کنفرانس نظریه انفجار بزرگ و دین در سوئیس

کشف مربوط به ذرات بوزون هیگز الهام بخش این کنفرانس بوده است

ویکتوریا گیل

بی بی سی نیوز

 بعضی از برجسته ترین دانشمندان اروپا مناظره ای را با فلاسفه و عالمان مذهبی بر سر سرمنشاء جهان آغاز کرده اند.

این رویداد در شهر ژنو سوئیس تلاشی برای یافتن "زمینه مشترک" میان مذهب و علوم بر سر چگونگی شروع جهان توصیف می شود.

تمرکز این مناظره بر نظریه "انفجار بزرگ" خواهد بود.

این کنفرانس به درخواست سرن، سازمان اروپایی تحقیقات اتمی، در پی کشفیات مرتبط با ذرات بوزون هیگز برگزار می شود.

سرن محل استقرار "کوبنده بزرگ هادرون" است که بزرگترین شتاب دهنده ذرات جهان است و تجهیزات عظیم آن در زیر زمین در منطقه مرزی فرانسه و سوئیس در نزدیکی ژنو قرار دارد.

اولین سخنگوی کنفرانس اندرو پینسنت، مدیر تحقیقات مرکز ایان رمزی برای علوم و مذهب در دانشگاه آکسفورد بود.

او گفت که علوم اگر با مذهب و فلسفه تعامل نداشته باشد خطر "تلاش برای تبدیل جامعه به یک ماشین" را به همراه خواهد داشت.

او به بی بی سی گفت: "علوم در انزوا برای تولید اشیا عالی است، اما برای تولید ایده ها خیلی نه."

او افزود: "اینشتین با سوالاتی شروع کرد که یک کودک می پرسد، مثل اینکه سواری بر یک اشعه نور چطور تجربه ای خواهد بود."

دکتر پینسنت گفت این چیزی است که علم باید به آن برگردد.

پروفسور رولف هوئر، مدیر سرن، توضیح داد که نتایج آزمایش ها برای یافتن ذرات بوزون هیگز "شناخت و درکی عمیقتر از لحظات پس از انفجار بزرگ" فراهم می کند.

او افزود که امیدوار است تا پایان کنفرانس، نمایندگان با زمینه های مختلف بتوانند "بحث در مورد سرمنشا جهان را شروع کنند."

دکتر گری ویلتون از برگزار کنندگان این برنامه، که نماینده اسقف اعظم کانتربری در بروکسل است، گفت که ذرات هیگز "سوالات زیادی را (درباره سرمنشاء حیات) به وجود می آورد که دانشمندان به تنهایی نمی توانند به آن پاسخ دهند."

او افزود: "لازم است آنها با کمک عالمان دین و فلاسفه به این سوالات بپردازند."

مناظره داغ

سازمان دهندگان انتظار دارند که در جریان این رویداد سه روزه اختلافاتی بروز کند.

برای مثال پروفسور جان لنوکس از دانشگاه آکسفورد یکی از سخنگویان کنفرانس، از منتقدان صریح اللهجه دانشمندان آتئیست (کسانی که وجود خدا را قبول ندارند) در گذشته بوده است.

اخیرا او مخالفت خود را با این سخن پروفسور استفان هاوکینگ که خدا جهان را خلق نکرده ابراز داشت.

او در مقاله ای در "دیلی میل" نوشت که مطمئن است پروفسور هاوکینگ اشتباه می کند.

با این حال دکتر ویلتون گفت امیدوار است که "دانشمندان، عالمان دین و فلاسفه همگی شناخت تازه ای از رشته های یکدیگر به دست آورند."

این کنفرانس توسط "ویلتون پارک" یک سازمان دفتر امور خارجی و مشترک المنافع بریتانیا سازمان داده شد.

