قیمت دلار در بازار آزاد ایران از مرز ۲۱۰۰ تومان گذشت

یک روز پس از اعلام رییس بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تغییر نرخ رسمی ارز دولتی طی ده روز آینده، قیمت انواع ارزهای خارجی در بازار آزاد بالا رفت و هر دلار آمریکا بیش از ۲۱۰۰ تومان معامله شد.
 
سایت «مثقال» که اخبار لحظه به لحظه قیمت ارز و سکه را در ایران اعلام می کند روز دوشنبه، ۱۶ مرداد، گزارش داد که قیمت خرید هر دلار در این روز دو هزار و ۱۱۵ تومان و قیمت فروش آن نیز دو هزار و ۱۳۰ تومان بوده است.
 
خبرگزاری مهر نیز گزارش داده که «برخی از دلال ها با سوء استفاده از جو روانی، بار دیگر با ایجاد اخلال در بازار، دلار در بازار آزاد را به قیمت ۲۱۰۰ تومان به فروش رساندند.»
 
سایت «اقتصاد آنلاین» نیز قیمت هر دلار را ۲۱۰۰ تومان اعلام کرده است که نسبت به یک هفته پیش بیش از شش درصد افزایش نشان می دهد. قیمت یورو در بازار آزاد نیز دو هزار و ۶۲۰ تومان و هر پوند نیز سه هزار و ۲۸۰ تومان اعلام شده است.
 
گزارش خبرگزاری رویترز حاکی است که ارزش ریال ایران در روز دوشنبه نسبت به روز یکشنبه، حدود پنج درصد افت کرده است.
 
افزایش قیمت دلار از روز پنجشنبه، ۱۲ مردادماه، بار دیگر رشد شتابان به خود گرفته است و در این روز از مرز دو هزار تومان گذشت.
 
تغییرات قیمت دلار روز یکشنبه نیز پس از اظهارات محمود بهمنی، رییس بانک مرکزی ایران، تشدید شد. وی شامگاه شنبه در مصاحبه با خبرنگاران اعلام کرده بود که قرار است ظرف ده روز آینده نرخ رسمی ارز دولتی افزایش یابد.
 
آقای بهمنی همچنین خبر داد که قرار است ارز به صورت تک نرخی در آید و افزوده بود که «کمبود ارزی برای تک نرخی شدن ارز نداریم.»
 
رییس بانک مرکزی ایران در مصاحبه خود به نرخ جدید دولت برای دلار اشاره ای نکرد ولی به نوشته شماره روز یکشنبه روزنامه «تهران امروز» برخی از گمانه زنی حاکی است که احتمالا هر دلار بین ۱۶۰۰ تا ۱۸۰۰ تومان ارزش گذاری خواهد شد.
 
در حال حاضر نرخ ارز مرجع، ۱۲۲۶ تومان به ازای هر دلار است.
 
اعلام خبر تغییر نرخ ارز مرجع و تک نرخی شدن آن با واکنش تند رییس کمیسیون اقتصادی مجلس روبرو شده است و وی در گفت و گو با خبرگزاری مهر گفته که «باید نرخ ارز برای واردات کالاهای اساسی مثل گوشت و مرغ و همچنین داروها همان نرخ ۱۲۲۶ تومان باشد و این ارز از طریق مبادی ذیربط به صورت سهمیه ای توزیع شود.»
 
ارسلان فتحی پور گفته که به شدت با تک نرخی شدن ارز مخالف است و افزوده است: «آیا این منطقی است که در شرایط فعلی دولت با قیمت های دو هزار و سه هزار تومان بخواهد ارز را تک نرخی کند؟»
 
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس ایران خواستار سه نرخی شدن ارز شده و گفته است که نرخ دلار برای واردات کالاهای واسطه ای باید بین ۱۶۰۰ تا ۱۷۰۰ تومان و برای واردات کالاهای تجملی و لوکس نیز نرخ دو هزار تومان در نظر گرفته شود.

+65
رأی دهید
-126

کشور فقط ایران - تهرات - ایران
چرا کسی اینها را دار نمیزنه؟مگه فقط باید معتاد ها و دزدها را دار زد ؟این دلال ها و واسطه ها و سود جو ها که با این بازار سیا پدر ملت را در اوردند!
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 15:59
omide por jalal - لس‌انجلس - آمریکا
ما برای دلار و غذا و آب و نان انقلاب نکرده ایم ! مگه ندیدید علملهدی و مکارم چی‌ گفتند !؟ رسما اعلام کرده اند که آنچه خمینی در بهشتِ زهرا گفته " آب و برقِ مجانی‌ ابد کردنِ این دنیا و آن دنیا " یا بلوف بوده یا " ز‌ر " زده! در عوض دانشگاه‌های ما الان تفکیکِ جنسیتی شده ،گشتِ ارشاد، شادِ شاد!! اختلاس آزاد، زندان‌ها پر ، فساد و فحشا ماشالله ،ملت متحملِ ذلّت ، و اراذل و اوباش ِ قدیم ، دولتمردانِ امروز شده اند و انقلابِ ما دقیقا برای همین بوده!
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 16:22
nimaaa - نیویورک - امریکا
سایت مثقال رو نگاه کردم 2130 تومان شده به نظر من اینها همه یک نشانه بزرگ از تحولاتی هست که در اینده نه چندان دور اتفاق خواهد افتاد
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 17:22
ghafas - مشهد - ایران
در تمامی تاریخ ملتی اینقدر بدبخت نبوده که ما هستیم .توی این وضعیت حتی خدا هم عارش میاد کمکمون کنه .هموطنان عزیزم ...دیگران به فکرمون نیستن .همه دنبال منافع خودشونن .بیاین دیگه دنبال این و اون نیفتیم .مگه دنیا چند روزه ؟ به درک هر چی شد .هرکی ما رو از این وضع خلاص کنه همون خدامونه
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 18:03
iran-akhoondak - گتنبرگ - سوئد
اینارو ول کنین بچسبین به بدحجابی و ماهواره و عزیران لبنانی!
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 18:30
Shadan Shirin Sokhan - هایدلبرگ - آلمان
***آخوندها خودشان می‌دانند که هنوز قیمت دلار پایین است !!!بدتر از این در انتظار است !!
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 19:42
derafshe kavyani - بیرمنگام - انگلستان
کشور فقط ایران‌تهران. منظورت از اینا آخوندهای حاکم با ایرانه.نگران نباش به امید خدا به زودی زود نسل همشون کنده می‌شه.اونوقت میبینی‌ که ایران بدون حاکمیت آخوندی یعنی‌ چی‌
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 22:50
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.