لغو سفر لاریجانی به کانادا؛ ایران: اقدام اتاوا سخیف بود

در پی تعلیق ناگهانی رابطه کانادا و ایران از سوی اتاوا و اخراج دیپلمات‌های ایرانی، وزارت خارجه ایران با صدور بیانیه‌ای این اقدام کانادا را «سخیف» دانست و همزمان گزارش شده علی لاریجانی سفر خود به این کشور را لغو کرد.
 
روز جمعه، نخست‌وزیر کانادا در اقدامی غیر منتظره، اعلام کرد، ایران «عمده‌ترین تهدید برای صلح و امنیت جهانی» است و از تعلیق روابط دو کشور خبر داد. در پی این اعلام ،سفارت کانادا در تهران هم تعطیل شد.
 
رامین مهمانپرست، سخنگوی وزارت خارجه، روز جمعه، گفت تهران به این اقدام کانادا پاسخ مناسب خواهد داد.
 
وزارت خارجه ایران در روز شنبه با صدور بیانیه‌‌ای رسمی، تعلیق روابط از سوی کانادا را «سخیف» خواند و  دلایل آن را «موهوم» دانست.
 
وزیر خارجه کانادا، دلیل تعلیق روابط را برنامه اتمی ایران، دشمنی با اسرائیل، کمک ایران به سوریه و حمایت از تروریسم عنوان کرده است.
 
دراین بیانیه آمده است: «رژیم محافظه‌کار کانادا به رهبری آقای هارپر با اتخاذ رویکردهای افراطی و پیروی از سیاست‌های منسوخ و شکست خورده نومحافظه‌کاران شناخته شده است و انتقادات گسترده داخلی نسبت به تحمیل هزینه‌های هنگفت این رویکردها بر ملت کانادا موید این امر است.»
 
وزارت خارجه ایران دولت کانادا را به نقض حقوق بشر متهم کرده و می‌افزاید: «دولت کانادا که از جمله به استناد گزارشگر حقوق بومیان سازمان ملل یکی از بدترین پیشینه‌های نقض حقوق بشر در جهان را دارد، با این رفتارهای افراطی و اقداماتی مانند کمک مالی به نیروهای خشونت‌طلب و افراطی در منطقه و حمایت همه‌جانبه و کورکورانه از رژیم صهیونیستی به‌عنوان رژیم نژادپرست، سیاست‌هایی اتخاذ کرده که نه تنها کمکی به صلح نمی‌کند بلکه به یکی از منابع تهدید ثبات و امنیت بین‌المللی تبدیل شده است.»
 
استناد به گزارشگر سازمان ملل در حالی است که تهران گزارش‌ احمد شهید درباره ایران را رد کرده و از ورود گزارشگر ویژه سازمان ملل به ایران جلوگیری کرده است.
 
وزارت خارجه ایران با اشاره به سرد بودن روابط دو کشور در ماه‌های گذشته می‌افزاید: «به‌ویژه در دو سال گذشته ... روابط دو کشور به تامین حقوق جامعه ایرانی مقیم کانادا و حفظ روابط دو ملت محدود شده» است.
 
وزارت خارجه ایران تاکید کرده که کانادا تلاش داشت نشست عدم تعهد در تهران برگزار نشود که به گفته این وزارتخانه «شکست» خورد و که در پی آن دولت اتاوا «در اقدامی عجولانه برای انحراف افکار عمومی از موفقیت دولت جمهوری اسلامی ایران و شکست خورد، به این اقدام سخیف متوسل» شد.
 
وزارت خارجه ایران می‌افزاید این وزارتخانه «با استفاده از همه ابزارهای ممکن تلاش خواهد کرد تا در اسرع وقت تمهیدات لازم جهت تداوم خدمات کنسولی به هموطنان فرهیخته مقیم کانادا به بهترین شکل ممکن فراهم شود.»
 
در ادامه این بیانیه، تهران دولت کانادا را مسئول سلامت پرسنل سفارت ایران در اتاوا دانسته است.
 
دولت کانادا روز جمعه پنج روز به کارکنان سفارت ایران مهلت داد تا خاک این کشور را ترک کنند.
 
در همین حال خبرگزاری فارس در گزارشی اعلام کرد، سفر علی لاریجانی، رئیس مجلس، به کانادا، در اعتراض به اقدام دولت این کشور لغو شد.
 
  در گزارش فارس که به منبع خبر اشاره نشده، آمده که علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی «در اعتراض به سیاست‌های ضدایرانی دولت کانادا و تعطیلی سفارت این کشور در تهران»، سفر خود به این کشور برای شرکت در اجلاس بین‌المجالس را لغو کرده است.
 
 اجلاس بین‌المجالس ۲۱ تا ۲۶ اکتبر در کبک‌ سیتی برگزار می‌شود.

+83
رأی دهید
-31

samuk66 - لندن - انگلستان
کانادا نشون داد که دوست مردم هست نه مثل اوباما یه کثیف که با تحریم مردمو بدبخت کرده.رامنی ۲۰۱۲
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 01:31
ghafas - مشهد - ایران
کانادا چه جوری عاقل شد ؟ آمریکا کی عقل میاد کله اش ؟ تحریم فقط تسلیحاتی و نه بیشتر
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 01:32
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
انگار جاش بد جور داره می‌سوزه! ابر بریزید همون‌جا!
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 01:37
پسرى از نژاد پارس - ملبورن - استرالیا
کانادا: به دولت ایران بگویید از ما عصبانى باش واز عصبانیت خود بمیر.اقاى میزبان پرست ملت ایران بى صبرانه منتظره پاسخه محکم شماست. تا مشت محکمى به دهان استکبار جهانى بزنید!
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 01:44
Hamid411 - لس آنجلس - آمریکا
به آقای لاریجانی و شرکا خودم یکی یه آفتابه، محصول علم اسلامی هدیه میدم که آب رو بریزن اونجا که میسوزه!!!!. خدایی این دکی خالی بند هیچ چیز نداشت، یکی دوتا اصطلاح رو باب کرد که خیلی جاها استفاده داره!!!
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 02:08
coco - تورنتو - کانادا
خدارو شکر که من معنی‌ کلمه سخیف را نمیدونم چیه ولی‌ می‌تونم حدس بزنم که یعنی‌ حکومتِ ایران داره میگه یه جاییمون سوخته باید آب بریزیم روش، دست حکومت کانادا درد نکنه می‌خوام صد سال هم نه کسی‌ از انور بید اینجا نه اینکه از اینجا کسی‌ بره تو ایران، دیگی‌ که واسه من نمیجوشه می‌خوام کله سّگ توش بجوشه
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 04:41
dara20 - تهران - ايران
اگر عمل کانادا سخیف بود رژیم کثیف اسلامی در مورد قوانین و اعمال شنیع اسلامی باید از خجالت بمیرند. هر که به اعمال پلید شما اعتراض کند سخیف است؟ آشغال‌های متعفن اسلامی.
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 13:29
Shadan Shirin Sokhan - هایدلبرگ - آلمان
کانادا جای آشغال‌ها و کثافت‌های ضّد مردمی و جنایتکار عین شما نیست !!،، درود بر کشور آزادی خواه و دمکراتیک و مردمی کانادا !،، ما ملت ایران نیز به نوبهٔ خود این عمل انسانی‌ و حقوق بشری شما را با تمام وجود حمایت می‌کنیم و بر شما آفرین می‌گوییم !
یکشنبه 19 شهريور 1391 - 17:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.