ریال ایران در بازار دوبی پنج درصد ارزش خود را از دست داد

یک صرافی در شهر دوبی

بازار ارز دوبی روز یکشنبه، شانزدهم مهرماه، بار دیگر دستخوش نوسان شد و ریال ایران نسبت به قیمت های روز شنبه تا پنج درصد از ارزش خود را از دست داد. قیمت دلار در تهران هم سه هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است.
 
سام هدی، خبرنگار رادیو فردا در دوبی، در گزارشی می نویسد: به نظر می رسد که بازار ارز در ایران اکنون غیر قابل پیش بینی باشد. در حالی که طی چند روز گذشته نرخ برابری ریال نسبت به ارزهای خارجی روندی نزولی داشت، این روند در روز یکشنبه معکوس شد و در یک جهش پنج درصدی قیمت درهم امارات به ۸۲۰ تومان افزایش یافت که معادل ۳۰۰۰ هزار تومان برای هر دلار آمریکاست.
 
روز شنبه صرافی های ایرانی در دوبی نرخ درهم امارات را بین ۷۷۰ تا ۷۹۰ تومان اعلام می کردند اما همگی می‌گفتند که برای رسیدن به یک نرخ دقیق‌تر باید تا روز یکشنبه و دوشنبه صبر کرد.
 
روز شنبه در امارات اگر‌چه یک روز کاری برای بخش خصوصی است، اما بخش دولتی امارات روز یکشنبه به سر کار می آید و به همین دلیل معمولا در امارات روزهای هفته از یکشنبه تا پنجشنبه است.
 
از طرف دیگر تزریق درهم به بازار صرافی ها دوبی بدون مجوز بانک مرکزی امارات امکان پذیر نیست و همین امر باعث می شود که همه برای تعیین نرخ برابری ریال به درهم تا روز یکشنبه و دوشنبه صبر کنند.
 
گزارشگر رادیو فردا می افزاید: روز یکشنبه با مراجعه به چند صرافی در دوبی متوجه شدم که بسیاری از آنها هیچ گونه فعالیتی ندارند و حتی نرخ هم نمی دهند.
 
در کنار صرافی ها که با مجوز بانک مرکزی امارات کار می کنند، تعداد زیادی شرکت تجاری ایرانی هم هستند که در کار خرید و فروش ارز هستند و نرخ درهم را معمولا این شرکت ها اعلام می کنند.
 
کاهش مجدد ریال در روز یکشنبه و نوسانات شدید آن طی یک هفته گذشته امکان هرگونه فعالیت اقتصادی را از تجار ایرانی مقیم دوبی گرفته است و به گفته یکی از ایرانیان این  شهر، هرگونه ورود به بازار ارز در شرایط کنونی فقط با هدف تبدیل ریال به ارزهای با ثبات خارجی صورت می گیرد.
 
در همین حال، خبرگزاری مهر گزارش می دهد که بانک مرکزی به برخی از صرافی ها برای فروش ارز مجوزهایی داده است.
 
این خبرگزاری می افزاید: «فروش دلار با نرخ دو هزار و ۸۵۰ تومان تا سقف هزار دلار در برخی از صرافی های پایتخت آغاز و باعث ایجاد صف خرید شده است. با این حال نرخ آزاد دلار ۳۲۰۰ تومان است.»
 
مهر می نویسد که دلار در ایران هم اکنون چهار نرخی شده است؛ نرخ رسمی دولتی که ۱۲۲۶ تومان است، دلار آزاد، دلار غیرمرجع که در مرکز مبادلات ارزی فروخته می شود و دلار ۲۸۵۰ تومانی.
 
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه نرخ دلار غیرمرجع یا شناور برای مرکز مبادلات را دو هزار و ۵۹۷ تومان اعلام کرد.
 
خبرگزاری ایسنا روز یکشنبه اعلام کرد که قیمت سکه طلا طرح قدیم و جدید در بازارهای داخلی یک میلیون و ۱۵۰ هزار تومان شده است که نسبت به روز شنبه در حدود ۵۰ هزار تومان افزایش نشان می دهد.
 
این سایت، نرخ هر گرم طلای ۱۸ عیار را نیز ۱۱۲ هزار تومان اعلام کرده است.
 
به رغم اعلام قیمت سکه و ارز در بازار آزاد ایران، محمد کشتی آرای، رییس اتحادیه کشوری طلا، به خبرگزاری فارس گفته است: «چون در بازار غیر رسمی ارز و بازار طلای تهران، قیمت تقریبی است و وضعیت قیمتی نامعلوم است، بنابراین فروشندگان فعلا داد و ستدی نمی کنند.»
 
به دنبال افزایش شدید قیمت دلار و سایر ارزهای خارجی در هفته گذشته، سایت های مربوط به نرخ ارز در ایران از اعلام قیمت های منع شده اند و پلیس و دادستانی تهران نیز اقدام به بازداشت افرادی کرده است که از آنها به «اخلالگر بازار ارز» نام می برند.

+44
رأی دهید
-101

fdsa60 - تهران - ایران
از همتون می خوام به لینک زیر برین و به ♣♣♣خلیج تا ابد فارس♣♣♣ رای بدین. www.persianorarabiangulf.com/index.php
یکشنبه 16 مهر 1391 - 18:25
mohammad.avaz - تهران - ایران
من هم به خودم هیچ وقت اجازه نمیدم که خلیج فارس را خلیج عربی‌ نم گذاری کنند خلیجی که سالهاست با نامه خلیج ایران میدرخشه با پرچم شیرو خورشید با تشکر از دوست عزیزم tehran tehran
یکشنبه 16 مهر 1391 - 20:24
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.