نرخ دلار در بازار دوبی به ۲۹۰۰ تومان کاهش یافت

 

در حالی که سایت های مربوط به نرخ ارز در ایران از اعلام قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد خودداری می کنند، گزارش خبرنگار رادیو

فردا از دوبی حاکی است که قیمت دلار اکنون بین ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان است.
 
سام هدی، خبرنگار رادیو فردا در دوبی، در گزارشی می نویسد: با بسته بودن صرافی های تهران و سایت های خبررسانی ارزی در ایران، دوبی تنها جایی است که می توان به سراغ صرافی های ایرانی رفت و از آنها نرخ گرفت.
 
بسیاری از صرافی های دوبی در هفته گذشته و در پی نوسانات شدید بازار ارز در بلاتکلیفی به سر می بردند و یا به کلی دست از معامله کشیده بودند و یا اینکه انجام معامله را به هفته آینده موکول می کردند.
 
در این هفته پرتلاطم، درهم امارات از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت اما با فرارسیدن روزهای پایانی هفته و بروز ناآرامی ها در تهران و چند شهر دیگر ایران، ریال ایران در بازار دوبی روز پنجشنبه کمی تقویت شد و در پایان آن روز هر درهم امارات  به ۸۳۰ تومان رسید.
 
با شروع هفته جدید، این روند نزولی در روز شنبه هم در دوبی نمایان بود و در ساعت ۱۲ ظهر روز شنبه صرافی های ایرانی فعال در دوبی قیمت درهم را بین ۷۷۰ تا ۷۹۰ تومان اعلام می کردند، و چون نرخ درهم به دلار ثابت است، می توان نتیجه گرفت که نرخ دلار آزاد هم در بازار دوبی و در روز شنبه بین ۲۸۰۰ تا ۲۹۰۰ تومان در نوسان بوده است.
 
سیستم انتقال پول بین ایران و دوبی فقط بر پایه اعتماد به سیستم عرفی صرافی است و در این سیستم بازرگانان باید اول در ایران معادل ریالی ارز خریداری شده را به حساب صرافی ها در بانک های ایرانی واریز کنند و فیش واریزی را  به صرافی ارائه کرده و پس از چند روز، چک «درهم» خود را در دوبی دریافت کنند.
 
یک بازرگان ایرانی که نخواست نامش فاش شود به رادیو فردا گفت: در حال حاضر آن نیمچه اعتماد اقتصادی هم که در میان بازرگانان ایرانی بوده از میان رفته است.
 
به گفته این بازرگان، ارسال پول از تهران به دوبی در مبالغ بالا اکنون می تواند حساسیت بانک های عامل و دیگر مقامات ایرانی را برانگیزد و به همین دلیل این افراد مجبورند برای چنین کاری با احتیاط رفتار کنند و همین امر سطح تقاضا در بازار دوبی را کاهش می دهد.
 
به گفته یکی از صرافی ها، علت کاهش قیمت درهم نسبت به ریال نه تزریق ارز از سوی مقامات دولتی که بیشتر به خاطر کاهش تقاضا و عدم رغبت بازرگانان ایرانی برای فعالیت اقتصادی است.
 
در حالی که صرافی های تهران به دلیل نامشخص بودن وضعیت بازار ارز همچنان از فروش دلار و سایر ارزها به مشتریان خودداری می کنند و قیمت آن در تهران مشخص نیست، خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه پاسداران، روز شنبه گزارش داده است که دلار امروز- شنبه- در بازار تهران از ۲۵۰۰ تا ۲۷۰۰ تومان معامله می شود و اغلب مراجعه کنندگان به صرافی ها، فروشنده هستند.
 
به نوشته این خبرگزاری، «قیمت دلار که امروز چندان مورد داد و ستد قرار نمی گیرد و تنها برخی صرافی ها اقدام به خرید این ارز می کنند، با کاهش مواجه شده است.»
 
کاهش قیمت دلار در تهران باعث شده است که مرکز دولتی مبادلات ارزی، قیمت دلار در روز شنبه را دو هزار و ۵۹۷ تومان اعلام کند و نرخ شناور یورو در این مرکز نیز سه هزار و ۳۸۵ تومان تعیین شده است.
 
مرکز مبادلات تجاری از روز سوم مهرماه و برای مقابله با افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد و تامین ارز اولویت های سه تا پنج وارداتی راه اندازی شده است.
 
خبرگزاری مهر روز شنبه گزارش داده که از زمان آغاز به کار این مرکز، بیش از یک هزار فقره ثبت سفارش صورت گرفته و بیش از ۵۰۰ میلیون دلار ارز به متقاضیان اختصاص یافته است.
 
