حضور رهبر ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام

آیت‎الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی به اینستاگرام، یکی از معروف‌ترین شبکه‌های اشتراک‌گذاری عکس در دنیای مجازی پیوسته است. او سه سال پیش نیز، به شبکه اجتماعی توییتر پیوسته بود.

            حضور رهبر ایران در شبکه اجتماعی اینستاگرام

اکنون بیش از یک هفته از زمان پیوستن رهبر ایران به اینستاگرام می‌گذرد و در این مدت از او چهار تصویر از خود او در این شبکه اجتماعی منتشر شده است و تا زمان نوشتن این گزارش، ۵۸۰ کاربر او را دنبال می‌کنند درحالی که او هیچ کاربری را دنبال نمی‌کند.
 
در عکس اول، آیت‌الله خامنه‌ای در مراسمی به نام «محفل انس با قرآن» حضور دارد و یکی از قاریان قرآن نیز در حال صحبت با او است. محل این عکس «حسینه امام خمینی» ثبت شده است.
 
او در عکس دوم که با عنوان دیدار با مسئولان و کارگزاران نظام منتشر شده، همراه جمعی از آن‌ها است و در سمت راست او محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهوری ایران قرار گرفته است.
 
در عکس سوم رهبر ایران نشسته است و قرآن پیش رویش قرار دارد و در تازه‌ترین عکس که پنج روز پیش منتشر شده، او بر سجاده‌ای در حال نماز است و عده‌ای از مسئولان دولتی ایران پشت سرش قرار دارند.
 
برخی کاربران اینستاگرام در کامنت‌های فارسی و انگلیسی، عربی و هلندی نسبت به حضور او در این شبکه اجتماعی واکنش نشان داده‌اند. برخی از آنها نسبت به او ابراز علاقه کرده‌اند و خواستار انتشار عکس‌هایی بیشتری شده‌اند با گفته‌اند که با اسرائیل صلح کند.
 
اما حضور رهبر ایران در این شبکه اجتماعی واکنش منفی برخی کاربران را به دنبال داشته است. یکی از کاربران اینستاگرام پای تصویری از او نوشته است که شما به معنای واقعی کلمه سعی می‌کنید اینترنت را در ایران فیلتر کنید و حالا خودتان عکس منتشر می‌کنید؟ برخی از کاربران نیز نوشته‌اند که با حمله اسرائیل به ایران کار او به پایان خواهد رسید و پرسیده‌اند که او چگونه با وجود تحریم‌ها، از گوشی آیفون استفاده می‌کند.
 
شبکه اجتماعی اینستاگرام، فضایی است که مورد توجه باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا نیز قرار گرفته و او اکنون با بیش از یک میلیون و دویست هزار دنبال‌کننده، و نود و هشت عکس از این اپلیکیشن برای کمپین انتخابات ریاست‌جمهوری‌اش استفاده می‌کند.
 
این شبکه اجتماعی که تا ماه جولای سال ۲۰۱۲ در آن بیش از صد میلیون عکس به اشتراک گذاشته شده است، چندی پیش اعلام کرد که بیش از هشتاد میلیون کاربر در سراسر جهان دارد.
 
اینستاگرام که در اکتبر سال ۲۰۱۰ پایه‌گذاری شده، یک اپلیکیشن بر روی گوشی‌های هوشمند است که ابتدا برای روی آیفون و آی‌پد و سپس روی گوشی‌های اندروییدی ارائه شد و با کسب محبوبیت توسط شرکت فیس‌بوک خریداری شد.
 
وب‌سایت اینستاگرام هنوز در ایران فیلتر نشده است اما وب‌سایت توییتر که آیت‌الله خامنه‌ای همچنان عضو آن است و فعالیت دارد، در پی انتخابات مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری دوره دهم فیلتر شد و از جمله ابزارهای «جنگ نرم» در ایران معرفی شده است.
 