+61
رأی دهید
-16

نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
خدا چه وجود داشته باشه چه نه. جهنم و بهشت چه وجود داشته باشه چه نه. در هر صورت چیزی که هر انسان مدرن و خردمندی قبول میکنه اینه که نه خدا اون شخصیتی هست که اسلام معرفیش کرده، و نه بهشت جهنم اونجایی هست که با اون کارایی که قران گفته بکن میشه رفت!
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 11:37
romano - تهران - ایران
تعداد صفات یکتا و منحصر بفرد هر موجودیت که به تکامل یک شیی یا موجود ختم شود که در منطق ما عنصر پیچیده‌ای در نظر آید بخش بر زمان آفرینش زمین رابطه‌ای است که سالهاست نظر من است و دلیل وجود دست بسیار هوشمند. خلاصه گفته‌های بالا صفت یکتا بخش بر زمان تکمیل مثلا نسبت عددی مثل این 10000/10. برای بسیاری از موجودات عالم مثلا انسان صفات منحصر بفرد مثلا شکل بدن و اعضاء و کارکرد صحیح آنها خصوصیات بیولوژیکی و فیزیولوژیکی آنها میلیارها عنصر منفک است که باید باهم درست کار کند تا مثلا یک موجود زنده بنام انسان باشد حالا این صفات در یک بازه زمانی برای تکامل طی نظریه داروینزم نمیگنجد مثلا 500 میلیون سال پس دستی آنرا سرعت داده یا در تکمیل روند آنرا اصلاح کرده. ادامه ...
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 11:46
romano - تهران - ایران
از لحاظ منطقی این مدل من اثبات وجود نیرویی فوق بشریست یک احتمال دیگر نیز وجود دارد اینکه جایی این روند خیلی زودتر از زمین توسط تکوین در جایی از عالم انجام شده و DNA آن بر اساس اتفاق به زمین آمده که باز ما باید روند تکمیل را زودتر از این در زمین ببینیم یا ایجاد موجوداتی یکشبه که احتمال آن کم است یا اطلاعات من ناقص است. ایراد کنفرانس بالا این است که علوم عقلی اساس با دانش تجربی در نزدیکی نیستند و پرفسور جان لنوکس حرف صحیحی در مورد تکمیل اطلاعات دانشمندان علوم عقلی زده چون با رجوع به کتب مقدس و اینکه گفته شود خداوند گفته خداوند گفته نمیتوان جواب عقل جستجوگر انسان را داد. کاش من در مورد این کنفرانس می‌دانستم حتما مقاله‌ای برای آن تهیه می‌کردم که اساسا بر پایه مدل ریاضی و مدلهای منطق و احتمال بود. آتئیستها باید برای اثبات حرف خود مخرج 10000/1 به عدد بزرگتری میل دهند که غیر ممکن می‌نماید. جامعه بدون اخلاق و اعتقاد = صفر
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 11:56
demokrasi-solh - صحنه - ایران
مرسی از رومانوی عزیز دقیقا صحیح میفرمایید احتمال اینکه اینهمه اعضا و جزء در کنار هم قرار گیرند که یک سلول جلبک (نه حتی انسان) بتواند بوجود آمده و به زندگی اش ادامه دهد بسیار بسیار ناچیز است هر اتم هم برای وجود داشتنش هزاران قانون ِ شناخته شده و ناشناخته باید دست به دست هم بدهند ،تا بتواند آن اتم خلق شده و پس از ایجاد،مضمحل نشود تصور اینکه اینها بدون وجود یک هدایتگر بسیار هوشمند و دانا بوجود آمده باشد بسیار عجیب است.اصلا مواد اولیه ی این کائنات را چه کسی بوجود آورده است ما هر چه می سازیم از ترکیب چیزهاییست که وجود دارد آیا تا بحال کسی توانسته از هیچ ،چیزی بیافریند بدون نیاز به موادِ پایه ایی تر؟
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 14:05
shytoon - وادوز - لیچتن اشتین
......واقعا این سوئیسی‌ها چقدر بی‌ وجدان هستند، اصلا بوی از انسانیت نبردند. بابا آیت‌الله ‌های ما رابطه زمین لرزه با سینه لختِ خانوم‌ها را پیدا کردند. شما حالا اگر جایزه نوبل به شون نمیدید حداقل از شون برای شرکت در این کنفرانس دعوت میکردید. این دانشمندان عالیقدر میتوانند براتون تشریح کنند که اگر آفتابه در دسترس شما نبود با کدام انگشت خودتون را تمیز کنید که نمازتان قضا نشود. واقعا ،،،،،چقدر بیشرفت ،،،،چقدر تکنیک،،،،ای امام.
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 14:06
potatis - مالمو - سوئد
من به شما توصیه میکنم که به جای تهیه مقاله واسه این کنفرانس! بشین و نظریه تکامل حیات رو مطالعه کن، دوباره که شروع کردی به محمل بافی ! عزیز من شما کلاس چندمی ؟این چه طرز کامنت گذاشتنه ؟ (پس دستی آنرا سرعت داده !) شما از طلبه های حوزه نیستی ؟ یکبار مفصل باهات بحث کردم که تکامل تدریجی حیات ۴ میلیارد سال طول کشیده نه ۵۰۰ میلیون سال (رفرنس هم که بت دادم )اما بازم اومدی اینجا با یک ادبیات من درآوردی کامنت گذشتی که خدای خیالی خودت رو اثبات کنی !! فقط یک لطفی بکن و توضیح بده که این عدد چی و از کجا اومده ؟10000/10
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 14:05
مهرتابان - تهران - ایران
از اینجور بحثها خیلی خوشم میاد،چه با خدا چه بی خدا،اونقدر باید این چالشها بوجود بیاد تا انسان بتونه به اصل وجودی خودش پی ببره،اگه خالقی هم وجود داشته باشه مطمئنا به اون دسته از انسانهایی افتخار میکنه که از خردشون برای اثبات وجودش بهره ببرن .
