قتل دختر ده ساله و خودزنی یک پناه‌جو در ترکیه

رادیو کوچه : بنابر گزارش‌ها از شهر «کایسری» در ترکیه و تایید پلیس محلی در تماس رادیو کوچه، یک پناه‌جوی ایرانی پس از به قتل رساندن دختر ده ساله خود اقدام به خود‌زنی کرده است.
 
برابر با ساعت ده و سی دقیقه شام‌گاه دوشنبه، سی‌ام ژوییه، پلیس توانست وارد منزل این پناه‌جوی ۴۲ ساله ایرانی در شهر کایسری شود که با ورود با آپارتمان وی، پیکر «فرناز» دختر ده ساله‌ای که پدرش با چاقو سینه او را مجروح کرده بود، مواجه شد. «فیروز. پ»  پیش‌تر بر سر اختلاف با همسرش مشاجره داشته است که همسر وی پس از مشاجره اعلام می‌کند که قصد شکایت به پلیس را دارد، فیروز نیز تهدید می‌کند که در صورت شکایت به پلیس «هرگز فرزندش را نخواهد دید.»
 
همسر وی نیز پس از مراجعه به پلیس با هم‌راهی ماموران به خانه باز می‌گردد که با در بسته مواجه شده که برای باز کردن در منتظر «پلیس امنیت» می‌شوند و پس از آن با پیکر دختر ده ساله و بدن نیمه جان مرد مواجه می‌شوند.
 
رضا صالحی روزنامه نگار آزاد در کایسری ضمن تایید این خبر در گفت‌و‌گو اشاره کرد: «با توجه به وضعیت وخیم جسمی این فرد به نظر نمی‌رسد زنده بماند.»
 
«فیروز.پ» پناه‌جوی مذهبی بوده است که به دلیل بهایی بودن ایران را ترک کرده بود. وضعیت نامناسب پناه‌جویان ایرانی در شهر‌های ترکیه به لحاظ معیشت و اجتماعی، عدم امکان کار و اشتغال رسمی و هم چنین طولانی شدن بررسی پرونده‌های آنان در سازمان ملل و ماندگاری طولانی برای امکان انتخاب کشور سوم برای اقامت از جمله مشکلات پناه‌جویان ایرانی در ترکیه است.
 

خشم پدر و نرسیدن پلیس؛ مرگ دختر۱۰ ساله

هیفا محمدعلی، زن پناهجوی ایرانی که روز دوشنبه دختر ده ساله وی توسط همسرش به قتل رسید در مصاحبه با "روز" گفت که اگر پلیس کایسری تعلل نمیکرد دختر او اکنون زنده بود.
 
او گفت که اکنون تنها خواسته اش این است که جنازه دخترش را به او بدهند تا با آن به ایران بازگردد و یا به کشور امنی منتقل شود.او به هیچ عنوان حاضر نیست دخترش را در ترکیه به خاک بسپارد.
 
روز دوشنبه، فرناز، دختر ۱۰ ساله ایرانی توسط پدرش به قتل رسید. فیروز ب، پدر این کودک ده ساله پس از قتل وی اقدام به خودزنی کرد و پلیس هنگامی رسید که او قصد به دار آویختن خود را داشت. او اکنون در بیمارستان بستری است و حال مساعدی ندارد.
 
پلیس امنیت و پلیس جنایی شهر کایسری (یکی از شهرهای محل اسکان پناهجویان ایرانی در ترکیه) در تماس "روز" از پی گیری پرونده خبر دادند و گفتند مساله تعلل پلیس نیز مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 
کمیسر پلیس جنایی کایسری به "روز" میگوید که پرونده فعلا در دست بررسی است و نمیتوان اظهارنظر قطعی در این زمینه کرد: "ما از مادر این بچه و از ماموران پلیس محلی (کلانتری) هم بازجویی کرده ایم و در حال بررسی قضیه هستیم. اگر پلیس تعلل کرده این خانواده می تواند شکایت کند و قطعا شکایت شان مورد رسیدگی قرار خواهد گرفت ضمن اینکه خود ما نیز پی گیر هستیم."
 
همزمان در تماس روز با شعبه مخصوص رسیدگی به امور پناهندگان در پلیس امنیت کایسری، یکی از مسئولان این شعبه میگوید پرونده توسط پلیس جنایی در دست بررسی است و تا به نتیجه مشخصی نرسد امکان هیچ گونه تصمیم گیری نیست.
 
