد کننده و توزیع کننده اصلی‌ مواد مخدر در ایران است و همهٔ کسانی‌ که بالای دار میروند خورده پایانی هستند که از سر ناچاری مجبور به اینکار میشوند ولی‌ سپاهیان که به هیچکس اجازه رقابت در این عرصه را نمیدهند آنها را اعدام میکنند، شاید هم میدانید اما ترجیح می‌دهید به روی مبارک نیاورید و جنایتی از هزاران جنایت این رژیم سراپا فاسد را بپوشانید.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 18:04
sourena.de - اشتوتگارت - آلمان
جوک هفته : ....در طول روند محاکمه این افراد وکلایشان حضور داشته‌اند...!!!! اگه قرار بود با اعدام قاچاقچی ها و معتادها اعتیاد برچیده بشه الآن توی ایران هیچ معتادی نبود. ناامیدی،بیکاری، افسردگی، .. عامل اعتیاد و مصرف مواد مخدره. حکومت ایران فقط برای ترس در جامعه افراد رو اعدام میکنه و هدفش سالم سازی جامعه نیست.
دوشنبه 1 آبان 1391 - 20:35
invincible - مینستا - آمریکا
این رژیم کثیف مخالفین رو به اتهام اعتیاد عدم میکنه، این یک روش قدیمی دیکتاتورها است. بهترین جونهای مردم رو اینطوری سعی‌ می‌کنن نابود کنن من مطمئنم روسیه و آمریکا خیلی‌ خوش‌حالن چون تجربه ثابت کرده هر چقدر تحصیل کرده کمتر باشه دولت‌ها راحت تر کشور رو نابود می‌کنن، ساندیس خورها و مزدورها باید بدونن مرگشون نزدیکه!!! حتا با وجودی که از انکل اوباما و پوتین کمک بگیرن!!! مرگ بر اصل ولایت فقیه!!
دوشنبه 1 آبان 1391 - 20:32
piade - تهران - ایران
همه شمایی که در کماله .. اعدام و حق اونها میدونید سرتونو از تو برف در بیارید. اینها همه بازیچه بودند وگرنه مهره های اصلی پخش مواد مخدر هیچوقت دستگیر نمیشن. یک کم به مغز معیوبتون فشار بیارید
دوشنبه 1 آبان 1391 - 21:00
ghafas - مشهد - ایران
نوش جانشون .شیشه داره جامعه رو به نابودی می کشونه امیدوارم هرچی آشغال قاچاقچیه به زودی اعدام شه هذچند باز کمشه
دوشنبه 1 آبان 1391 - 21:04
goleshab - اوگسبورگ - المان
سعید صدیقی همین نبود که به جرم مصاحبه با شبکه تلویزونی VOAمی‌خواستند اعدام کنند ؟ یا من اشتباه گرفتم ؟
دوشنبه 1 آبان 1391 - 21:33
Atabay2021 - خوی - ایران
به نظر من اعدام کردن قاچاقچیان مواد مخدر و قاتل ها عین عدالت است
دوشنبه 1 آبان 1391 - 21:46
poriyaye_vali - دوحه - قطر
Fresh Start - لندن - انگلستان..این از سر ناچاری رو خوب اومدی!!جرم مواد فروش از قاتل بدتره ..قاتل یکی رو میکشه ولی مواد فروش یه جامعه رو به گند میکشه برای پول...کسانیکه در میان اینهمه شغل،به شغل کشتن مردم رو میارندزنده ماندشان چه سودی برای اجتماع داره؟؟
دوشنبه 1 آبان 1391 - 22:29
razmandeh - استکهلم - سوئد
اگر دنبال سر نخ باشیم همه اینها یک جوری با رهبران جمهوری ضّد اسلامی و ضّد مردمی آخوندها وصل هستند
دوشنبه 1 آبان 1391 - 23:04
goleshab - اوگسبورگ - المان
دوستان این جریان که میگن اینها به جرم قاچاقچی اعدام شدند فکر نمیکنم حقیقت داشته باشه چون من لیست اسامی را که خوندم یکی‌ از اونها سعید صدیقی هست که به جرم مصاحبه با شبکه تلویزوونی VOA دستگیر شده بود فکر می‌کنم اینها همه و یا چند تا از اونها جرم سیاسی داشتند !!!!!!!!!!
‌سه شنبه 2 آبان 1391 - 21:58
beautysmile - لندن - انگلستان
هر کسی‌ که دست جوانهای بیگناه مردم مواد میده،،حقشه که این‌جوری بمیره،،باید چند بار اعدام بشن چون اینها باعث مرگ هزاران هزار جون مملکت بودن و کهن به دل پدر مادراشون کردن. حقوق بشر کیلو چند وقتی‌ یه جون بیگناه گوشه خیابون کنار جوب جون داده و کسی‌ به دادش نرسیده. این جماعت قاچاقچی حقشه، معلومه که برادرهاش بایدم بگن بیگناهه.هیچ ماست بندی نمیگه ماست من ترشه
‌سه شنبه 2 آبان 1391 - 22:26
beautysmile - لندن - انگلستان
خونه بالا شهرو و ماشین مدل بالش مال این اراذل،،بدبختی و ناشهگی و خماری و ذلتش مال بقیه. برید که شرّتون کم. ایشالا که نسل امسال شما زودتر از بین بره
‌سه شنبه 2 آبان 1391 - 22:30
Henna - ونکوور - کانادا
کدوم حرف دولت راست بوده که این یکی‌ باشه ،، وقتی‌ کسی‌ محبوب شه یا موی دماغ آقایون دولتی یا بازاری شه ، به راحتی‌ با تهمت زدن از سر راه برش می‌دارند ،، باور نکنید دروغ‌های دولت رو ، انقده بیگناه دار زدند ، خودم یه نمونشو شاهد بودم ،، نکنه سر عزیزانتون بیاد !!!! خیلی‌ سخته داغ جوون،، خدا به مادراشون صبر بده،،،
‌چهارشنبه 3 آبان 1391 - 08:39
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.