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 14:45
massoudoslo - اسلو - نروژ
رومانو .تهران .ایران . عزیز چند سال پیش ۲ تا داکومنتاری در باره نظریه ها و تاریخ فرهنگ ها ی مختلف دیدم که صحبت شما منو یاد قسمت هایی از اون انداخت.یکی از اون ها اسمش بود : وی ار د الیانز ! و دومی هم در باره بناها و ساخت های بجا مانده از قدیم هستش که نمیتونه علوم بشر آنزمان جوابگو بوده باشه و از همه مهمتر علت استفاده اون بناها مورد تحقیق و مطاله دانشمندان بود! برام بسیار جالب بودند خصوصا که یکی از پروفسور ها اصرار داشت با نشون دادن اسلاید و تعاریف از بیولوژی و ژنتیک و آناتومی و زمین شناسی و جانور شناسی که دی ان ای بشر و خود آدم خیلی منحصر بفرد هستش به ون چیزی که هست و متعلق به زمین نیست و انسان در واقع خودش رو در زمین فقط داده یا وفقش دادند!
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 19:30
massoudoslo - اسلو - نروژ
romano . ایران .تهران . ممکنه از این کلیپ خوشت بیاد . https://www.youtube.com/watch?v=rdvWrI_oQjY
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 19:51
massoudoslo - اسلو - نروژ
۲ . پروفسوره میگفت : وقتی نگاه میکنیم به زندگی بشر میبینیم که هر جا میره فقط کانسیوم میکنه و میتونه موازنه طبیعی طبیعت را به هم بزنه و در واقع در هر جایی از کره خاکی میتونه زندگی کنه و به همه چیز میخوره و از همه شگفت انگیزتر که میتونه سر پا راه بره بر عکس بقیه موجودات! میگفت رابطه بشر با طبیعت یه رابطه طبیعی نیست و هم خانی نداره بر عکس بقیه موجودات خاکی و کلا سرت رو درد نیارم آخرش ثابت میکرد که قسمت بزرگی از دی ان ای بشر رو تقریبا هزار سال قبل بهش دادند و متعلق به موجودات دیگست . البته نظریه ایشون در حد نظریه مونده و برای دانشمندا قوی نیست ولی در حد خودش جذاب و عالی بود . در آخر موفق باشی و اگه دوست داری بشتر بنویس بخونیم در این مورد تا ببینیم دونیایی که دیزاین شده چقدر انتلجنت است . (من به انتلجنت دیزاین معتقد نیستم و کمتر هم ربط به اعتقادی من به مذهب داره ).
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 19:44
massoudoslo - اسلو - نروژ
ببخشید رومانو جان . دوباره وقتی کامنت خودم رو اینجا خوندم دیدم که خیلی از کلمات درست تایپ نکردم و حتا از قلم هم افتادند و فهمیدنش سخته . خصوصا اونجا میخاستم بنویسم هزاران سال نوشتم هزار سال !!
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 20:45
kobalt - تهران - ایران
چند سوال تکراری از خدای خودم 1- خداوندا شغل قبلی شما قبل از آفرینش جهان چه بوده وبه چکاری مشغول بوده اید2-قبل از آفرینش این جهان درکجا تشریف داشته اید3-هنگام ساخت وسازجهان خودت کجا ایستاده بودی3-ابزار کار شما برای آفرینش چی بوده شما هم مثل ما دست وپا داری وابزار سازی بلدی یا فقط با استفاده از هوش خدادادی!! این کار ها رو انجام دادی.امیدوارم هرچه زودتر با رخ نمایی واعلام وجود بی واسطه موجبات خوشحالی مومنین وخفت وخواری ملاعین وکفار را فراهم آورید الهی آمین شاید رب العالمین
‌چهارشنبه 26 مهر 1391 - 20:39
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران - پاسخ مهملات سفسطی حوزوی شما - قسمت اول. حضرت آیت الله رومانو! قبلا هم این مهملات را سر هم کرده بودید و این ژست دانشمندانه که به خود میگیرید و آمار ارقامی را که معلوم نیست از کدام مخرجی بیرون میاورید اسباب خنده ما را فراهم میسازد. به موجب اصل عدم قطعیت هایزلبرگ کوچکترین حجمی که میتواند کوچکترین مقدار ماده یا انرژی را در خود جای دهد مکعب کوچکی به حجم 10 به توان منفی 99 سانتیمتر مکعب در مقیاس کوانتومی است. در این مقیاس کمترین میزان ماده یا بسته ای از انرژی که میتواند وجود داشته باشد بدون آنکه در سیاهچاله خودش فرو بریزد جرمی برابر 1/100000 گرم خواهد داشت. بر اساس اصل عدم قطعیت این میزان ماده یا انرژی میتواند از هیچ (بله هیچ و بدون هیچ دلیل اولیه یا خدا یا هر مهمل دیگری) به هستی برسد بدون آنکه قانون بقای ماده و انرژی را نقض کند و البته با ذره مخالف خودش خنثی میشود به نحوی که بالانس انرژی در مقیاس کوانتومی صفر خواهد بود .. ادامه دارد
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 01:02