او میگوید در سئوالاتی که از مسئولان پلیس محلی شده آنها گفته اند این خانم ساعت 5 به پلیس مراجعه کرده و آنها هم اقدام کرده اند با این حال مساله تعلل پلیس هم در دست بررسی است.
 
هیفا محمدعلی، شهروند بهایی ایرانی که به همراه فرزند و همسرش در انتظار مصاحبه کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در ترکیه بود در مصاحبه با روز میگوید: "من و همسرم از خیلی وقت پیش اختلاف داشتیم؛ در ایران هم اختلاف داشتیم و او همیشه تهدید میکرد که به دخترم آسیب میزند. من حتی تا پای طلاق هم رفتم اما طلاقم نمیداد هر کجا می رفتم سراغم می آمد و می گفت بچه را می کشم. من برای حمایت از دخترم ناچار شدم برگردم. دعوا و اذیت ها همین طور ادامه داشت؛ هم بچه را به شدت کتک میزد هم مرا تهدید میکرد. هیچ قانونی هم نبود که از من و دخترم حمایت کند. از سویی به خاطر اعتقادات دینی مان هم که بهایی هستیم مشکلات مضاعفی تحمیل می شد. در نهایت همسرم گفت بیاییم ترکیه و آمدیم اینجا و درخواست پناهندگی دادیم.."
 
او درباره چگونگی وقوع جنایت توضیح میدهد: "ساعت۱۲ ظهر آمد خانه و یکباره گیر داد که چرا غذا را روی زمین گذاشته‌ای، چرا سفره باز نکرده‌ای... داد و بیداد می‌کرد که دیدم همسایه دم در آمده. رفتم ببینم چه می‌خواهد شوهرم با چاقو دنبالم آمد. او فریاد می‌زد که هم بچه را می‌کشم هم تو را. فرار کردم خودم را به پلیس رساندم و درخواست کمک کردم گفتم جان بچه‌ام در خطر است اما توجهی نکردند گفتند کسی که بخواهد بکشد نمی‌گوید. گفتم شوهرم مشکل روحی و روانی دارد اما توجهی نکردند مترجم پلیس می‌گفت شما برای اینکه پرونده پناهجوییتان کامل شود و پناهندگی بگیرید بازی در می‌آورید و.. به جای اینکه کمک کند و به دادم برسد می‌گفت دین شما ساختگی است، دینتان آسمانی نیست التماس کردم گفتم جان بچه‌ام در خطر است اما هیچ توجهی نکردند و از ساعت ۱ که آنجا بودم تا ساعت ۷ مرا نگاهداشتند. وقتی هم حاضر شدند وارد شوند و به خانه ما بروند که دیگر دیر شده بود."
 
خانم محمدعلی می افزاید: "پلیس ترکیه بچه ام را از من گرفت آنها اگر به حرف من گوش می کردند بچه من زنده می ماند. اگر همان موقع وارد عمل می شدند بچه ام الان نمرده بود. مرا در آنجا نگهداشتند و بعد از التماس های من گفتند که رفتیم در زدیم کسی باز نکرد. گفتم من کلید دارم خواهش میکنم دوباره بروید با من برویم که رفتیم و وقتی رسیدیم دخترم بی جان بود و همسرم هم با چاقو خودزنی کرده بود و قصد داشت خودش را دار بزند..."
 
از او می پرسم آیا درباره مشکل روحی همسرتان به کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل اطلاعی داده بودید؟ پاسخ میدهد:" اینجا سازمان آسام به امور پناهندگان رسیدگی میکند. بارها رفتم و گفتم شوهرم مشکل اعصاب دارد و جان من و دخترم در خطر است؛ گفتند برو شکایت کن. گفتم آخر من کجا شکایت کنم؟ امنیت جانی ندارم؛ شکایت کنم که بچه ام را می کشد. کمکی نکردند. هیچ حمایتی نکردند. در ایران هم که نه قانونی حمایتی وجود داشت و نه چیز دیگری. تازه اگر در نهایت همسرم هم طلاقم میداد بچه را به او میدادند و من ناچار به خاطر حمایت از بچه ام با این مرد زندگی میکردم که آسیبی به او نرسد. اینجا در ترکیه هم که هر چه به مسئولان آسام می گفتم شوهر من مشکل روانی دارد و تهدید میکند در نهایت گفتند برو شکایت کن و اگر هم میخواهی از شوهرت جدا شو. اما هیچ کمکی نکردند."
 