گزارش سایر سایت های خبری حاکی است که وضعیت بازار آزاد ارز همچنان آشفته است و خرید و فروش چندانی در آن صورت نمی گیرد.
 
در همین رابطه، سایت «فرارو» از رکورد خرید و فروش در پی «سقوط دلار» خبر داده و از قول یک صرافی می نویسد: «کسی برای فروش ارز مراجعه نمی‌کند زیرا با قیمت بالاتری ارز خریده بودند و حالا نمی‌خواهند با قیمت پایین‌تر بفروشند.»
 
این سایت به نقل از خبرنگار خود نوشته است: «برای اینکه قیمت امروز دلار در بازار را کشف کنیم، به چند صرافی دیگر مراجعه کردیم اما آنها هم قیمت خرید و فروش ارز را نداشتند و می‌گفتند که قیمت دلار مشخص نیست.»
 
از سوی دیگر، خبرگزاری مهر، گزارش داده که وضعیت آشفته ریال ایران به صرافی های مکه و مدینه در عربستان نیز سرایت کرده است و در حال حاضر صرافی های مدینه از دریافت ریال ایران یا معاوضه آن با ریال عربستان خودداری می کنند.
 
نابسامانی در بازار ارز ایران پس از آن تشدید شد که تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه ایران در ماه ژوئیه اجرایی شد و از سوی دیگر بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ارائه ارز دولتی به بازار آزاد خودداری کرد.
 
در همین رابطه، دیوید کوهن، معاون امور مبارزه با تروریسم و جرایم مالی وزارت خزانه داری آمریکا، روز جمعه، چهاردهم مهرماه، دو عامل «نابسامانی در مدیریت اقتصادی» و همچنین «تحریم ها» را در تشدید بحران اقتصادی ایران موثر دانست.
 
آقای کوهن در نشست موسسه تحقیقاتی «چتم هاوس» در لندن گفت که ایران این توانایی را داشت تا با توافق بر سر برنامه هسته ای خود، «فشارهایی که مردم این کشور احساس می کنند را تخفیف دهد.»
 
به گزارش خبرگزاری رویترز، وی درباره بحران دو هفته اخیر در زمینه کاهش ۶۰ درصدی ارزش ریال در ایران گفت: «تردیدی نیست که بخش عمده ای از این مشکل مربوط به ناکارآمدی مدیریت اقتصادی است و بخشی دیگر از آن به تحریم ها باز می گردد. رهبران ایران این توانایی را دارند تا فشارهای وارده به مردم خود را کاهش دهند.»
 
بسیاری از اصولگرایان منتقد محمود احمدی نژاد از جمله علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی، نیز می گویند که تحریم ها بیش از ۲۰ درصد در وضعیت فعلی بازار آزاد ارز موثر نیست و ۸۰ درصد این مشکل ناشی از «سوء تدبیر» دولت است.
 
این در حالی است که آقای احمدی نژاد در آخرین نشست مطبوعاتی خود با حمله به رییس مجلس گفت که «اگر تحریم تاثیرگذار نیست لابد سیاست های وی اثرگذار است.» 

+125
رأی دهید
-32

perser68 - فلوریدا - امریکا
کی‌ بود می‌‌گفت تحریم اثر نداره!؟باز کی‌ بود می‌‌گفت اگه تحریم هارو بردارین جمهوری فلاکت اسلامی شاید به سر عقل بیاد!؟
شنبه 15 مهر 1391 - 15:21
perser68 - فلوریدا - امریکا
اصلا این دلار امریکایی چرا حرام اعلام نشد!؟خیال همه رو راحت میکرد !پس رهبر نکبت چه میکنه!؟
شنبه 15 مهر 1391 - 15:25
borzoopersia - بیرمنگهام - انگلستان
دوباره میره بالا شک نکنید.اقتصاد ایران یک اقتصاد بیمار است که بر لبه پرتگاه ورشکستگی ایستاده است. مقصر هم چوپانهای بدوی هستند که در لباس مسخره آخوندی بر مردم ایران با زور شکنجه و زندان حکومت میکنند.
شنبه 15 مهر 1391 - 15:43
habibollah - تهران - ايران
چه شلم شورباییه!دلاریکشبه هزارتومن میره بالاویکشبه هزارتومن میادپایین. بدبخت اونایی که دودره میشن.بعبارتی ملت. دولت دلاراشوتادسته ....کردبه ملت وبعدشم الفرار.
شنبه 15 مهر 1391 - 17:25
golden ari - ایران - تهران
سونامی اقتصادی در راه است !! تا شش ماه دیگر دلار تا ده هزار تومان هم می‌رسد.
شنبه 15 مهر 1391 - 22:34
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.