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران - پاسخ مهملات سفسطی حوزوی شما - قسمت دوم. بدون آنکه بخواهم وارد بحثهای پیچیده علمی بشوم چون در اینجا مجالی برای آن نیست و ذهن شما هم ظرفیت چنین مسائلی را ندارد, صرفا میگویم که اشکال دانشمندان در محاسبات مربوط به تکینگی و بیگ بنگ این بود که نمیدانستند چه عاملی ذرات اولیه را باردار میکند و آنها را صاحب جرم یا انرژی میکند که دانشمندانی بنام بوزان و هیگز مدعی شدند که ذره یا ذراتی وجود دارند به نام (ذره خدا) و این ذرات جای خالی معادلات را پر میکنند و مسئول باردار شدن ذرات اولیه هستند که ترجمه مقاله آنرا بنده سال قبل در همین وب سایت ارائه دادم. البته ذره خدا هیچ ربطی به خدای موهومی مذاهب ندارد و صرفا یک استعاره است. این ادعا نیاز به آزمون داشت که در شتاب دهنده هادرون در اروپا در ماه قبل وجود این ذرات با دقت 99.99999% به اثبات رسید که آخرین پتک ویرانگر را بر نظریه آفریدگار هوشمند وارد آورد.. ادامه دارد
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 01:10
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران - پاسخ مهملات سفسطی حوزوی شما - قسمت سوم. بطور خلاصه مطالعه جهان هستی نشان میدهد که وقایع پس از بیگ بنگ و قوانین جهان هستی از درون خود جهان خلقت سرچشمه میگیرند و عامل خارجی پیش از بینگ در وقایع پس از بیگ بنگ تاثیر گذار نیست چرا که در تکینگی Singularity تمامی قوانین هستی از درجه اعتبار ساقط میشود و قوانین پس از بیگ بنگ ذاتی خود جهان هستی است. بنابر این به فرض وجود خدای موهومی مذاهب, خواست و مشیت او کوچکترین تاثیری بر جهان ما نداشته. به عبارت دیگر خدای موهومی مجبور به تبعیت از همین قوانین است وگر نه جهان خلقت به نحو دلبخواه اداره میشد و قوانین میتوانستند به میل خدای موهومی معتبر باشند یا نباشند و حال آنکه چنین نیست. پس خدای موهومی مذاهب نه تنها حاکم بر این قوانین نخواهد بود بلکه محکوم به تبعیت از همین قوانین است. پس وجود آن یا نبود آن در زندگی بنده و شما بی تاثیر است و صد البته چنین موجودی وجود خارجی ندارد ولی اگر وجود داشت چنین حال و روزی میداشت.. ادامه دارد
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 01:18
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران - پاسخ مهملات سفسطی حوزوی شما - قسمت چهارم. از ابعاد دیگر که به جریان خلقت نگاه کنیم بیش از 85 درصد جهان آفرینش را ماده و انرژی تاریک تشکیل میدهد (بنا به نظریه دانشمندان) و تنها 15 درصد آن جهان مرئی است و از این میزان (کسری از درصد) و حجمی بسیار بی ارزش و ناچیز از جهان خلقت را حیات در زمین و سایر سیارات تشکیل میدهد. سوال اینجاست که کدام مهندس با شعوری چنین ماشین عظیمی خلق میکند (و احتمالا میلیاردها مشابه آن هم وجود دارد) که بازدهی آن اینچنین پایین باشد؟!! این بازدهی اندک و بی نظمی ذاتی هستی Chaos تنها نشان از تصادف و تکامل تدریجی دارد و نه آفریدگار هوشمند مورد ادعای مذاهب. بطور کلی سیستم هوشمند سیستمی است دارای راندمان بالا و هدفمند در حالیکه جهان خلقت هدف خاصی را دنبال نمیکند... ادامه دارد
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 01:36
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران - پاسخ مهملات سفسطی حوزوی شما - قسمت پنجم:. چنانچه جهان هستی یک شبه اینچنین خلق شده بود یا همانطور که تارینامه و تورات ادعا میکنند در 6 روز و خدا روز هفتم استراحت کرد, ادعای وجود آفریدگار هوشمند میتوانست درست باشد اما وقتی 13.75 میلیارد سال تصادف و انتخاب طبیعی را با رادیو تلسکوپهای قوی که تا صدها هزار سال بعد از بیگ بنگ را کاویده اند مشاهده میکنیم به این ادعا میخندیم! یکی از ادعاهای مضحکی که دکانداران دین میکنند و در قرآن محمد نیز آمده اینست که اگر میتوانید شما هم چیزی را خلق کنید. جهت اطلاع همه مذهبیون, دانشمندان توانستند با ترکیب عناصر ساده اولیه DNA بسازند و به آن حیات بدهند. خالقین انسانی توانستند اولین ملکولهای خود به خود تکثیر شونده را خلق کنند و به این آخرین ادعای مذهبیون نیز خط بطلان بکشند بگذریم از اینکه دانش ژنتیک توانایی کپی کردن جانداران را از سلولهای پایه بدست آورده. اینهم لینک مربوط به آفریدن حیات از ترکیبات شیمیایی ساده:. https://io9.com/5543843/scientists-create-artificial-life-+-synthetic-dna-that-can-self+replicate
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 01:49
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران - پاسخ مهملات سفسطی حوزوی شما - قسمت آخر:. برگزاری کنفرانس دین و علم کاری بیهوده است. اینکه دین پرچمدار اخلاق یاشد گریه دار است! بقول آرتور سی کلارک: یکی از بزرگترین تراژدیهای بشری آنست که اخلاقیات توسط دین به گروگان گرفته شده. بزرگترین جنایات و فجایع اخلاقی تاریخ بشر از جانب دین و دینداران انجام شده! دین و علم هیچ همگرایی با هم ندارند و اخلاق را قوانین مدنی جامعه بهتر تعریف میکنند. در اینکه بعضی از دانشمندان هنوز کاسه لیس مذهب هستند شکی نیست و همینها این کنفرانسهای بیهوده را تشکیل میدهند. مذهب تنها برای فریفتن عوام و تحمیق مردم درست شده و باید بکلی راه آنرا از علم جدا کرد و بتدریج آنرا ریشه کن نمود. برای کسانی که میخواهند در مورد آفرینش از هیچ بیشتر بدانند لینک زیر مربوط به سخنرانی دانشمند برجسته Lawrence Krauss را توصیه میکنم که شنیدنی است:. https://www.youtube.com/watch?v=0ZiXC8Yh4T0