مسئولان سازمان آسام در کایسری اما حاضر به صحبت در این زمینه نیستند و در تماس روز میگویند موظف به پاسخگویی نیستند. آنها سپس شماره تماس آسام در آنکارا را می دهند و میگویند هرسئوالی دارید با آنکارا تماس بگیرید.اما مسئولان آسام آنکارا هم از این قضیه ابراز بی اطلاعی میکنند.
 
آسام، سازمانی حمایتی در خصوص پناهجویان است که دفتر مرکزی آن در آنکارا واقع شده ولی در شهرهای مختلف ترکیه هم دفتر دارد.
 
 از هیفا محمدعلی درباره روند پناهندگی شان می پرسم. میگوید: "از مهرماه آمدیم. پیش مصاحبه شده بودیم و دو ماه و نیم دیگر وقت مصاحبه اصلی مان بود. این مدت نه اجازه کار کردن داشتیم نه وضعیت خوبی. بلاتکلیفی هم که آزاردهنده بود و همه اینها وضعیت روحی شوهرم را بدتر از قبل میکرد. الان که دیگر هیچ چیزی برایم مهم نیست دیگر بچه ندارم که نگرانش باشم. دیگر دخترم نیست که به خاطر حمایت از او با مردی زندگی کنم. دیگر کسی نمی تواند بچه ام را کتک بزند. ضجه های بچه ام دیگر تمام شده. فقط میخواهم جنازه اش را به من بدهند. میخواهم با جنازه اش یا به ایران برگردم یا مرا به کشور امنی منتقل کنند. من اصلا نمیخواهم بچه ام در ترکیه خاک شود.
 
یکی از پناهجویان ایرانی در شهر کایسری هم که از دوستان خانم محمدعلی است به روز میگوید که این دختر ۱۰ ساله ساعت ها زیر دست پدر کتک میخورد و ضجه میزد. پدرش وقتی هیفا در اداره پلیس بود زنگ زده و هیفا که پای تلفن ضجه های بچه اش را می شنید، حتی تلفن را زیر گوش مترجم پلیس میگذارد که شاید باور کند اما او باز هم می گوید شما دین تان ساختگی است می خواهید اینطوری پناهندگی بگیرید و..
 
او می افزاید: "بعد از اینکه پلیس وارد شد، جنازه را همراه با همسر هیفا که خودزنی کرده بود بردند. او هم وضعیت خوبی ندارد و اجازه نمی دهند او را در بیمارستان ببینیم. نگذاشتند جنازه را هم ببینیم.گفتند بچه را خفه کرده، بعد شنیدیم چاقو هم زده و هنوز نمیدانیم دقیقا چی بوده. از پریشب هم بارها این زن بیچاره را برای بازجویی برده اند و این تنها کاری است که کرده اند. البته دیروز از آسام هم آمدند. از پلیس جنایی هم که آمده بودند یکی از پلیس های تجسس گفت از پلیس شکایت کنید و پی گیری کنید که تعلل کرده."
 
او میگوید پناهجویان ایرانی کایسری قصد دارند در اعتراض به تعلل پلیس دست به تجمع بزنند.
 
 
 
سرنوشت نامعلوم فراریان از سرکوب

بیش از صدها پناهجوی ایرانی اعم از روزنامه نگار یا فعال سیاسی و مدنی، پناهجویان مذهبی بخصوص شهروندان بهایی و مسیحی و همین طور دگرباشان جنسی به امید رهایی از سرکوب های حکومتی و اجتماعی در ایران راهی ترکیه می شوند تا با کمک کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل به کشوری امن منتقل شوند.
 
آنها در زمانی که در ترکیه اقامت میکنند تا به پروسه پناهجویی شان رسیدگی شود با مشکلات گوناگونی دست و پنجه نرم میکنند. پناهجویان همیشه از بلاتکلیفی و مشخص نبودن زمان بررسی پرونده هایشان گلایه دارند و میگویند این مساله از نظر روانی بسیار فرساینده است. از سوی دیگر به علت نداشتن اجازه کار و تفاوت نرخ لیر و ریال، فشار اقتصادی زیادی به پناهجوها وارد می شود. دفتر کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل هم جز پیگیری پرونده به صورت طولانی عملا هیچ حمایتی از پناهجوها نمی کند.



جهت نمایش ویدئو در یوتوب اینجا کلیک کنید.
جهت دانلود ویدئو اینجا کلیک کنید.





