واردات نفت ژاپن از ایران به‌طور قابل توجه کاهش یافت

ژاپن ازجمله مشتریان آسیایی ایران است که در راستای تحریم‌های اقتصادی غرب علیه جمهوری اسلامی، واردات نفت خام از این کشور را در مقایسه با سال گذشته «به‌طور قابل توجهی» کاهش داده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از وزارت بازرگانی ژاپن گزارش داده است که واردات نفت خام ژاپن از ایران در ماه اوت نسبت به همین مدت در سال گذشته ۶۶.۸ درصد کاهش یافته است.
 
طبق این گزارش واردات نفت خام ژاپن از ایران در ماه اوت سال جاری به ۱۰۱.۰۳۵ بشکه در روز رسیده است.
 
رئیس «مجمع مواد نفتی ژاپن»، پی.ای.جی، گفته است که این کشور درنظر دارد در سه ماه آینده نیز واردات نفت خام از ایران را حدود ۳۰ درصد کاهش دهد.
 
براساس این گزارش ژاپن در ماه ژوئیه نفت خام از ایران وارد نکرد، اقدامی که از سال ۱۹۸۱ تاکنون در روابط این کشور با ایران بی‌سابقه بوده است.
 
ژاپن که سومین مصرف‌کننده نفت در جهان به‌شمار می‌رود ماه گذشته واردات نفتی خود را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۲.۹ درصد افزایش داد و از عربستان سعودی، کویت و قطر نفت خرید.
 
این کشور حدود ۹ درصد از نفت خود را از ایران وارد می‌کند و نیاز‌هایش به نفت و گاز دیگر کشورهای جهان پس از زلزله و سونامی ماه مارس گذشته که طی آن ۴۵ راکتور هسته‌ای خاموش شد، بیشتر شده است.
 
ژاپن ازجمله کشورهایی است که از پیش از اجرایی شدن تحریم نفت ایران توسط غرب، واردات نفت خام از ایران را «به‌طور قابل توجهی» کاهش داده و مشمول معافیت از تحریم‌های آمریکا شده و برهمین اساس بانک‌ها و نهادهای مالی آن از سیستم مالی‌ آمریکا خارج نشده‌اند.
 
آمریکا و اتحادیه اروپا تلاش کرده‌اند با اجرای تحریم‌های نفتی علیه ایران،  بر این کشور فشار بیاورند تا برنامه اتمی خود را که احتمال می‌دهند اهداف نظامی دارد، متوقف کنند؛ به گفته غرب ایران از درآمدهای نفتی برای پیشبرد برنامه هسته‌ای استفاده می‌کند.
 
تحریم نفت و نهادهای مالی ایران پس از آن اعلام شد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش ماه نوامبر سال گذشته از وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرد.
 
اواخر دی ماه سال گذشته و هم‌زمان با جدی شدن تصمیم اتحادیه اروپا و آمریکا برای تحریم خرید نفت ایران، رئیس مجمع مواد نفتی ژاپن گفته بود که از سه ماه دیگر، این کشور واردات نفت‌ خام از ایران را کاهش می‌‎دهد و وزیر اقتصاد ژاپن نیز اعلام کرده بود که نگران «آسیب فوق‌العاده» تحریم‌ها به بانک‌های ژاپنی است.

+37
رأی دهید
-17

saeid-banglor - کالمار - سوئد
زمستان و کاهش واردات محال است
دوشنبه 10 مهر 1391 - 10:28
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.