رادیو عمومی ملی آمریکا امروز ۱۳ مرداد در خبری با اشاره به فعالیت او در اینستاگرام نوشت کار‌شناسان بین‌المللی درباره پیشرفت برنامه‌های اتمی ایران اختلاف‌نظر دارند، اما شکی نیست که ایران رابطه خود را با رسانه‌های اجتماعی حفظ کرده است.
 
حساب توییتر آیت‌الله خامنه‌ای در ۱۱ فروردین ۱۳۸۸ ایجاد شده و اکنون بیش از چهار و هشتصد دنبال‌کننده دارد اما او هیچ کاربری را دنبال نمی‌کند. او همچنین بیش از دو هزار و هشتصد مورد به زبان‌های مختلف از جمل فارسی، عربی، انگلیسی، ژاپنی، آلمانی، فرانسوی، ترکی، اردو و ... توییت کرده است.
 
این حساب توییتر بخشی از وب‌سایت رسمی او است و براساس مصاحبه‌ای که مسئولین این وب‌سایت با مجله‌ همشهری ماه شماره ۵۹ کرده‌اند، این وب‌سایت زیر نظر مستقیم او اداره نمی‌شود، بلکه زیر نظر دفتر حفظ و نشر آثار آیت‌الله خامنه‌ای است.
 
همچنین مسئولین وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای در این مصاحبه علت ایجاد حساب‌هایی با این نام (Khameni. ir) در شبکه‌های اجتماعی تویی‌تر و فرندفید را مرجع بودن وب‌سایت آیت‌الله خامنه‌ای و سرعت عمل در اطلاع‌رسانی دانسته‌اند.
 
آیت‌الله خامنه‌ای در سخنانی در تابستان دو سال پیش، در دیدار با خبرگان رهبری به صورت غیر مستقیم به شبکه‌ اجتماعی تویی‌تر اشاره و از آن به عنوان حامیان مخالفین حکومت ایران یاد کرد.
 
اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی نیز پیش‌تر گفته بود که فیس بوک و تویی‌تر عامل «سازماندهی ناراضیان پراکنده، مجرمان و سرویس‌های خارجی» است.
 
هر چند که در مقابل این نظرات، اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام ایران از فیس بوک به عنوان «رسانه‌ای مبارک» برای انتقال اطلاعات به دنیا نام برده است.

+44
رأی دهید
-232

perser68 - فلوریدا - امریکا
رهبر منفور!قاتل!
جمعه 13 مرداد 1391 - 18:18
Freeman-Freedom - لندن - انگلیس
هیچ جا از قیافه نحس این آدم نمیشه در امان بود!
جمعه 13 مرداد 1391 - 19:42
baran828 - تهران - ایران
امام خامنه ای !!!!!!!!!!!!چه کردی با این کشور ...چه پدری داری درمیاری ...
جمعه 13 مرداد 1391 - 19:59
kiajam - لندن - انگلیس
گور به گور بشه... سگ
جمعه 13 مرداد 1391 - 19:31
massoudoslo - اسلو - نروژ
یعنی شخصا بریم تو صفه شون و دهان مبارک اشون رو اونجا گچی کنیم ؟ این حرکت اگه واقعا صحت داره و خود خامنه ایی باشه منو یاد صفه شخصی یکی از این یخچال های ۱۸ فوت عرب میندازه که تو فیس بوک چند ده هزار نفر ایرانی با فحش و نا سزا رفتند به استقبالش .
جمعه 13 مرداد 1391 - 19:34
nimaaa - نیویورک - امریکا
جالبه که شبکه های اجتماعی برای ما حرام و برای خودشون حلال هست
جمعه 13 مرداد 1391 - 22:46
borzoopersia - بیرمنگهام - انگلستان
سایت را به ..... کشید.
جمعه 13 مرداد 1391 - 23:30
amirbidgoli - رشت - ایران
درود بر رهبر بزرگ ایران که با امریکای جنایکار مبارزه می کند
شنبه 14 مرداد 1391 - 05:45
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.