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 01:56
romano - تهران - ایران
massoudoslo - اسلو - نروژ تشکر دوست عزیز ویدیو هم بسیار ارزشمند بود. ببین اگر این دی ان ای باز هم داده شده باشه یک برای اینهمه تنوع در آفرینش و طراحی موجودات به عنوان موجودات مکانیکی زنده و کنار آمدن اینها در یک اکوسیستم که همدگیر رو حذف نکنند نیاز به دست خارجی داریم و تنوع بر زمان می‌چربه این دست خارجی هرچی باشه در ادیان خودش رو بعنوان خدا معرفی می‌کنه و اگر دست غیر خدا باشه باز هم قویه ( باید قبول کرد فوق بشره). بیشک کل سیستم طبیعت باهم در عین آشوب درست کار می‌کنه و هرجا آدم دست میبره کمترین حد متغییرهای اونو بخاطر ضعفش عوض می‌کنه ولی باز عوض درست کردن ابرو چشمشم کور میکنه خلاصه من اعتقاد دارم مجموعه جهان از انسان خیلی باهوشتره و شاید همون خودش رو خدا می‌نامه و شاید هم همون انسان رو نماینده خودش در زمین می‌دونه از اینکا بگیر تا مصر باستان تا خلیفه الله مسلمانها کسی چه می‌دونه. آخر نفهمیدم بی خداها چی می‌خوان و به چی اعتقاد دارند حتی خودشونم نمیدونند با چی موافقند و باچی مخالف.
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 08:47
romano - تهران - ایران
kobalt - تهران - ایران 1- شغل فعلی شایدم شغل دیگر (‌انسان مادیه شغل داره خدا انرژیه و مادر همه مواد پس ما می‌خوایم در شغلی مثل خودمون ببینیمش) 2- قبل از آفرینش شما در ایشان تشریف داشتید موقتا جدا شدید و باز هم بر می‌گردید (بقای ماده و انرژی)3- خودش وسط کار بود با همه چیز بود همه چیز در اون تنیده شده بود از جمله یک کپی خودت در اون وجود داشت مثل قایق بادی که بادش می‌کنی اجزائش بمرور با تورم قایق مشخص می‌شن مثل ذرت بوداده و مثل خیلی چیزهای دیگه که در یک بسته کوچیکن وقتی باد می‌کنند شما می‌توانی متوجه ساخت خودشون و اجزائشون از درونشون بشی4-آفرینش جهان نیاز به دست ندارد می‌تواند شامل روندی باشد که تکمیل می‌شود و دارای انتخاب طبیعی بهتر و بدتر است و بخاطر همین است خطوط تیز در طبیعت زیاد نداریم و اکثرا منحنی هستند او هم اکنون به تو رخ نموده این سوالها رو عرفا با عشق غیر زمینی ترکیب میکردند و می‌شدند مولوی چون پیشتر هم عقل و دانش داشتند اما عشقشون کم یاضعیف بود.عشق که می‌آمد چیزی اتفاق می‌افتد بنام شهود همانی که وقتی مادرت بخاطر عشق تو نگرانت می‌شه پی به اتفاقی برای تو می‌بره.
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 09:00
romano - تهران - ایران
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا ادب مرد به ز دولت اوست فعلا به وضوح آثار ادب از دانش شما مشخص است. پیشتر هم از ادب شما نه تنها بنده بلکه افراد بسیاری بهره‌مند شده‌ان جملاتی مانند فعلا انگوری انگوری هستی و بیگلی بیگلی نیستی (به نظر می‌رسد ادب شما هم از قانون عدم قطعیت و هیچ پیروی می‌کند) 1- شما اتفاقا سفسطه می‌فرمایید و مطالبتان لینکها و حتی مقاله‌ای که از 3 سال قبل بارها فرموده‌اید و همه بر مبنای نظریه است نه اصل علمی. 2- ماده تاریک و ماهیت آن هنوز نا معلوم است پس زود به استقبال بقول خودتان تو دهنی زدن به دین باوران نروید چرا چون خود هاوکینز بزرگ نیز به کشف بزون هیگز اعتقاد نداشت (حالا بماند برخی مردم حرفهاتو نمی‌فهمند ولی من خوب می‌دونم چه حرفهای بی ربطی بر مبنای تئوری عدم قطعیت و یکدفعه به ساخت جهان از هیچ میپری می‌دهی قضیه اومدن امام زمان از چاه چیزی تو اون مایه‌ها). 3- بزون هیگز نمی‌تواند نحوه عمکرد همه آنچه که در جهان می‌گذرد را شرح دهد بلکه پازلی را تکمیل می‌کند که راه را برای ادامه و برای همان درصد ماده تاریک هموار می‌کند ادامه ...
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 12:57
romano - تهران - ایران
مارتین آرچر(اینا خودشون لیدر پروژه هادرون هستن) بوزون هیگز در واقع آخرین تکه گمشده از درک فعلی ما از بنیادی ترین ذات و جوهره جهان هستی است. و اکنون به لطف LHC ما قادر هستیم که مربع کنار این گزینه را تیک بزنیم: این شیوه ای است که جهان کار می کند، یا حداقل ما فکر می کنیم این گونه کار می کند. در واقع این شروع یا پایان چیزی نیست، بلکه فقط درباره اینکه ما به صورت عملی درباره جهان و چگونگی اش چه بگوییم، می تواند به یاری ما بیاید و چیزهای زیادی برای گفتن داشته باشد (بماند). 4- بازده دنیا هیچ ربطی به ماده تاریک ندارد و ما هنوز هیچ درک مشخصی در رابطه با ساز و کار ماده تاریک و ضد ماده نداریم (و در حال جدال و هماهنگی آن با این سمت ذرات دوازده گانه هستیم) حتی میزان حجم آن نیز تنها حدس و تئوری است (حتی واژه حجم نیز کلمه‌ای است که داریم) مهندس بی شعور مورد نظر شما آشوب را بوجود آورده که شروع، بقا و پایان سیستم را از فعل و انفعال خودش تامین کند.ادامه ...