 

+74
رأی دهید
-316

perser68 - فلوریدا - امریکا
ننگ به جمهوری آدم کش اسلامی،ننگ به خامنه‌ای قاتل!هیچ پدری چنین کاری با دختر خودش نمی‌کنه،مگر زیر فشار باشه و همه ما میدونیم که چه طاعون مملکت مارو گرفته!مقصر فقط جمهوری فاشیست خامنه‌ای نکبت هست و نه کس دیگه!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:16
منگوله مشهدی - مشهد - ایران
یکی مث من سالها به آرزوی داشتن یه بچه شقیقه هاش سفید میشه و بهش نمیرسه یه دسته گل هم اینجوری پرپر میشه و تو زندگی کوتاهش محبتی که مستحقه نمی بینه که هیچ گویا فقط به این دلیل میاد که با درک سیاهی مطلق دنیا نا امیدانه و با شکنجه ترکش کنه. هیچکس انگار در زمین بازی خودش نیست. بیخود نمی خوند یادش گرامی که نگید دنیا قشنگه قشنگیشو ندیدم. بیچاره مادرش. ای خاک عالم بر سر من که با سکوتم کشوری ساختم که هموطنم ازش فراری باشه. منم در خونش شریکم بی هیچ اضافه و کمی..
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:19
مصدق السلطنه - لندن - انگلیس
دین و مذهب پدر ایرانیان رو در اورد یا ایرانیان پدر دین ومذهب را ؟؟؟ این دیوانه بازی مذهبی ایرانی کی خاتمه پیدا میکنه ...!!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:27
nejaat2006 - لیدز - انگلستان
لعنت بر جمهوری اسلامی
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:34
gol andam - ژنو - سویس
ای مرگ بر این رژیم که همه رو آواره و در بدر کرد ،،،،دربدر و آواره بشید،،، عرب زده‌های ۱۰۰۰ پدره
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:14
perser68 - فلوریدا - امریکا
و دقیقا جونور‌های خامنه‌ای نکبت اینجا مثبت خواهند داد!بزودی نسیب خودتون خواهد شد!شرم کنید و به خودتون بیاید و به آینده بچه‌هاتون فکر کنید!آویزون شدن به خامنه‌ای منفور دردی رو دعوا نمی‌کنه!بچه‌های شما هم توی همین لجن اسلامی فاشیستی باید شنا کنن!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:21
sky blue - اهواز - ایران
اگر درکشورخودمان به تمام ادیان احترام می گذاشتند الان اینها مجبور نبودند به کشور دیگری بروند دولت لائیک ترکیه از صدقه جنگ ایران با عراق به کجا رسیده است. امیدورام هیچ موقع اتحادیه قبول نکند که به انها بپیوندند.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:27
مصدق السلطنه - لندن - انگلیس
بیچاره دخترک طفل معصوم!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:29
yekzan - لندن - انگلیس
قیافه این مرتیکه حـ... ای مثل قاتلهاست .بایدا عدامش کنند
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:32
elinaz - مونترال - کانادا
به بهائی بودن این‌ها شک دارم ...اما به این که در ایران و ترکیه ...زنان از حقوق خود محروم هستن رو راست میگه ......البته شاید این آقا هم تحت فشار‌های روانی‌ و روحی‌ دست به این کار ..زده ..آدم سالم بچه آاش پاره تنش رو نمی‌زنه یا نمیکشه ...باید دید خشم و نفرت و مشکلات چه بر سر مردم میارن که ...این رفتارهای نه بخردن از آنها سر می‌زنه ...باید گفت خدا باعث و بانی‌ این همه ظلم رو نبود کنه ..
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:42
ARTEMIS-SW - .پاريس - فرانسه
یا خبر مرگتان بچه دار نشوید!!! اگر میشوید حق ندارید به هر دلیلی او را آزار دهید یا به قتل برسانید!!! برای من شخصاً خوی جنایت است نه مشکلات پناهندگی یا هر کوفت و زهر مار دیگری--!!!!!!!!مرگ بر آن قلاب ۱۳۵۷-مرگ بر ملّا طرفدارانش در داخل خارج در سایت!!!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 10:58
golden ari - ایران - تهران
لعنت بر سرطان آخوندی.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:06
reza_exe - بروکسل - بلژیک
. ای تو روح اون خمینی گور به گور شده و دار و دستش که ملت ایران و آواره کرد.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:08
golden ari - ایران - تهران
