نرخ برابری ریال ایران در بازار دبی اندکی افزایش یافت

پس از یک هفته نوسانات شدید ارزی که منجر به سقوط ارزش پول ملی ایران و بسته شدن بازار ارز تهران شد، روز پنجشنبه بازار ارز دبی کمی آرام شد و ریال ایران نسبت به روزهای قبل در سطح بالاتری قرار گرفت.
 
گزارش سام هدی، خبرنگار رادیو فردا در دوبی حاکی است که بازار ارز دبی روز پنجشنبه شاهد افت قیمت درهم امارات نسبت به ریال بود. در ساعت یک بعد ازظهر این روز، قیمت درهم امارات در صرافی های دبی بین ۸۳۰ تا ۸۵۰ تومان در نوسان بود و همه به دنبال مشتری برای فروش درهم بودند.
 
این در حالی است که روز چهارشنبه درهم امارات پس از نوسانات شدید ناشی از ناآرامی در بازار تهران در سطح ۹۱۰ تومان بسته شده بود.
 
با نرخ فعلی برابری درهم امارات در برابر ریال ایران، قیمت دلار نیز بین سه هزار تا سه هزار و ۱۰۰ تومان است.
 
گزارش خبرنگار ما می افزاید: صرافی های دبی امروز همگی آمادگی داشتند تا از مشتریان خود در تهران ریال بگیرند و در مقابل درهم امارات تحویل دهند.
 
اما به گفته یک صراف ایرانی مقیم دبی، اگر تا دیروز این صاحبان پول ایران بودند که به دنبال درهم می گشتند، امروز هیچ کس ریال ندارد و در عوض فروشنده درهم زیاد است.
 
درهم امارات در روز دوشنبه در بازار امارات از مرز ۱۰۰۰ تومان گذشت و همین امر هیجان زیادی را در بازار دبی بوجود آورد. در ظرف هفته ای که گذشت پول ملی ایران ۴۰ درصد از ارزش خود را از دست داد و همین امر باعث شد تا تظاهرکنندگان خشمگین ایرانی در روز چهارشنبه به خیابان ها بریزند و با پلیس ضد شورش درگیر شوند.
 
یکی از صرافی های دبی علت تقویت پول ملی در روز پنجشنبه را ناشی از همین تظاهرات می داند و معتقد است که دولت محمود احمدی نژاد برای آرام کردن اوضاع قدری ارز به بازار تزریق کرده است.
 
نوسانات شدید بازار ارز در هفته جاری دست اندرکاران این بازار را محتاط کرده است به طوری که روز پنجشنبه بعضی از صرافی های دبی نرخ نمی دادند و انجام معاملات ارزی را به روز شنبه آینده موکول کرده اند.
 
دبی دروازه آزاد کالا و نقل و انتقالات ارزی ایران در حاشیه جنوبی خلیج فارس است و به خاطر حضور بیش از ۳۰۰ هزار ایرانی در آن و روابط گسترده اقتصادی با ایران همواره در چند دهه گذشته مانند یک دما سنج عمل کرده و اقتصاددانان می توانند نبض اقتصاد ایران را در این شهر اندازه گیری کنند.
 
در همین حال، بانک مرکزی ایران که روزانه نرخ ارز شناور را برای مرکز مبادلات ارزی اعلام می کند روز پنجشنبه با کاهش ۲۰ تومانی نرخ دلار در برابر ریال، قیمت این ارز خارجی را دو هزار و ۶۵۱ تومان اعلام کرد.
 
بانک مرکزی در چند روز گذشته نرخ برابری دلار در مرکز مبادلات ارزی را ثابت نگه داشته بود.
 
این بانک نرخ یورو را سه هزار و ۴۲۷ تومان اعلام کرد که نسبت به روز چهارشنبه تقریبا ۵۰ تومان کمتر است. بانک مرکزی نرخ پوند را اعلام نکرده است.
 
مرکز مبادلات تجاری از روز سوم مهرماه و برای مقابله با افزایش شدید قیمت ارزهای خارجی در بازار آزاد و تامین ارز اولویت های سه تا پنج وارداتی راه اندازی شده است.

+85
رأی دهید
-58

7book - ساری - ایران
این اعترضات باید ادامه داشته باشه تا اینکه دلار رو به 1000 تومان برسانیم .
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 16:26
ensanam arezoost - خارگ - ایران
هر وقت درهم شد دویست تومان بعد تیتر بزنید کاهش یافت...
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 19:38
bagheyrat bidar sho - اسلو - نروژ
عزیز، نباید به روز اول برسه که. باید اینقد بالا بره تا انقلاب دیگه‌ای بشه فدات.
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 20:46
golden ari - ایران - تهران
اره جون عمه تان، این دقل بازی‌ها رو در میارین که قیمتو بکشین پائین، شنبه خودم میرم واسه خرید دلار و مطمئنم که دولت دلار ندارد، اینها نفت نفرختند که دلار بگیرند، تازه اونی هم که فروختند بجاش گندم و ذرت و آت و اشغال بهشون دادن، قرار هست یک کارخانه جدید تو قزوین راه اندازی شود و دستمال .... با اسکناس عکس امام بزنند
‌پنجشنبه 13 مهر 1391 - 21:54
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.