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 13:14
kobalt - تهران - ایران
رومانو ممنون که وکالت خدا رو به عهده گرفتی اما میگن هرچیو میخای خراب و نابود کنی ازش بد دفاع کن اصلا چیزی که نه زمان داره نه جسم وحجم نه مکان ونه مبدا ونه مقصد نه منبع (شامل انرژی هم میشه)یعنی هیچ حالا من چطور به هیچی تنیده شدم موقعیت فیزیکی وسط کار رو هم بیخیال اما اگه شما و سایر عرفا وصلید ازش خواهش کنید قائم باشک رو بس کنه وتکلیف رو روشن کنه برای آرامش دنیا وخوشحالی مومنین منهم از طرف کفار قول میدم بدون چک وچونه راهی جهنم بشیم.
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 13:27
romano - تهران - ایران
بر اساس این آشوب اثر پروانه‌ای Butterfly Effect و سازگاری پویا Dynamic Adaptation و جاذبه‌های غریب Strange Attractors و خود مانایی Self Similarity فراهم می‌شود (دوستان آشوب جستجو شود) از طرفی بحثی فلسفی نیز وجود دارد که ما خلاقیت را نهفته در آشوب می‌دانیم. 5- فرموده‌اید برگزاری کنفرانس دین و علم کاری بیهوده است. اینکه دین پرچمدار اخلاق یاشد گریه دار است! پس دانشمندان تجربی و علوم عقلی دنیا دیوانه و بیکار هستند درس و تدریس را رها و تنها برای دید و بازدید کریسمس دور هم جمع شده‌اند! و از آرتور سی کلارک فرمودید (از پیغمبرها جرجیس رو انتخاب کردی) پس من هم به نقل از ایشان می‌نویسم هرگاه دانشمندی برجسته، اما سالخورده بگوید چیزی ممکن است، به احتمال قریب به یقین درست گفته‌است. اما آنگاه که بگوید چیزی غیرممکن است، به احتمال زیاد اشتباه می‌کند. گفته‌ای دانشمندان کاسه لیس (مثل آخوندی که که به مولوی فحش می‌داد می‌گفتن مولانا یعنی مولای ما حالا دانشمندان شما هم نزدیکی عجیبی داره پس به دانششون اعتقاد داری) " گفته‌ای باید دین را ریشه کن نمود چیزی در مایه‌های مانیفست نازیها. ادب ادب ادب چیز خوبی است.
‌پنجشنبه 27 مهر 1391 - 13:28
massoudoslo - اسلو - نروژ
romano.تهران .ایران .ممنون برا جوابتون . من به پشتکار شما در نوشتن کامنت هاتون حسودیم میشه و اینجا هم با اجازه به کلی گوی و پراکنده گویی بسنده میکنم ولی خوش حالم که مرا خاهید فهمید. من با قسمت خیلی زیادی از نظر شما موافقم حتا در مورد تعریف و درک مفهوم و متفاوت و غیر معمول خدا( non material being ). بین ۲ طرز فکر در مورد خدا ،یکی علمی(که در رد مفهوم رایج خداست ) و دومی ایمانی (که در رد حقوق علم در به زیر سوال بردن تعاریف و قوانین امروز ی خداست و این طرز فکر راحت و سنتی و منفعتی است). به طرز فکر علمی بیشتر اعتماد میکنم چون امکان تولید اخلاق و قانون به نفع انسان بیشتر است.
جمعه 28 مهر 1391 - 01:33
massoudoslo - اسلو - نروژ
۲ .اما حرف شما در مورد تطبیق موجودات برای حذف نکردن یکدیگر و نیاز به دست خارجی و دی ان ای و ماده سیاه و سازگاری پویا ، جاذبه های غریب و اثر پروانه ایی و .. که در آخر به برسیم به (آنکه که در پس پرده )است را میتوانم بفهمم ! باشه دوست عزیز تا اینجا من هم با شما هستم میدانید چرا؟ چون مثل john lonnex این دانشمند ریاضی و فلسفه دان نیستید(لطفا یه نگاهی به کنفرانس هاش بندازید ) منکه دق میکنم وقتی یه ریاضی دان این چنین خدا رو میشناسه و تعریف میکنه ! بیشتر شبیهه ی کشیش حرف میزنه تا کسی که حرف در فلسفه و ریاضی داره.
جمعه 28 مهر 1391 - 01:35
massoudoslo - اسلو - نروژ
۳. اما مشکل خود من در باره خلقت هوشیارانه برمیگردد به اساس و پیدایشش بر پایه(کربن ) . هست و نیست زندگی و رشد هویت کربنی دارد که به نظر من ایت ساکس (بقول انگلیسی ها). زندگی بر پایه کربن مشکل ابعاد دارد!! ما بیشتر از سه بعد را نمیتوانیم عملا بفهمیم و استفاده کنیم! طول میکشد یاد بگیریم طول میکشد راه برویم طول میکشد بفهمیم طول میکشد و الی تا اخر ...اما حذف شدن از ماهیت و کارایی کنونی بسیار ساده است و ناپایدار! مشکل عدد اتمی عناصر است در زندگی بر پایه کربن چونکه عدد اتمی هر چه بالاتر برود آمادگی آشوب و ریزش و ترکیب را بیشتر دارد و این در واقع شروع و پیدایش مفهوم(زمان ) است (به جزییات نمیرم) .
جمعه 28 مهر 1391 - 01:36
massoudoslo - اسلو - نروژ
دانشمند ها گمان میکنند که زندگی بر پایه سیلیکون هم میتوان در باره اش مطاله کرد و به نتیجه رسید . دوست عزیز تا اینجا بماند تا بار بعد ! دیرم شده . نتیجه گیری خودم را دفعه بعد خدمت میگویم
جمعه 28 مهر 1391 - 01:38
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا
romano - تهران - ایران. به جای مهمل بافی و فرافکنی برو به لینکی که دادم و سخنرانی Laurence Krauss فیزیکدان برجسته را ببین هر چند که میدانم سواد تو در حد سیکل ردی و دروس حوزوی است و انگلیسی نمی فهمی چه برسد به فیزیک مدرن. تمام اصول علمی زمانی نظریه بودند. در ضمن بنده کسی را بیگلی و انگوری خطاب نکرده ام. بنده را به کسی دیگر اشتباه گرفته ای!
جمعه 28 مهر 1391 - 04:35
massoudoslo - اسلو - نروژ
اصولا اعتقاد به خلقت یعنی اینکه مخلوقات خالق دارند و خالق هم شخصیت دارد و شخص است پس در نتیجه سلیقه دارد خوب وبد میکند و قوانین و حرف و حدیث دارد پس سر کله کلامش و خاسته هایش در کتب مقدس مذهبیون ظاهر میشود و کل دنیا و هستی را تعریف کرده و به همه سوال ها جواب داده و یکمرتبه یه نفر طلبکار که ریشش مثل میمون تا زیر تخم چشمانش در آمده میآید و میشود وکیل و وصی خدا در زمین و جان میلیون ها انسان به لب میرساندو الی آخر ! اما جهان علم و علوم جز به جز پیش میرود و اگه ما دنیا را بدونه دید و باور خدا باوری مطاله نکنیم که فرایندی نصیب مان نمیشود! انسان هزاران سال را پی جهان بینی اشتباه و دینی از دست داد و چیزی نصیبش نشد!
جمعه 28 مهر 1391 - 08:52
massoudoslo - اسلو - نروژ
romano.تهران .ایران . دوست عزیز چند جمله از حرف و حدیث دانشمندا را که شنیده و خانده بودم را جسته گریخته برایتان نوشتم و همانطور که میدانید علم در انی که بسیار گسترده و پیچیده است اما علوم کشف و آزمایش شده امروز را انسان میتواند بفهمد و تجربه کند خدمتتان بگویم گفتید که بی خدا ها نمیدانند چه میخاهند و به چه معتقد هستند!
جمعه 28 مهر 1391 - 08:48
romano - تهران - ایران
zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا من تا حالا به کسی سوادم رو به رخ نکشیدم من دکترای کامپیوتر دارم دو زبون اقامت.. خلاصه بگذریم اینم لینک بیگلیتون www.iranianuk.com/page.php5?id=20111214064309003 خوش باشید و براتون آرزوی سلامتی دارم مخصوصا روحی خیلی روح دربندی دارید داروش عشقه.
جمعه 28 مهر 1391 - 12:13
massoudoslo - اسلو - نروژ
در آخر همه این حرفای عجیب و غریب را گفتم و شنیدم که بگویم شخصا به کار و زحمت عالمان و اهل عقل و علم بسیار احترام دارم خصوصا بی خدا هایشان اما شخصا نه به موسی اعتقادی دارم و نه به شبان و نه به کوهنوردی در سینا! فضیلت و نتیجه هر طرز فکری چه علمی و چه غیر علمی قابل حس و رویت است .هر علم و پیامی که ذاتش از حقیقت و راستی و برای مردم باشد به دل مینشیند در غیر اینصورت نه ! در آخر هر چه پای صحبت های بزرگان مینشینم سوال هایم بیشتر میشود و با کمبود شدید جواب مواجه میشم و بقولی کافرتر !! رومانوی عزیز ،حتا خدایی که شما سعی در معرفی ان هستید باور کنید دوست عزیز تاثیری در زندگی روزانه ام ندارد و در عجبم اگر در مال شما داشته باشد!! مانده ام چه کسی خدا باور است و چه کسی نه ..
جمعه 28 مهر 1391 - 20:01
romano - تهران - ایران
massoudoslo - اسلو - نروژ دوست عزیز این بحث به درازا کشید. خیلی خلاصه می‌نویسم. داستان موسی و شبان تمثیل است مثل مناظره معاویه و شیطان مولانا واقعیت ندارد و او خود نیز نیک اینرا می‌داند. اما چرا موسی و شبان داستان موسی و شبان روایت عشق است میگوید بگذار هر بنده‌ای از منظر خود خدا را ببنید میدانی چرا چون موضوع عشق است و عشق تنها نیرویی است که انسانها را قدرتمند می‌کند حتی پول عشق می‌خواهد(عشق خیلی مبحث بزرگیست). جدای از علم تجربی اگر خالق عظیمی باشد که خداوند مهندسی و دانش و هرچیز که فرض کنیم باشد (مادر هر رویدادیست) پس از بررسی علمی و اعتقاد به آن نیاز به عشق به آن داریم بنابر این موضوع از حالت زمینی و مادی خارج می شود یعنی دانش تا حدی کمک میکند ولی از جایی که باور حاصل شد عشق سکان را در دست می‌گیرد. متاسفانه عشق می‌تواند دچار انحراف شود (مخصوصا عشق بدون تفکر) و این انحراف می‌تواند به خرافات قدسی دیدن هر چیز بیخود و باخودی گردد که نتیجه آن مذاهب است هرکس بر مبنای دیگاه عشق و برداشت خود توهم بشری بر روی توهم انباشته و خلاصه خالق و خدای دیگری آفریده ادامه ...
شنبه 29 مهر 1391 - 08:33
romano - تهران - ایران
اما اینها چا اتفاق می‌افتد یک ما انسانیم و درگیر فضا و مکان (ضعفهایی داریم) دوم اعتقاد ما معمولا بر تفکر ما می‌چربد! متاسفانه بیشتر معتقدین (حتی غیر معتقدین) اعتقاد را بر تفکر اولویت می‌دهند و این اشتباه مطق است این همان می‌شود که من با کوچکترین حرف شما فکر می‌کنم چیزی مقدس را که من اعتقاد دارم پایمال کرده ای پس خونت مباح می‌شود! مشکل از طرف دیگری هم وجود دارد تفکر بدون عشق (مانند آنهایی که تنها بر دانش تکیه می‌کنند) تبدیل به بانک اطلاعاتی می‌شود و در این میان چیزی بنام عشق و بخشش مدارا تعادل مطرح نمی‌شود یا کمتر به آن پرداخته می‌شود. پس اینجا چیزی بنام شناخت مطرح می شود که ما در ایران آنرا ط چند هزارسال عرفان می‌نامیم (حالا میگن می‌خوام درویشت کنم) یعنی متدی را در پیش می گیریم که ترکیب عشق دانش مدارا و تعادل است.اما چرا داستان موسی شبان و کوه سینا داستان موسی داستان انسان است موسی یکی از کاراکترهای زیبای عرفان است او یک انسان معمولی مثل من و خودت است و در طول زمان تکامل شناخت مدارا و عقل می‌یابد ادامه ...