منگوله مشهدی - مشهد - ایران. مملکتی ساختیم که اقلیت مذهبی‌ که بماند، حتا مسلمان هم درش امنیت نداره. و حتا اقلیت‌ها را هم عرضه نداشتیم ازشان حمایت کنیم.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:11
leyli maman - کوالالامپور - مالزی
منگوله مشهدی-مشهد:همیشه کامنتاتونو دوس داشتم ولی این یکی رو بیشتر .در ضمن ارزو می کنم که به ارزوتون برسید.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:13
leyli maman - کوالالامپور - مالزی
ترکیه بدترین کشور واسه پناهنده شدنه ....بیچاره اون مادررررررررررر
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:15
پروردگار - تهران - ایران
یه دوستی داشتم اهل روستاهای مرزی ترکیه بود می گفت قبل از انقلاب 1979 با بچه های روستا روی تپه می نشستیم کشور شما رو نگاه می کردیم و حسرت زندگی تو اونجا رو می خوردیم ...
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:22
golden ari - ایران - تهران
از مملکتی هستیم که کورش و داریوش پادشاه آن بودند و در آن هر قوم و ملتی با هر مذهب و مرامی‌ در آن در نهایت آسایش و امنیت و عشق در کنار هم زندگی‌ میکردند ولی‌ به جایی رسیدیم که مملکت دست یک مشت آخوند مفسد و سید علی‌ پائین خیابانی افتاد و حکومت دجال را برقرار کرد که حال ایران آریایی از اوج عزت به حضیض ذلّت افتاد، ولی‌ آسید علی‌ خون این دختر حکومت فاسدت را خواهد گرفت. این خط، این نشون.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:30
منگوله مشهدی - مشهد - ایران
leyli maman - کوالالامپور - مالزی - خیلی ممنونم از ابراز همدلی شما منم برای شما بهترینها رو آرزو می کنم
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 12:03
داماهی - بندرعباس - ایران
هرچه بدبختی وآوارگی برای ایرانیان بوجود آمده از وجود آخوندهای زالوصفت است خدا نسلشان را نابود وخود رزلشان راآواره کنه.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 11:58
منگوله مشهدی - مشهد - ایران
golden ari - ایران - تهران - گاهی از زندگی کردن خودم بیزار میشم. قیمتش این نبود. قیمت ما این نبود.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 12:09
mashady - منچستر - انگليس
مردک روانی‌ خودتو میکشتی ، چیکار به اون بچه داشتی حیوان
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 12:20
Setareh mashreghi - خوزستان - ایران
منگوله مشدی باحرفای شمایاد عموم افتادم اونم 18 ساله آرزوش داشتن یه بچه است!اندکی صبر سحر نزدیک است!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 14:31
nowruz-57 - تهران - ایران
چه حرفی‌ می‌شه گفت، به عکس این دختر معصوم نگاه می‌کنم، با کیک تولد. حرف‌های مادر بی‌ پناه را می‌خوانم. و درک می‌کنم که چه قدر حرف منگوله مشهدی بیان احساس من هم هست. خدا صبر بده به این مادر، چقدر قلبش شکسته، و در خارج از کشور بدون تسلایی.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 15:27
Parviz1 - کترینگ - انگلستان
روحت آتیش بگیره خمینی لعنتی سیک حـ... دروغگوی بیشرف پست کثافت بی احساس و منفور. همه این بدبختیها از گور توست. ...و اون روح خبیث و ریشت. ...
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 16:03
بختياري ايذه - ایذه - ایران
... سنگ اول ...،ای تو روح و قبر خمینی، و تمام کسانی که که این رژیم کثیف و فحشا رو تو دامن ماگذاشتن. کاری کردن همه را چه بیرون و چه درون کشور دربدر کردن. کاری کردن دیگه اتحد هم نداشته باشیم. تا کی یکی یکی به این رژیم فحش بدیم ؟؟؟؟. کی همصدا بشیم، به هر چه پاکی و صداقتی که ایرانیان اریایی قدیمی داشتن اگر جون من کافی باشه واسه ازادی کشورم ثانیه ای شک نمیکنم که جونم را بدم، ولی حیف یک دست صدا نداره. دارم میمیرم از غصه این خانواده و هزارن ایرانی دیگه،،،،،،،،،وای خداااااا
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 15:19
ghafas - مشهد - ایران
