انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خرداد برگزار می‌شود

وزارت کشور ایران اعلام کرده که انتخابات یازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران همراه با چهارمین دوره انتخابات شوراهای شهر و روستا روز جمعه بیست و چهارم خرداد ماه سال آینده برگزار می شود.

انتخابات ریاست جمهوری ایران ۲۴ خرداد برگزار می‌شود

بنابر اطلاعیه وزارت کشور، همزمان با برگزاری این دو انتخابات، انتخابات میاندوره ای مجلس نیز برای انتخاب چهار نماینده در حوزه های دماوند و فیروزکوه، ایلام، تویسرکان و تنکابن و رامسر برگزار خواهد شد.

این اولین انتخابات ریاست جمهوری بعد از انتخابات جنجال برانگیز سال ۱۳۸۸ است که در آن محمود احمدی نژاد به عنوان فرد پیروز اعلام شد.

میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلی در انتخابات دوره دهم ریاست جمهوری ایران، به دلیل اعتراض به آنچه که تقلب گسترده به نفع محمود احمدی نژاد در این انتخابات می دانستند مورد خشم مقامات حکومتی قرار گرفتند.

اواخر بهمن ماه سال ۱۳۸۹، پس از تظاهراتی که به حمایت از حرکت‌های اعتراضی تونس و مصر در تهران و چند شهر دیگر ایران برگزار شد، مقامات امنیتی آقایان موسوی و کروبی را همراه با همسرانشان تحت بازداشت خانگی قرار دادند که فاطمه کروبی بعدا ظاهرا به دلایل پزشکی آزاد شد.

بیش از ۱۸ ماه است که آقایان موسوی و کروبی در بازداشت خانگی به سر می برند و تلاش ها برای آزادی آنها بی‌ثمر بوده است.

تا پیش از این، معمولا هر سال یک انتخابات در ایران برگزار می شد و بعد از وقایع ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ حکومت ایران تصمیم گرفت که انتخابات را تجمیع کند.

بنابر مصوبه ای که مجلس تصویب کرد و در تابستان سال ۱۳۸۹ از سوی شورای نگهبان تائید شد، انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا همزمان برگزار می شود.

بر اساس این مصوبه دوره سوم شوراهای شهر دوسال تمدید شد تا همزمان با انتخابات ریاست جمهوری برگزار شود.

مدافعان برنامه هم زمان کردن رای گیری ها هدف از این اقدام را کاهش هزینه ها و مشکلات تدارکاتی انتخابات می دانند اما منتقدان این تصمیم را یک نوع مصلحت سیاسی عنوان کرده اند.

بی بی سی فارسی

+24
رأی دهید
-71

MartinT - هایدلبرگ - آلمان
چقدر خوب میشد مردم خام نمیشدن و روز رأی گیری تو خونه میموندن،. تو خونه موندن در روز رأی گیری کار زیاد سختی نیست
جمعه 17 شهريور 1391 - 12:01
baharmazaheri - عجمان - دبي
برای جلو گیری از تکرار فاجعه ۸۸ فقط تحریم ............ در انتخابات نما یشی چاره است هموطن رای نده رای نده متحد باشیم رژیم سقوط میکنه
جمعه 17 شهريور 1391 - 12:12
درود بر آزادی - کایزرسلاترن - آلمان
امید وارم که سال آینده مردم ایران به اون حد از شعور برسند که بفهمند پای صندوق های رای نباید رفت . هر چند برای خکومت فاشیستی اسلامی ایران همون 6 /7 میلیون ساندیس خوره بدبخت کافیه که بتونن در نتیجه کلی تقلب کنند . هر کسی که خودشو کاندیدا کنه شک نکنید که گوسفندی بیش نیست .
جمعه 17 شهريور 1391 - 12:23
سالار123 - کوالالامپور - مالزی
نتیجه انتخابات: 30،40 میلیون رای به یک نفر (X)، یک رای به کاندیدای دیگر(Y)= برنده انتخابات Y
جمعه 17 شهريور 1391 - 12:30
roxana_110 - تهران - ایران
انتصابات ریاست جمهوری در 24 خرداد برگزار میشود
جمعه 17 شهريور 1391 - 12:32
دارچین - همدان - ایران
گوسفند عزیز، منو ببخش می دونم که تو شرافت بیشتری داری از بعضی آدمها. آخه در زمان انتخابات زیاد می شنویم کسانی که پای صندوق های رای صف میکشن رو گوسفند می نامن.
جمعه 17 شهريور 1391 - 12:35
be_pa_khaste - هارلم - هلند
مخصوصا این کارو میکنند که خویشاوند سالاری با این مساله مهم قاطی‌ بشه که اتفاقی‌ نیوفته مثل سال ۸۸
جمعه 17 شهريور 1391 - 14:14
evergreen - گرين لند - گرين لند
مگه تا اون وقت قرار باشن که واسه انتخابات برنامه ریزی میکنن. همین روزها است که طومار همه شون پیچیده بشه.
جمعه 17 شهريور 1391 - 14:55
dara20 - تهران - ايران
واژه انتخابات در ایران پوچ و بی‌ معنا است. اگر می‌خواهید صحیح و درست حرف بزنید و بنویسید از واژه انتصابات استفاده کنید. در ایران فقط یک نفر حق تصمیم گیری برای ۷۵ میلیون نفر را داراست و او کسی‌ نیست بجز سرکرده افلیج حکومت فاسد و ذلیل اسلامی خامنه‌ای بی‌ ابرو و بی‌ شرافت.
جمعه 17 شهريور 1391 - 15:08
Royan - کالیفرنیا - آمریکا
اینها از همین الان چب و راست گوش مردم را پر میکنندکه رای مردم ملاک نیست و ولی فقیه و امام زمان همه کاره این ممکلت است . دوستان عزیز این مردمی که من دیدم با30 لیتر بنزین مجانی دو تا ساندیس تو صف رای ایستادن. این حکومت دندانهای این ملت را شمرده و خوب میدونه که چه طوری ملت را روی انگشت کوچیکش بچرخاند.
جمعه 17 شهريور 1391 - 19:12
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.