شنبه 29 مهر 1391 - 08:44
romano - تهران - ایران
موسی برای گرفتن حق یک کس عصبانی می‌شود و قتل می‌کند و از خانه پدری فرار می‌کند (پس اینجا طبق عرفان و گفته کتب مورد نفرت بسیاری از مردم یعنی قرآن حتی می‌توان فرعون را از خامنه‌ای عادلتر دید فرعون مصر پسرش را مستحق مجازات میداند!؟!! اینها نکاتی هستند که با بروم هیگز نمیتوان به آنها رسید عزیزم ارزش علوم عقلی اینجاست.) موسی به خانه شعیب وارد می‌شود شاگردی اورا می‌کند حتی کلکی سوار می‌کند تا گوسفندان بیشتر داشته باشد و دختر شعیب را می‌گیرد (شهوت منفعت داشته) موسی در اولین برخورد با خدا چوب را که می‌اندازد فرار می‌کند و خدا میگوید من اینجا هستم و می‌ترسی (پس انسان بوده وحشت می کرده) موقع صحبت با فرعون بخاطر لکنت زبان مشکل داشته برادرش را کمک می‌گیرد با دید اینگونه بر مبنای معرفت و عرفان و عشق در داستان موسی شما خودت را می بینی او بهانه داستان است شما زن زیبا دوستداری پول دوستداری عصبانی می‌شوی و مکرر اشتباه می کنی پس شما هم چیزی مثل شخصیت داستانی ولی یک نکته اینجا در داستان شناخت مهم است موسی پیشرفت می‌کند و مسیر را مکررا تصحیح و تفکرش را بر دوست داشتن بیشناخت و علم ارتقاء می‌بخشد. ادامه...
شنبه 29 مهر 1391 - 09:01
romano - تهران - ایران
زمانی کوتاه به این شکلی و هی تغییر می‌کنی پس از آن علمت قد نمیدهد که چه خواهی بود و چه خواهی شدمشکل از علم ماست تغییر قانون است و خرافات و ترس ماشین خرافات و خدای زمینی سازی ماست.
شنبه 29 مهر 1391 - 09:25
romano - تهران - ایران
این همان سلوک ما پارسیان است ما طی مرتبه و طریق می‌کنیم و دو بال این راه عشق و دانش است (نه مدل دانش مطلق و نه چاه جمکران و پای چپ و راست). اما دوست عزیز گفته‌ای کافر می‌شوم چون با اعتقاد بی اعتقا و ... همه زمینی فکر می‌کنیم چه کسی گفته شما می‌میری مگر بار اول از کجا آمدی مجددا زن دیگری از زمین تغذیه مِ‌کند و اجزاء بدنت در تن کودک دیگری خواهد آمد (بوداییان به این اعتقاد دارند البته لا کمب تغییر) چرا خدا در زندگی روزانه تاثیر ندارد چون همه چیز را از سن 20 سالگی متوجه شدیم اولین باری که تن به معاشقه با یک زن دادیم اولین باری که پول خوب گرفتیم همین است زمینی می‌شویم و هی منتظریم چیزی دستی بدادمان برسد و هی اورا ابر massoudoslo میبینیم که هرچیز را که من تواناییش را ندارم او در یک چشم بهم زدن می‌کند اصلا داستان این نیست چه کسی حتما باید در قالب انسان باشی تا از زندگی زمینی لذت ببری خوک 59 دقیقه لذت جنسی می‌برد ادامه ...
شنبه 29 مهر 1391 - 09:16
romano - تهران - ایران
اگر یک درصد خدایی باشد که ما تنها این بادکنک جهان را داریم می‌بینیم و همه جوره برای فهمیدن ابعاد و چگونگی این جهان هنوز ضعف داریم (جهانهای موازی جهان بادکنکی جهان بر یک کفه همه اینها نظریه هستند و معلوم هم نیست تا 100 سال دیگر چه از جهان ببینیم) آنوقت می‌دانی رهایی از این جاذبه و ابعاد شاید ممکن باشد که گفته اینها خرافات و ساینس فیکشن هستند مگر عنصر تن شما با آن ستاره‌ای که میلیاردها سال نوری از شما دور است متفاوت است؟!! چرا مرگ پایان است حال می‌بینیم میلیونها سال مرگ و بازگشت در زمین قانون مرسوم است که گفته آمدن به شکل یک درخت در آمازون لذت ندارد که گفته که موسی و محمد در عهد باستان زمانی که انسانها مثل حیوان بودند بی ربط گفته‌اند که می‌آیید می روید و جاویدان خواهید بود چه کسی گفته مجددا شما به انفجار بزرگ بر نخواهی گشت و این جهان در خودش فرو نخواهد ریخت. محمد و موسی با همان بی اطلاعاتیشان اینرا خیلی زودتر گفتند.ادامه و پایان (خسته شدم سرت هم درد اومد)...
شنبه 29 مهر 1391 - 09:25
demokrasi-solh - صحنه - ایران
ممنونم از رومانوی عزیزم، نظرات zebelkhan - لوس آنجلس - آمریکا در مورد سخنان ِ غلط ِ آخوندها و...بارها مرا غرق در لذت کرده ولی نمیدونم در بی خدایی چه دیده اند که آنرا چنین ،با ادبیاتی به اصطلاح علمی مدام بر سر خدا باوران می کوبند ،بهر حال عقیده ی ایشان است و محترم ،ولی هرگز نمی توانم قبول کنم که اینهمه انتظامات و نظم ،از هیچ ،و بدون ِ دستِ خالقی بسیار عالم و توانا و به عبث ایجاد شده باشد و این خیلی خیلی واضح است که هر نظمی ناظمی دارد و هر پدیده ایی پدیدآورنده.
شنبه 29 مهر 1391 - 11:43
romano - تهران - ایران
demokrasi-solh - صحنه - ایران دوست عزیز سپاس
شنبه 29 مهر 1391 - 16:26
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.