نوجوان کمپین تحصیل دختران پاکستان هدف تیراندازی قرار گرفت

دختر نوجوان عضو کمپین تحصیل دختران در سوات والی پاکستان هدف حمله قرار گرفت

دختر ۱۴ ساله پاکستانی و از اعضای کمپین تحصیل دختران در منطقه دره سوات در شمال غرب هدف تیراندازی قرار گرفت و در اثر اصابت گلوله، زخمی شد.

ملالی یوسف زی هنگامی هدف حمله قرار گرفت که از مدرسه به خانه باز می گشت.

این دختر نامزد دریافت جایزه بین المللی صلح شده بود.

داستان زندگی و تجربه ملالی یوسف زی زمانی مورد توجه قرار گرفت که بخش اردو بی بی سی خاطرات او در خصوص زندگی تحت حکومت طالبان را در سال ۲۰۰۹ را در اختیار مخاطبان خود قرار داد.

ستیزه جویان طالبان کنترل دره سوات را در آن سال به عهده داشتند اما در پی عملیات ارتش در همان سال از این منطقه رانده شدند.

هنوز مشخص نیست که ملالی هدف این حمله بوده است زیرا هنگام تیراندازی، دست کم یک دختر دیگر نیز او را همراهی می کرد.

گزارش‌های رسمی حاکی از آن است که وضع ملالی یوسف زی و دختر همراهش رضایتبخش است و خطری جان آن دو را تهدید نمی کند.

وقتی طالبان کنترل سوات والی را بر عهده گرفت و دستور داد مدارس دختران بسته شود ملالی فقط ١١ سال داشت.

او در خاطراتش که بی‌بی‌سی اردو آن را منتشر کرده از سختی‌هایی سخن می گوید که در دوران تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سکونت او بر آنها گذشت.

با خارج شدن قدرت از دست شبه نظامیان اسلامگرا در سوات، جایزه شجاعت به ملالی یوسف زی اهدا شد.

سال گذشته، این دختر پاکستانی در توضیح شرایط آن زمان به بی‌بی‌سی گفت: "دختران در زمان تسلط طالبان می‌ترسیدند به صورتشان اسید پاشیده شود یا توسط این شبه نظامیان دزدیده شوند."

به گفته ملالی، در زمان تسلط طالبان پاکستانی بر منطقه سوات، برخی از دخنران بدون پوشیدن یونیفورم و با لباس معمولی به مدرسه می‌رفتند و وانمود می‌کردند به مدرسه نمی‌روند، کتابهایشان را نیز در زیر شالهایشان پنهان می‌کردند.

این دختر ۱۴ ساله گفته است می‌خواهد زمانی که بزرگ شد حقوق بخواند و وارد دنیای سیاست شود.

« ملاله یوسف زی » دختر ۱۴ساله فعال حقوق کودکان و برنده جایزه ملی صلح پاکستان صبح امروز سه شنبه، در شهر سوات پاکستان هدف گلوله افراد ناشناس قرار گرفت و از ناحیه سرو گردن زخمی شد . دو دختر دیگر نیز که همراه ملاله بودند زخمی شدند. به گزارش پلیس، افراد ناشناس خودروی حامل ملاله را به رگبار گلوله بستند و گریختند. دولت پاکستان در سال ۲۰۱۱ به خاطر آنچه « خدمات خارق العادۀ ملاله یوسف زی برای پیشبرد صلح در منطقه بسیار خطرناک سوات» اعلام شد جایزه ملی صلح پاکستان را به وی اهدا کرد. بنیاد بین المللی حقوق کودکان نیز پارسال ملاله را در ۱۳ سالگی نامزد دریافت جایزه بین المللی صلح کودکان کرده بود.

+33
رأی دهید
-90

نقی‌ الله - سیدنی - استرالیا
ادیان همیشه از تحصیل، تحقیق و علم آموزیه مردم ترسیدند. اسلام که قربونش برم بدتر از همه. چون اگر یک زن تحصیل کنه و علم بیاموزه و در آمد داشته باشه دیگه این حرف‌ها نمیره تو سرش که شوهرش بیاد بگه من باید تو رو بزنم چون تو سوره تحریم گفته، یا من باید هر چند تا زن دوست داشتم بگیرم به تو هم ربطی‌ نداره چون تو سوره نسا گفته. کلا اسلام از ندانیه مردم نون می‌خوره. اگه به جای ۱۷ رکعت نماز روزی ۱۷ دقیقه ریاضی فیزیک‌ و فضا شناسی‌ خونده بودند مردم، امروز ۱ مسلمان در دنیا وجود نداشت! طالبان هم که آیه به آیه قران رو اجرا میکنند از همین می‌ترسند!
‌سه شنبه 18 مهر 1391 - 23:52
jirjir - لاس وگاس - امریکا
اینم از دستاوردهای اسلام ناب حالا خودتونو واسش پاره کنید
‌چهارشنبه 19 مهر 1391 - 05:40
morid - بوشهر - ایران
اینها دست پروردگان غرب هستند که بنام اسلام این قبیل اعمال شنیع را انجام میدهند تا اسلام را بد معرفی کنند مرگ بر همه کسانی که به خاطر طرز فکر وعقیده اقدام به ترور میکنند.لابد چند وقت دیگه امریکا اونها را از لیست خارج میکنه و وادارشان میکنه تا در نیویورک علیه ایران راهپیمایی کنند.
‌چهارشنبه 19 مهر 1391 - 12:04
erfan-iran - تهران - ایران
morid - بوشهر - ایران : آخه بدبخت بی آخرت و دنیا . .. نابینای درونی و ذاتی .. تا کی و تا کجا میخواهید به زندگی خفت بار خودتان ادامه بدهید . تا کی میخواهید لجن زار مذهب تان را به غرب نسبت بدهید . بیچاره یا خودت را به ... زده ایی یا مردم را نادان فرض میکنی . همین امروز آخوند و اسلام شناس بزرگ قرائتی گفت در هر کشوری که دانشگاه زیاد است فساد بیشتر است . با اندکی گشت و گذار در فرهنگ و باورها و با اندکی مطالعه در این دین شیطانی بر عبث بودن و اهریمنی بودن آن پی خواهی برد . خودت رو نجات بده .
‌چهارشنبه 19 مهر 1391 - 18:06
iirani - تهران - ایران
morid-بوشهر-ایران دوست عزیز خواهش میکنم برید مطالعاتتون رو درباره اسلام زیاد کنید اینا نمیخوان ک اسلام رو بد معرفی کنن فقط فهمیدن اسلام همینه و بهش ایمان دارن - شما دارید خودتون رو گول میزنید ک اسلام این نیست وگرنه اسلام دقیقن یعنی نژاد پرستی و تبعیض و تجاوز - البته این موضوع در مورد ادیان همیشه صدق میکنه
‌چهارشنبه 19 مهر 1391 - 20:53
morid - بوشهر - ایران
erfan-تهران.از آشنای اتان خوشوقتم چقد عالی خودتو معرفی کردی؟؟؟!!!!!! راستی فزق تو با تروریستهای قاتل این دختر معصوم چیست؟؟؟ ترور شخصیت دست کمی از ترور فیزیکی افراد نیست؟؟!!!
‌پنجشنبه 20 مهر 1391 - 17:36
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.