فرشته ی کوچکم ..کیک تولد ررا زمین بگذار .تقدیر تو شادی نیست .عشق نیست .بازی نیست.تو هرگز پیراهن سفید عروسی نمی پوشی ..هرگز عاشق نخواهی شد..هرگز مادر نخواهی شد .تقدیر تو زندگی نیست..تو می میری ..تقدیر تو مرگ است..و از دنیا می روی چون بهایی به دنیا آمده ای .!!!
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 15:38
Taraneه - کبک - کانادا
یک روزی مردم ایران متحد شدن و انقلاب کردن، اما بعدش پشت همو خالی‌ کردن. اگه مردم همیشه اتحادشون رو حفظ میکردن حکومت نمیتونست دارو ندرشون رو بالا بکشه و به این روز بندازتشون.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 15:43
m.n.s - کرج - ایران
دنیا دنیائ زور است غلبه باطل بر حق نه lt;حق بر باطلgt; هر کسی زور دارد درین دنیا موءفق است هر کسی از خود ضعیفتر را گیر میارد هیچ شیری نمیرود پلنگی شکار کند هر دو دنبال حیوان ضعیف تر از خود شان میرن یک شعر از سعدی بود که اگر بینی که نا بیناو چاه است _ اگر خاموش بنشینی گناه است ولی درین زمانه بر عکس شده اگر دیدن که نا بینا و چاه است زودتر هلش میدن که بره تو چاه . پدر قاتل دختر دختر به همکاری دوست پسر قاتل پدر زن قاتل شوهر و.و.و. دنیای عجیبی شده خدا رحم کنه همه ما مشکل این آقا را دیدیم داریم میدانیم ولی با کشتن این دختر دسته گل مشکلت حل که نشد اصافه هم شد کاش اول خود ه میزد
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 16:58
birmingham - شیراز - ایران
مصدق السلطنه - لندن - انگلیس گًل گفتی‌ عزیز باهات موافقم ایرانیهای خارج از کشور ۹۹ درصد عقده‌ای هستن و میخوان با دین و مذهب عقدی خودشون رو بریزن بیرون. عامل اصلی‌ همی‌ بدبختی ملت ایران همین مذهب هس از دین خطر ناکتر از بمب هسته‌ای هس .از چاله به چاه خیلی‌‌ها رو من میبینم سریع هم میگن با تغییر دین زندگی فرق کرده ولی‌ فقط خودشون رو گول می‌زنن مگه این اروپایی‌ها همشون پایبند دین هستن که این قدر پیشرفت کردن ؟؟
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 16:59
massoudoslo - اسلو - نروژ
از برکات جمهوریه اسلامی و ظلم و افشار بر مردم ! عجب زمانه ایی شده
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 17:54
korosh_oslo - اسکر - نروژ
نمیدونم چی‌ بگم.فقط دعوتتون می‌کنم برای آرامش روح فقید امام دست جمعی‌ بریم ...
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 18:45
raha1984 - هامبورگ - المان
الهی بچه های خامنه ای جلو روش تو خون پرپر بزنند ! به روح خمینی گور به گور شده پست کثیف
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 18:58
baharrr - وین - اتریش
لعنت به مادر این دختر معصوم که بیشرف این بچه را پیش اون روانی‌ تنها گذاشت رفت پلیس. بچه معصوم اول حسابی‌ کتک خورده بعد روانی‌ خفش کرده. این زن چطور میتونه زنده بمونه من نمیدونم.‌ای مادر بی‌صفت ننگ بر تو.
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 19:04
reza.28 - لندن - انگلستان
خوده تورکا ...هم دیگرو میخورن چه برسه به پناهندههای بیچاره خدا کمکشون بکنه
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 20:15
oghab - هلسينكي - فنلاند
توروحت .. اون ختر طفل معصوم چه گناهی کرده بود . توجهنم نیم سوز .. میکنند ..
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 21:59
dadrooz - تهران - ایران
میشه یه نفر که اطلاعات درستی داره به من بگه مشکل جمهوری اسلامی با بهایی ها چیه؟. جون مادرتون علمی و درست جواب بدین یا لینک سایتی یا مقاله ای رو معرفی کنین به من تا ببینم چرا اینقدر این آخوندای از بهایی ها بدشون میاد. مگه چه اعتقادای دارند و چی میگن که هی زرت و زرت میگن فرقه ضاله بهائیت؟. با سپاس
‌پنجشنبه 12 مرداد 1391 - 23:07
Taraneه - کبک - کانادا
dadrooz - تهران - ایران تو گوگل دنبال "بهائیت و اسلام، ریشه‌ها و تیشه ها" بگرد پیدا میکنی‌ جوابتو.
جمعه 13 مرداد 1391 - 04:15
نظر شما چیست؟
جهت درج دیدگاه خود می بایست در سایت عضو شده و لوگین نمایید.